Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1962/Årsskrift side 19
MOGENS MØLLER
Skæbnen og den seksuelle polforvandling
(Fra A- til K-menneske)
 
I femte bind af "Livets Bog", stk. 1831 til ca. stk. 1909 giver Martinus en oversigt over forskellige områder af jordmenneskenes seksuelle polforvandling, som han inddeler alfabetisk i kategorier fra A til K. Denne artikel er et forsøg på at skabe et let tilgængeligt overblik over disse områder og dermed over de skæbnemæssige muligheder, der ligger åbne for os under forvandlingen fra et enpolet han- eller hunvæsen til et dobbeltpolet "rigtigt menneske".
 
Glimt fra fortiden
Af det gamle testamentes skabelsesberetning fremgår det tydeligt, at "mennesket i Guds billede" var Adam, og den gamle myte skildrer, hvorledes Adams organisme på et vist tidspunkt blev delt i to, således at Eva, det feminine, blev et selvstændigt levende væsen i sin egen organisme. Hendes selvstændighed var det dog så som så med, idet hun skulle være Adams "medhjælp", hvilket han selv senere har tolket sådan, at hun skulle være ham underdanig. Det har hun vel også været udadtil, til tider endda meget underdanig, men i sit indre har hun været den selvstændige, der vidste, hvad hun ville. Det har den vise og humørfyldte forfatter af "Genesis", det gamle testamentes skabelsesberetning, udtrykt på en genial måde ved at lade det være hende, der via slangen tager initiativet til at æde af frugten på kundskabens træ. Man kan næsten forestille sig, hvordan hun med ægte kvindelighed har ladet ham tro, at det egentlig var hans idé, sådan har kvinder jo gennem årtusinder fået gennemført deres vilje. Senere, da det "gik galt", har Adam nok vidst, hvor skylden skulle placeres.
Hvad er det egentlig denne gamle legende eller myte, ja, vi kan vel egentlig også kalde den et jødisk folkeeventyr, beretter om? Den er på én gang naiv og genial, som den største kunst oftest er det, og den er ikke blot af jødisk oprindelse, denne beretning findes også hos ægypterne, babylonerne og andre af jødernes nabofolk. Den er simpelthen toppunktet af datidens litteratur. Den beretter i symbolske billeder, isprængt både humor, poesi, drama og tragedie, om menneskenes tilblivelse, om et "syndefald" og om den situation, som gennem årtusinder siden da har været mands og kvindes lod: han skulle æde sit brød i sit ansigts sved, og hun skulle føde sine børn med smerte.
En kunstner kan ikke give udtryk for andet end det, der sker inde i ham selv. Er han en stor kunstner, formår han at gøre det på en sådan måde, at andre mennesker derigennem fornemmer, hvad der også, uden at de har været bevidst i det, sker inde i dem. Kunstneren bliver inspireret, NOGET begynder at tage form inde i ham, han ved i det øjeblik mere end ellers, han er ét med en skabende forvandling, som han udtrykker med sit sinds billeder, der kan tale til andre menneskers sind. Det har Genesis' forfatter gjort, og hans geniale eventyr har da også holdt sig gennem mange årtusinder. Men menneskesindet forandrer sig, og ligesom barnet, når det bliver større, ikke mere har samme glæde ved eventyr som før, men vil have "historier fra virkeligheden", er mennesket også siden den tid, hvor eventyret om Adam og Eva blev skabt, vokset i den forstand, at det nu kræver virkelighedsberetninger og ikke fantasi, hvor genial denne så end kan være. Vor tids mennesker tror ikke på Adam og Eva og Vorherre og slangen. De tror ikke, at kvinden er taget af mandens ribben, de ved, at mennesket har udviklet sig af dyreriget, at det stadig er et dyr, omend et intellektuelt dyr. De forstår ikke den gamle forfatters symbolik (hvilket præsterne gennem tiderne heller ikke har gjort lettere for dem), de vil have "facts", de vil have videnskab.
Nutidens Adam og Eva
Men hvad fortæller videnskaben i dag om Adam og Eva, altså om mand og kvinde? Jeg citerer fra radioens grundbog "Hverdagens psykologi" om en maskulinitets- og femininitetsprøve med 1300 personer, s. 144:" - Vi er alle blandinger af mandlige og kvindelige elementer, mellem de undersøgte mænd fandtes flere personer, der var mere feminine end adskillige kvinder, ligesom der blandt kvinderne var flere, der havde en højere mental maskulinitetsgrad end adskillige mænd. Værd at lægge mærke til er følgende resultat: de mest fremragende inden for kønnene var ikke de mest udpræget feminine eller maskuline personer; jo større kultur, jo bredere interesseområde og jo rigere følelsesliv et menneske har, desto mere vil den pågældende nærme sig det andet køns indstilling, d. v. s. der sker en tilnærmelse til mellemstandpunktet." Afsnittet slutter således: "Den rigeste personlighedsudfoldelse nås fortrinsvis af dem, der i deres personlighed er i stand til at optage træk, der er typiske for begge køn."
Det kunne se ud, som om Vorherre ikke i sin tid havde fået taget hele Adams ribben bort eller også, at det siden da atter er begyndt at vokse ud, siden der er så meget af Eva i en moderne Adam, især da hvis han er en personlighed, og lige så af Adam i Eva, hvis hun er en personlighed. Det får uvilkårligt én til at tænke på noget, der absolut ikke betragtes som videnskab, men som på en anden måde fortæller om det samme. Det er en udtalelse af Jesus, som dels omtales af kirkefaderen Clemens af Alexandria, dels står i flere apokryfiske evangelier. Kvinden Salome spørger Jesus, hvornår hans rige vil komme, og får følgende svar: "Når de to bliver et, og det ydre bliver som det indre, og det mandlige i forening med det kvindelige hverken er mandligt eller kvindeligt".
Videnskab og religion
Mon videnskab og religion egentlig er så store kontraster, som nogle mennesker mener, mon man ikke snarere kan karakterisere dem som komplementære kræfter, der kun tilsyneladende udelukker hinanden og i virkeligheden supplerer hinanden som to sider af samme sag, rodfæstet i samme virkelighed? Der er både religionsforskere og fysiske forskere, der begynder at nære den anskuelse. Genesis' forfatter fortæller på sin måde (og på den måde som dengang var den eneste rigtige) om den udvikling (skabelse), som senere tiders videnskab har skildret på sin måde. Evas skabelse bliver, set i et udviklingsperspektiv, til foreteelser, der finder sted i overgange fra plante- til dyretilstand, hvor der begynder at optræde selvstændige han- og hunorganismer af de tidligere dobbeltkønnede organismer, og "de blev klædt i dyrenes skind", ja, de blev dyr, og de har ædt af kundskabens træ, de er blevet til "homo sapiens", det videnskabelige menneske, så videnskabelige, at de nu frygter, hele menneskeheden skal "dø døden" på grund af fremragende videnskab.
Vi bryder os ikke om at blive kaldt dyr, og vi er altså i virkeligheden heller ikke blot handyr og hundyr eller hanvæsener og hunvæsener, hvilket tydeligt fremgik af ovennævnte citater både fra den videnskabelige undersøgelse og Jesu udtalelse. Efter disse udtalelser er et menneske mere menneskeligt i forhold til som både maskulinitet og femininitet udfolder sig i dets bevidsthed. Forvandlingen fra dyr til menneske er ensbetydende med, at det maskuline væsens femininitet vokser, og det modsatte for kvindens vedkommende. Kristus vidste det, og andre af fortidens store vise har vidst det og nedlagt deres viden i religiøse symboler og billeder, det blev mystik, hvis virkelige baggrund kun få indviede vidste noget om, et seksuelt mysterium, hvis afsløring i allerhøjeste grad er påkrævet i vor tid. Vi har nok seksualvejledning både for yngre og ældre, og det er godt, men det er langt fra tilstrækkeligt i forhold til, hvad masser af mennesker i dag trænger til at få at vide. Det er godt nok at få noget at vide om forholdet mellem mand og kvinde, men mange mennesker trænger langt mere til at få noget at vide om forholdet mellem det maskuline og feminine i deres eget sind og deres egen organisme. Den viden vil også i mange tilfælde kunne være en hjælp i forholdet til deres partner. Psykologer og psykoanalytikere kan i visse tilfælde hjælpe i nogen grad, både Freud, Jung, Fromm og andre har gjort en stor indsats, men man mangler overblik, man famler mere eller mindre i "underbevidsthedens mørke" og ved ikke rigtigt, om man kan anerkende det psykiske som andet end resultatet af kemiske processer. Dette, at vi ikke i tilstrækkelig grad kender de åndelige love, der eksisterer som basis for vor tilværelse, og er tilbøjelige til at tro, at blot vi kender de fysiske naturlove, skulle vi kunne klare os godt i denne verden, er en af de væsentligste årsager til mange af vore lidelser og besværligheder. Det seksuelle polprincip er en åndelig eller kosmisk lov, det er de evige principper for afgivelse og modtagelse af energi, uden hvilke begrebet oplevelse ville være umulig. Befrugtning er ikke blot dette, at et hanvæsens sædcelle smelter sammen med en ægcelle og bliver til et foster, der udvikler sig, det er én form for befrugtning, én variation af det guddommelige princip, som udfolder sig i utallige variationer i verdensaltet. Hvad er solenes lys og varme andet end befrugtning, kosmisk energi, der modtages og giver livsfornyelse? Hvad er mikropartiklernes udstråling og modtagelse af energi andet end befrugtning? Er ikke de ideer, der slår ned i os i lyse øjeblikke eller gives os af andre mennesker, en befrugtning, der bliver til tankefostre og fødes til handling? Vi befrugter og befrugtes af hinanden på mangfoldige måder i hverdagens vekselvirkning, og det kan lige så vel hænde, at det er Eva, der befrugter Adam med en idé, som han måske netop er den rette til at modtage og lade modne i sit sind for at føde den til verden med sit væsens kraft. Det kan kun ske, fordi Eva også har en maskulin pol, som er ved at blive mere og mere aktiv, og fordi Adams feminine pol er ved at vågne så meget til dagsbevidst liv, at han erkender, at ikke blot han selv (og enkelte andre mænd) kan lave noget, der duer; han er blevet mere modtagelig, ja endda i stand til at modtage andet fra en kvinde end moderlig omsorg og forelsket beundring.
I Martinus kosmologi står vi over for en analysering af livets evige love, som på en vidunderlig måde forener, hvad videnskab, filosofi, religion, mystik og kunst tidligere har givet os brudstykker af. Martinus viser os disse love i tre perspektiver:
  1. Som de eksisterer i en evig, for sansning utilgængelig, ikke-tids- og rumdimensionel verden, hvori vi alle er rodfæstet med vor overbevidsthed, som vi fornemmer som vort faste punkt.
  2. Som de udfolder sig i en psykisk energiverden, en stråle- og bølgeverden, der danner et åndeligt rum, hvor skiftende energikombinationer skaber stadig skiftende tilstande af spænding og harmoni og dermed oplevelse af forandring og fornyelse.
  3. Deres udfoldelse som naturlove i en fysisk tids- og rumdimensionel verden, hvor vi som psykiske væsener med skiftende fysiske organismer som redskaber lærer at overvinde modstand, at beherske lovene, efterhånden som vi lærer dem at kende, d.v.s. at tænke logisk og skabe ud fra denne logik, som i virkeligheden er det samme som kærlighed.
Kosmologien og det seksuelle mysterium
Set i dette perspektiv er vi alle kosmiske lærlinge, elever, som er ved at lære at mestre de universelle energier og gøre os jorden underdanig for engang at blive guddommelige medarbejdere i universets psykiske områder. Vi er Adam og Eva, der for længst har tilbagelagt det udviklingsstadium, som var "Evas fødsel af Adams ribben". Det er noget, der findes langt bag fortidens horisont. En fremtidens horisont rykker nærmere, den repræsenterer kontrasten til "Evas fødsel", Martinus kalder det "Evas død". Det betyder, at det enpolede væsen efterhånden forsvinder, ligesom "Evas fødsel" symboliserer det enpolede væsens fremkomst. I Adam udvikles igen et "ribben", hans feminine pol, og i "ribbenet Eva" udvikles igen en Adam, en maskulin pol, de bliver det, Martinus kalder "rigtige mennesker", væsener, der har balance mellem deres to poler.
Kristus var et sådant væsen, derfor kunne han komme med en udtalelse som den, der er citeret ovenfor. Han har vel sagt det i overværelse af nogle få af sine nærmeste, som han mente måske ville fatte lidt af, hvad der lå bag hans ord. Men den tilstand, han selv repræsenterede, skulle endnu i lang tid være et mysterium for jordens mennesker, der ikke var modne til at høre derom. Det hørte med til det, han omtalte med ordene: "Jeg har endnu meget at sige jer; men I kan ikke bære det nu. Men når han, sandhedens ånd kommer, skal han vejlede eder til hele sandheden; thi han skal ikke tale af sig selv, men hvad som helst han hører, skal han tale, og de kommende ting skal han forkynde eder. Han skal herliggøre mig, thi han skal tage af mit og forkynde eder."
Hvad er vigtigere blandt de "kommende ting" end netop den psykiske og fysiske forvandling, hvert eneste menneske gennemgår? Vor uvidenhed om denne forvandling, og hvad den medfører både af positive og negative muligheder, er en væsentlig årsag til mange af de "helveder", der eksisterer, skabt af menneskene selv gennem seksuelle afsporinger. Vi har alle brug for at få indsigt i og forståelse af vore egne og alle andre menneskers vilkår og muligheder, af, at der er mange skæbneveje, der alle fører mod samme mål. Jo mere den enkelte har kendskab til andre veje end den, ad hvilken han eller hun selv vandrer, desto bedre kan vedkommende forstå og tilgive. "Sandhedens ånd" er ikke er person, men en åndelig videnskab, der blandt så meget andet også bekræfter og uddyber det, Kristus sagde til Salome, og som mange mennesker ikke alene kan "bære" nu, men som de i aller højeste grad trænger til at få klar besked om, og for kommende slægter vil det være endnu mere aktuelt.
Den maskuline, den feminine og den menneskelige kurs
Vi lever i en verden, hvor ulykkelige ægteskaber er langt mere almindelige end lykkelige ægteskaber, hvor skilsmisser hører til dagens orden, hvor "ægteskabsvandrere" tror, at en stadig fornyelse af partner i ægteskabet vil være ensbetydende med lykken, for efter nogen tids forløb at erfare, at han eller hun er lige så ulykkelig som før, blot i en lidt anden variation. Der er mennesker, der skifter seksuelle partnere næsten lige så tit, som de skifter tøj, og det bringer dem i virkeligheden ingen glæde. Det er blot en af de mildere former for seksuelle afsporinger, hvoraf der findes så mange i vor tid. Aviserne bringer næsten daglig referater om kvælerdramaer, voldtægtsforsøg, pengeafpresning eller vold inden for homoseksuel prostitution, voldtægt mod børn, ildspåsættelse, der skyldes seksuel afsporing, og meget andet. Pæne mennesker er dybt rystede og forargede over al den mangel på moral. De fordømmer de ansvarlige, og domstolene dømmer dem, og så tror man, sagen er ude af verden, men det er den ikke. Ikke engang selv om forbryderen bliver dømt til døden. Verden er et skæbnemønster, et levende mønster, hvori fødsel og død kun er forvandlinger. Et kollektivt fællesmønster eksisterer i stater og samfund og et individuelt mønster for hvert eneste menneske. Vore skæbnetråde fletter sig ind i hverandre, og vort individuelle mønster danner en del af helheden, hvad enten vore tråde i øjeblikket er fremme og kan opleves af fysiske sanser, eller de er på den anden side, den usynlige side, der er lige så vigtig som den synlige.
Men hvad har alt dette med menneskenes maskuline og feminine pol at gøre? Hele vor udvikling gennem en række inkarnationer er afhængig af konstellationen mellem vor maskuline og feminine pol. Deres indbyrdes forhold er bestemmende for vor livskurs, vor bevidsthed er som et rat, der drejer sig om den akse, der er vort evige Jeg. Det kan som ethvert rat drejes til to sider, men i øjeblikket for de fleste menneskers vedkommende mest til den ene side, medens det kniber til den anden, fordi den ene pol dominerer i vor bevidsthed på den andens bekostning. Vor kurs i livet er derfor henholdsvis en ensidig maskulin kurs eller en ensidig feminin kurs. Det har givet og giver maskuline og feminine glæder, som enhver af os har nydt og vil kunne nyde, så længe han eller hun føler trang dertil, men da det er en ensidig kurs, vil den også efterhånden blive til vanebevidsthed og mættelse. Man føler trang til fornyelse og forsøger at dreje rattet den modsatte vej. Men det viser sig, at når man drejer den vej, har man al for lidt øvelse og erfaring, man drejer for brat, eller man bruger de samme bevægelser, som man er vant til, og det er forkerte bevægelser, og rattet bliver stramt og sidder fast, og resultatet bliver sammenstød, grundstødninger og forlis. Der er mangel på menneskelighed og medmenneskelighed i denne verden, og det er netop fordi, alt for mange mennesker stadig følger en ensidig maskulin eller en ensidig feminin kurs i deres bedømmelse af omgivelserne og medvæsenerne og i deres egen livsudfoldelse. Hvad enten vi er mand eller kvinde, kan vi lære at følge en efterhånden mere og mere menneskelig kurs i vort liv og derved være med til at skabe mere menneskelighed i verden og være med til at forvandle menneskehedens livsmønster. Det er denne menneskelighed, der vil give større bevægelighed og herredømme over rattets drejninger til den side, vi hidtil ikke har været vant til, og derved forny vor livsoplevelse og livsudfoldelse på et intellektuelt og etisk plan uden i kommende inkarnationer at skulle blive mere og mere feminine mænd eller maskuline kvinder, men mere menneskelige mennesker.
Skemaet
Det skema, der ledsager denne artikel, er et forsøg på at gøre dette stof lettere tilgængeligt for læseren og give et overblik over alle de mentale områders og kategoriers indbyrdes forhold. Fra A- til K-menneske kalder Martinus denne forvandling, og det er vigtigt, at læseren straks gør sig klart, at han eller hun ikke gennemløber alle disse stadier i alfabetisk orden, A, B, C, D o.s.v., men at de repræsenterer MULIGHEDER inden for de jordiske menneskers polforvandling. Nogle mennesker glider efter en række inkarnationer inden for A-området ind i B-området, andre glider fra A-området direkte ind i C-området, nogle glider, når de har gennemlevet B-området, derfra til C-området, medens andre glider derfra ind i D-området o.s.v. Lad os sammenligne hele området fra A til K med et rør, hvorigennem der sendes partikler, ALLE partiklerne vil have den fælles bevægelse (skæbne), at de bevæger sig fra A til K, men ikke to partikler vil bevæge sig fra A til K ad samme bane. Der vil være lige så mange variationer af bevægelsesbaner, som der er partikler, der bevæger sig igennem røret. Kan man da sammenligne mennesker med partikler? Ja, i forhold til jordkloden, solsystemet og mælkevejssystemet er vi mikropartikler, og selve vor udvikling fra A- til K-menneske forløber i det, vi kalder TIDEN, som Martinus har kaldt ET ÅNDELIGT RUM. Røret symboliserer dette åndelige rum, et langt tids-rum, igennem hvilket vi forvandler os fra et enpolet til et dobbeltpolet væsen. Den lodrette linje, som gennemløber dette rum, og som er inddelt i mange afsnit af små tværstreger, er udtryk for reinkarnationsprincippet eller organismefornyelsen, som er nødvendig, da begrebet slitage er uundgåeligt, når det drejer sig om fysisk materie. I denne artikel er det netop os selv som fysiske partikler, det drejer sig om. Her skal vi kun beskæftige os med de fysiske inkarnationer. Blot så meget om tilstandene i mellemrummene mellem de fysiske inkarnationer, hvor væsenerne er stråleformige partikler i det åndelige rum: I de åndelige verdener, der er psykiske bølgelængder, oplever ethvert væsen, hvad det med sin bevidsthed kan komme på bølgelængde med. Det fører sin interessesfære med sig, den er kontaktorganet så at sige. Her spiller det også en stor rolle, hvorledes polkonstellationen er, især når det drejer sig om evnen til at opleve de højeste verdener eller tilstande, som vi alle passerer mellem to inkarnationer, men oplever i ulige grad.
Skema illustrerende skæbnemæssige muligheder under de jordiske menneskers sexuelle polforvandling fra A- til K-mennneske
Jo mere en kvindes maskuline pol og en mands feminine pol er udviklet i forbindelse med næstekærlighed og intellektualitet, desto mere vil disse væsener kunne opleve mellem to inkarnationer, hvorfor det i almindelighed også varer lidt længere, inden de inkarnerer igen, i modsætning til de væsener, hvis bevidsthed er stærkest indstillet på det materielle og derfor hurtigere drages mod den fysiske verden.
Organismefornyelsen eller reinkarnationen er ikke alene nødvendig og guddommelig set i det perspektiv, at det er vidunderligt, at man kan få en ny og frisk organisme, når den gamle er slidt op af alderdom eller sygdom, eller lemlæstet ved de ulykker, der sker, når vi som "partikler i røret" støder sammen i vore baner, hvilket sker i så mange variationer, men også set i det perspektiv, at vi, efterhånden som polbalancen opnås, får evne til at opbygge nye organismer, der stadig er finere og finere redskaber for åndelig kraft og skabeevne.
Martinus inddeler bevidsthedskategorierne under den seksuelle polforvandling i to hovedgrupper, de ikke-afsporede og de afsporede. Til højre for den lodrette linje på skemaet ser vi de områder, der er udtryk for den ikke-afsporede gruppe. Den er betegnet med bogstaverne A, C, E og H. Med H-gruppen ophører muligheden for afsporinger, da disse væseners moral, intellektualitet og guddomsforhold forhindrer dette. I-, J- og K-menneskene er typer, som endnu ikke er meget repræsenteret på denne klode, men de findes, og flere og flere vil efterhånden nå frem til disse stadier.
På venstre side af den lodrette linje i det skraverede område har vi den gruppe, Martinus kalder "de afsporede", betegnet med bogstaverne B, D, F og G.
Hermed går vi over til en gennemgang af de enkelte områder fra A til K i alfabetisk orden, således at vi i gennemgangen snart befinder os på den ene side midterlinjen og snart på den anden, snart i ikke-afsporede og snart i afsporede områder. For en sikkerheds skyld er det måske bedst endnu engang at understrege, at vi ikke dermed følger et enkelt væsens udvikling gennem alle disse stadier, men de muligheder, der findes for alle jordiske mennesker, hvoraf nogle vandrer én vej, andre en anden for at tilfredsstille deres længsler og begær. Men ALLE, også de væsener, vi i øjeblikket læser om i aviserne som gangsterkonger, som mordere, som storforbrydere og repræsentanter for alle mulige lyssky affærer, også de diktatorer, der har sendt tusinder af mennesker til gaskamre og tilintetgørelseslejre, også de småforbrydere, der lusker sig igennem en tilværelse på andres bekostning og løber fra deres ansvar, og alle såkaldte almindelige hverdagsmennesker, om hvem mange - og de selv med - vil mene, at de ingen betydning har, vil gennem en række inkarnationer opleve de lyse og mørke erfaringer, som efterhånden vil lade én længsel i deres sind overskygge alle andre, længselen efter at føle de guddommelige skaberkræfter stråle igennem deres bevidsthed til gavn og glæde for helheden.
I forbindelse med dette skemas mørke side, er det kun de lidelser og besværligheder, der direkte er afledt af seksuelle afsporinger, der omtales, men der er jo også andre mørke sider ved livet, som de mennesker, der ikke i så stærk en grad kommer til at opleve de her omtalte former for mørke, vil opleve. De falder uden for denne artikels rammer. Blot så meget herom: ingen kan nå frem til en kulmination af lys uden gennem en eller anden form for kulmination af mørke, det er et evigt kosmisk tema, men det er et tema med variationer, og variationerne vælger vi selv. Da ingen menneskeskæbne er uberørt af polforvandlingen i sig selv og i sit forhold til andre, kan forståelsen deraf blive til uvurderlig hjælp i livet, ligegyldigt ad hvilken livsbane man vandrer.
A-menneskene
Vi begynder nu vor gennemgang af "menneske-partiklernes" bevægelser gennem det "rør", som repræsenterer et tids-rum, et åndeligt rum, der strækker sig over mange inkarnationer. Vi begynder ved A-menneskene, men vi må forudsætte, at dette kun er en begyndelse i den forstand, at det er begyndelsen på en periode i udviklingen og samtidig afslutningen af en anden periode. "Røret" må vi i fantasien tænke os fortsætte nedefter, hvor det repræsenterer fortidens mere primitive menneskestadier, dyrestadier o.s.v. De enkelte væseners mentale rytme eller kurs gennem disse fortidige stadier er netop det, der har bestemt, hvorledes deres rytme er, når de kommer ind i det område, vi her skal beskæftige os med.
A-menneskene er ikke særlig intelligente. De kan godt have stærke følelser, men de er temmelig ensrettede, de lever i deres egen lille verden, hvoraf manden så at sige er den ene halvkugle, og kvinden den anden. De er stokkonservative i den forstand, at de ønsker, alt helst skal blive ved med at være, som det altid har været (altså som de tror, det altid har været). De er oftest blindt troende inden for en dogmatisk religion, og da det her specielt er vesterlandets mennesker, vi beskæftiger os med, altså troende kristne. De er småborgerlige, og deres fællesskabsfølelse indskrænker sig til "deres egne". Det vil naturligvis først og fremmest sige den nære slægt, dernæst meningsfæller og trosfæller i politik og religion, og - hvis de er tyende - måske deres herskab, og hvis de er herskab, deres tyende, hvis disse er loyale og trofaste. Lidt længere ude i periferien hører "alle landsmænd" med til deres verden som begreb. De elsker deres "landsmænd", især når de grebet af patriotisme står sammen mod en fælles fjende, men i fredstid kan de ofte have svært ved at fordrage de enkelte individer. Hvordan må det så ikke være, når det er "fremmede", det drejer sig om? De forsyner deres fantasi med alle mulige forfærdelige egenskaber, de er "fjender", "fortabte", "djævelens redskaber", "forbandede", "gale" o.s.v. Farisæerens ord: "Herre jeg takker dig for, at jeg ikke er som en af disse", kan stå som motto for deres selvtilstrækkelighed og mangel på menneskelig fællesskabsfølelse. Dette må ikke opfattes som kritik, det er en karakteristik af væsener, som i øjeblikket ikke kan være anderledes, end de er. Og det gælder i det hele taget omtalen af alle de mennesketyper, der behandles her, og vi må ikke glemme, at de alle engang vil nå frem til K-stadiet.
A-menneskene er monogamt indstillet, de lever for ægtemage og afkom, de har så at sige hvedebrødsdage hele livet, og de udgør virkelig "ét kød" i den forstand, at mand og kvinde har et legemligt og sjæleligt fællesskab, som udgør hele deres verden, og kun det, der på en eller anden måde tjener dette fællesskab, er af værdi for dem, alt andet er fjendtligt.
Fra A- til B-menneske
Igennem en række inkarnationer inden for A-området kan det ikke undgås, at en form for mættelse begynder at gøre sig gældende. Da er der to muligheder, enten at vedkommende væsen glider over mod B-området, som er det mentale mørke-område, der er jordbund for så mange af de seksuelle afsporinger, som kan spire frem i det jordiske menneskes sind, eller at mættelsen af at leve for kun at være ægtefælle og familiemenneske får nye intellektuelle, sociale, kunstneriske, religiøse, pædagogiske og andre menneskelige interesser til at vokse frem, da bliver der ikke tale om afsporing, men om udvikling, og væsenet glider opad mod C-området.
Overgangen fra A- til B-området finder sted på grund af moralske brist. Der er naturligvis utallige individuelle måder, hvorpå det kan ske. En af dem er f.eks., at en forretningsmand fra A-området, hvor hans religiøse tro ikke behøver at blandes alt for meget med forretningsmoral (det findes der mange eksempler på), glider over i mere og mere lyssky forretninger. Pengedjævelen har besat ham, og selv om han til at begynde med var optaget af familiens anseelse og magt, kan det efterhånden glide over til, at det kun er sig selv, han tænker på. Han er blevet træt af kun at have én kvinde og opdager, at han kan få mange, når han har penge. Profit og piger bliver hans interesser, og han glider gradvis over i et tankeklima, der må karakteriseres som et forbrydermiljø. Det sker over flere inkarnationer, og der sker også det, at han som ubarmhjertig og hård forretningsmand uden skrupler har gjort mange mennesker ulykkelige, den sæd, han der har sået, må han høste som skæbne, og den kan let høstes i en storbys underverden, hvor princippet høg over høg er det alt dominerende. Hans skæbne fører ham ind i et miljø, hvor banditter, gangstere, bordelvirksomhed, alfonseri, hvid slavehandel etc. florerer, og hvor det flyder med alkohol og narkotika, ligesom det forjættede land sagdes at flyde med mælk og honning. Det er B-områdets fysiske og psykiske miljø. Dette miljø kan også være "omplantningsområde" for naturmennesker, når de har deres første inkarnationer indenfor civiliserede områder. De kommer da ikke fra A- til B-området, men repræsenteres af den pil, der nedefra peger op i B-området. Her er det mentale klima, der kan kaldes "landsknægtementalitet", enten den så har udfoldet sig i et fortidigt miljø eller som den moderne krigs "læderhalse".
B-menneskene
Når B-området er skraveret knapt så mørkt i nærheden af midterlinjen, og mørkere og mørkere, jo nærmere vi kommer "rørets ydervæg" til venstre, er det for at understrege, at der i dette miljø er grader af mentalt mørke. Der er nogle væsener, der ikke kommer så langt ind i dette mørke som andre, ja, som måske forholdsvis hurtigt glider fra B- op imod C-området eller med en større eller mindre passage gennem D-området, mod E-området. Skæbnens hårde slag har mildnet dem og udviklet deres menneskelige følelser, som nu er kommet mere på højde med den intelligens, der i forbindelse med egoisme bragte dem den hårde skæbne. De længes nu efter humanitet, men da de er blevet mætte, ja, nogle måske overmætte af forhold til det modsatte køn, føler de sig ikke mere erotisk tiltrukket af det. Men derfor er deres forelskelsesevne ikke forsvundet, og det hænder, at de forelsker sig i væsener af deres eget køn. Denne udviklingslinje vil vi atter møde i omtalen af D-, E- og F-menneskene.
Men hvorledes bliver de menneskers skæbne, som glider længere og længere ind i B-området? "De kulminerer i kosmisk bevidstløshed", skriver Martinus, "de er "kosmiske lig". "Intet er dem helligt, intet respekterer de, de er den rene sadismes repræsentanter, de ved ikke, at alt, hvad de i deres spottende overmod nedbryder og ødelægger, er våben, de retter mod sig selv. Deres seksuelle tilbøjeligheder er blevet mere og mere perverse, de kan slet ikke finde tilfredsstillelse i den naturlige seksuelle akt, men opfinder alle slags pirringsmidler. Mændene udnytter alle de kvinder, de kan komme i nærheden af, og kvinderne er lige så hæmningsløse i deres forhold til mændene og rå og brutale i deres indbyrdes rivalisering.
Der er mange forskellige skæbneveje for kvinderne inden for B-området, nogle glider forholdsvis hurtigt ud af det igen, andre glider længere og længere ind i afsporingernes mørketilstande. Hvad er årsag til, at kvinder kan komme ud i et sådant mentalt morads? Det kan være mættelse af og ligefrem lede ved ensformige ægteskaber, hvor de har været bundet til kedelige, tyranniske, egoistiske ægtemænd, der betragtede dem som deres ejendom, og som ofte i erotisk henseende kun tænkte på egen tilfredsstillelse og ikke på deres. De begynder måske med at bedrage deres ægtemænd med en række elskere og glider i løbet af et par inkarnationer i den grad over i elskerindefaget, at de bliver "professionelle".
Der kan også være kvinder (og mænd), hvis skæbnebane tegner sig som en rytme, der bringer væsenet fra én yderlighed over mod en anden. "Røret"s ydervægge udtrykker yderliggående tilstande, mentale grænser, hvorfra de levende væsener ved hjælp af selve universets eller Guddommens regulerende kræfter bliver sendt mod "den gyldne middelvej", til tider med så stor en kraft, at de først en tid havner i "den modsatte grøft", ikke som straf, men som belæring. Den højre ydervæg i A-området rammes af de væsener, som er grebet af yderliggående religiøs fanatisme i forbindelse med overdreven unaturlig askese og cølibattilstand. Dette kan forekomme, fordi mange mennesker i A-området lever i et snæversynet, dogmatisk tankeklima og er af den opfattelse, at endnu bedre end at leve i ægteskabelig tugt og ære er det at tvinge sig selv til seksuel afholdenhed, til den højeste dyd og ærbarhed som "Kristi brud" eller lignende. Tusindvis af kvinder er på grund af ulykkelig kærlighed, tidlig enkestand eller familiens pres gået i kloster i en ung alder, og man kan roligt regne med, at et overvældende flertal af alverdens nonner (og munke) derved har skabt en kunstig "dæmning" i deres sind for naturens inderste kildevæld, "den højeste ild", en "dæmning", der nok en tid kan lede kilden ad nye kanaler. Men da disse endnu er alt for små og trange i menneskets sind, giver de ikke tilstrækkeligt afløb, og kildevældets kraft vil før eller senere presse så hårdt mod den kunstige dæmning, at den brydes, og det naturlige kildevæld er forvandlet til hæmningsløse strømhvirvler, der fosser frem og fører meget med sig på sin vej. På skemaet er dette kendetegnet ved den pil, der efter at have ramt "røret"s højre ydervæg slår over mod den venstre side, det er munken eller nonnen eller mænd og kvinder, som uden specielt klosterløfte har levet lang tid i unaturligt cølibat, der nu "tager revanche" og gør det så hæmningsløst, som en udhungret og tørstig ørkenvandrer tager for sig af goderne, når han pludselig står over for mad og drikke. Og ligesom ørkenvandreren let udsætter sig for at ødelægge sine indre organer ved overdreven frådseri efter den lange faste, udsætter disse fra A-områdets ydergrænse pludselig mod B-området svingende væsener sig for at fordærve al naturlig seksualisme, ikke blot gennem kønssygdomme og hvad dertil hører, men også gennem et overeksponeret seksualliv, der fører dem mod de seksuelle afsporingers forskellige former for "helvede".
Afsporingernes ydervæg eller "det yderste mørke"
Til venstre på skemaet ses også en ydervæg, som de levende væsener kan ramle imod i deres skæbnebane, vi kan kalde den "det yderste mørke". Også den er en grænse, hvorfra livets regulerende magt vil føre væsenerne bort i en rytme, der fører dem mod næstekærlighedens og intellektualitetens områder. Dette "yderste mørke" er åndssvaghedens mørke, den eneste form for "fortabelse", der eksisterer. Den er kun midlertidig, selv om den kan strække sig over flere inkarnationer; begrebet "evig fortabelse" eksisterer kun i menneskenes fantasi. Martinus karakteriserer B-området som de "kosmiske lig"s verden, en verden af mænd og kvinder, som er fuldkommen blottet for gudstro og for etiske og moralske begreber. De spiller livets spil efter devisen: "Jeg gør, hvad der passer mig, hvad der beriger, forlyster og adspreder mig, ganske uanset om det er til gene, ulykke eller lidelse for nogen eller noget. Alt er tilladt." Deres indsats i spillet er deres krop (og til dels deres sjæl, som de ikke tror på), og da deres spilleregler er fuldkommen i strid med selve livets regler eller love, taber de deres indsats. Det sker på den måde, at de gennem narkotika, alkohol i store mængder og voldsomme seksuelle udskejelser så at sige forlader den fysiske verden i en fysisk nedbrudt og åndssløv tilstand, hvis virkninger går gennem de psykiske legemer, hvor vibrationerne forstyrres af en slags kortslutning, helt til grænsen af deres overbevidsthed i deres skæbneelement, hvor talentkernerne for opbygningen af en ny fysisk organisme bliver ødelagt. De vil fødes igen som mere eller mindre åndssvage mennesker, og der vil gå nogle inkarnationer, flere eller færre i forhold til, hvor meget der er ødelagt, inden de bliver i stand til at genopbygge det ødelagte. Men de VIL få det genopbygget, eftersom deres overbevidstheds evigt virkende kræfter aldrig kan ødelægges, og selve genopbygningen vil efterhånden føre dem ad nye tankebaner mod mentale områder, hvor mennesker ofrer deres liv og al deres energi på at hjælpe ulykkelige væsener, der befinder sig i den åndssvage tilstand, de selv uden endnu at være bevidst i det har været igennem.
C-menneskene
C-området er det mentale klima, de jordiske mennesker glider ind i, når de har udlevet A-områdets ægteskabelige himmerige, hvor de to ægtefæller passer sammen som to halvkugler. Det betyder ikke, at de ophører med at gifte sig, tværtimod, de er netop tilbøjelige til at gifte sig mange gange, da deres forelskelsesevne og erotiske trang ikke er blevet mindre, men snarere vokset. Årsagen til, at de har undgået B-området, er den, at de er begyndt at udvikle en moral og intellektualitet i forhold til samfundet, til sociale spørgsmål, til kunst, videnskab, filosofi og religion. Disse rent menneskelige interesser er ikke baseret på mandens maskulinitet eller på kvindens femininitet, de kan være forbundet dermed, men de er først og fremmest baseret på den gradvise vækst af mandens feminine og kvindens maskuline pol. Den ægteskabelige interessesfære findes endnu i deres sind, men der er så meget andet, der optager dem, og som de går op i med liv og sjæl, og som tager deres tid og deres kræfter. C-menneskene er ikke mere som A-menneskene halvkugler, men både kvinden og manden er lidt mere end en halvkugle, og derfor passer de ikke mere så godt sammen som før, med mindre det i deres sind, som er mere end halvkuglen, altså deres ikke-ægteskabelige interessesfære, er fælles interesser eller interesser, de respekterer hos hinanden. Et ægteskab mellem et A-menneske og et C-menneske, hvilket ikke sjældent forekommer, vil medføre A-menneskets store jalousi over for den andens interesser, en form for "rivalitet", der ikke repræsenteres af en tredie person, men af noget uhåndgribeligt, som A-mennesket synes stjæler ægtefællens tid og opmærksomhed, som udelukkende burde (for sådan har A-mennesket det selv) være koncentreret om ægteskabets og familiens lykke og velfærd. Hvis det er to C-mennesker, der lever sammen, vil det vel gå bedre? Det er højst usandsynligt, men det vil i alt fald gå anderledes. Begge parters evne til at være ægtemage i A-områdets betydning er stærkt degenereret. Det betyder, at når hvedebrødsdagene er overstået og forelskelsen dalende, så kommer vanskelighederne. De opdager, at selv om de begge to har interesser, har de ingen fælles interesser, og ægteskabet vil enten slutte med skilsmisse eller blive et skinægteskab, der opretholdes for børnenes skyld eller på grund af økonomiske forhold, forholdet til omverdenen eller andre ting, der gør, at man opfatter skinægteskabet som et mindre onde, end skilsmissen ville være. C-menneskene befinder sig i de ulykkelige ægteskabers zone, og mange af dem bliver ægteskabsvandrere, der forelsker sig den ene gang efter den anden og mener, at nu er det "den rigtige", de har fundet, indtil de lærer vedkommende nærmere at kende (og omvendt) og siger de berømte ord: "Havde jeg vidst, at du var sådan, havde jeg aldrig giftet mig med dig". De tror, at årsagen til dette mislykkede ægteskab ligger i, at partneren er forkert, medens de ikke tænker på, at den væsentligste årsag er deres egen svigtende evne (eller begge parters) til på mange forskellige måder at være afhængig af en ægtemage.
Er dette nu ensbetydende med, at alle C-mennesker lever et negativt liv inden for det ægteskabelige, medens de i alle mulige andre forhold efterhånden udvikler mere og mere positivt skabende evner? Vel ikke alle, men langt de fleste. Man kan vel nærmest udtrykke det på den måde, at der er ægteskaber i denne zone, der er langt mindre ulykkelige end andre, nogle få endda, hvor et oprigtigt og inderligt venskab har afløst forelskelsen, som regel på basis af vanskeligheder og sorger, der er gennemgået og overvundet i fællesskab. Men ægteskab i samme forstand som A-menneskenes vil selv et sådant relativt lykkeligt samliv ikke være.
De C-mennesker, i hvis bevidsthed de intellektuelle interesser, den menneskelige moral og den skabende evne vokser fra inkarnation til inkarnation, vil fra C-området efterhånden glide ind i E-området, og deres ægteskabelige talenter vil stadig blive mindre og mindre. Det kan også hænde, at nogle C-mennesker glider ind i D-området, som vi nu skal beskæftige os med, det er specielt de mennesker, som gennem en række ægteskaber og mere eller mindre løse forbindelser er blevet så mæt af disse forhold, at de har mistet evnen til at forelske sig i det modsatte køn, eller som i barndommen er blevet forført af en afsporet homoseksuel person. De fleste af de mænd og kvinder, der udgør D-menneskenes kategori, vil dog nok være gledet ind i dette område på deres vej ud af B-området.
Den kosmiske fødselsports for tidlige åbning
Medens B-området var de seksuelle afsporingers spireområde, hvor afsporingerne var en blanding af forbrydermentalitet og seksuelle perversiteter af heteroseksuel karakter (dragning mod det modsatte køn), er de seksuelle afsporinger i D-, F- og G-områderne af homoseksuel karakter (dragning mod eget køn), fordi disse væseners modsatte pol er kommet under temmelig stærk udvikling.
Gennem D-, F- og G-området ser man på skemaet en lodret linje med betegnelsen: "Den kosmiske fødselsports for tidlige åbning", dette område repræsenterer de homoseksuelle afsporinger. Måske vil det være gavnligt, inden vi går videre, ganske kort at præcisere Martinus syn på begrebet "homoseksualitet", som det fremgår af hans analyser. Egentlig betyder dette ord "menneskeseksualitet", hvilket altså vil sige, at et menneske retter sin seksuelle kraft mod andre mennesker (mænd og kvinder), og i denne betydning skal vi alle engang blive homoseksuelle, det var det, Kristus fortalte Salome. Men det bliver ikke virkelighed, før end den seksuelle kraft i mennesket, som er selve universets eller Guddommens skaberkraft, "den højeste ild" kalder Martinus den, er hævet over forelskelse og dermed over de kirtelfunktioner, som fungerer i forbindelse med de specielle mandlige og kvindelige kønsorganer. Martinus skriver derom side 2152 i 5. bind af "Livets Bog": "Ved den normale poludvikling vil forelskelsestendensen være totalt udlevet, inden væsenet bliver fuldt vågen dagsbevidst i sin modsatte pols domæne. Det vil derfor ikke besidde nogen evne til at blive forelsket i sit eget køn. Dets sympatiudløsning vil være en i absolut renkultur fremtrædende virkelig næstekærlighed. Og vi har således her det fuldkomne menneske, der af naturen som en virkelig medfødt organisk funktion kan opfylde det store bud: "Du skal elske din næste som dig selv"."
I modsætning til denne opfattelse står den almindelige opfattelse af homoseksualitet som mænds forelskelse i andre mænd og kvinders forelskelse i andre kvinder. Denne tilstand opstår i de menneskers sind og organisme, som i tidligere liv totalt har udlevet forelskelsestendensen i forhold til det modsatte køn, men endnu ikke udlevet forelskelsesevnen, som da rettes imod deres eget køn, ofte fulgt af en lignende uvilje og jalousi over for det modsatte køn, som den heteroseksuelle mand eller kvinde nærer mod deres rivaler af eget køn. Kvinder og mænd, som er homoseksuelle i sidstnævnte betydning, er på et for tidligt tidspunkt (i forhold til, hvad der på skemaet er betegnet som "fødselsportens normale åbning" ved overgangen til I-menneske) blevet dagsbevidst i deres modsatte pol og oplever derigennem megen modgang og lidelse, som de mennesker, der forbliver heteroseksuelle helt op i H-tilstanden, ikke oplever på samme måde. Men de må så på anden vis opleve den modgang og smerte, der skal udvikle deres medmenneskelighed og kærlighed. Hvad enten ens skæbne fører en ad den ene eller den anden af disse to veje, fører den mod samme mål: K-tilstanden eller "det rigtige menneske".
D-menneskene
D-områdets mennesker er væsener, der i deres skæbnebane er kommet ud for, hvad Martinus karakteriserer som "mental invaliditet". De er i besiddelse af normale hankøns- eller hunkønsorganismer, men da en livsvigtig organfunktion er sat alt for meget ud af kraft, er de blevet unddraget den kontakt med deres egen naturlige bærende pols regulerende indflydelse, som der er brug for på deres nuværende intellektuelle og moralske udviklingstrin og i forbindelse med deres forelskelsesevne. I stedet for den normale pol, der har været den dirigerende faktor i utallige inkarnationer helt fra den tid, hvor de hørte hjemme i det egentlige dyrerige, og som nu gradvis skulle suppleres af den modsatte pol derved, at dennes vækst udelukkende kom til udfoldelse gennem større næstekærlighed og intellektuel skabelse, har den modsatte pol nu overtaget styringen med det resultat, at disse væsener fremtræder som meget feminine mænd og meget maskuline kvinder.
Den fra dyreriget nedarvede tendens hos mennesket til at forfølge alt, hvad der er "anderledes", ikke mindst når de er i flok, vil ofte få A-, B- og til dels også C-områdets mennesker til at vise ubarmhjertighed mod D-menneskene, der kan have svært ved at forsvare sig. Sladder, sensationstrang og dum nyfigenhed er det, de mest møder fra omgivelserne, der straks er parat til at stemple dem som perverse og abnorme og enten håne dem åbenlyst eller hviske og tiske og pege fingre i det skjulte. Disse uvidende forfølgere gør en midlertidig mental invaliditet, hvis årsag de ikke kender, til en kæmpe abnormitet, og så er de måske selv, når det kommer til stykket, mindst lige så abnorme, blot på områder der ikke er så gennemskuelige eller også er mere offentligt "anerkendte" end de ulykkelige D-menneskers. Et er i alt fald givet, og det er, at selve deres trang til sladder og forfølgelse viser, at de menneskeligt set står på et udviklingstrin, der er lavere end de D-menneskers, som er udsat for deres intolerance, med mindre disse D-mennesker selv er sladderagtige og - hvad der hænder - på grund af mindreværdskomplekser sladrer om hinanden for at drage flokkens opmærksomhed bort fra deres egen person. D-området rummer mennesker af vidt forskellige moralske kategorier, som derfor også følger forskellige skæbnebaner. De sår forskelligt og må høste forskelligt. De typer, der blot tænker på at hævde sig og hævne sig over for dem, der ser skævt til dem, og som er lige så jaloux og egoistiske i deres homoseksuelle forelskelse, som heteroseksuelle kan være det i deres forelskelse, de som kort sagt ikke bliver mere menneskelige af deres ulykkelige skæbne, glider i kommende inkarnationer længere ind i mentale mørkeområder. Måske "støder de mod væggen" i "det yderste mørke", fordi de er kommet så langt ud i fortvivlelse og had, at de forfalder totalt til alkohol og narkotika, måske glider de op mod F- og helt ud i G-området, som vi om lidt skal komme til. Men der er også den mulighed, at den modstand og de genvordigheder, de møder, udvikler større og større menneskelige egenskaber og talenter i deres sind, og da vil de glide mod E-områdets intellektuelle og humane zone.
Blandt D-menneskene findes også så store modsætninger som de typer, der er permanent ulykkeligt forelskede i personer af deres eget køn, som repræsenterer en så stærk enpolethed, at de kun møder had og foragt hos dem som svar på deres forelskelse, og de typer, som i en slags resignation bliver relativt lykkelige i samliv med en kønsfælle, der har samme mentale invaliditet som de selv, men som de er kommet til at holde af, og med hvem de har fælles interesser udover deres egen lille fælles verden. Et sådant skinægteskab kan undertiden være mere lykkeligt end mange af de skinægteskaber, der findes blandt C-menneskene.
Forførelse af mindreårige
Inden vi går videre, er der en ting af stor vigtighed, der må omtales, en af de skæbnesvangre årsager til den oven for omtalte D-tilstand. Den kan som nævnt være et resultat af et overeksponeret heteroseksuelt liv, der har ført til en for tidlig mættelse af den normale pol og udvikling af den modsatte pol, men den kan også være et resultat af homoseksuel forførelse. Det kan hænde, at et homoseksuelt menneske forfører et barn, ligesom det også kan hænde, at et afsporet heteroseksuelt menneske fra B-området gør det. Men hvor B-mennesket voldtager et barn af modsat køn, forfører det homoseksuelt afsporede menneske et barn af samme køn som det selv. Forføreren vil oftest være - ikke D-menneske men F- eller G-menneske, medens barnet, der bliver forført, har mulighed for at blive et D-menneske. Nu må man ikke tro, at noget sådant kan ske tilfældigt, at et barn tilfældigvis forføres ind på en livsbane, der kan blive meget lidelsesfuld. Det kan kun ske, hvis væsenet selv i tidligere liv har gjort sig ubeskyttet mod denne skæbne. Hvordan? Jeg skal kun nævne én mulighed. Det kan have været en af de værste og mest skånselsløse forfølgere af mennesker, der fulgte den skæbnebane, som det nu selv får lov at kende til bunds. Loven om sæd og høst udfolder sig i utallige variationer, men den er aldrig, som nogle tror, en straf for onde gerninger (eller en belønning for gode), den er en belæring, som dels gennem "det ubehagelige gode", dels gennem "det behagelige gode" fører frem mod den tilstand, hvor man ikke mere nænner at gøre fortræd.
E-menneskene
E-menneskene er væsener, hvis modsatte pol efterhånden er ret stærkt udviklet, men på en sådan måde, at deres intellektualitet, moral og guddomsforhold er situationen overlegen. De vil som oftest være stærkt engageret inden for mentale interessesfærer som kunst, videnskab, filosofi og religion, eller de har stærke pædagogiske, sociale eller idealistisk betonede politiske interesser. Selv om deres seksuelle indstilling kan være svingende mellem deres eget køn og det modsatte køn, således at de i perioder kan have den ene, i andre perioder den anden indstilling, vilde i almindelighed ikke komme til at forarge deres medmennesker med deres særlige natur. Oftest vil de undlade at gifte sig, gør de det, vil ægteskabets udfald være stærkt afhængigt af, om det er resultatet af en midlertidig forelskelse, der især kan finde sted, medens væsenet inden det ca. tredivte år repeterer tidligere inkarnationer, eller om valget af partner er gjort ud fra mere menneskeligt betonede ønsker og med forståelse af, at det i et sådant forhold ikke blot betyder noget, hvordan mandens maskuline pol og kvindens feminine pol passer sammen, men i det lange løb mindst lige så meget - og måske mere - hvordan mandens feminine pol og kvindens maskuline pol, der begge er under udvikling, passer sammen. Hvis et forelskelsens tågeslør på et vist tidspunkt skjulte den mentale afgrund, der senere viste sig at være mellem parterne, vil E-menneskets kærlige og uselviske natur (hvad enten det er mand eller kvinde) gøre det til den eftergivende part, som ofte tolererer utrolig meget for at undgå splid og stridigheder, ikke mindst hvis der er børn i ægteskabet.
E-menneskenes mentale klima udgøres hovedsagelig af individer, der er videre udviklede C-mennesker, i hvis bevidsthed og organisme den modsatte pol (som har sit udløsningscenter i hjernen) er blevet mere og mere udviklet, således at dens struktur er ved at trænge ind i deres vågne dagsbevidsthed. Også fra D-området kan der dog være mennesker, der glider ind i en lignende tilstand. Disse typer vil ikke føle nogen dragning mod det modsatte køn, men vil kunne være glade ved et forhold til en af deres eget køn baseret på gensidig forståelse og sympati. E-menneskenes intellekt og moralske standard og deres personlige gudsforhold vil være udviklet til en sådan styrke, at de er beskyttet mod afsporing. Hvad enten de i deres seksuelle indstilling tangerer de homoseksuelle eller de heteroseksuelle tilbøjeligheder, kan de ikke karakteriseres som afsporede, da de menneskelige egenskaber hos dem er af stor kvalitet, og de derfor altid vil sætte andres glæde og lykke højere end tilfredsstillelse af deres egne begær.
F-menneskene
Den type mennesker, Martinus karakteriserer som F-mennesker, har ligesom E-menneskene den modsatte pol temmelig stærkt udviklet, så deres seksuelle indstilling kan være svingende. Men der er den væsentlige forskel på de to typer, at F-menneskenes moral og gudsforhold ikke - som hos E-menneskene - er deres seksuelle drift overlegen. De er derfor udsat for forskellige slags afsporinger, hvoraf nogle kan lede dem dybt ind i det mentale mørke, medens andre må karakteriseres som mindre afvigelser, hvorfra væsenerne forholdsvis hurtigt igen glider mod de områder, hvor den menneskelige skabeevne udfolder sig til gavn og glæde for helheden.
F-menneskene udgør så at sige en slags vrangside af E-tilstanden. Hvor E-menneskene f.eks. har udviklet deres kunstneriske eller intellektuelle skabeevne (nogle endda til genialitet), således at de med deres vilje behersker deres rige fantasi og holder den i tømme i en skabende fremdrift, er F-menneskene, der også på grund af poludviklingen har en rig fantasi, helt i dennes vold. De bliver psykopater, professionelle løgnere, der til dels selv tror på deres egne løgnehistorier, hvori de som regel spiller helterollen. De gør ofte meget for at se ud som kunstnere, en camouflage, der dækker over talentløshed og en manglende lyst til at bestille noget. De er bohemer, der "nasser" sig frem i tilværelsen. De kan også være plattenslagere og en tid leve af, hvad de med deres livlige fantasi kan bilde godtroende mennesker ind. Så længe de er unge og ser godt ud lader de sig måske "holde" af en eller anden person, der er nødt til at købe sig venskab. Det er begyndelsen til prostitutionen, som på grund af deres poltilstand bliver homoseksuel prostitution. De opdager, at de kan tjene mange penge, uden at de behøver at bestille noget. Med alderen ender de tit som alkoholister og narkomaner, rene menneskevrag, og det vil tage nogle inkarnationer som åndssvage, som sinker og særlinge, inden de igen kommer ind på rette spor.
Grænsen mellem E- og F-området er flydende, specielt hvor det gælder de kunstneriske temperamenter. Adskillige kunstnere repeterer måske i deres ungdoms løsslupne bohemetilværelse en tidligere inkarnation indenfor F-området, men det lykkes dem bogstavelig talt at arbejde sig ud af denne tilstand, som de i virkeligheden er lede ved. Ofte bliver selve deres splittede tilstand emnet for kunstnerisk bearbejdelse, som det f.eks. skete for Dostojevskij og Strindberg og har været tilfældet for adskillige nyere forfattere og kunstnere. De værker, som bliver resultatet af denne tilstand, er en smertens poesi, til tider med et dæmonisk anstrøg, en brand i sjælen, der med sin længsel og kraft virker løftende og rensende. Kunstnere af denne kategori skildrer livsmønstret "på vrangen", de søger at betvinge angsten og smerten og kæmper sig frem til en udogmatisk religiøsitet, de oplever selve livets bankende hjerte i alt, deres medlidenhed og kærlighed er i sig selv en mulighedernes morgenrøde. Ganske vist er megen af den moderne kunst og litteratur i øjeblikket faret vild i en labyrint af ateisme og materialisme. Fortvivlelse præger den, men netop fortvivlelse vil blive en vej ud af mørket og vil blive den kontrast, på baggrund af hvilken et strålende lys vil tone frem også i kunstens verden.
F-menneskenes område i det åndelige rum strækker sig altså helt fra tilstande, hvor det efterhånden lykkes at sublimere sjælens spændinger og give dem kunstnerisk udtryk (hvilket arbejde i sig selv fører væsenet mod E-området) over mange grader af psykopati til rent amoralske, holdningsløse tilstande, hvor homoseksuel prostitution og perversitet dominerer. "I ingen som helst zone er væsenet så udsat for at blive afsporet som netop i den seksuelle F-zone", skriver Martinus, selv forholdet til deres eget køn bliver efterhånden en vanemæssig prostitution, der stadig må føres videre og videre ud i nye eksperimenter. Forholdet til det modsatte køn har for længst ophørt at give dem nogen erotisk oplevelse af spænding og tilfredsstillelse, og når selv homoseksuelle forhold heller ikke mere kan det, når hverken kys, kærtegn eller smil kan bringe dem i affekt, så griber de til midler, der virker i stik modsat retning: brutalitet og vold. Her er vi så inde i barneforførernes, pyromanernes og kvælernes forfærdelige sfære, hvorfra diktatorerne kan hente brugbare bødler og håndlangere. Var de tidligere omtalte mest afsporede B-mennesker rå og brutale, så er de her omtalte typer på grund af den modsatte pols udvikling raffineret brutale. Denne "fra F-menneskenes sfære videre udløbende tilstand", som Martinus kalder den, betegner han også med udtrykket "djævlepsyke". Det er G-menneskenes område.
G-menneskene
Ingen væsener kan komme længere ud i abnormitet og mørke end den tilstand, G-menneskene repræsenterer. Når et menneske har omdannet sin psyke til at fornemme tortur, lidelse og drab som den højeste nydelse, hvad enten det selv er objektet, eller det gør andre til offer for sadisme, da er det i selve "helvede"s kulmination. Men det er ikke som i "Dantes helvede" et sted, om hvilket man kan sige: "Her lades alt håb ude", et sådant sted findes ikke. Det levende væsen vil aldrig kunne nå til en grænse, hvor der ikke er noget "på den anden side", og hinsides denne kulmination af mørke kan kun kærlighedens zone eksistere. De væsener, som på deres skæbnevej gennem det åndelige rum, vi kalder "tiden", forvilder sig ud i denne "mudderpøl", vil efterhånden føle begæret efter en anden mental kurs, og menneskehedens værste bødler vil engang blive lige så store velgørere for deres omgivelser, som de har været forfølgere og djævelske sadister. De må naturligvis høste, hvad de har sået, ikke som en straf, der skal vare umindelige tider, men som den skæbne, der belærer dem om livets evige love. Når Forsynet stiller afsporede mennesker af G-typen som f.eks. Hitler og hans værste håndlangere på en offentlig piedestal og lader dem gå nedenom og hjem for åbent tæppe, er det en af de måder, hvorpå det vises menneskeheden, at man må høste, som man har sået. "Det, disse sadister har begået, kan aldrig sones", siger nogle uforsonlige mennesker uden at vide, at de dermed giver den skjulte Hitler i dem selv ordet. Nej, det kan ikke "sones", og det skal det heller ikke, selve livet udfolder sig ikke ad straffens, men ad belæringens vej, og det vil sige, at hver eneste bøddel, stor eller lille, må gennemgå de erfaringer igennem nogle inkarnationer, som ikke blot vil forårsage, at han (eller hun) ikke mere kan nænne at være bøddel, men længes efter at blive kontrasten dertil, et kristusvæsen, og vil blive det, selvom det tager sin tid.
Homoseksualitet og udvikling
Når mennesker begynder at lære Martinus analyser af polprincippet at kende, stiller de ofte det spørgsmål: "Skal alle mennesker blive homoseksuelle, inden de når frem til "det rigtige menneskerige"?" Og ofte mærker man på den tone, hvori spørgsmålet stilles, at spørgeren i sit stille sind og udfra sin naturlige heteroseksualisme gyser ved tanken. Ovenstående skildringer af muligheder inden for D-, F- og G-områderne kan naturligvis kun forstærke en sådan eventuel gysen. Men samtidig er det blevet understreget, og kan ikke understreges nok, at begrebet homoseksualisme ikke behøver at være ensbetydende med seksuel afsporing. E-områdets mennesker er som omtalt svingende, hvilket både kan betyde, at den enkelte person kan svinge periodevis mellem tilbøjelighed for det modsatte og for dets eget køn, men også at nogle svinger over i den homoseksuelle tilstand og bliver der, medens andre bliver i den heteroseksuelle. Begge typer E-mennesker er af en sådan åndelig støbning, at de ikke blotter deres psyke over for flokken, som ikke får indblik i deres privatliv, enten det så har den ene eller den anden karakter, medens afsporingerne og de seksuelle forvirringer altid blottes og i den offentlige mening let kommer til at stå som "typiske homoseksuelle karaktertræk", medens de i virkeligheden kun kan stå som "typiske seksuelt afsporede karaktertræk". De ikke-afsporede homoseksuelle mennesker kan ikke karakteriseres som en ensartet gruppe afvigende væsener med letkendelige træk, de er netop gennem deres individualitet store personligheder, og da de samtidig er beskedne, tilbageholdende og stilfærdige mennesker, foregår denne normale seksuelle forvandling i en atmosfære, der ikke tiltrækker sig offentlighedens interesse. Måske lider de under deres tilstand, men de gør det i stilhed, og efterhånden som de vokser i indsigt og viden om den proces, der foregår i dem, vil de vinde indre balance.
Disse E-mennesker vil af udviklingen føres ind i I-området, d.v.s. uden om det H-område, vi nu skal omtale. Men hvad er det da for mennesker, der glider gennem H-området?
H-menneskene
H-menneskene er de videre udviklede E-mennesker, som forblev heteroseksuelle, og som gennem en række inkarnationer i H-zonen stadig forbliver heteroseksuelle, idet disse væsener aldrig har været udsat for eller påvirket af seksuel forførelse eller foreteelser, der har kunnet sætte deres modsatte pols udvikling i et forceret tempo. Om et H-menneske skriver Martinus: "Da dets poludvikling ikke foregår i noget unaturligt hurtigt tempo, vokser denne side i dets psyke kun ganske umærkeligt og gradvis frem og når derfor først kontakten med væsenets vågne dagsbevidsthed i dets allersidste inkarnationer før dets indvielse eller oplevelse af den store fødsel". Altså siger Martinus ikke, som nogle måske vil tro, at vi alle skal blive homoseksuelle i den gængse betydning af ordet. NOGLE bliver homoseksuelt afsporede (og gør det som regel, fordi de først har været inde i en tilstand (B-tilstanden), der kan karakteriseres som en heteroseksuel afsporing), NOGLE bliver efterhånden homoseksuelt indstillet uden at være afsporede, de begynder at blive dagsbevidst i den modsatte pol, men de er i besiddelse af en høj menneskelig moral og skabeevne og vil hellere lide afsavn, end de vil skade nogen med deres indstilling eller blotte sig for en uvidende hob; og endelig forbliver NOGLE heteroseksuelle lige indtil de sidste inkarnationer før den store fødsel. De sidstnævnte er altså H-menneskene, der repræsenterer en høj menneskelig standard af etisk og intellektuel kvalitet. De er - ligesom de mennesker, der gled uden om H-stadiet ind i I-området - selvskrevne åndsforskere, da de har udlevet både trosreligiøsitet og materialisme. Den modsatte pols stærke udvikling i forbindelse med intellektuel skaberkraft og naturlig charme gør dem let til forgrundsfigurer og ledere. Men alt dette kan også skabe dem fjender og misundere, så deres liv ikke just bliver succes og dans på roser, men heller ingen tragedie, da de har en fantastisk evne til at løse problemer og overvinde konflikter. H-menneskets naturlige dragning mod det modsatte køn kan let skabe problemer og konflikter, hvis det gifter sig, især hvis det sker, medens det i ungdommens forelskelsesrus endnu repeterer tidligere livs større ægteskabelige talenter. Bliver det gift med en A- eller C-type, vil der let opstå store vanskeligheder, medens det vil gå lettere, hvis dets skæbne forener det med et E-menneske af heteroseksuel karakter, for ikke at tale om et andet H-menneske, da kan man virkelig tale om et "lykkeligt ægteskab" uden for de lykkelige ægteskabers zone, men ganske vist af en sådan karakter, at det ikke først og fremmest er det ægteskabelige, men derimod det menneskelige element, som præger dette forhold. Noget sådant vil dog nok høre til sjældenhederne - endnu da - ligesom H-mennesker af den højere åndelige standard endnu er meget sjældne på jorden. Men mange nulevende mennesker vil udvikle sig ad den bane, og det er også let forståeligt, hvorfor det for helhedens skyld ligefrem er nødvendigt. For inkarnationens skyld. Fremtidens mennesker af de mere udviklede kategorier må have forældre, og da hverken E-, H-, I- eller J-menneskene har nået det stadium, hvor de inkarnerer ved at materialisere sig, og naturligt vil tiltrækkes af forældre af en vis åndeligt udviklet kategori, vil H-menneskene altså også i fremtiden komme til at spille en rolle som forældre eller "fysiske skytsånder" for dem, der skal inkarnere.
I- og J-menneskene
Vi er nu nået til det område på skemaet, hvor der står "Den kosmiske fødselsports normale åbning". Nogle glider mod denne tilstand udenom, og andre gennem H-området, og begrebet afsporing er for disse væsener totalt umulig. De vil nemlig hellere selv lide, end de vil være årsag til andres lidelser, og de resignerer gerne, hvis de derved kan gøre andre lykkelige. De har ikke mere evnen til at blive forelsket, men de har evnen til at elske alt og alle, og de har en intuitiv fornemmelse af en guddoms eksistens, ja, de fører denne fornemmelse med i alt, hvad de foretager sig, og bøn og koncentration på "du, som er i himlene", som de fornemmer både overalt og over alt, er forbundet så at sige med alle deres handlinger. Deres mentale polbalance gør, at de ikke fremtræder som en feminin mand eller maskulin kvinde, men de kan optræde med maskulin betoning, hvor situationen kræver det, og de kan gøre det bedre end nogen nok så maskulin mand. Kræver situationen en følsom, blid og nænsom handlemåde, vil de til gengæld i hjertevarme undertiden overstråle en moders kærlighed. Denne tilstand fører gennem "kosmiske glimt" ind i "den store fødsels forgård", som er det sidste område af I-tilstanden. Nu er vibrationerne i disse væseners bevidsthed af en sådan art, at de ikke blot kan modtage visionære og intuitive kosmiske glimt, gennem hvilke de føler sig ét med Faderen, I-mennesket bliver et J-menneske, et væsen, Martinus karakteriserer som et "organisk, kosmisk indviet væsen", som har oplevet "den store fødsel" og er blevet "det fuldkomne menneske eller mennesket i Guds billede". Denne "fødsel" kommer ikke på noget menneskeligt bud eller ved en kunstig ceremoniel indvielse, den er ligesom den fysiske fødsel en proces, der indtræder, når fosteret har nået den dertil egnede modenhed. Og i forhold til den kosmiske eller "store fødsel" er vi alle sammen endnu mere eller mindre umodne fostre. Men vi ER kosmiske fostre, og "den store fødsel" er en proces, vi lige så naturligt glider imod som dette, at vi ved begyndelsen til hver fysisk inkarnation må gennemgå den fysiske fostertilstand og fødselsproces.
Hvor findes der I- og J-mennesker?
Ligesom de højt udviklede H-mennesker endnu er få på denne klode, er naturligvis også I-menneskene få, og hvad J-menneskene angår, behøver vi nok kun at tælle på fingrene. Hvad H-menneskene angår findes der vel nogle både blandt kendte og ukendte mennesker i fortid og nutid, mest repræsenterende de lavere udviklingsgrader inden for H-området, hvilket dog også set i et gennemsnits-jordmenneskeligt perspektiv vil sige en høj etisk og intellektuel standard. De kan være kendte personligheder af den uselviske slags, men de kan også være ukendt af offentligheden og udføre deres menneskelige hverv i det stille. I-menneskene, som sanser bevidst i deres modsatte pols domæne, er vel endnu færre, i østen findes de blandt de ægte vismænd og eneboere, men de findes også i vesten, ofte i ganske ubetydelige stillinger og med deres virkelige høje åndelige standard i det skjulte. Undertiden fremtræder de som kunstnere, men de er imod enhver form for smiger eller dyrkelse fra offentlighedens side. De er selvskrevne hjælpere, hvor det drejer sig om menneskehedens humane og kulturelle udvikling, men helst ikke i stillinger, der kræver offentlighedens projektørlys.
J-menneskene, som er I-mennesker, der har gennemgået "den kosmiske fødselsport" og "den store fødsels forgård" og har opnået permanent kosmisk bevidsthed, vil engang, når der er tilstrækkeligt mange af dem, og når tiden er moden til det, overtage regeringen af jordens forenede stater, ikke som diktatur, men som et guddommeligt demokrati. Meget må ske på jorden inden den tid, thi alle jordens mennesker må have nået en vis gennemsnitsudvikling, for at det kan ske. Men hvad der sker i dag, er forberedelser dertil, og vi får alle vore opgaver i den udviklingsproces. Men hvad med K-menneskene? De er jo endnu ikke omtalt, og analyserækken hedder dog "fra A- til K-menneske".
K-menneskene
J-mennesket er endnu et menneske, der ligesom Jesus måtte - må fødes af en kvinde og undfanges af en mand, selv om det er et væsen med kosmisk bevidsthed. K-mennesket derimod, er det J-menneske, som nu ikke mere kun er et psykisk færdigudviklet menneske, men også er fysisk færdigudviklet. Det er blevet "Guds enbårne søn, undfanget af den hellige ånd", det lyder meget salvelsesfuldt, fordi vi kun er vant til at høre det som ritual, rent teknisk (og al organismedannelse har med teknik at gøre) vil det sige den mentale tilstand, hvis vibrationer behersker og gennemtrænger alle fysiske energier og derfor med viljens kraft og sin geniale skabeevne kan materialisere sig en fysisk organisme af det materiale, der står til rådighed. Endnu er denne form for inkarnation ikke mulig på jorden, men den vil blive det. DET er kristusvæsenet i al sin herlighed, mennesket, der virkeliggør Jesu udsagn om hans riges komme: "Når I ikke mere skal fødes af kvinder, og det mandlige i forening med det kvindelige hverken er mandligt eller kvindeligt".
Noget sådant ligger naturligvis langt ude i fremtiden, men alle vore bestræbelser for at skabe i fysisk materie og for at lære lovene for skabelse at kende er i virkeligheden materialisationens primitive A B C, den første uddannelse til at blive guddommelige medarbejdere.
Et "Virgilarbejde"
Ovenstående forsøg på at skabe en oversigt over "fra A- til K-menneske" må kun betragtes som en midlertidig "guide", en slags kosmisk "Virgiltjeneste" ligesom den, Virgil i "Dantes guddommelige komedie" udførte for Dante gennem de mange helveder. Senere vil der sikkert skabes en bedre og mere fuldkommen oversigt over disse for os så vigtige områder. Indtil da kan dette forhåbentlig tjene, dels som ansporer til at gå i gang med selve analyserne i "Livets Bog", dels være til hjælp for dem, der synes, at de ikke på nuværende tidspunkt kan overkomme at studere Martinus hovedværk.
Ligesom Virgil sluttede sin "guidevirksomhed" ved grænsen til de højere verdener og afløstes af Beatrice, må jeg også gøre det. Herfra må "Beatrice" føre Dem videre, kære læser, og "Beatrice" er symbolet på Deres egen modsatte pol.
Da en og anden læser måske vil føle sig bekymret over de mørke muligheder, der er til stede ved vor polforvandling, vil jeg gerne slutte med disse ord af Martinus fra "Livets Bog", stk. 1874: "Et menneske, hvis moral og etik er stærkere end dets seksuelle drift, behøver ikke i nogen retning at frygte for, at dets kommende seksuelle forvandlingszone skal blive en ulykkessfære ud over de almindelige veer, der altid ledsager en ny epokes fødsel".