Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Mogens Møller
Min rejseplan i august

Baggrunden for rejsen
For en gangs skyld kommer min rejseplan i Kosmos efter, at rejsen er foretaget og foredragene holdt. Det er rejseplanen for august, hvor jeg ellers ikke plejer at rejse. Den så således ud:
Los Angeles: d. 10/8 kl. 16 East-West Cultural Center, 2865 W. 9th Street
Altadena: d. 11/8 - 16/8 High Point Retreat Center, End of Rising Hill road
En uges foredrag, spørgetimer og samtaler.
Northridge: d. 17/8 kl. 11 International Cooperation Council,
17819 Roscoe Boulevard
Compton: d. 18/8 kl. 20 El Camino Counseling Service
1001 East Rosecrans Avenue
San Diego: 20-21/8 Christ Church Unity, 3770 Altadena Avenue
To foredrag, begge kl. 20.
Oakhurst: d. 23/8 kl. 20 High Point Retreat Center, Ahwahnee Home
Fresno: d. 24/8 kl. 20 United Church Center, 4th and Barstow
Sacramento: d. 25/8 kl. 20 6834 Roppahannock, Carmichael
Oakland: d. 27-28/8 United Methodist Church, 13th Avenue and Park Bd.
To foredrag, begge kl. 20.
Ben Lomond: d. 29/8 Sequoia Seminar, Leaders Conference
2555 Park Boulevard
2 foredrag: kl. 16 og kl. 20.
------------------------------
Som nævnt i Kosmos nr. 17 var jeg inviteret til at holde en række foredrag om Martinus verdensbillede i Californien, og det var Mrs. Edith Stauffer fra High Point Foundation, Altadena, der havde arrangeret min rejseplan, og det havde hun gjort godt!
Edith Stauffer besøgte Kosmos Ferieby og Instituttet i sommeren 1968 sammen med Miss Al Verna Taylor, en af hendes nærmeste medarbejdere. De to damer havde set en artikel og en annonce i det engelske magasin "The Voice" om Martinus og hans verdensbillede og om den engelske uge, der blev holdt i Kosmos Ferieby fra den 20. til den 27. juli 68. De havde netop planlagt en Europa-rejse for at finde europæiske kontakter og eventuelt lærere til at give kurser og holde foredrag i deres kredse. Egentlig var Skandinavien ikke med i deres rejseplan, men de fandt det, der stod i "The Voice" om Martinus og hans arbejde så interessant og lovende - ikke mindst udtrykket "kosmiske analyser", og de syntes, at titlerne på foredragene i feriebyen lød spændende, så de bestilte plads, selv om de kun kunne afse et par dage af deres oprindelige rejseplan til en afstikker til Danmark. Men sådan en "tilfældig" beslutning, der gøres i hast og måske lige straks ser lidt overilet ud, kan somme tider blive begyndelsen til en langvarig, positiv forbindelse, og det tror jeg den har gjort i dette tilfælde. Både Mrs. Stauffer og Miss Taylor var så glade for deres korte besøg i feriebyen, deres møde med Martinus og besøget på Instituttet, at de begge følte, at her måtte en nærmere kontakt etableres.
De var sammen med Martinus et par gange, hvor han besvarede spørgsmål med tolk, og de hørte et enkelt foredrag, en gennemgang på engelsk af symbolet "De dyriske og menneskelige tankeklimaer" (symbol nr. 33 i Det evige Verdensbillede III) og de sagde, da de skulle rejse videre: "Her er noget, vi har brug for i Californien, ja, i hele USA. I skal høre nærmere fra os". Selve afskeden med dem var som en afsked med gamle venner, og de havde dog kun været her i 2½ dag! Martinus udstråling og væremåde gjorde i den grad indtryk på dem, at de spontant omfavnede ham den første gang, de havde været sammen med ham.
Rejsen bestemmes
Og vi hørte nærmere fra dem. Det blev foreslået, at jeg skulle komme til Californien i august 1969 og holde en række foredrag foruden en uges ophold med foredrag i deres center i Altadena, der ligger i bjergene oven over Los Angeles. Mrs. Stauffer ville arrangere en rundrejse for mig til nogle af de mange kredse i Californien, hun har kontakt med, og hun har kontakt med en masse mennesker. Hun er, hvad vi her hjemme nærmest ville kalde socialrådgiver og har den daglige ledelse af El Camino Counseling Service i Compton, en af forstæderne til Los Angeles. Hun er fuld af vitalitet, og ingen kan se eller mærke på hende, at hun fylder 60 år i denne måned. Tage Buch har fortalt, at da han hentede hende i sommeren 68 og kørte hende til Klint, spurgte han hende på vejen, om hun havde skrevet noget, og fik som svar med et stort smil: "Nej, jeg skriver ikke, jeg handler"! Det betyder ikke, at hun ikke beundrer dem, der skriver. Det gør hun i høj grad, især hvis de skriver noget, hun kan bruge, og det følte hun straks, at Martinus gjorde.
I løbet af vinteren 68 gik en del breve frem og tilbage over Atlanten fra Edith Stauffer på den ene side og fra Tage Buch og mig på den anden. I december var det helt afgjort, at rejsen skulle gennemføres, og Martinus var meget positivt stemt for den. Edith Stauffer anbefalede mig at blive medlem af en europæisk-amerikansk rejseklub, som hun havde været det, så ville rejsen blive meget billigere, så billig, at Vibeke, der har søskende i Californien, bestemte sig til at tage med og betale sin egen rejse.
Rejseplanen
I foråret 69 forstod jeg på et par breve, at planerne var ved at blive lagt. Det var allerede ordnet sådan, at jeg skulle holde en uges kursusforedrag med spørgetimer og samtaler i High Point Center, Altadena, hvor jeg samtidig var interesseret i at deltage i alt, hvad der foregår i et sådant "retreat-center". Ja, planerne var ved at blive lagt, men det tog sin tid. Edith Stauffer har senere fortalt mig, at det faktisk tog lang tid. Hun prøvede det ene og det andet, men det var ligesom intet ville lykkes, der var hele tiden noget i vejen på en eller anden måde: bortrejse, ferie eller andre planer. Men i sidste øjeblik lykkedes alt, ja, lagde sig ligefrem til rette, og jeg må sige, at det kunne ikke være bedre tilrettelagt. Det siger jeg set fra det synspunkt, at jeg, der inden denne rejse kun havde holdt en halv snes foredrag på engelsk, og det hovedsageligt for mindre kredse, der på forhånd var positivt indstillede, uvilkårligt måtte være noget betænkelig ved at stå over for større grupper af mennesker, der ikke kendte noget til Martinus kosmologi og måske ikke engang til begreberne reinkarnation og karma, og skulle fortælle dem om storheden i hans verdensbillede på deres eget sprog, hvortil mit kendskab var meget begrænset og mere teoretisk end praktisk. Jeg fik, hvad der fra engelsk kan oversættes som "sommerfugle i maven" ved tanken. Men programmet lå sådan, at den ene opgave, jeg stod overfor, hjalp mig og gav mig impulser og inspiration til at klare den næste. Og jeg oplevede de atten foredrag, jeg holdt fra den 10. til den 29. august, som en stadig stigning af de krav, der stilledes til mig, men også med større og større mod på at klare dem og fornemmelsen af, at med den tilstand åbnedes sindet for inspiration og impulser - på engelsk. Og kulminationen kom den allersidste aften, jeg holdt foredrag. Men derom senere.
Mrs. Edith Stauffer
27 timer undervejs
Det var oven i købet så heldigt, at jeg i ugen med engelske foredrag i Kosmos Ferieby denne sommer havde mulighed for - kort tid før afrejsen til Californien - at holde en slags generalprøve på nogle af de første foredrag, jeg ville holde derovre. Og mine engelske venner Michael Blair og Michael Grimes, som jeg traf i London i foråret 1967, og som var ved Klint for anden gang, havde begge været på foredragsrejser i USA og fortalte om deres erfaringer, samtidig med at de opmuntrede mig og gav udtryk for deres sikre tro på, at der ville komme noget godt ud af min rejse.
Om selve rejsen: tog til Frankfurt - 13 timer - og med charter-fly den 7. august kl. halv tolv om aftenen. 180 mennesker i en DC-8 Fan Jet, der i løbet af ca. 14 timer skulle føre os tværs over Atlanterhavet og Nordamerikas kontinent til den internationale lufthavn i Los Angeles ved Nordamerikas vestkyst ud mod Stillehavet. To timer af de 14 var dog beregnet til landing og ophold på flyvepladsen i Maine ved USA's østkyst, hvor vi blev paskontrolleret og bagagen toldefterset, medens maskinen var til eftersyn og fik brændstof. Det var skønt at strække benene, for selv om en DC-8 Fan Jet er stor, er der ikke beregnet megen plads mellem sæderne til de enkelte passagerer og slet ikke til passagerer af min længde.
Man ser ikke meget, når man flyver i en sådan højde og med en sådan fart. Et vidunderligt glimt fik vi dog af Grand Canyons bjergtoppe i solopgangens skær med glidende skyer omkring. Og kl. 7 morgen den 8. august landede vi i kæmpebyen Los Angeles. 7 morgen lokal tid, for vi havde måttet stille vore ure 9 timer tilbage.
Mrs. Stauffer og hendes mand, som vi her traf for første gang, tog imod os. Han er fhv. Texas-farmer, nu ejendomsmægler i Los Angeles, en varmhjertet, gæstfri og hjælpsom mand, som vi kom til at holde meget af. Men det var ikke blot hjertevarme, vi mødte, da vi kom ud af maskinen, omkring 100 grader Fahrenheit (ca. 45 grader celsius) slog os i møde. Det var "lidt varmere", sagde vore venner, end det ellers plejede at være på denne årstid. Og så kørte vi mod ægteparret Stauffers hus gennem Los Angeles, der ikke just gør indtryk ved skønhed eller storhed af nogen art. Den virker som en rodet landsby, der har vokset sig kæmpestor i udstrækning.
Ved rejsens første mål
Det er en underlig fornemmelse efter godt et døgns rejse pludselig at være på den anden side af jordkloden, at beundre sine venners daddelpalme og banantræ i haven og blive præsenteret for deres sorte nabo, der vander græsplæne og med et stort smil ønsker en velkommen til USA. Men det er dejligt, at det kan lade sig gøre, det skaber muligheder for det samvirke og fællesskab, som er menneskehedens eneste udvej fra den nuværende kaotiske situation.
Denne situation mærker man sandelig også i USA. Men ikke omgående. Det var tværtimod idyl vi oplevede i vore venners hus og i deres hjertelige forhold til naboerne, som alle er negre. Det var samme forhold med at låne hækkesaks og andre grejer og snakke hyggeligt sammen, som man oplever det her hjemme. Sådan er det i nogle kvarterer, men ikke i alle. Den slags hændelser, man læser om som sensationer i danske aviser, f. eks. mordet på en filmstjerne og hendes venner, forekom også medens vi var der. Men jeg tror næsten, vi hørte mindre om det der, end vi ville have gjort her hjemme.
Om eftermiddagen kørte vi op til High Point Center, hvis adresse er: "End of Rising Hill Road", og jeg skal love for, at det var både "rising hill" og "end of the road". De sidste kilometer kørte vi stejlt opad, og det kunne dårligt kaldes en vej, det vi kørte på. At det ikke afskrækkede folk fra at komme til "High Point" fik jeg tilstrækkelig bevis for den følgende uge. Og jeg lærte også at forstå hvorfor.
Snart stod vi på "High Point", og det var virkelig et højdepunkt. Under os lå "kæmpelandsbyen" Los Angeles, sådan troede jeg lige straks, indtil jeg fik at vide, at det blot var den lille del af den, man kunne se herfra.
Men det var ikke blot synssansen, der modtog nye indtryk, også hørelsen påvirkedes på en mærkelig måde. Jeg kunne ikke forstå, hvad det var for en høj, pibende lyd, der rytmisk gentog sig og gentog sig. Jeg spurgte Paul Stauffer, om der var en maskine i nærheden, der trængte til at smøres. Han så uforstående på mig, indtil han slog en kæmpelatter op og forklarede, at al den larm, som de selv ikke hørte mere, kom fra tusinder af fårekyllinger.
(I næste nummer: Foredragene begynder).