Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2001/3 side 55
H.C. Andersen
Livsmysteriet og barnesindet
af Harry Rasmussen
Harry Rasmussen
Mellem H.C. Andersen og Martinus var der et bånd, som ikke blot skyldtes fælles nationalitet, men de havde også et verdensbillede, der i bund og grund var det samme. Harry Rasmussen, der i mange år har forsket i H.C. Andersen, har fundet mange lighedspunkter. Selv betegnede Martinus livet som et stort eventyr. Det skal vi få at se i denne artikel, der knytter bånd mellem den store digter og Martinus.
 
Vor berømte eventyrdigter H.C. Andersen hyldede forestillingen om livets eller tilværelsens helhedsstruktur som et organisk sammenhængende og samarbejdende, guddommeligt hele. Imidlertid stod det klart for ham, at oplevelsen eller erkendelsen af samhørigheden med livets helhedsstruktur ikke kan være en permanent foreteelse. Den afbrydes midlertidigt af et "syndefald", hvorunder de evige individer i form af hankøn og hunkøn dels mister følelsen af samhørighed med andre individer og med Gud, og dels opfatter sig selv som dødelige. Dette vigtige emne har H.C. Andersen behandlet adskillige steder i sit forfatterskab, og ikke mindst i det interessante og dejlige eventyr "Sneedronningen" fra 1843. (1)
Eventyret "Sneedronningen" udfolder sig, som de fleste af Andersens eventyr – og en stor del af hans forfatterskab med for den sags skyld – principielt i fire dimensioner eller tydningsplaner, nemlig 1. handlingsplanet, 2. idé- eller moraleplanet, 3. det selvbiografiske plan, og endelig 4. det universelle eller kosmiske plan. Tilstedeværelsen af den sidstnævnte dimension eller dette tydningsplan i Andersens digtning skyldes den relativt udviklede intuitionsevne, han var i besiddelse af, og som han i høj grad benyttede i sin skabende virksomhed. (2)
Det turde være klart, at grundideen i eventyret "Sneedronningen" er at vise den kølige, nøgterne, forbeholdne og analytiske, dvs. brudstykkevist erkendende, forstands utilstrækkelighed, når det gælder livets dybere sandheder og værdier. Og situationen bliver ikke bedre af, at vi i vort relative, perspektiviske forhold til omverdenen lader os i den grad lede af personlige sym- og antipatier, der ikke sjældent er udtryk for et snæversyn, som mere eller mindre konsekvent underkender og ofte fordømmer opfattelser og synspunkter, der ligger udenfor vor egen mentale horisont. Dette har H.C. Andersen bl.a. villet vise i den lille geniale fortælling om "Troldspejlet", hvormed han indleder sin kloge historie om de to børn, Kay og Gerda, som i løbet af handlingen kommer til at repræsentere henholdsvis den kolde, kritiske og livsfornægtende forstands hovmod, og den naivt uskyldige, følelsesladede mentalitet. (3)
Den kosmiske opdragelse
Den netop nævnte problemstilling genfinder man i øvrigt eksemplificeret overalt i Andersens forfatterskab: Kølig, nøgtern forstand og fornuft kontra varm fantasi og levende intuition, snæversyn kontra vidsyn, småborgerlig selvtilstrækkelighed kontra kosmopolitisk verdensopfattelse, egoisme kontra altruisme. Med sin vidunderlige og veludviklede sans for humor, visdommens tro følgesvend, viser han os, at den kolde forstand, egoismen, snæversynet og småborgerligheden spærrer os inde i et mentalt fængsel, der udelukker os fra at opleve livet som et guddommeligt og eventyrligt under. Ifølge Martinus' kosmiske analyser er det netop denne "ufærdige" mentalitet eller psyke, som er synonym med "kosmisk bevidstløshed", der forhindrer eller umuliggør opnåelsen af den kosmiske bevidsthed, som udvider og uddyber den mentale horisont til at omfatte hele tilværelsens spektrum. Men Martinus pointerer samtidig, at problemet ikke drejer sig om menneskets "onde" vilje, men derimod om dets manglende evne, og denne evne er igen et spørgsmål om udvikling, som atter er et spørgsmål om et tidspanorama, der rækker langt ud over det enkelte jordeliv. (4)
Som nævnt deler H.C. Andersen denne opfattelse, og det viser han f.eks., når han i sit essay "Tro og Videnskab (Prædiken i Naturen)", som står at læse i rejsebogen "I Sverrig" fra 1851, bl.a. skriver: "Livets disharmoni ligger i, at vi kun see en lille Deel af vor Tilværelse, nemlig den her paa Jorden; der maa være et fortsat Liv, en Udødelighed." – Og at livet og udviklingen primært drejer sig om kosmisk opdragelse, det viser han eksempelvis i romanen "Kun en Spillemand" (1837), når han i romanens anden del, 6. kapitel, fremfører sin "sjælens udviklingslære". Herunder konkluderer Andersen følgende: "Paa Evighedens store Reise skulle vi ikke lære at elske kun Enkelte paa et bestemt Sted, vi ere ikke Jord-, men Himmelborgere; Menneskehjertet skal ikke være en Comet, hvis Straaler kun pege i een Retning, men en Sol, som straaler lige klart til alle Sider." (5)
Den kosmiske udviklingsrejse havde Andersen allerede skitseret i sin debutroman "Fodreise" (1829), hvori bogens hovedperson alias Andersen selv møder en Tommeliden, som er kommet til Jorden fra planeten Sirius og nu fortæller om sin rejse:
"Hvad er vel vort Verdenshav med alle sine Øer, mod Himlens store Ocean med alle sine svømmende Kloder? Ikke engang saameget, som et lille Blækstænk imod hele det sorte Hav.
Det hele Planet-System, hvortil vi høre, fortalte Manden mig, var ellers ikke andet end en stor Skole, inddeelt ligesom Skolerne paa Jorden, i flere Classer, og i denne skulle Fornuftvæsnerne dannes for den store Evighed. Vi maa nu slet ikke troe, at vi ved Døden strax dimitteres til det store Universitet deroppe. Ak nei! vi ere her paa Jorden endnu ikke længere end i Peblinge-Classen; Døden er kun en lille Examen, der flytter os op i en høiere Classe." (6)
Tanken om den kosmiske opdragelsesrejse fra klode til klode finder vi faktisk også i Martinus Kosmologi, nemlig i Livets Bog 1, stk. 284. Og forestillingen om, at målet for den igangværende udvikling er, at "menneskehjertet" skal blive som solen, der lyser lige klart og varmt på alt og alle, kan vi genfinde i Martinus' dejlige og poetiske lille bog "Blade af Guds Billedbog". Vi må derfor atter konstatere, at der består en stor og principiel overensstemmelse imellem H.C. Andersens religiøse forestillings- og begrebsverden og Martinus' geniale kosmiske analyser og visdomsfacitter. (7)
Den logiske forstands verdensbillede
Men H.C. Andersen så og forudså, at den stort set siden renæssancen og oplysningstiden verserende stærke tiltro til intelligensevnens eller forstandsfornuftens overlegenhed i spørgsmålet om udforskningen af livet og verden var ved at fortrænge de religiøse og åndelige idealer og værdier, som romantikken stod for, og at denne situation ville udvikle sig i retning af en materialistisk grundopfattelse af tilværelsen. Denne udvikling fik stor støtte i og med naturvidenskabens ofte fantastiske opdagelser og sejrrige forskningsresultater, opnået på baggrund af dens kompromisløse krav om objektivitet og kausalitet. Den materialistiske livs- og verdensopfattelse favoriserer og autoriserer den grundtanke, at livet og verden udelukkende består af fysisk-kemiske årsager og virkninger, der som forklaring hverken fordrer tilstedeværelsen af ånd eller sjæl eller af en Guddom og en deraf flydende højere bestemt lovmæssighed og hensigt med livet.
Eftertiden har måttet erkende, at digter Andersen havde en usædvanlig klar forståelse af, hvad der ville komme til at ske med først og fremmest den vestlige kulturkreds' livs- og verdensopfattelse. Forløbet siden midten af 1800-tallet og frem til vor egen tid har til fulde givet Andersen ret i den opfattelse, som han bl.a. har givet udtryk for i romanen "At være eller ikke være" (1857), nemlig, at den materialistiske livs- og verdensanskuelse er et "alt guddommeligt opslugende Uhyre." I den sammenhæng må det ikke glemmes, at Andersen faktisk havde en mere positiv, ja, nærmest begejstret holdning til videnskabelige opdagelser og tekniske fremskridt, end tilfældet generelt set var med de fleste i hans samtid. (8)
H.C. Andersen opfattede principielt videnskaben og teknikken som Guds gaver til gavn og glæde for menneskeheden og dens fremtid. Han priste langtfra de såkaldte "gode, gamle dage", men så meget desto mere den ny og kommende tid, som han med sin kulturoptimisme mente ville rumme meget godt for menneskeheden. Hans forfatterskab nærmest vrimler med eksempler på denne holdning hos ham, men et af de mest typiske er måske nok det underfundige og herlige eventyr "Lykkens Kalosker" fra 1838. Sin optimisme på menneskenes og verdens vegne delte Andersen i øvrigt med H.C. Ørsted, hvis bog "Aanden i Naturen", som udkom 1849-50, næsten kom til at betyde lige så meget for ham som Bibelen. Han kendte dog bogens tanker og ideer på forhånd, for dem havde han i mange år haft lejlighed til at drøfte med sin ældre ven og læremester. (9)
Materialismen og Martinus Kosmologi
I sine kosmiske analyser har Martinus indgående behandlet hele dette spørgsmål eller problem om den materialistiske livs- og verdensanskuelse, dens årsager og virkninger og dens plads i den samlede kosmiske verdensplan. Her udfylder den en komplementær, kontrastdannende funktion i forhold til tidligere tiders religiøse livsanskuelse, som principielt var baseret på instinkt, følelse og tro alene. Desuden en funktion, som primært har til formål at forsyne menneskeheden – og dermed det enkelte menneske – med de erfaringer, subsidiært de lidelser, der er absolut nødvendige og uundværlige forudsætninger og betingelser for udviklingen af den ægte humane evne, næstekærligheden, i den menneskelige psyke, væremåde og adfærd. Martinus påviser i den sammenhæng klart intelligensevnens funktionsmåde og kapacitet, og pointerer lige så klart dens utilstrækkelighed i spørgsmålet om løsningen af livets fundamentale problemer og mysterier. Med intelligensevnen kan livet og verden kun opfattes og fortolkes i mål-, vægt- og hastighedsfacitter, hvis antal til stadighed øges i kraft af samme evnes analytiske og dualistiske funktionsmåde. Resultatet heraf er bl.a., at den eftersøgte helhedsopfattelse eller anskuelse af tilværelsen bliver borte i et ocean af uoverskuelig detailviden. Og når dertil lægges, at det såkaldte åndelige mørke, hvilket hovedsagelig vil sige fraværet af Gud, ånd, sjæl og udødelighed, som principielt skyldes en ufuldstændig eller totalt manglende erfaring og viden om livets helhedsstruktur, altså i en vis forstand uvidenhed, ikke kun er negationen af viden, men er en tilstandsform hos den menneskelige psyke eller bevidsthed, som er karakteristisk ved, at den lader fremstå som realistisk virkelighed, hvad der faktisk kun er illusion og overtro, bliver sagens alvor forhåbentlig åbenbar. (10)
Men også i denne situation viser livets hensigtsmæssighed eller Guds vilje og bestemmelse sig for vore undrende øjne: Thi mennesket planlægger og handler netop på basis af sin viden og erfaring – eller sin mangel på samme, hvilket i sidstnævnte tilfælde og i henhold til skæbneloven nødvendigvis må konsekvere i fejlagtige og uhensigtsmæssige eller ligefrem farlige dispositioner og handlinger. En mangel på viden og erfaring kan f.eks. være, at man ikke er klar over, at det er mest hensigtsmæssigt og derfor bedst, hvis man viljestyrer sine begær, frem for at lade sine begær styre sin vilje. Men en sådan situation eller tilstand danner jo grundlag for erfaringsdannelse på to væsentlige bevidsthedsområder: det intellektuelle og det emotionelle, af hvilket sidstnævnte område ikke er det mindst vigtige, idet der netop inden for dette område bl.a. er tale om de lidelsesoplevelser og -erfaringer, Martinus beskriver som absolut nødvendige forudsætninger og betingelser for udviklingen af den humane evne, næstekærligheden, og af den deraf betingede kosmiske sanseevne, som intuitionsevnen udgør. (11)
Et genialt eventyr
I eventyret "Sneedronningen" finder vi et fremragende eksempel på, at H.C. Andersen er fuldkommen enig med Martinus i, at det er den humane, næstekærlige indstilling og livsholdning og den deraf betingede intuitive livsoplevelsesevne, der bringer det levende væsen "tilbage til livet" og dermed til Gud. Ifølge Martinus' kosmiske analyser er intuitionsevnens fremvækst og funktion organisk baseret på de to komplementære seksuelle poler og polorganers funktionelle harmonisering i det enkelte menneskes bevidsthedsstruktur. Denne harmonisering giver sig bl.a. praktisk udslag i et afbalanceret forhold mellem følelse og intellekt, som binder den såkaldte "tyngdeenergi", der bl.a. ligger til grund for alle negative, aggressive og destruktive bevidsthedskræfter. Men på denne balance beror fremkomsten af de såkaldte "kosmiske glimt" og, når denne balance efterhånden bliver total, fødselen af permanent kosmisk bevidsthed. Vi skal i det følgende komme til at se, at dette netop er, hvad det smukke og dybsindige eventyr "Sneedronningen" handler om, vel at mærke i sit kosmiske tydningsperspektiv. (12)
I sin ydre bogstavelige handling er dette eventyr en rørende fortælling om to barndomslegekammerater, pigen Gerda og drengen Kay, som til en begyndelse er inderligt og uadskilleligt knyttet til hinanden og føler sig trygge ved deres kristne barnetro, som er symboliseret ved to små rosentræer, plantet i hver sin urtepotte. Alt er idel lykke og solskin i den lille barneverden, indtil det en dag sker, at Kay får en splint af "djævelen"s knuste "troldspejl" i hjertet og en i øjet. Det bevirker, at hans hjerte bliver til en følelseskold isklump, og at han ser alting forvrænget. Men sådan opfatter han det imidlertid ikke selv, tværtimod mener han først nu at kende verden og menneskene, og begge dele er fulde af fejl og ufuldkommenheder. I denne situation af utilfredshed med alt og alle, lader Kay sig lokke og tryllebinde af Snedronningen, som fra det trygge barndomshjem og -miljø fører ham bort til sit imponerende slot, skabt af kulde, is og sne, og her tilbringer han sin tid med det fascinerende "forstands-isspil". Sidstnævnte er en slags puslespil bestående af flade isstykker, hvormed man kan danne de allerkunstigste geometriske, logiske figurer, former og ord, "men aldrig kunde han finde paa at lægge det Ord: Evigheden, og Sneedronningen havde sagt: "Kan du udfinde mig den Figur, saa skal Du være din egen Herre, og jeg forærer Dig hele Verden ...", og med tanke på sine yngre læsere tilføjer Andersen fornøjeligt: "... og et par nye skøiter."
I mellemtiden har den lille Gerda søgt efter sin legebroder overalt i verden, men en overgang taber også hun målet af sigte og lader sig forblænde af romantikkens følelsesfulde og farverige blomsterhave, som hun møder hos konen, der kunne trolddom. Her hos hende glemmer Gerda for en tid sin legekammerat Kay, og for at hun ikke skal blive mindet om ham gennem synet af roser, tryller blomsterkonen alle rosentræerne i sin have ned i jorden og væk. Men den gamle troldkvinde havde glemt at fjerne den smukke rose, der pyntede hendes hat, og ved synet af denne kommer Gerda i tanke om roserne i sit barndomshjem: "Hvad!" sagde Gerda, "er her ingen Roser!" og sprang ind mellem Bedene, søgte og søgte, men der var ingen at finde; da satte hun sig ned og græd, men hendes hede Taarer faldt netop der, hvor et Rosentræ var sjunket, og da de varme Taarer vandede Jorden, skjød Træet med eet op, saa blomstrende, som da det sank, og Gerda omfavnede det, kyssede Roserne og tænkte paa de deilige Roser hjemme og med dem paa den lille Kay.
"O, hvor er jeg bleven sinket!" sagde den lille Pige. "Jeg skulde jo finde Kay! – Veed I ikke hvor han er?" spurgte hun Roserne. "Troer I, at han er død og borte?"
"Død er han ikke," sagde Roserne. "Vi have jo været i Jorden, der er alle de Døde, men Kay var der ikke!"
Den trofaste, lille Gerda, som ikke har glemt sit Fadervor, genoptager sin søgen efter Kay, og efter mange strabadser og genvordigheder finder hun ved hjælp af en åndehær af engle da også til sidst frem til isslottet, hvor lille Kay befinder sig. Han er i mellemtiden blevet helt blå, ja, nærmest sort af kulde, men det ænser han ikke i sin iver efter at lægge isbrikkerne, så de giver mening. Da lille Gerda pludselig dukker op, genkender Kay hende ikke straks: "... da græd den lille Gerda hede Taarer, de faldt paa hans Bryst, de trængte ind i hans Hjerte, de optøede isklumpen og fortærede den lille Speilstump derinde; han saae paa hende, og hun sang Psalmen: "Roserne voxe i Dale, / Der faae vi Barn Jesus i Tale!" Da brast Kay i Graad; han græd saa Speilkornet trillede ud af Øinene, han kjendte hende og jublede: "Gerda! søde, lille Gerda! – hvor har du dog været saa længe? Og hvor har jeg været? ..." Det går hermed op for Kay, hvor kold og tom den hele herlighed er i Snedronningens forstandsrige, og hans erfaring har nu belært ham om, at der er en varme, sandhed, kraft og virkelighed i den åbne, uforbeholdne og tillidsfulde livsholdning eller "barnetro", som den kolde, analytisk-kritiske forstand ikke kan fatte, men nok spotte og gøre grin med.
Et kosmisk eventyr
Set i sit kosmiske tydningsperspektiv er eventyret "Sneedronningen" en dobbelthistorie om de to seksuelle poler og polforvandlingen. Først den situation, hvori de to poler (de to børn) udgør en enhed eller helhed, og dernæst den situation, hvori på den ene side den maskuline pol (Kay) via kredsløbs- og kontrastprincippet (Snedronningen og Troldspejlet), i forening med sult- og mættelsesprincippet, separeres fra den feminine pol. På den anden side individet, hvis feminine pol (Gerda), tilsvarende separeres fra den maskuline pol. Som enkeltpolede væsener drager de nævnte individer ud i verden, forunderligt nok i en søgen efter at genfinde og forenes med deres egen respektive modsatte pol.
Eventyret "Sneedronningen" rummer, i lighed med flere andre af Andersens eventyr, i sin kosmiske dimension også en beretning om "syndefaldet" og om "den kosmiske genfødsel". Mere præcist handler det om det, Martinus kalder "det seksuelle polprincip" og "den seksuelle polforvandling", som er en altafgørende, universel proces, der baserer sig på det levende væsens organiske evighedsstruktur. Læsere, der ikke er fortrolige med emnet, må jeg henvise til Livets Bog 3-4, og eventuelt til anden relevant litteratur.
Når vi derfor læser eventyret "Sneedronningen" med "kosmologiske briller", ser vi, at Andersen lader historien tage sit udgangspunkt i en "paradisisk" situation og tilstand ("barndomshjemmet og miljøet"), som beror på, at de to seksuelle poler ("de to børn, drengen og pigen") fungerer på lige fod og vilkår med hinanden. Men lige som Martinus, vidste den vise digter Andersen, at livets evige love eller skabeprincipper fordrer forandring og fornyelse, for at livet og livsoplevelsen kan befordres, opretholdes og fornyes: de to seksuelle poler ("drengen og pigen") må separeres og blive "borte" for hinanden ("børnene må hver for sig forlade barndomshjemmet og -miljøet"), for at den livsnødvendige kontrastdannelse, på hvilken al eksistens og livsoplevelse beror, kan etableres.
Bibelens mytologiske Satan, Djævelen, Fristeren eller Slangen, er i kosmologien identisk med "verdensgenløsningsprincippet", og dette er i samspil med "kredsløbs- og kontrastprincippet" ("Slangen" og dens "hoved" og "hale") og i forening med "sult og mættelsesprincippet", ansvarlig for og den dybeste årsag til "Syndefaldsprocessen". I Første Mosebog fortæller Eva til Slangen, at Gud har forbudt hende og Adam at spise af frugten fra "kundskabens træ", thi i så fald vil døden være dem vis. Hertil siger Slangen: "I skal ingenlunde dø; men Gud ved, at når I spiser deraf, åbnes jeres øjne, så I bliver som Gud til at kende godt og ondt!" (13)
I eventyret "Sneedronningen" siger den hvide dronning, i sin identitet med "verdensgenløsningsprincippet", til Kay, som på grund af sin fortryllede, enkeltpolede tilstand er en slags "fange" i "Forstandens Isslot" (den materialistiske livs- og verdensanskuelse), at "løsenet" på hans frigivelse er ordet "Evigheden": "Kan Du udfinde mig den Figur, saa skal Du være din egen Herre, og jeg forærer Dig hele Verden og et Par nye Skøiter!" (Det er min opfattelse, at Andersen med de nye skøjter samtidig kan have ment: en ny evne til åndelig bevægelsesfrihed). Og da "polerne" atter forenes, som det sker, da Gerda genfinder Kay, dvs. da humanitet, følelse og intuition genvækkes hos ham, og da intelligensevnen og intuitionen genvækkes hos hende, i samme øjeblik lykkes det at finde løseordet på den kosmiske frihed, som er identisk med åndens sejr og herredømme over døden og materien, over tid og rum. Individet har dermed fået foræret "hele Verden", og "paradistilstanden" er atter genvundet og genfundet, "børnene" er vendt tilbage til "barndomshjemmet og miljøet": "... Kay og Gerda gik Haand i Haand, og som de gik, var det et deiligt Foraar med Blomster og Grønt; Kirkeklokkerne ringede, og de kjendte de høie Taarne, den store By, det var i den de boede, og de gik ind i den og hen til Bedstemoders Dør, op ad Trappen, ind i Stuen, hvor Alt stod paa samme Sted som før, og Uhret sagde: "dik! dik!" og Viseren dreiede; men idet de gik gjennem Døren, mærkede de, at de vare blevne voxne Mennesker. Roserne fra Tagrenden blomstrede ind ad de aabne Vinduer, og der stod de smaa Børnestole, og Kay og Gerda satte sig paa hver sin og holdt hinanden i Hænderne, de havde glemt som en tung Drøm den kolde, tomme Herlighed hos Sneedronningen. Bedstemoder sad i Guds klare Solskin og læste høit af Bibelen: "uden at I blive som Børn, komme I ikke i Guds Rige!" Og Kay og Gerda saae hinanden ind i Øiet, og de forstode paa eengang den gamle Psalme:
"Roserne voxe i Dale,
Der faae vi Barn Jesus i Tale."
Der sad de begge To Voxne og dog Børn, Børn i Hjertet, og det var Sommer, den varme, velsignede Sommer." (14)
Med den dejlige og smukke slutning på eventyret "Sneedronningen", som for øvrigt på flere måder kan minde om slutningen på det omtrent samtidige eventyr "Hyldemoer", har Andersen bl.a. antydet det, som inden for rammerne af Martinus' Kosmologi benævnes "spiralkredsløbet". I eventyrets slutning siges det jo, at "børnene" ved hjemkomsten opdager, at de er blevet "voksne". Det vil sige, at de er vendt tilbage til "barndomshjemmet", men så at sige på et højere niveau, sådan som der principielt er tale om i et spiralkredsløb. "Voxne og dog Børn, Børn i Hjertet", ja, "voksne" i forhold til det tilbagelagte udviklingsforløb og "genfødte børn" i forhold til det nyvundne Guds rige eller "paradis". (15)
Denne artikel kan passende afsluttes med at citere H.C. Andersens egen konklusion på eventyret "Sneedronningen": "uden at I blive som Børn, komme I ikke i Guds Rige!" – Eller med andre ord: Uden at vi på ny lærer og udvikler den umiddelbare, uforbeholdne og åbne livsholdning, der normalt er karakteristisk for helt små børn, og uden at vi tilegner os den forståelse, tolerance og tilgivelse, der ligger i ægte medmenneskelighed, eller kort sagt den humane evne, kan vi ikke gøre os håb om at løse livsmysteriet og komme til at opleve livet som dét guddommelige og eventyrlige under, det rent faktisk er, altid har været og vil forblive med at være i al evighed. (16)
Noter og kilder:
  1. H.C. Andersen: Eventyr, bind II, s.49-76. Udgivet af Erik Dal og Erling Nielsen. Hans Reitzels Forlag. København 1964. Det er den bedste udgave af Andersens Eventyr og Historier, der findes på markedet.
  2. Vedr. definition af de fire tydningsplaner: Se Harry Rasmussen: H.C. Andersen, H.C. Ørsted og Martinus, kap.1. Forlaget Kosmologisk Information 1997.
  3. Under overskriften Forstands Isspillet har Søren Hahn i Kosmos 1981, s.138-52 givet en fortolkning af eventyret "Sneedronningen" på baggrund af Martinus Kosmologi. Fortolkningen supplerer min udlægning af samme eventyr, dels i nærværende artikel og dels i temahæftet H.C. Andersen – hans forfatterskab og livsanskuelse i kosmologisk belysning, kapitlet Det kosmiske eventyr. Forlaget Kosmologisk Information 1996.
  4. Vedr. kosmisk bevidstløshed, se. f.eks. Livets Bog 4, stk.1224-5, 1436, 1450, 1539, 1541, 1543.
  5. H.C. Andersen: I Sverrig, XX kap., s.91. Romaner og Rejseskildringer. Bind VII. Udgivet af Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Gyldendal 1944. Samme værk, bind III: H.C. Andersen: Kun en Spillemand, anden del, VI. Kap.144-5.
  6. H.C. Andersen: Fodreise, 7. kap., s.41. Tekstudgivelse, efterskrift og noter af Johan de Mylius. Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Borgen 1986.
  7. Martinus: Livets Bog 1. Symbol nr. 8: Livets Vej. – Kosmiske udviklingsbaner. Se særlig stk. 284. – Martinus: Blade af Guds Billedbog. Småbog nr. 6a.
  8. H.C. Andersen: At være eller ikke være. Romaner og Rejseskildringer, bind V. Se særlig første del, IX. kap., anden del, V. kap.
  9. H.C. Andersen: Lykkens Kalosker. Det i note 1 nævnte værk, bind I, s.211-38 og bind II, s.178-203. – H.C. Ørsted: Aanden i Naturen I-II. Med indledning af Knud Bjarne Gjesing. Vintens Forlag. København 1978.
  10. I bogen Logik, kap. 12, 24, 29-30 giver Martinus en kortfattet karakteristik af den materialistiske livs- og verdensanskuelse og dennes årsager og konsekvenser.
  11. Martinus: Livets Bog 6, stk. 2224, 2226-7, 2248, 2358.
  12. Emnet vedr. de seksuelle poler og polforvandlingen er så omfattende, at jeg vil nøjes med at henvise til LB 3-4. Vedr. tyngdeenergiens rolle, se LB 2, stk. 333-4, 351, 430-2.
  13. Vedr. verdensgenløsningsprincippet m.v., se Livets Bog 3, stk. 972-3, 978-80. Syndefaldet er beskrevet i Første Mosebog, 3.kap., og hos Martinus bl.a. i Logik, kap. 41-3.
  14. De to verslinier har Andersen citeret frit fra salmedigteren H.A. Brorsons digt "Den yndigste rose er funden". Det må særlig være vers 4 og 5, der har sat tanker i gang hos eventyrdigteren. Ordene "uden at I blive som Børn, osv." hentyder til Matthæus 18, 1-5, jvf. med Markus 9, 33-37 og Lukas 9, 46-48.
  15. Eventyret Hyldemoer findes i det i note 1 nævnte værk, bind II, s.171-7. – Vedr. spiralkredsløbet, se Livets Bog 3, stk. 639-42, 647, 731, 766-7, 812, 976, 1004
  16. Se f.eks. Martinus: Udsigt over evigheden. Kosmos nr. 7-2000.