Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1964/Årsskrift side 28
Mogens Møller:
DET MENTALE JERNTÆPPE
 
På sit symbol "Intolerance" viser Martinus, hvorledes dette begreb er årsag til, at kosmiske impulser, der skal befordre jordklodens og menneskehedens videre udvikling, forhindres i at komme ind i jordklodens psykiske atmosfære. Det kan opfattes på den måde, at de to stjerner, hvorfra intolerancens orangefarvede stråler af tyngdeenergi udgår og mødes i krigerisk aktion, symboliserer to grupper af mennesker, f. eks. dem vi kender som "Øst" og "Vest". En sådan opfattelse er kun rigtig i den forstand, at det udtrykker symbolet OGSÅ. Men hvis man ville begrænse dets betydning til kun at være udtryk for dette forhold, ville man derigennem stå i fare for at misfortolke og misforstå det, der er symbolets inderste mening: en direkte henvendelse og appel til det enkelte menneske om at gøre en indsats for freden på jorden, og en klar tilkendegivelse af, at det enkelte menneske har langt større indflydelse, når det gælder fredens sag, end det måske selv regner med - og et tilsvarende ansvar som menneske.
Den mulige misforståelse ligger bl. a. deri, at man kan være tilbøjelig til at sige, at hvis blot "de store" ville holde fred, så kunne der være vidunderlige forhold i verden, og i, at man bruger en masse energi til at beklage sig over, hvad der er russernes skyld og amerikanernes skyld, regeringernes skyld, administrationens skyld, kort sagt de menneskers skyldt der har "noget at sige" i verden. Lige så rigtigt det er, at alle disse magtfaktorer er medskyldige i de nuværende forhold på jorden, lige så rigtigt er det, at der aldrig nogen sinde vil blive fred for det enkelte menneske før, end freden eksisterer i dets eget sind og udstråler fra det som tanker, følelser og handlinger. Så længe man tror, at freden først må skabes af "de andre", vil man leve i skuffelsernes og irritationens åndelige klima. Fred på jorden kan kun skabes gennem en sindelagsændring, og de andres sindelag kan vi ikke ændre (selv om vi kan påvirke dem positivt gennem vort eksempel og handlemåde på længere sigt); men vort eget sinds kræfter og energier, som vi selv kalder en "bevidsthed", har vi mulighed for med vor vilje at forvandle gennem nye energikombinationer på en sådan måde, at den ikke blot lidt efter lidt vil være en medvirkende faktor til mere fredelige forhold på jorden, men også en kanal for intens livsoplevelse og en kilde til skabende udfoldelse, der vil forvandle ens liv i hverdagen fra at være åndeligt dødvande til at blive spændende og interessant på en ny måde, fordi man får overblik og ser alt og alle i et kosmisk perspektiv.
EN SINDELAGSÆNDRING
Tanken om, at der kræves en sindelagsændring, for at forholdene på jorden kan blive anderledes, er absolut ikke ny. Den har eksisteret i årtusinder i de jordiske menneskers åndelige atmosfære, bl. a. har man inden for de store verdensreligioner søgt at give udtryk for den i ord og billeder, som var tilpasset forskellige tiders miljø og folkeslag. Det er det, Martinus kalder "den gamle verdensimpuls". Det vil altså sige, at denne kosmiske impuls har kunnet få indpas på jorden til trods for intolerancens og krigens "jerntæppe"? Det har den. Martinus udtrykker da også om sit symbol "Intolerance", at "hvis de to intoleranceudstrålinger fik lov til at få frit løb, ville de, som vist på billedet, være i stand til at lukke verdensimpulserne eller al højere åndelig energi eller kærlighedskraft ude fra jorden. Denne ville blive behersket af realiteter, der hurtigt ville have dens fuldstændige undergang til følge (udtrykt ved den brændende klode). Men takket være den guddommelige verdensplan er kærlighedsimpulserne nu så stærke og jordkloden så langt fremskreden i sin udvikling, at en så drastisk udløsning absolut ikke kan finde sted". Den brændende jordklode udtrykker dog en realitet, som hvert eneste individ er med at bære ved til og vedligeholde med sin intolerance, vrede, indignation og andre lignende tendenser, der modarbejder uselviskhed og internationalisme. "Branden" er alle slags former for lidelse, og hver enkelt af os kan være med at slukke dette bål i forhold til, som vi udfører de handlinger, bag hvilke samvittighedsfølelse, samfølelse, medfølelse og kærlighedsfølelse er forbundet med intelligensens logiske overblik over årsager og virkninger.
Det guddommelige skabeprincips lyse udstråling, som er symboliseret ved strålefiguren til venstre på billedet, virker i hele vort mælkevejssystem og udsender også sine strålebundter mod jordkloden. Hvert strålebundt på symbolet er udtryk for en verdensimpuls. Vi ser, at to af disse impulser ville gennemstråle jorden, hvis ikke intolerancens mentale jerntæppe forhindrede det. Vi ser også, at de to stjerner, der symboliserer levende væsener, befinder sig inden for hver sin af de to impulser. Betyder det, at disse to, den gamle og den nye verdensimpuls, som Martinus kalder dem, direkte inspirerer menneskene til intolerance? Absolut nej! Både den gamle og den nye verdensimpuls er i sig selv en inspirationskilde til næstekærlighed og gensidig forståelse. De jordiske menneskers evne til at tage imod disse impulser, forstå dem og realisere dem, er imidlertid stærkt begrænset, og impulsernes grundideer bliver derved let forvanskede og forbinder sig med jordmenneskenes gennem umådelige tidsepoker indtil genialitet udviklede junglementalitet, der udfolder sig som selvisk magtbegær og en vanebevidsthed, hvormed de vandrer sløvt ad for længst nedtrampede stier og er bange for nye veje, der fører mod de mål, de inderst inde længes efter. De søger derfor at nå de nye mål ad de gamle veje og skaber selv som støttestav den ønsketænkning, der fastslås som dogmer og læresætninger, hvis sandhed ikke må betvivles, og hvis udbredelse skal finde sted efter de gamle metoder - kampens og krigens. I den gamle verdensimpuls' tankeklima blev det til hellige krige, korstog, inkvisition og personlig religiøs intolerance; i den nye til revolutioner af forskellig art, der har søgt at reducere alt fra fortiden til udueligt nonsens, der må bekæmpes og fjernes, så en ny verden kan opstå af asken. Blandt de nye dogmer hører også "kampen for freden", et af de mest paradoksale slagord i menneskehedens historie. At søge nye mål, som menneskeheden gør i dag, er ikke i sig selv en sindelagsændring, så længe man følger de gamle midler. Nye mål kan kun nås ved nye midler, ad nye veje. Ligesom skovens løvspring er baseret på en kemisk proces, der igen er forårsaget af strålekræfters påvirkning af den fysiske materie, kan menneskehedens mentale løvspring, en fredens verden, også kun fremkomme gennem et samspil af særlige strålekræfter, kemiske kræfter og fysiske kræfter i det enkelte menneske. Og ligesom skoven bliver grøn ved, at de enkelte træer springer ud, vil menneskehedens liv også først kunne udfoldes og forvandles fra en vinterzones mørke, kulde og mentale dødsdvale til et løvspring af livsbekræftende skabelse, en tilværelse til gavn og glæde for helheden, gennem de enkelte menneskers mentale løvspring eller sindelagsændring.
DET ENKELTE MENNESKES MENTALE JERNTÆPPE
Martinus udtrykker gennem sit symbol "Intolerance", at hvert eneste menneske med sin bevidstheds kræfter og sin viljekraft enten er med til at danne det mentale jerntæppe, der i stærk grad forhindrer det guddommelige skabeprincips lyse udstråling i at få indpas på denne klode, eller også at det på grund af en gradvis sindelagsændring udgør et større eller mindre "hul" i jerntæppet, gennem hvilket den nye verdensimpuls (og i visse tilfælde den gamle) kan stråle, således at dette lys via menneskets evner og talenter kommer til at udfolde sig som væremåde i hverdagen, den eneste vej til freden.
Det mentale jerntæppe, hele menneskehedens såvel som det enkelte menneskes, betyder ikke en forhindring for verdensimpulserne som ideer og teori, men en forhindring i at de realiseres i handling og væremåde. Men hvad er årsagen til disse forhindringer? Det er som før nævnt menneskenes vanefunktioner, der er en virkning af de talenter, som gennem årmillioner er udviklet i de levende væseners overbevidsthed helt fra de tider, da vi tilhørte plante- og dyrerige og frem til dyremenneskestadier, hvor vi blev et "zoon politikon", et samfundsdyr, og blev til "homo sapiens", det vidende (eller videnskabelige) menneske. Vekselvirkningen med omgivelserne har bestandig været en UDFORDRING af de levende væsener, specielt i dyreriget. En udfordring, som skabte spændinger af angst og uro i den gryende bevidsthed, spændingstilstande, som fik udløsning enten i flugt eller modstand og aggression. Martinus taler om, hvorledes "det guddommelige skabeprincips mørke udstråling" ("mørk" set i vort nuværende perspektiv, men lige så nødvendig i længst forsvundne tider som den lyse nu er det!) igennem årmillioner ved sin udfordring og påvirkning har udviklet evner og talenter i de levende væsener, som efterhånden blev til genialitet og automatfunktion. De levende væsener, det her drejer sig om, er OS. Vi har geniale evner, både når det gælder flugt, modstand og aggressivitet, og, hvad der er noget mere end animalsk, en evne til at søge sikkerhed og beskyttelse hos noget, der er større og stærkere end os selv. Denne sidstnævnte tendens er udviklet under påvirkning af de primitive religioner, som også hører ind under den mørke verdensimpuls. Krig, menneskeofringer, sort magi og skabelse og udbredelse af religiøs, diktatorisk magt var naturlige former for livs- (og døds-) udfoldelse engang i vor fortid. Alt dette eksisterer som bevidsthedslag i det moderne menneskes sind, og bag disse lag eksisterer de evner og talenter i overbevidstheden, som er blevet udviklet gennem umådeligt lange tidsrum. Det er disse gamle talenter og bevidsthedslag, der udgør hvert enkelt menneskes "jerntæppe", men det er også dette "jerntæppe", der kan gennembrydes og opløses ved en sindelagsændring, ved "Kosmisk Kemi".
Forklaringen på, at menneskene, da de mødte kristendommen, "kom ny vin på gamle læderflasker", d.v.s. søgte det nye mål ad gamle veje, selv om Kristus advarede derimod, er også den, at man brugte de talenter, man havde, og forbandt dem med tro, håb og - teori eller drøm! Og det er forklaringen på, at kristendommen i dag er stivnet i dogmatik, da den aldrig er blevet til væremåde blandt menneskene, men forbundet med krig og aggression, med diktatur, ofring (forsoningslære) og magi (om just ikke sort) og endelig med flugt (jorden som en jammerdal, der ikke kunne være anderledes, og himmerige som noget hinsides dette liv, et paradis, der kun kunne opnås engang ved at fornægte - ikke forandre - den jordiske tilværelse). Altså, dyrets naturlige talenter; aggression og flugt, og det primitive naturmenneskes naturlige talent for at søge passiv beskyttelse og sikkerhed (frelse) har været de dominerende talenter og egenskaber, man har forbundet med kristendommens udbredelse, hvilket ikke kan bebrejdes nogen. Men det er værd at gøre sig det klart, at prøve at forstå det, bl. a. for ikke at komme i den samme situation som den franske kulturminister og forfatter André Malraux, der har udtalt: "Jeg ser ikke noget andet lys for menneskeheden end det, som kristendommen har. Men det er ikke muligt for mig at tro på det, hvad jeg selv er den første til at beklage".
Symbol nr. 2. Intolerance. Intolerance. Netoleremo.
 
KRISTENDOM OG VÆREMÅDE
Når Malraux taler om kristendommens lys, tænker han uden tvivl på, hvad Kristus selv har bragt menneskene gennem bjergprædikenen og lignelserne og gennem sin væremåde lige fra han som tolvårig i templet gjorde indtryk på de skriftkloge, og til han på korset formede de sidste ord gennem sit forpinte legeme: "Det er fuldbragt ". Hvad var det, der var fuldbragt? Et eksempel, et forbillede på, hvad det virkeligt vil sige at være menneske. Han tog sit kors med ordene: "Fader forlad dem, de ved ikke, hvad de gør". Og han havde tidligere sagt: "Den, der ikke bærer sit kors og følger efter mig, kan ikke være min discipel". Hvad Malraux måske har svært ved at tro - og mange med ham - er forsonings- og nådelæren, utallige dogmer og læren om tre guder som er én og dog tre. Set i historiens perspektiv og med en bevidsthed, hvori vor tids intellektualitet spiller ind, er der mange, der må sige, eller nøjes med at tænke, som Malraux. Det, der engang var levende ånd, er i dag som arkæologiske potteskår, dødt og usammenhængende. Man må stadig tilføje, at det ikke kan bebrejdes nogen, men også, at det er værd at tænke over, hvorfor det er sådan.
En anden fransk forfatter, Vercors, siger et sted: "Mennesket er det væsen, der gør oprør mod sin naturbestemte, dyriske skæbne". Denne udtalelse er helt i overensstemmelse med Martinus karakteristik af det jordiske menneske, blot går Martinus videre. Man kan ud fra hans kosmologi føje til Vercors' ord: - "for at forsøge at skabe en menneskelig skæbne". Og man kunne endda sige: - "en naturbestemt menneskelig skæbne", nemlig en skæbne bestemt af den menneskelige natur. En menneskelig natur er kun en del af vor bevidsthed, Kristus omtalte den, da han sagde - "Himmeriges rige er inden i eder ". Det er den del af det jordiske menneskes sind, som kan inspireres og udvikles gennem kontakten med det guddommelige skabeprincips lyse udstråling, enten den del af den, Martinus kalder "den gamle verdensimpuls", eller den, der nu er ved at afløse den "den nye verdensimpuls". Hvor disse impulser virkeligt får lov til at trænge dybt ind i menneskesindet uden at standses af intolerancens jerntæppe, står vi over for de mest menneskelige mennesker på denne jord. To mennesker med en sådan bevidsthed vil, selv om den ene måske inspireres af den gamle verdensimpuls gennem en af de store verdensreligioners grundtanker, og den anden modtager inspiration fra den ny verdensimpuls, alligevel kunne mødes med venskab og forståelse. De fornemmer inderst inde, at de får deres impulser fra det samme guddommelige kildevæld, selv om den ene tror blindt på sin religions dogmer, MEN FORBINDER SIN TRO MED KÆRLIGHEDENS GERNINGER, ALTSÅ GØR DEN TIL VÆREMÅDE, og den anden må forbinde logisk tænkning med sin trosform, så den bliver en livs- og verdensanskuelse, MEN OGSÅ EN PRAKTISK LIVSFORM OG VÆREMÅDE I NÆSTEKÆRLIGHEDENS ÅND. Selv om der er dele af deres bevidsthed, med hvilke de ikke kan kontakte hinanden, er der i kraft af deres gensidige næstekærlighed og tolerance og ønske om fred blandt mennesker så meget fælles, at et positivt samarbejde kan komme i stand. Det gælder også repræsentanter for forskellige retninger inden for den gamle verdensimpuls, vi har ikke noget bedre eksempel end hinduen Gandhi og den kristne Tolstoi, som brevvekslede og var til gensidig inspiration for hinanden. Gandhi erkendte åbent sin taknemmelighedsgæld til den ældre russer, der på sine gamle dage forkyndte, at kristendom og magtanvendelse intet kunne have med hinanden at gøre. Gandhi erklærede, at intet menneske - uanset dets religion - kunne gøre noget bedre end hver dag at studere bjergprædikenen og forsøge at leve derefter.
Mahatma Gandhi
Leo Tolstoi
 
GENIET SOM FORBILLEDE
Gandhi og Tolstoi var jo også genier - undtagelser, vil man sige. De var genier, og den slags mennesker har der ikke været så mange af på vor klode. Men hvad er egentlig et geni? Det er et væsen, som repræsenterer en udvidet bevidsthedstilstand, en større og mere intens skabe- og oplevelsesevne end folk i almindelighed. De kan være specialister inden for forskellige områder, men de to nævnte - for ikke at tale om deres fælles forbillede, Kristus, isolerede sig ikke ved deres geni, tværtimod, de gjorde hver for sig, hvad der stod i deres magt for at være en inspirerende faktor for deres medmennesker til medmenneskelighed, næstekærlighed og modstand mod krigens, hadets, vredens og det såkaldte onde"s kræfter. De lærte mennesker at møde dette "onde" med en kombination af kræfter i sindet, der var lige så forskellig fra krigskræfterne, som vand er forskellig fra ild. Ingen af dem havde i deres fysiske levetid stor ydre "succes", selvom de opnåede sympati og forståelse hos en kreds af mennesker. Og deres liv endte på hver sin måde tragisk. Men deres åndelige virksomhed har spredt sig som ringe i vandet, og deres eksempel har smittet, selv om størstedelen af menneskene endnu ikke fatter dets virkelige betydning som eksempel for deres eget liv i hverdagen. Dette, at hvad geniet har udstrålet i en stor radius af rum og tid, kan det almindelige menneske gøre i en mindre radius, nutiden og hverdagen. Det er det, Martinus med sin kosmologi forsøger at vise de mennesker, der ikke mere er i stand til at blive inspireret af den gamle verdensimpuls på grund af dens dogmer og dens historiske perspektiver, der egentlig blot beretter om de jordiske menneskers manglende evne til at lade den trænge ind til sindets dybder og blive væremåde. Historien kan dog også berette om mennesker, i hvis sind "jerntæppet" var nedbrudt. Kætterbålet eller en anden form for tragisk endeligt på dette liv blev måske den ydre verdens svar på deres handlemåde, men de besad en indre sikkerhed, som gjorde, at det, der udefra måtte ses som en tragedie, i deres eget sind blev til en sejr. Og hvad så med de millioner af mennesker, historien intet beretter om, dens bipersoner og statister, der hver for sig har oplevet sig selv som en hovedperson i dens forløb? Blandt disse millioner har der også været et mindretal, der som jævne almindelige mennesker har gjort kernen i deres religion til en måde at leve på i hverdagen, og det er disse mennesker, der er medvirkende årsag til, at jordens og menneskehedens situation i dag - til trods for det truende i situationen - ikke er håbløs. Som Martinus skriver: "Jordkloden er nu så langt fremme i sin udvikling, at en så drastisk udløsning (dens undergang) ikke kan finde sted ". Denne udvikling er baseret på udviklingen af de højest udviklede fysiske "hjerneceller" i dens organisme, og det er de mennesker, som gennem tiderne har åbnet deres sind for det guddommelige skabeprincips lyse udstråling, så den er blevet til væremåde og derved til "huller" i det mentale jerntæppe.
DEN NYE VERDENSIMPULS
Nu er der i denne artikel adskillige gange blevet talt om den gamle og den nye verdensimpuls, der begge er udstrålinger fra det guddommelige skabeprincips lyse udstråling, uden at forskellen mellem disse to impulser er blevet fremhævet. Årsagen dertil er, at det har været væsentligt at fremhæve, hvorfor menneskene - ikke mindst inden for den gamle verdensimpuls - har forbundet religionerne med intolerance og småligt snæversyn. "De vidste ikke, hvad de gjorde", intolerancens evner og talenter, der var udviklet til genialitet i deres bevidsthed, havde overtaget, så der blev tale om tro og håb, men ingen plads til kærlighed. Med undtagelser naturligvis, og det er disse undtagelser, der har båret menneskeheden oppe, ikke gennem kvantitet, men gennem kvalitet. Men hvad med den nye verdensimpuls og de mennesker, der kan lade sig inspirere af den? Ja, det er jo først og fremmest for sådanne mennesker, Martinus skaber sin kosmologi og sine symboler. Mennesker, der som Malraux kan se værdien af kristendommens budskab, men ikke kan tro på det, og som Vercors, der kan se, at mennesket gør oprør mod sin naturbestemte dyriske skæbne, uden at han - måske - helt fornemmer, at hver eneste af os med sin menneskelige natur kan begynde at skabe en menneskelig skæbne for menneskeheden. Man behøver ikke at være en berømt forfatter for at besidde en indstilling som de to nævnte; masser af mennesker er indstillet på den bølgelængde, men føler sig i et åndeligt tomrum. De begynder at se, at aggression ikke er vejen, og de fortryder det bagefter, hvis de er kommet til at eksplodere i vrede. De ser også klart, at flugten ind i en eller anden religions "frelse" med håb om hinsidig belønning for blind tro heller ikke er nogen mulig løsning for dem. En tid kan de måske nøjes med et materialistisk livssyn og den praktiske indstilling til hverdagens problemer. Men de føler før eller senere et savn og en længsel efter at forstå, der får dem til at søge. En del mennesker har fundet, og langt flere vil i kommende år og århundreder finde kosmologien; og kommer den til at betyde mere for dem end et interessant syn på verden, vil den efterhånden forbinde sig med deres tankeverden og følelsesliv. Og så kommer prøverne! Hvilke prøver - skal man gennemgå indvielser eller lignende? Nej, mystiske indvielser hører fortiden til. Prøverne er ganske simpelt, at den studerende kommer ud for begivenheder, der skal vise ham eller hende, dels om åndsvidenskaben eller kosmologien er så stærk en realitet i sindet, at den forlener vedkommende med kræfter, og tålmodighed til at komme igennem livets besværligheder uden at synke dybere ned i sit mentale kælderdyb, end man kan komme op igen ved at forbinde sin egen kraft med skabeprincippets kræfter (bøn). Dels vil særlige situationer vise vedkommende, om han (eller hun) er stærk nok til at følge det, der er logisk i teorien for ham (eller hende), men måske knapt så virkeligt, at han (eller hun) reagerer derefter, når der virkelig er brug for det i hverdagen. De, som ikke består prøven, og det oplever vi alle, vil måske ophøre med at have noget med kosmologi at gøre ("for den duer jo alligevel ikke!"), eller de vil blive dybt deprimerede over, at de ikke viste sig at være stærke nok. Denne sidste indstilling er positiv, hvis den fører videre til næste stadium, hvor man siger til sig selv: "Næste gang skal det gå bedre!" Og næste gang består man måske prøven og forstærkes i bevidstheden om, at den eneste form for sikkerhed: den menneskelige skæbne, vokser frem ved, at man ikke kan nænne andet end at gøre alt for at give andre mennesker en god skæbne i sin vekselvirkning med dem. Gør man ikke det, er man sin egen fjende.
Ved studiet af kosmologien lægges brik ved brik til en strålende mosaik af et verdensbillede. Brikkerne er i vort sind, men vi lærer at lægge dem sammen og at anskue dem, at danne vor egen verdensanskuelse. Men det er kun den ene side af sagen, den anden og mindst lige så vigtige er, at vi i vort liv gennem blandingen af vor bevidstheds energier også kan gøre det til en livsanskuelse og en væremåde. Uden evnen til at overvinde intolerancen i sit sind er dette umuligt. Men søger vi at opløse vort eget mentale jærntæppe, så vi derved bliver et "hul" i menneskehedens store "jerntæppe", vil vi komme til at opleve, at vi kan udføre handlinger og klare situationer, som vi ikke troede os i stand til. Oplever man det, er det fordi, man kan begynde i glimt at ane, at hvad man gør med sindet åbent for den nye verdensimpuls, det gør man ikke blot af sig selv. Det guddommelige skabeprincips "menneskelige natur" arbejder da gennem vor bevidsthed, og vi bliver - ikke som et blindt medium, men som et bevidst instrument - en guddommelig medarbejder i skabelsen af en menneskelig skæbne for menneskeheden.