Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1969/17 side 191
Mogens Møller
Tanker om vort forhold til døden
 
Det almindelige syn på døden
For nogen tid siden vistes i dansk fjernsyn to udsendelser om døden og menneskets syn på døden. Bortset fra en ung troende sygeplejerskes vidnesbyrd om, hvad Bibelen - mere end hun selv - udtrykker om døden, var begge udsendelser nærmest negative i den forstand, at de ikke gav håb om noget "bagefter" og ikke lod mennesker komme til orde, der havde et udogmatisk men dog forhåbningsfuldt syn på den proces, vi alle før eller senere skal gennemgå. Var disse udsendelser udtryk for almindelige synspunkter? Det var de vel. Og dog vil jeg mene, at om 25 år vil den materialistiske indstilling ikke være nær så dominerende, som den er nu. Det er mit indtryk, at der blandt ungdommen af i dag er mange, der ikke blot opponerer mod den samfundsstruktur, økonomi og politik, som er skabt af den ældre generation, men også mod den materialisme og indskrumpede virkelighedsfornemmelse, der er den dominerende i dag.
Foruden den unge sygeplejerske var der i udsendelse nr. 2 en anden "hovedperson", en gammel professor, der er kendt for sin materialistisk-ateistiske filosofi. At samme professor også er et sympatisk og følsomt menneske, vidste man måske ikke, men det fremgik af udsendelsen. Han knuste en tåre ved tanken om sin afdøde hustru, som han - ifølge sin egen filosofi - aldrig mere skal genopleve. Og der var en fredfyldt, afslappet og dog koncentreret atmosfære over billederne, hvor man så den gamle mand ligge på sin sofa med et partitur i skødet, hvori han med øjnene fulgte det nodesprog, der er et grafisk udtryk for de lydvibrationer og rytmemønstre, hans øre modtog fra pladen, han lige havde sat på grammofonen. Disse fjernsynsbilleder var i sig selv en dejlig modsigelse til hele programmet, thi de talte ikke om død, de talte om ånd. En for længst afdød komponists ånd levede i noderne og i musikken, og den nulevende gamle professor, som intenst oplevede musikken, var i en tilstand nærmest uden for tid og rum, ligesom komponisten har været, da han skabte samme musik. Den rare gamle materialistiske professor trøstede sig med "udødelig musik", her var - måske ufrivilligt - noget positivt i TV-programmet om døden?
Troen på "det skabte" som det primære
Vi taler om "udødelig" musik, "udødelig" litteratur og kunst, og vi har da også beviser på, at åndsprodukter har kunnet bevares gennem årtusinder, ikke blot fysisk bevares, men vise sig som bærere af en stadig levende ånd, der kan inspirere og påvirke mennesker i nutiden. Naturligvis må væsener, der oplever gennem et fysisk sanseapparatur, påvirkes fysisk, således, at de ser, hører, lugter, føler eller smager noget. Og naturligvis må disse sanser anvendes i materialismens tjeneste, ikke mindst spiller smags- og lugtesanserne en rolle, når vi indtager vor føde, som også gerne må se dejlig ud. Men vi indtager også andet gennem vore fysiske sanser end det, der tilfredsstiller vor fysiske hunger. Vi kan nyde en bog, der falder i vor smag, og her er vi på et andet plan af nydelse og smag, end det, der har med føden at gøre. "Bogormen forstår ikke, at mennesket ikke æder sine bøger", skriver Tagore, men materialisten er jo egentlig på samme plan som bogormen, han ser det hele som en fysisk proces. Men en fysisk proces kan forvandles til en åndelig proces, der igen forvandles til en fysisk proces. Skrev Marcel Proust ikke sin mange-binds roman "På sporet efter den tabte tid" med mindet om smagen af en ganske bestemt kage, han havde fået i sin barndom, som igangsætter?
Hvad er det, der har skabt et kunstværk, en bog eller et musikstykke? Det er en bevidsthed. Og hvad er det, der oplever disse skabte ting? Også en bevidsthed. Bag disse bevidstheder må der være en skabe- og oplevelsesevne, som kan sammenfatte sanseindtryk til tanke- og følelsesbilleder og igen omsætte dem i udtryk. Det er ejendommeligt at tænke sig, at de skabte ting eventuelt skulle besidde nogle årtusinders "udødelighed", medens den skabende ånd, der er deres ophav, skulle være pustet ud længe før ved den proces, vi kalder døden. Mennesket er i den grad blevet bundet til opfattelsen af sig selv som fysisk person, at det tror, det ikke er andet. Den allerede verdensberømte, kun 40-årige engelske psykiater Ronald D. Laing er en fin repræsentant for den ikke-materialistiske tankegang, man sporer hos mange unge forskere. "Vi er blevet narret ind i en illusion om, at vi er adskilte, hud-indkapslede ego'er, samtidig med at vi har ladet os narre og har narret os selv fra forstanden - det vil sige, bort fra vores egen personlige oplevelsesverden, bort fra den enestående betydning, som vi muligvis kan give den ydre verden", skriver han i sin interessante bog "Oplevelsens politik og paradisfuglen" (forlaget Rhodes, 1969). Og han fortsætter: "Efter at vi på én og samme tid har mistet vores "selv" og udviklet en illusion om, at vi er autonome "ego'er", forventes det af os, at vi med indre samtykke retter os efter en ydre tvang i en næsten utrolig grad". "Selv'et" i Laings opfattelse af ordet er det samme som "jeg'et og overbevidstheden" i Martinus terminologi. Og med "ego'et" mener Laing vores lille begrænsede person, der nærmest har reduceret sig selv og andre til "ting", til en slags biokemiske produkter. Men "tingen", der kalder sig selv "menneske", er alligevel bange for at skulle ophøre at eksistere, hvilket i sig selv beviser, at mennesket ikke kun er det, det har reduceret sig selv til at være.
Et eksperiment
I B. T. for fredag den 13/6 1969 findes en artikel af Per Arboe Rasmussen: "Sådan er det at dø - de døende fortæller det selv". Den fortæller om et stort seminar med titlen "om at dø", der nylig holdtes på Chicago-universitetets uddannelseshospital. Baggrunden for seminaret: mange dødsmærkede hospitalspatienters sidste dage er ofte så miserable, fordi det er svært at stå ansigt til ansigt med dødens realitet. Formålet var at give de medicinstuderende, læger, sygeplejersker og den øvrige hospitalsstab et indblik i, hvordan døende patienter føler, og hvad deres behov er. En døende patient, en præst og hospitalets ledende psykiatriske læge talte sammen om problemerne, medens seminarets tilhørere så og lyttede gennem et særligt spejl, som tilhørerne kunne se igennem, medens de tre på den anden side ikke kunne se tilhørerne. De døende patienter havde selv indvilget i denne form og vidste, at de talte til hospitalsgruppen. Bagefter drøftede seminarets deltagere, hvad den døende patient havde sagt.
Nogle vil finde et sådant eksperiment usmageligt og måske endda blasfemisk. Men i betragtning af, at man gør det for bedre at kunne hjælpe og være til gavn, og at de døende selv har ønsket at medvirke, hvis det kunne gavne, må man vel sige, at det er et bedre eksperiment end så mange andre, der foretages i denne eksperimenternes tidsalder. Hvad kom der så ud af eksperimentet? Og hvordan reagerede de døende patienter? Kun tre ud af tre hundrede havde nægtet at tale om deres forestående død. De øvrige havde været glade for at deltage. Først og fremmest fordi der var mennesker, der gad lytte til dem, og fordi det at tale om døden gav muligheder for helt åbent at kunne berette om, hvad de trængte til i en svær tid.
Gennemsnitsreaktionen hos patienterne har den psykiatriske læge, dr. Elisabeth Ross, sammenfattet på følgende måde: Den første reaktion er et chok og en absolut fornægtelse af at døden vil komme. "Det er ikke mig. Det kan ikke være mig". Lægerne blev klar over, det ikke nytter at søge at bryde denne reaktion. Næste reaktion er vrede over alle, som ikke skal dø. Vrede på verden og vrede på Gud. Også denne reaktion nytter det ikke at modsige, erklærede dr. Ross. Næste stadium for den døende er, at han eller hun forsøger at tinge om mere tid. Oftest med Gud. Når patienten indser, det ikke nytter, bliver han eller hun yderst deprimeret. Dr. Ross sagde om dette stadium, at hospitalernes reaktion her ofte er paradoksal. Det er normalt det tidspunkt, psykiateren kommer ind i billedet, og mange patienter er imod det. De siger - Hvad unormalt er der i, at jeg er deprimeret? Vi anser det jo for normalt, at man sørger over kære, der døde. Den døende patient er klar over, at han vil miste alle og alting, der betyder noget for ham. Så i stedet for at klappe ham på skulderen og bede ham om ikke at tage det så tungt, burde lægerne i stedet sige, at de forstår patientens sorg og så tilbyde at dele denne med ham.
Det afsluttende stadium kommer, når patienten accepterer sin død som et led i en naturlig proces. Det kan være en smuk sindsstemning, siger dr. Ross, men den kan også være rædsom, hvis familien ikke når frem til samme standpunkt samtidig. Tilhørerne ved disse eksperimenter følte alle, at følelsen af ensomhed og forladthed er det frygtelige ved døden i vor moderne tidsalder. I stedet for at være en naturlig og normal afslutning på et liv, opfattes døden ofte som noget, der sker på et mærkeligt sted, fyldt med maskiner og blandt fremmede, efter hektiske operationer, transfusioner og transplantationer. Dr. Ross sagde, at man ofte gav de døende patienter så meget sløvende medicin, at de var ude af stand til at sætte sig i forbindelse med omverdenen, og at det viste sig, at det netop var, hvad de døende trængte så meget til.
En "fødselshjælper"
Der er vel altid en fare ved at lave et "gennemsnitsskema" over et vist antal menneskers reaktioner. Helt sandt kan billedet ikke blive. Men selv om der også kun er visse procentdele sandhed i fremstillingens detaljer, hvis de skal gælde hver enkelt af de døende patienter, som indvilgede i at deltage i eksperimentet, må man vist sige, at der er megen sandhed i det, hvis det skal repræsentere gennemsnittet af den vesterlandske psyke af i dag. Hvad er det eneste, det vesterlandske menneske er koncentreret om at erobre og besidde? Den såkaldte ydre verden. Det vil eje materien og have magt over den. Helst også månen og andre planeter. Det vesterlandske menneske oplever en "fortabelse". Det har fortabt sig i det ydre rum og den fysiske materie. Og set i et materialistisk perspektiv er det virkelig også beundringsværdigt, hvad det kan præstere. Men hvad er betalingen for det? Ovennævnte Ronald Laing karakteriserer tilstanden således: "Det indre er berøvet substans i lige så høj grad som det ydre er berøvet enhver mening". Og når så et menneske pludselig står overfor at skulle miste "alle og alting, der betyder noget", som det er nævnt i rapporten fra Chicago-universitetets eksperiment, dvs. alt det, det opfatter som virkelighed, den ydre verden og kendte og elskede væsener i den ydre verden, så er der kun angst, depression, vrede og ensomhed tilbage. Mennesket havde ikke (som det måske troede) noget at leve på, for i så fald havde det også haft noget at dø på. Da kunsten at leve er en næsten ukendt kunstart i vor kultur, er kunsten at dø, der er en naturlig følge af førstnævnte, også noget ukendt for vesterlandets mennesker.
Dette er naturligvis ingen kritik, men en analyse af situationen, en situation, der ikke kan og heller ikke skal vedblive at være, som den er nu. Der skal komme en tid, hvor mennesket ikke er bange for at dø og ikke opfatter døden som en fjende, men netop som "et led i en naturlig proces", som det også er nævnt ovenfor i eksperimentet som "sidste stadium". Der bliver den døende hjulpet til dette stadium af mennesker, der prøver at forstå det. Men hvor mange gør det? Psykiateren bliver i almindelighed betragtet som en, der er til stede, fordi der er noget "unormalt", medens han eller hun jo burde betragtes som en, der naturligt var til stede lige som præsten. Ganske vist er der mange døende, der ikke ønsker en præsts tilstedeværelse, fordi de i det meste af deres liv har følt sig fremmed over for det, han repræsenterer, hvad der ikke er noget at sige til, hvis den døende gennem sit liv har overværet mange af de sædvanlige begravelsestaler.
Men psykiateren er den vordende sjælelæge og sjælesørger og dermed også den naturlige "fødselshjælper" ved den proces, vi kalder "døden". Jeg skriver "vordende", fordi jeg anser psykiatri og psykoanalyse for en videnskab i sin vorden, men samtidig også en videnskab med strålende muligheder. Allerede Platon brugte udtrykket "sjælens læge", et udtryk, der hviler på den opfattelse, at der - ligesom der er love for kroppens funktioner - også er love for sjælens eller psykens funktioner. Et menneske betragtes ikke som unormalt, når det søger en læges hjælp, fordi der er en eller anden fejl i kroppens funktioner, og en læge skal absolut helst være til stede ved en fødsel, for at den kan fungere rigtigt. Lige så naturligt vil det blive, at en læge assisterer som "fødselshjælper" ved den lige så naturlige proces, der er det modsatte af en indgang, nemlig en udgang.
Ikke død, men livsfornyelse
Men i så fald må hele lægevidenskaben da totalt ændres? Og synet på døden? Det vil begge dele som alt andet i vort døende samfund også blive. Indstillingen til livet vil ændres. Det vil tage sin tid, naturligvis. Men for den, hvis bevidsthed allerede er ved at blive ændret (og det må jo ske hos de enkelte individer, for at samfundet kan ændres), er der ingen grund til at vente passivt på, at alt andet og alle andre skal blive anderledes. Mange mennesker er i vor tid trætte af materialisme og kan ikke inspireres af religiøse dogmer. Kendskabet til Martinus kosmologi vil for et sådant søgende menneske kunne være af uvurderlig betydning, hvis det forsøger at anvende den i sin måde at leve på. Det vil også kunne hjælpe vedkommende, når han eller hun når frem til den stund, hvor det aktuelle er den måde, man skal dø på. Man vil kunne blive sin egen sjælelæge så tidligt i livet, at døden er noget, man er forberedt på. Ligesom den var det for Amerikas store præsident Benjamin Franklin, der i sit 22. år skrev sin gravskrift (han blev 84). Gravskriften, Amerikas berømteste og ejendommeligste minde om en afdød, ser sådan ud:
Liget af B. Franklin
bogtrykker
ligger her
til føde for orme,
lige som bindet af en gammel bog
hvis indhold er revet ud
og som er berøvet sin titel og sin forgyldning
Men værket vil ikke være tabt,
thi det vil, som han troede
fremkomme igen
i en ny og mere elegant udgave
revideret og forbedret
af forfatteren.
Her har vi reinkarnationstanken opfattet både med humor og alvor. Hos Martinus møder vi den som et naturligt led i hele verdensudviklingen. Inden for psykiatrien og psykoanalysen er den vel endnu kun "på vej", men pionererne inden for disse videnskabsgrene begynder mere eller mindre åbenlyst at se den som en mulighed.
MM.