Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1952/10 side 145
Mogens Møller:
En ny kunstart og dens fremtidsmuligheder
 
Det utrolige
I denne søde juletid med voldsom trængsel og alarm, med lysende stjerner og granguirlander i gaderne, strålende butiksvinduer og endnu mere strålende barneøjne, kan man være vis på også uden for strøgbiograferne at møde trængsel og lange køer både af børn og voksne, der skal til "Jule-show". Det er blevet tradition. Medens der ventes udenfor i kulden, hvor man får røde næser, småtramper på stedet og gemmer hænderne dybt i lommerne, kan man høre jubel og glad latter fra de lykkelige, der allerede oplever alt det fantastiske, morsomme og spændende, som gode tegnefilm kan oprulle på det hvide lærred. Lattervibrationer forplanter sig fra det store rum derinde og liver op herude i kulden, og de begejstrede udråb derinde fra får de ventende børn til at hoppe og danse. De kan næsten ikke styre deres utålmodighed, og de små ansigter med de blanke øjne lyser af forventningens glæde. Det smitter; mange af de voksne tøer op og glæder sig, ikke alene på børnenes vegne, men de bliver selv som børn igen.
Hvad er det så, de skal ind og opleve, alle disse frysende små og store mennesker? Det allermest nøgterne, pedantiske og – kedelige – menneske ville måske sige: "Det er jo bare en tosset and eller mus eller noget andet tosseri med julemænd, alfer og al slags uvirkelighed." Meget "højtidelige og alvorlige" mennesker vil nok heller ikke synes om "det letsindige pjank og pjat", men for de fleste, både små, store og "voksne" børn er det ÆVENTYRET, de skal ind til. De skal ind og opleve den verden, hvor alt kan ske, og hvor netop det utrolige sker, hvor tyngdeloven pludselig kan ophæves, og ting pludselig kan forvandles, hvor dyrene ligner mennesker, eller også er det menneskene, der ligner dyr. De skal opleve en farvernes, tonernes og fantasiens fest, både det groteske, det lyriske, det dramatiske og det idylliske i en broget blanding. Æventyrbøger, gamle og nye, bliver levende, det utrolige opleves, som om det var virkelighed, og det utrolige har altid haft en særlig tiltrækning for "homo sapiens", det "vidende menneske", der ganske naturligt har svært ved at nøjes med den lille del af verden, det ved noget om.
Tegnefilmens muligheder
Med tone- og tegnefilmen har et helt nyt afsnit i kunstens historie taget sin begyndelse. Dermed være ikke sagt, at alle tone- og tegnefilm er god kunst, men utrolige muligheder er med denne kunstart dukket op. Talentfulde skribenter, tegnere og teknikere, der vil tage dette nye middel i brug for at give udtryk for, hvad de har på hjerte, er ikke bundet til fysiske rammer, som man f. eks. er det ved teatret og også i nogen grad ved den film, hvor skuespilleres fysiske organismer er de nødvendige redskaber. Inden for disse kunstneriske områder er der grænser for, hvilke illusioner man kan skabe, men i tegnefilmen kan fantasien folde sig frit ud, mulighederne er næsten ubegrænsede, og en vekselvirkning mellem konkrete og abstrakte fremstillinger er mulig som aldrig før i kunstens historie.
Tone- og tegnefilmen er en kunstart, der kræver samarbejde af mange skabende kræfter, et enkelt menneske kan ikke præstere alt det, der kræves. Når man blot tænker sig, at en enkelt håndbevægelse kræver omkring 24 forskellige tegninger, forstår man, hvilket enormt arbejde selve tegningen af en helaftenstegnefilm må være. Og så er det jo kun en lille del af arbejdet. De kunstnere og teknikere, som er medarbejdere i tegnefilmens store værksted, må foruden talent være i besiddelse af megen tålmodighed og ydmyghed over for opgaven. Deres skabende kraft skal som musikerens i et stort orkester glide naturligt ind i den store rytmiske helhed. På dette felt kan man drage sammenligninger mellem denne nye kunstart og den fremgangsmåde, der blev benyttet ved skabelsen af mange af fortidens største kunstværker. De store malere, "mestre", som vi kalder dem, havde deres værksteder med mange elever, der desuden var mesterens hjælpere og gjorde "det grove" arbejde på hans egne billeder. De store bygmestre allierede sig med billedhuggere og malere og de skabte med forenede kræfter, uden at vi kender de enkelte kunstneres navne, bl. a. monumenter over en svunden tids religiøsitet, de skønneste italienske, franske og tyske domkirker, der, som Goethe udtrykte det, er som forstenet musik. Man vil måske synes, at det er underligt at drage sammenligning mellem domkirker og tegnefilm, men jeg vil netop gerne understrege, at de kan have – eller i hvert fald vil de få – flere kunstneriske lighedspunkter, end mange mennesker i dag tænker sig. Også tegnefilmen vil kunne blive kunstnerisk udtryk for religiøsitet og på sin vis give udtryk for det, som domkirkernes opadstræbende buer og spir er symbol på: menneskets stræben mod lyset. I tegnefilmen vil den moderne åndsvidenskab med tiden finde sit naturlige kunstneriske udtryksmiddel, man kan allerede se disse tendenser i dag, selv om denne kunstart endnu må siges at træde sine børnesko.
Tegnefilmen set med åndsvidenskabelig indstilling
I vor tid må man så at sige i samme åndedrag, som man har sagt "tegnefilm", også sige "Walt Disney". Vel er der også af andre kunstnere, f. eks. i Frankrig, skabt udmærkede tegnefilm, men hele den lange række fantastiske, fornøjelige og til tider meget smukke film, der i en årrække er udgået fra "Walt Disney Productions" i Hollywood, har det været næsten umuligt at konkurrere med. Walt Disney er en "mester" på sit område. Hvor meget han efterhånden selv manuelt og teknisk skaber af de forskellige film, eller rettere hvor lidt, er der vist kun få, der ved, men han er "dirigenten med taktstokken", der præger det hele med sit geni og lægger navn til. Det er dog ingen hemmelighed, at der i hans store stab af medarbejdere er store kunstnere, fremragende teknikere og mange andre dygtige mænd og kvinder, der har deres andel i fremstillingen både af "Mickey Mouse", "Anders And" og de andre dyremasker, der dækker over menneskelige pudsigheder og skrøbeligheder, samt de dejlige æventyrfilm "Snehvide", "Bambi", "Pinocchio", "Askepot", "Alice in Wonderland" og eksperimentet "Fantasia".
De tre illustrationer til denne artikel, henholdsvis fra "Askepot", "Bambi" og "Fantasia", viser en lille smule af alt det nye, tegnefilmen har mulighed for at udtrykke. Også kun en lille smule, i betragtning af, at et stillestående, farveløst billede kun dårligt kan repræsentere en film, der gør indtryk ved sine rytmiske bevægelser, farver og toner.
Billedet med guldkareten er fra "Askepot", måske den mest vidunderlige æventyrfilm, Walt Disney endnu har præsteret, i alt fald en film, som børn og voksne i lige stærk grad kunne glæde sig over. Selve gangen i det gamle æventyr kender alle, men i filmen var en masse geniale påfund føjet til, detaljer med de yndigste små fugle og små mus, der præsterede løjer, som de dygtigste klovner ville være stolte af, og endelig katten "Lucifer", selve det personificerede "djævelskab". På billedet ser man guldkareten med Askepot køre, eller snarere svæve af sted til ballet på kongens slot.
Een scene i "Askepot" ville jeg gerne se igen og igen, så genialt var den gjort, og så dybe perspektiver rummede den. Det er scenen, hvor "Tante Fe" pludselig viser sig for den grædende Askepot ude i den mørke have. Hun materialiserer sig for øjnene af den forbløffede pige og giver sig til at trylle. Af et græskar, seks mus og Askepots to aldrende husdyr, en hund og en hest, fremtrylles på den mest charmerende måde en funklende guldkaret med seks hvide heste for, kusk på bukken og tjener bagpå. Det lyder af så lidt, det skal ses! Den måde, hvorpå denne scene er lavet, er så smuk og så betagende, måske fordi den er meget mere sandfærdig, end selv filmens skabere er klar over. En af Martinus' beretninger fra Island fik mig netop til at tænke på tryllescenen i "Askepot", nemlig beretningen om materialisationer af "huldrefolk" og Martinus' forklaring af, hvilke fænomener, der ligger bag ved alle de gamle fortællinger om "overnaturlige væseners" pludselig tilsynekomst og lige så pludselige forsvinden "ind i stene eller bjerge".
Martinus forklarer, hvordan de mennesker, der oplever disse "huldrer", selv fra deres aura leverer det "A-stof", som "huldrene" materialiserer sig i. Det kan ske til en sådan grad af fysisk tæthed, at mennesker og "huldrer" kan tale sammen og føle på hinanden. Men pludselig forsvinder "huldrene", fordi de har opbrugt det forhåndenværende "A-stof". I "Askepot" er det hele selvfølgelig farvet af den digteriske fantasi, og dog er disse "tryllerier" ikke nær så utrolige, som de fleste vil mene. Virkeligheden selv rummer det utrolige i langt højere grad, og selv om vi nu lidt efter lidt skal lære det at kende, som noget naturligt og lovmæssigt, er det ikke mindre storslået af den grund. Tegnefilmens "trylleri" viser på sin måde et væsen fra den åndelige verden, en skytsengel, nemlig "Tante Fe", der er i stand til "af den forhåndenværende materie" (i filmen: græskarret, musene o. s. v.) at skabe det vidunderlige "tryllestof", der kun kan vare en tid, nemlig til klokken slår tolv. "Tryllestoffet"s atomer var på filmen fremstillet som lysende og funklende småstjerner, der bevægede sig på feens bud, spredtes og samledes og strålede videre i Askepots kjole og alt det øvrige fremtryllede. Det var smukt, og så kunne det næsten være sandt.
"Bambi", filmen om det lille hjortekid, der blev skovens konge, og hvis første møde med Feline, hans vordende dronning, vi her ser et "øjebliksbillede" af, var en film, som ved sin skildring af dyrene i naturen måtte betage enhver, der holder af dyr og naturskønhed. De usynlige "skurke" i denne film var menneskene, jægerne, som skød Bambis mor og også blev årsag til den store skovbrand. Begge disse begivenheder var måske for dramatiske for det yngste publikum; der lød jammerlig gråd i teatret, og flere børn ville hjem. For adskillige af de større børn og sikkert også for mange voksne gav filmen imidlertid anledning til eftertanke og måske også til en anden indstilling over for "jagtens glæder" og anbringelsen af disse "skovens sønner"s lig på fade og tallerkener til menneskeføde. En "Bambi" og en "Stampe" spiser man ikke! "Disse dyr blev også gjort alt for menneskelige," følte visse jægere trang til at indvende (også på dem må filmen åbenbart have gjort indtryk!). Det blev de, og netop med det udmærkede resultat, at man mere kom til at se på dem som "sin næste" end som "dyr". Tegnefilmens blanding af fantasi og virkelighed gjorde sin virkning.
På det tredie billede, som er fra "Fantasia", der vel nok må karakteriseres som en forsøgsfilm, ser man nogle af fortidens kæmpeøgler vade rundt i havet og stikke hovederne og de lange halse op af vandet. Udtrykket "forsøgsfilm" må endelig ikke opfattes som noget nedsættende, tværtimod. Det er beundringsværdigt, at Walt Disney har vovet at "illustrere" både klassisk og nyere musik, dels ved abstrakte figurer og rytmer og dels ved fantasidyr, alfer, engle o. s. v. Til at illustrere "Troldmandens lærling" brugtes endda den kendte tegnefilmsfigur Mickey Mouse, der kom til at symbolisere mennesket, der nok kan sætte fantastiske kræfter i gang (kostene, der bar vand), men som ikke formår at standse dem igen. Det var som et symbol på mennesket i atomalderen! Men noget af det, der i "Fantasia" virkede stærkest som film, var skildringen af jordens udviklingshistorie, hvorfra billedet med fortidsdyrene stammer. Det føltes virkelig som om, man var usynlig til stede ved dette gigantiske drama af skiftevis nedbrydning og opbygning. Hvilken undervisning måtte der ikke kunne gives med sådanne hjælpemidler! Man følte blot trang til, at der skulle være meget mere, f. eks. om menneskets kamp med naturens kræfter og dets stadig voksende evne til at beherske dem. Men så gik filmen over i et nyt tema, og dens slutning var måske det svageste ved den, selv om det var en svaghed, som har sin naturlige forklaring. Denne sidste afdeling var bygget over Schuberts "Ave Maria" og ville sikkert have gjort sig bedre billedmæssigt, om den, ligesom filmens begyndelse (Bachs toccato fuga i d-moll) havde været holdt i abstrakte bevægelige linier og farvekompositioner. Nu var den derimod figurativ og viste på en baggrund af gotiske buer og hvælvinger, cypresser og pinier "den store hvide flok" syngende og med lys i hænderne. Det var smukt, men man fik en fornemmelse af, at de skulle vandre der til evig tid, og det kunne jo nok fra et udogmatisk synspunkt være en lidt forstemmende slutning. Men der, hvor "Fantasia" sluttede, ville en ny tegnefilm kunne begynde, og det materiale, den kunne øse af, er Martinus' kosmiske analyser.
Kosmiske tegnefilm
Man behøver ikke at have arbejdet så længe med Martinus' kosmiske analyser, før man kan se, at hele dette enorme materiale af livsvisdom og livsanalyse kan blive en kilde til mange geniale tegnefilm, når engang de rigtige kunstnere og teknikere inspireres deraf. Der vil da kunne skabes et undervisningsmateriale af umådeligt omfang og med en rigdom på detaljer, som nok skal forhindre begrebet kedsomhed i at trænge ind i den undervisning. Tænk, når man kan forene underholdning og undervisning, så folk glæder sig til undervisningen og belæres af underholdningen, når de kan gå i biografen til en spændende film, der samtidig lærer dem noget om jordens og menneskehedens udvikling på en sådan måde, at de kan indse, at det i allerhøjeste grad kommer dem ved! Når engang flere og flere mennesker rundt om på kloden ønsker at få kendskab til Martinus' verdensbillede, vil ingen undervisning være bedre – i alt fald som begyndelsesgrundlag – end en sådan film, der vil kunne få vidt forskellige mennesker i tale. Det lille glimt, man fik af jordens udviklingshistorie i "Fantasia", viste, hvor velegnet et hjælpemiddel tegnefilmen kan blive for åndsvidenskaben. "Fantasia"s fremstilling var jo blot et fragment, men med de kosmiske analyser som arbejdsgrundlag vil man kunne fremstille hele epoken "fra mineral til menneske" i en tegnefilmsserie, der nok skal give publikum stof til eftertanke.
Men ikke blot hele "indviklings- og udviklingshistorien", som Martinus analyserer den i "Livets Bog", vil kunne "transformeres" til tegnefilm, også over begrebet "kosmisk kemi" kunne der skabes en række både morsomme og lærerige film. For ikke at tale om, hvad en genial kunstner, eller flere, kunne få ud af temaet "fra grav til vugge". Hvad kunne der ikke, både med humor og med alvor, men uden sentimentalitet og forloren højtidelighed, skabes af scenerier over analyserne af døden, mellemtilstanden, når forbindelsen med det fysiske legeme er afbrudt, og livet i de åndelige verdener, hvor materien føjer sig efter villiens bud. Netop ved en sådan fremstilling vil tone- og tegnefilmen bedre end nogen anden kunstart kunne være det letbevægelige redskab, der føjer sig efter de intuitive oplevelser.
Der kunne også laves interessante film om forholdet mikro-, mellem- og makrokosmos. Her ville kunstnere, der arbejder abstrakt, kunne finde et virkefelt, der kræver både logisk sans og fantasi. Der kan skabes de skønneste "kosmiske rytmer i linier og farver", "atomernes dans", "sfærernes musik" i både farveklange og toner. I det hele taget vil de kosmiske analyser kunne inspirere til et utal af skiftende "temaer med variationer", såvel naturalistiske som abstrakte. Kunstnere inden for begge retninger vil kunne finde rigeligt stof at arbejde med – og måske også større indbyrdes forståelse og samarbejde ved studiet af Martinus' værk.
Symbolernes store betydning
Et meget vigtigt aktiv i alle disse kosmiske tegnefilm, det, som netop vil give dem både sammenhæng og perspektiv, er Martinus' lange række af symboler, der vil kunne fremstilles, så de er bevægelige i stregen og med skiftende farver. I filmen om forvandlingen fra mineral til menneske kan "hovedsymbolet", der viser de forskellige "riger"s eller "planer"s indbyrdes forhold i en udviklingsspiral, med visse mellemrum indføjes, så man kan se, hvad den handling, der er udspillet, betyder i det store kosmiske kredsløb. I mange andre forbindelser vil dette geniale symbol (nr. 13 i G. L.s kursus) kunne bruges og synliggøre de livslove, ethvert levende væsen er underkastet.
Og hvilken storartet virkning vil ikke symbolerne om "nationalisme" og "verdens forenede stater", om "skæbnebølger", "lyset" og "mørket" have som "levende billeder" sammenkomponeret med illustrerende tegnefilm! Om "det seksuelle mysterium" kunne der også i forbindelse med symboler over "den højeste ild" og "polforvandlingen" skabes film af den allerstørste betydning for et internationalt publikum, idet symbolerne har mulighed for at kunne forstås alle vegne.
Det er kun det, der lige falder i tankerne, der nævnes her, men selvfølgelig er der mange flere muligheder, også ved kombination af symbolerne og "almindelige" film med skuespillere. Martinus' værk vil blive en "guldgrube" for fremtidens kunstnere. Man forstår efterhånden, at Martinus' udtalelse om, at han først og fremmest henvender sig til fremtidens mennesker, ikke blot gælder m. h. t. analysernes indhold, men også med hensyn til den udtryksform, han bruger, specielt i symbolerne, der let vil kunne omsættes til en undervisning i levende billeder jorden over, efterhånden som menneskehedens skæbne af sig selv vil skabe et enormt behov for denne undervisning i livshistorie og livskunst.
Filmen som opdragende faktor
Der har været så megen talt om "filmens skadelige virkning på ungdommen". Men de "opdragende" film, man har forsøgt sig med for at konkurrere med spændende forbryderfilm, sexfilm o. s. v. har ikke altid været lige heldige. Med hensyn til de kosmiske film vil der virkelig blive mulighed for spænding og opdragelse på een gang, uden nogen "moralsk pegefinger". Det vil komme til at spille en stor rolle for fremtidens menneskehed at få et helt verdensbillede præsenteret på en så let tilgængelig måde, og samtidig så realistisk, at man vil forstå, at det, disse film handler om, er en selv og ens egen situation, og det vidunderlige æventyr, der oprulles, er ens eget æventyr, spændende og rigt på muligheder i en fremtid, der vil kunne blive endnu mere æventyrlig, hvis man selv gør noget for det i nuet. Alle de kosmiske film vil vise, at sætningen "elsker hverandre" ikke blot er en følelsesbetonet religiøs læresætning, men også en videnskabelig analyse af den tilstand, det enkelte menneske må gøre til en realitet, hvis det vil se sin længsel efter en lykkelig fremtid opfyldt.
Martinus har selv udtalt sig om de kosmiske film og tvivler ikke om den betydning, de vil få. Måske vil det slet ikke vare så længe, før end de første forsøg i den retning vil blive gjort. Det er muligt, at vi kan komme til at overvære dem i vor nuværende inkarnation. Men når vi kommer igen? – Da vil de være en kulturfaktor, og føler vi trang til det, kan vi måske selv engang blive medarbejdere ved fremstillingen af dem.