Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1972/12 side 134
Just Møller
MØDE MED CALIFORNIEN
 
En af udløberne af Mogens Møllers foredrags- og oplysningsrejse til Californien for et par år siden var det bånd, der blev knyttet til ICC - The International Cooperation Council.
ICC siger om sig selv, at "det er en ko-ordinerende enhed, der består af mere end 80 non-profit organisationer: uddannelsesmæssige, kulturelle, religiøse og videnskabelige."
Oprindelig var den dannet som en fortsættelse af de idealer og aktiviteter, der blev sat i gang af nogle få af disse grupper i året 1965, som af De forenede Nationer var blevet udnævnt som: International Cooperation Year.
Videre siger ICC, at "formålet er at understøtte vor tids moralske og åndelige revolution ved at fostre fremkomsten af det Universelle Menneske og etableringen af en ny civilisation baseret på: "Enhed gennem menneskehedens mangeartethed" - "Unity in Diversity among all Peoples"."
ICC forstår vigtigheden af at anvende videnskabens metoder og opdagelser, parret med religionernes, filosofiens og kunstens dybeste indsigt. Og i henhold til det nedenstående er det forståeligt, at ICC er placeret netop i Californien.
Californien er det nordamerikanske kontinents sidst koloniserede del. Især i de nordlige stater på vestkysten, Oregon og Washington, skal man blot ca. 100 år tilbage i tiden for at træffe de første østamerikanske pionerer, af hvilke størstedelen kom fra Europa efter i kortere eller længere tid at have opholdt sig i øst- eller midtveststaterne.
Længere syd på, i Californien, mødte disse pionerer østfra en allerede veletableret spansk kultur, som snart blev løbet over ende. Russiske kolonister blev ligeledes hurtigt købt ud. Efter den 1. verdenskrigs "Go West Young Man", og især efter 2. verdenskrig øgedes Californiens befolkningstal eksplosivt, stimuleret af det varme klima. Især Californien blev en mølle, hvor kulturer, folkeslag, religioner, kunst og uddannelse maledes sammen, båret af disse mennesker, der søgte solen og mammon.
Måske var det for mange en flugt fra en hårdere tilværelse i Vesten. Måske en virkelighedsflugt, eller et håb om at begynde et nyt, hidtil mislykket liv, en lykkelig fremtid for sin familie og for sig selv. En blanding af idealisme, drøm og knaldhård materialisme.
I øststaterne havde indvandrerne i en meget stor udstrækning mødt samfund, der allerede var etablerede klassesamfund, og med en stærk rivalisering imellem de forskellige indvandrergrupper, kirker, osv. For den store mængde blev et hårdt arbejde i hjemlandene i Europa afløst af et måske endnu hårdere liv her, men man havde vundet meget: en langt større frihed til at arbejde frit, og der var ikke i samme forstand som i Europa lagt "loft over en".
I Californien voksede et samfund frem, der i langt mindre grad, end tilfældet var øst på, var en kopi af de europæiske samfund.
Sådan dannedes i meget korte træk det vestamerikanske samfund, som i dag viser så mange tegn på ærlig vilje til at forny sig ud fra en humanistisk, realistisk indstilling, uhæmmet af de mange snærende bånd, der findes i de "etablerede samfund" øst på, og som man selvfølgelig også selv er en del af. Det er intet under, at der i et så spændingsladet samfund i dag viser sig særligt kraftige manifestationer gennem åndelige retninger, som, det må stadig erkendes, endnu er et forsvindende mindretal. Her gør kontrastprincippet sig gældende på en højst illustrativ måde.
Som Californien er som et sindbillede på en verden, hvor alt syder og gærer af uro og nytid, hvor mennesket dagligt bliver udsat for og tvunget til at tage stilling til mangfoldige personlige og principielle standpunkter, således befinder alle andre dele af verden sig i en "heksekedel", hvor alt ligner en byggeplads, og hvor alt for det uøvede øje ligner planløst kaos og uorden.
ICC's liste over medlemmer og associerede fremviser en broget mangfoldighed af ærlig good-will. Et af de vigtigste produkter og påvisninger, der fremgår af studiet af Martinus værker, er den fulde forståelse af komplekset: tolerance, der bl.a. illustrerer ordet: I min Faders hus er der mange boliger - mange veje fører dertil, og det er under denne synsvinkel, man må se ICC's arbejde.
Der ligger en meget stor fortjeneste i at samle alle disse positive faktorer og at søge en tilnærmelse imellem dem, idet de skaber en udveksling af tanker og ideer. For det ligger snublende nær for enhver organisation - eller individ for den sags skyld - at isolere sig. Det er mange af disse organisationers udtrykte formål ikke at fremstå som sekteriske enheder, men tværtimod at virke indenfor sine egne specialiteter og samtidigt holde et vågent øje med, hvad der udvikler sig andre steder.
Sandheden taler lettest til det åbne, forstående menneske, der søger en videre horisont, og det er jo netop dette største overblik, som Martinus har fremlagt til almindeligt studium. Det forekommer vigtigt, at den, der ved at opnå større og større kundskab om dette universelle verdensbillede ligeledes holder sig for øje, hvad der foregår i andre dele af den levende verden, og vel også derigennem gardere sig imod isolation.
Det øger dette verdensbilledes værdi for os, hver gang vi kan trække direkte tråde fra symbolerne og ned til livet, som vi lever det i hverdagen. Symbolernes gennemførte logik giver os samtidigt en rettesnor og en prøve på andre anskuelsers ægthed. Eller sagt på en anden måde: Gennem mødet med andre anskuelser skærper vi vor egen argumentation.
For hver gang vi ser, at et menneske indenfor: The Co-operators Towards the Spiritual Unity of Man - eller: The Center for the Study of Power - eller: Bay Area World Union Center - eller: Portal - eller: United World - eller hvad de nu allesammen hedder i de forskellige hjørner af verden, stræber samme vej, så må det glæde os, og det øger samtidigt vor forståelse af, at der ude omkring findes mennesker, som også har et udækket behov for at se universets love ud fra universelle synspunkter i stedet for at blive hængende i en mangfoldig sekterismes lavvande.
Det er inspirerende at se, hvorledes det er denne samme universelle stræben, der er den ledende faktor hos mange af de organisationer, der er tilsluttede ICC, og som gør, at man føler sig beslægtet med dem.
Det synes som givet, at Martinus universelle verdensbillede vil kunne give mange af disse organisationer nye inspirerende og livgivende impulser.
Den store amerikanske digter, Walt Whitman, som også levede i en stor brydningstid: industrialismens gennembrud og dominans af samfundene, har udtrykt det på denne måde:
Alene sidder jeg tankefuld, brændende af længsel.
Det føles, som om der i andre lande var tankefulde, længselsfulde mænd -
det er som kunne jeg se over og få øje på dem -
i Tyskland, Italien, Frankrig, Spanien - langt borte
i Kina, eller i Rusland og Indien,
hver med sit sprog.
Jeg aner, at kendte jeg disse mænd,
så ville jeg føle mig tiltrukket af dem som mænd
i mit eget land.
Åh, jeg ved, vi ville blive brødre og elske hverandre.
Jeg ved, jeg ville blive lykkelig med dem.
JM
 
Efter at ovenstående artikel er skrevet, er der sket det, at 14 repræsentanter for organisationen HIGH POINT FOUNDATION, Compton, California, der er medlem af ICC, har anmeldt deres deltagelse i Den Internationale Uge i KOSMOS FERIEBY 22. - 29. juli i år. Allerede da Mogens Møller for 3 år siden var i Amerika, stillede man i udsigt, at en gruppe derfra ville komme, så snart lejlighed bød sig, og disse 14 ønsker nu at få større kendskab til Martinus tanker samtidig med, at de vil give os lejlighed til at lære de principper at kende, hvorpå deres arbejde bygger. Der vil komme i alt godt og vel 30 udenlandske gæster i denne specielle uge, men i øvrigt er der samtidigt med foredragene på engelsk som sædvanligt også en række danske foredrag, som holdes af Gerner Larsson og Per Bruus-Jensen. - Nærmere oplysninger om Den Internationale Uge i Klint gives i et særskilt program, som kan rekvireres på Instituttet, hvis De ikke allerede har modtaget det.
red.