Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1994/5 side 90
Foto af Gunnar Lundberg
 
Om størrelse og afstand
af Gunnar Lundberg
 
En stjerneklar nat vender vi blikket opad og funderer over tilværelsen. Der er så mange ubesvarede spørgsmål om livet og verdensaltet. Måske funderer vi over det lille menneske på den store jordklode i det endnu større rum.
Vor oplevelse af afstand
Grænserne for, hvad vi med vore sanser kan opleve, når det gælder afstand og størrelse, er ganske snævre. Befinder man sig på et højt bjerg, kan man ofte overskue et landskab der strækker sig flere kilometer fra udsigtspunktet. Endnu større afstande kan vi måske opleve, når vi rejser langt i bil eller med tog. Men når vi flyver, bliver afstanden mere ubegribelig. Og hvor langt væk månen eller andre himmellegemer ligger, har vi ikke rigtigt nogen fornemmelse af.
Når man bager, sker det at melstøv hvirvles op mod lyset, og betragter man det mod en mørk baggrund, synes støvet at bestå af små lysende stjerner. Støvkornenes størrelse måles i hundrededele af en millimeter og forekommer os så små, at de er uden tyngdekraft. De svæver omkring i luften. For at kunne se endnu mindre genstande kræves der et mikroskop, og vi mister fornemmelsen for størrelsen.
Afstand i makro- og mikrokosmos
Videnskabsmændene har, med mere og mere forfinede instrumenter, øget vore muligheder for at iagttage både store og små afstande. Med optiske teleskoper og radioteleskoper kan astronomer observere afstande, der overskrider vor fatteevne adskillige gange. Med mikroskop, elektronstråler og partikelacceleratorer kan fysikerne studere fænomener dybt inde i materiens inderste.
I matematikken finder vi det hjælpemiddel, der giver et overblik over naturvidenskabens område fra størrelsen af de allermindste kendte bestanddele i materien til de svimlende afstande i kosmos. Hvis disse mål udtrykkes i længdemålet meter, vil en astronomisk afstand jo blive til et tal med en lang række nuller, f.eks. 10 000 000 000 000 000 m, hvilket omtrent er afstanden til den, næst efter solen, nærmeste stjerne. Nu tæller vi kun nullerne, der er 16 stk. og vi siger at logaritmen til afstanden er 16. Logaritmen til en 100 gange så lang afstand bliver så 18, eftersom tallet nu indeholder yderligere to nuller. På modsvarende måde skrives logaritmen til et lille tal, f.eks. 0,000 000 0001 m, hvilket er diameteren på et brintatom, som -10. Diameteren kan skrives som 1/10 000 000 000 m, derfor minustegnet.
Man plejer at illustrere den kendte del af universet med billedet i fig. 1. Området, der er markeret med 2-tallet, kaldes makrokosmos, område 3 er mikrokosmos og område 1 kalder Martinus mellemkosmos. Grænserne er ikke up-to-date. Billedet viser naturvidenskabens grænser ved slutningen af 1900-tallet. Områderne for mikro- og makrokosmos har udvidet sig voldsomt de seneste århundreder. Ofte har videnskaben troet, at den stod ved en endegyldig grænse. Ord som atom ("atomer" betyder oprindelig "udelelige smådele". o. a.) og elementarpartikel antyder dette. Nu betragter mange fysikere kvarker og leptoner (f.eks, elektroner) som materiens grundlæggende byggestene. Men andre fysikere er begyndt at fundere over, om der findes mindre partikler (subkvarker). Der sker næppe noget ved at hævde, at videnskaben endnu ikke har nået ydergrænserne, hverken nedad i mikrokosmos eller opad i makrokosmos.
 
Det kendte univers. Vor galakse. Mælkevejen. Afstand til solen. protondiameter. Kvarker, elektroner.
figur 1
 
Fysik og kosmologi
Gennem mange år har jeg interesseret mig meget for både fysik og kosmologi. Det er ofte svært at samordne de billeder og den beskrivelse af vor omverden, som naturvidenskaben og fysikerne giver, med den Martinus giver i sin kosmologi. For mange er det nok ikke noget problem, men for os, der er stærkt forankret i materialisme og "fornuftig" tænkning, kan det være svært. Erfaringerne fra vor materielle omverden er for os konkrete og tydelige, mens mange af kosmologiens begreber forekommer os vage og svært tilgængelige. Vi fornemmer sammenhængen og tiltales af de store sandheder, men vor skepsis begrænser vor indsigt i kosmologien til højest at omfatte ting, vi kan kontrollere med egne erfaringer. Jeg vil gerne forsøge at finde tankebroer mellem den materielle og den åndelige videnskab. Denne artikel er et sådant forsøg.
En skala uden grænser og uden midtpunkt
Lad os vende tilbage til størrelsesaksen, hvor vi nu ændrer på dens skala. Vi lader en del af det ukendte område uden for naturvidenskabens grænser være med. Se fig. 2. Makro-, mellem- og mikrokosmos er de små grå felter i midten, mens de ukendte områder er markeret med et spørgsmålstegn. I disse områder kan vi kun prøve at forestille os verdener af helt nye størrelser. Antag nu, at der overhovedet ikke findes nogen øvre eller nedre grænse. Denne antagelse synes de fleste mennesker intuitivt at anse for at være rimelig og den passer jo også med, hvad Martinus fremfører: "Tror vel nogen forsker, at han nogen sinde vil kunne finde det absolut 'mindste' eller 'største' i verdensaltet?" [1]. Hvis der ikke findes nogen størrelsesgrænse, bliver størrelsesaksen grænseløs, dvs. uendelig. Men en uendelig linje kan ikke have noget midtpunkt! Alle punkter er "lige meget midtpunkt". Men strider dette ikke mod, hvad vi oplever? Vi mener, at vi befinder os i "midten" – i mellemkosmos. Men vor placering i "midten" skyldes blot, at vi kan se begivenheder, der ligger omtrent lige langt opad respektive nedad på skalaen. Hvis vi kunne bevæge os til en anden del af skalaen – i tanken er det muligt – f.eks. til atomernes verden, ville vi også dér opleve et makro-, et mellem- og et mikrokosmos. Men for denne atomverden ville vor nuværende daglige verden være et makrokosmos. Vor oplevelse af størrelse er altså relativ, beroende på, hvad vi sammenligner med. Vi kan tænke os et vilkårligt valgt udsigtspunkt, og dermed kan hver oplevelse forekomme kæmpemæssig eller mikroskopisk.
 

figur 2
 
Perspektivet afgør, hvorledes vi oplever vore omgivelser
Op til og med middelalderen betragtede mennesket jorden som verdensaltets midtpunkt. Omkring jorden kredsede himmellegemer og fiksstjernehimlen. Med Copernicus' (opr. Niclas Koppernigk 1473-1543, astronom der opstillede teorien om solen i centrum. Et verdenssystem opkaldt efter ham. o. a.) teorier påbegyndtes en udvikling, der efterhånden fik mennesket til at indse, at universet savnede et midtpunkt. Man kan sige, at alle punkter er "lige meget værd, er lige meget midtpunkt". Med Martinus kosmologi ser vi, at et tilsvarende forhold også gælder størrelse og afstand. Det er perspektivprincippet, der er afgørende for, hvordan en genstands størrelse opleves. Martinus skriver: "Alle sanseobjekter er således illusoriske og fremtræder ikke for sanserne således, som de er, men derimod således som perspektivprincippet, som før nævnt, udløser eller former sansningen for os. "[2]. Vi har så indgroede vaner med at måle alt med vore sansers målestok. Det store bliver overvældende og det lille bliver ubetydeligt. Men dette er altså en ufuldstændig måde at se tingene på. I den uendelige kæde af levende organismer i forskellige størrelser, mellem de allermindste mikrober og de vældige planet- og stjernesystemer, hører mennesket til. Men dette hjemsted er ikke noget absolut centrum. Lige så rigt og mangeartet vort liv er i vor omverden, lige så rigt opleves det blandt mikrober respektive blandt planeter og stjerner.
Der er væsentlige forskelle på den naturvidenskabelige beskrivelse af makro- respektiv mikrokosmos. Planeterne drejer stille og roligt i deres baner om solen. Vi kan med stor nøjagtighed måle deres baner, beskrive dem matematisk og forudsige deres bevægelser flere hundrede år frem i tiden. Stjernernes og stjernesystemets bevægelser er så langsomme, at det for os virker fastfrosset. Men i mikrokosmos hvirvler partiklerne rundt i vild dans, og vi evner ikke at adskille de enkelte partikler fra hinanden. I den her gældende fysiske teori – kvantemekanikken – er det et grundlæggende faktum, at partiklerne mangler individualitet – de er identiske inden for deres grupper – og kan aldrig adskilles fra hinanden. Det er heller ikke muligt at forudsige deres bevægelser. Kun sandsynligheder for kommende begivenheder kan kvantefysikerne forudsige. Adskillige fysikere har været utilfredse med de mange besynderligheder i kvantemekanikken. Einstein skriver: "Jeg har endvidere forsøgt at vise hvorfor, efter min mening, kvanteteorien tilsyneladende ikke kan bibringe et anvendeligt princip for fysikken: man vikles ind i modsigelser, hvis man prøver at betragte den teoretiske kvantemekanik som en fuldstændig beskrivelse af individuelle fysiske systemer eller hændelsesforløb".[3].
Vi kan nu ved hjælp af kosmologien ane at denne teori – kvantemekanikken – afhænger af vort perspektiv. Fra en anden verden kan elektronernes hvirvlende bevægelser opfattes som værende lige så stille og rolige som vore planeter og rimeligvis også have den individualitet, som alle mellem- og makrokosmiske legemer har.
Hvad fysikken formår, og hvad den ikke formår
Betyder dette, at fysikken og fysikerne tager fejl? Vi må forstå, at naturvidenskaben er en materiel videnskab og som sådan er bundet til vore sanser, vore målinger og vort perspektiv. Hvis man ser naturvidenskabens opgave som den at beskrive vor materielle omverden, må man konstatere, at det gør den korrekt og med succes. Ikke endegyldigt – det er jo en udvikling – men mere og mere forfinet og fuldstændigt. Martinus skriver: "Den jordiske videnskab, der er begyndelsen til den hellige ånd eller det bevidsthedslag, gennem hvilket Gud bliver synlig eller livets udødelighed til kendsgerning, er nu ved at være færdig med åbenbaringen af materieværdien eller alle sådanne analyser, der udtrykkes i mål, vægt og hastighed."[4]. Vi kan nu ræsonnere at denne, naturvidenskabens, beskrivelse af den materielle verden er perspektivbundet. Den kan altså ikke være en absolut sandhed. At mange videnskabsmænd desuden benægter, at der skulle være nogen tilværelse udover den materielle, er jo et andet, men betænkeligt, problem. Martinus viser i kosmologien, hvorfor naturvidenskaben ikke evner at løse livsmysteriets gåder. [5].
Når vi ser på stjernehimlen og funderer over tilværelsen, kan et sådant teoretisk ræsonnement måske give et overblik, en fornemmelse af, at vi ikke skal søge efter en løsning på livsmysteriet i de mest afsidesliggende verdener i makro- eller mikrokosmos. Det er her i mellemkosmos, med vore medskabninger og hele naturen omkring os, vi bedst kan studere og forsøge at forstå livets love! "Det i vort eget indre, der søger forklaringen på livet, må jo være livet selv."[6].
Litteraturhenvisninger:
1 Martinus: Livets Bog, stk. 1010
2 Martinus: Det evige verdensbillede 1, symbol nr. 14, stk. 10
3 Albert Einstein: Om naturvidenskaben (Prisma 1963) s. 66
4 Martinus: Bisættelse kap. 27
5 Se f.eks. Menneskeheden og verdensbilledet
6 Martinus: Menneskeheden og verdensbilledet, kap. 33.
Oversætter: BA
 
Myrer. P. Brinkhard