Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1942/24 side 6
<<  19:32  >>
Populær Gennemgang af Livets Bog
ved Erik Gerner Larsson
19. Time
Jordmenneskenes Modtagelighed for den ny Verdensimpuls.
(fortsat)
II.
Verdensgenløsere eller Messiasser, der altid absolut kun kan udgaa fra et Udviklingsniveau, hvor lavere Tendenser og Lidenskaber forlængst har maattet vige Pladsen for den højeste Form for Uselviskhed og Ydmyghed, som igen forenet med en overlegen Følelse, Intelligens og Intuition alene har kunnet give samtlige Væsener Prædikatet af at være udgaaet fra en Zone, der udelukkende er at betegne som "Den evige Freds Hjemstavn" eller som et Rige, der endnu ikke er af denne Verden.
Fjerde Afdeling: I vor Analysering af Forholdet mellem Følelse og Intelligens er vi med denne Afdeling naaet til et Omraade, der grænser lige op til den gamle Verdensimpuls. Vi vil derfor indenfor denne Afdeling finde Mennesker, hvis religiøse Liv svinger mellem Virkningerne af begge Impulser. De vil i givne Perioder gribes af en Slags religiøs Hjemve, en Længsel efter alt det, der tidligere evnede at fylde deres Sind. Det er Mennesker, som ofte er meget traditionsbundne og derfor ofte er fyldt med Skepsis overfor Virkningerne af den ny kosmiske Verdensimpuls. Paa den anden Side har de i Dybet af deres Væsen en til Tider stærk Længsel efter religiøs Afklaring, hvad der medfører en i Perioder meget stærk Sympati for den Viden, den ny Verdensimpuls har at bringe Menneskene.
Femte Afdeling: Indenfor femte Afdelings Omraade finder vi den kunstneriske Mennesketype. Vi møder her de saakaldte "Genier" og "Virtuoser", hvilket vil sige Mennesker, der indenfor deres specielle Skabe Omraade har naaet Fuldkommenheden. Med Hensyn til Begrebet "Geni" skal her indskydes, at der i denne Forbindelse kun er tale om Væsener, som indenfor givne Omraader fremtræder som geniale, hvad der ikke udelukker, at de samme Mennesker paa andre Omraader udmærket kan fremtræde som primitive og have mange ufærdige Naturer, hvad Moral angaar. Paa et givet Tidspunkt i disse Væseners Udvikling vil den kunstneriske Genialitet imidlertid kulminere, og da vil denne Mennesketypes næste Maal være den moralske Genitilstand, som den, i Kraft af sin store Viden om Livet, ret hurtigt vil opnaa. En overordentlig stor Del af de nulevende Kunstnere er stærkt inspireret af Energierne fra den ny kosmiske Verdensimpuls uden derfor at være indstillet paa dens religiøse Side. Hovedindholdet i disse Menneskers Liv er den Kunstart, der inspirerer dem, men de vil, overalt hvor de møder de kosmiske Analyser, almindeligvis omfatte dem med stor Sympati og Interesse. Om selve Kunstens Betydning i den jordmenneskelige Udvikling, skriver Martinus i L.B. Stk.129, at "I "Det guddommelige Skabeprincips" Tjeneste er Kunstnerne en overordentlig stor medvirkende Faktor. I Kraft af deres fremragende Følelse og udviklede Skabeevne udgør de i Forbindelse med Videnskabens Repræsentanter og Verdensgenløserne eller de moralske Genier de Redskaber, gennem hvilke de højere Magter giver Masserne Næring, vækker dem op til Liv, skaber deres Erkendelse af Skønhed og Harmoni, giver dem Kultur og Aand, saa de kan hæve sig op fra Dyrerigets mørke Trældom, til det forjættede Menneskeriges guddommelige Frigørelse".
Sjette Afdeling: Indenfor dette specielle Mentalomraade finder vi alle de Væsener, hvis sexuelle Tilstand helt har opslugt deres Følelsesliv. Vi finder indenfor dette Omraade samtlige Former for Udskejelser strækkende sig fra ulykkelige Ægteskaber og helt ned til de mentale Eksplosioner, vi kender som Mord og Lemlæstelse, som Perversitet og Selvmord. For samtlige disse Mennesketyper er det gældende, at den ny Verdensimpuls ligger udenfor deres nuværende Livs Interessesfære. Først naar Virkningerne af dette Livs Udskejelser i et kommende Liv gør sig gældende, vil den Viden, de kosmiske Analyser indeholder, blive aktuel for denne Mennesketype.
Som Slutbemærkning om samtlige Afdelinger indenfor anden Kategori i Gruppe A., kan nævnes, at en hel Del af de her skildrede Mennesketyper i Kraft af deres udviklede Følelse forlængst har begyndt at nære Uvilje imod Drab af Dyr. Mange af disse Mennesker er forlængst færdige med at være Jægere, Lystfiskere etc, og selvom en stor Del af dem endnu spiser Kød af Dyr og Fisk, gør der sig her en stærk Bevægelse gældende henimod en mere etisk Levevis saaledes, at man her møder mange Vegetarer.
Tredie Kategori i Gruppe A.
Side om Side med de allerede skildrede Mennesketyper finder vi en tredie Kategori af Mennesker, hvis mentale Udvikling har formet sig saaledes, at deres Følelse er for lille i Forhold til deres Intelligens. Paa samme Maade, som hos Følelseskategoriens Væsenstyper, vil denne specielle Energikombination hos Intelligenskategoriens Repræsentanter foraarsage en mental Uligevægt med Afskygninger strækkende sig fra Grænseomraadet for indre Harmoni til den totale Disharmoni. Men medens en stærk udviklet Evne til at anvende Følelsesenergi i sine Tankekombinationer bevirker en udtalt aandelig Indstilling til Tilværelsen, giver den samme Evne anvendt i Intelligensenergiens Tjeneste en udtalt materiel Indstilling til Livet. Position, Penge, Ære og andre Menneskers Mening udgør i langt højere Grad Hovedindholdet af disse Menneskers Bevidsthedsliv end Tilfældet er med Følelseskategoriens Mennesketyper. Vi møder her det Mentalomraade, indenfor hvilket vi finder det saakaldte "Bourgeoisi" eller den saakaldte "Overklasse". Da Omraadet for tredie Kategori i Gruppe A. praktisk talt er ligesaa stort, som Omraadet var for anden Kategori, vil vi i det efterfølgende give et tilsvarende kort Resumé af denne Kategoris forskellige Afdelinger.
Første Afdeling: Mennesker indenfor første Afdeling i 3.Ktgr. i Gruppe A. grænser med Hovedparten af deres Bevidsthedsliv op til "Den store Fødsels Forgaard". Da der i deres Bevidsthed, som allerede nævnt, befinder sig en mindre Uoverensstemmelse mellem de to førende Mentalenergier, Følelse og Intelligens, vil de kun i de Perioder, hvor der er absolut Harmoni mellem disse to Energier, være hjemmehørende i nævnte Forgaard. I Kraft af disse Væseners udviklede Intelligensevne er de ude af Stand til at tro noget, som de ikke umiddelbart kan give en logisk Fortolkning. Man vil derfor ikke finde Tilhængere af gamle religiøse Dogmer iblandt disse Mennesker, men derimod mange Repræsentanter for den højeste Videnskab. Vi vil blandt de ypperste her finde de Mennesker, som i Kraft af deres store Kærlighed til Sandheden og Fremskridtet kan betegnes som sande Humanister.
Anden Afdeling: Medens Uligevægtsforholdet mellem Følelse og Intelligens kun var mindre udpræget i denne Kategoris første Afdeling, møder vi hos Repræsentanterne for anden Afdeling en saa stærk Forskydning i dette Forhold, at en speciel Mennesketype her kommer til Syne. Denne Types Særkende er dens Interesse for Videnskab. I Kraft af dens fremragende Evne til at korrespondere med Intelligensenergien parret med en vis manglende Følelsesudvikling, er vi her stillet overfor den Mennesketype, der kun akcepterer, hvad dens Intelligens simpelthen paatvinger den som ubestrideligt. Denne Væsenstypes Verdensbillede udgøres i Hovedsagen kun af Maal- og Vægtfacitter, og den ny kosmiske Verdensimpuls vil her møde henholdsvis Sympati og Intolerance i samme Forhold, som dens Analyser enten er i Harmoni eller Disharmoni med det denne Mennesketype opfatter som Videnskab.
Tredie Afdeling: Indenfor tredie Afdeling finder vi den Mennesketype, for hvem Begrebet "Politik" er det centrale. Denne Mennesketype er i særlig Grad optaget af Regeringsanliggender, en Interesse, der kan spænde fra det absolut uselviske til det forbryderisk selviske. Forholdet er her afgjort ved Følelsesenergiens Stilling til Intelligensenergien. Jo mere disse to Energier er i Harmoni, desto ædlere vil Politikeren fremtræde, og jo mere disse to Energier er i Disharmoni, desto mere vil vi være stillet overfor den Mennesketype, for hvem disse Problemer har særlig Interesse, maa jeg her henvise dels til L.B. 4. Kap. og til L.B. Stk. 137.
Fjerde Afdeling: Indenfor fjerde Afdeling møder vi den Mennesketype, for hvem Begrebet "Handel" er blevet den aldominerende Interesse. Forholdet mellem Følelse og Intelligens er her af en saadan Natur, at førstnævnte Energi nu er saa domineret af sidstnævnte, at samtlige primitive Tankearter her har deres Eldorado. Handelen former sig ofte som camoufleret Røveri, og vi møder indenfor denne Tankesfære Repræsentanter for den mest koncentrerede Egoisme, Gridskhed, Hykleri og Ærgerrighed, Forloren Elskværdighed parret med genial Evne til at skabe "ærlig Reklame" fejrer her rene Triumfer. Da denne Væremaade imidlertid afføder sin egen Modsætning, bestaaende af en stadig voksende Uvilje i det samlede Samfund mod den bestaaende Form for Fordeling af Værdierne og koncentreret i en stadig voksende Længsel efter et Verdenssamfund, indenfor hvilket al Handel er blevet bragt under Kontrol, vil der ikke for den udviklede Forsker være nogen Grund til Udløsning af Intolerance overfor nuværende Tilstande. Da Repræsentanterne for fjerde Afdeling er saa stærkt bunden til Egoismen i alle dens forskellige Afskygninger, maa man ikke her vente at finde nogen nævneværdig Sympati for Virkningerne af den ny Verdensimpuls, hvis Idémateriale jo netop sigter paa at neutralisere Virkningerne af al jordmenneskelig Egoisme.
Femte Afdeling: Indenfor femte Afdeling møder vi en Mennesketype, som er særlig interessant derved, at vi her er stillet overfor Mennesket i sin Opvaagnen fra Natur- til Kulturmenneske. Følelsesenergien er endnu saa groft vibrerende og Urinstinkterne saa stærke, at vi her møder de egentlige Forbryderes - ikke Sexualforbrydere - Hjemstavn. Med Hensyn til de fleste Sexualforbrydere gør andre Forhold sig gældende, Forhold, som vi senere vender tilbage til. Virkelige "Forbrydere", hvilket altsaa vil sige Mennesker, som er uden Evne til at forstaa Nødvendigheden af et udviklet Samfunds Lov- og Retsvæsen, er dybest set kun "yngre" Sjæle i Udviklingen. Det er Væsener, som næsten inkarnerer direkte fra Junglen og derfor endnu har dennes primitive Lov i Blodet. De møder nu Civilisationens "Opdragelse", hvad der for dem ofte betyder baade Fængsel og Henrettelse. I Forholdet til disse primitive Sjæle vil Virkningerne fra den ny kosmiske Verdensimpuls blive den, at Fortidens barbariske Straffemetoder, i Lyset fra en højere Viden, vil vige for kyndige Interneringsforanstaltninger, der alle tager Sigte paa, at bibringe de Internerede Forstaaelsen af de Betingelser under hvilke Samfundet opretholdes.
- - 0 - -
Populær Gennemgang af Livets Bog
Ved Erik Gerner Larsson
Jordmenneskenes Modtagelighed for den ny Verdensimpuls.
III.
Medens vi indenfor Gruppe A. mødte den Mennesketype, for hvem den ny kosmiske Verdensimpuls var absolut aktuel, udtrykker Gruppe B. derimod det Mentalomraade, hvorfra bemeldte Impuls kun vil møde enten svag Interesse, Ligegyldighed eller direkte stærk Intolerance. Indenfor Gruppe B. møder vi den Mennesketype, som kun er modtagelig for det fra den gamle Verdensimpuls udstraalende religiøse Idémateriale. Denne Impuls er disse Menneskers eneste Vej til Lys eller "Omvendelse".
Medens den udefinerede Følelsesoplevelse af de religiøse Problemer for Gruppe A.s, vedkommende var saa absolut degenererende til Fordel for en stadigt voksende kombineret Følelses- og Intelligensoplevelse, møder vi hos samtlige Repræsentanter for Gruppe B.s vedkommende den Kendsgerning, at de i deres Bevidsthed endnu har en fremragende medfødt Evne til at lade sig paavirke af de for al Tro saa nødvendige Ceremonier, "hellige Bøger", Ritualer, Sacramenter etc. Klart udtrykt kan man sige, at Hovedforskellen mellem de to Grupper bestaar deri, at medens Gruppe A.s Repræsentanter efterhaanden bliver indstillet paa, at de i alle livets Forhold selv er Ophav til deres egen henholdsvis lyse eller mørke Skæbne, saa lever Repræsentanterne for Gruppe B. endnu paa den Overbevisning, at medens Gud naturligt er Ophav til alt det Gode og Skønne i Tilværelsen, saa er derimod alt det Mørke, det lidelsesfyldte, alt det denne Type under eet udtrykker som det "Onde", tilknyttet et særligt Ophav, som fremtræder under Navne, som "Djævelen", "Ahriman", "Lucifer" etc.
Medens Gruppe A. saaledes mere og mere føres frem til en Tilstand, hvor dens Repræsentanter bliver indstillet direkte paa Guddommen selv, paa en bevidst Korrespondance med Verdensaltets Ophav, igennem hvilken deres daglige Livsoplevelse bliver Udtryk for det højeste Samliv med Gud, maa Gruppe B. endnu et Stykke Tid føres frem ved Hjælp af den guddommelige Suggestion der, i Kraft af Tro paa de allerede nævnte Ceremoniers Kraft, støtter det jordiske Menneskes aandelige Vækst indtil det Punkt, hvor dets egen selvoplevede Viden nu betinger, at det er bleven sin egen aandelige Fører. Paa samme Maade som Gruppe A. havde sine forskellige Afdelinger, møder vi ogsaa indenfor Gruppe B. en Nuancering, der muliggør en Adskillelse. Vi skal i det efterfølgende ganske kort berøre disse forskellige Nuancer og ellers henvise den Studerende til paa egen Haand at læse Livets Bogs femte Kapitel.
Første Kategori i Gruppe B.
Mennesker indenfor første Kategori i Gruppe B. udgøres af den Mennesketype, i hvis Bevidsthed Følelse og Intelligens afbalancerer hinanden, altsaa en Paralleltype til 1.Ktgr. i Gruppe A., blot paa et lavere Plan. Vi er her stillet Ansigt til Ansigt med de ædleste Repræsentanter for de tre store Verdensreligioner. Mennesker for hvem sand Gudsdyrkelse er identisk med Næstekærlighed og Tolerance. Omend disse Mennesker ikke er vokset frem til at begære en intellektuel Udredning af Fundamentet for deres egen Tilværelse, men endnu trygt lever paa en Trosoplevelse af Guds Eksistens, vil de dog opfatte den Studerende af den ny Verdensimpuls med forstaaende Tolerance.
Anden Kategori i Gruppe B.
Denne Kategori omfatter en Mennesketype i hvis Bevidsthed, Følelsen er Intelligensen saa overlegen, at en udpræget Disharmoni er synlig. Denne Disharmoni resulterer ofte i en stærkt udpræget religiøs Intolerance. Vi møder her stærk Bogstavtro parret med Trang til i Ly af Begreberne "Retfærdig Harme" og "Hellig Vrede" at fare haardt frem imod anderledes troende og tænkende. I Kraft af den Skæbne disse Mennesker hermed bereder sig selv, opstaar der i deres Bevidsthed Betingelser for den højere Livserkendelse, der senere bevirker deres Tilknytning til en højere Livsoplevelse.
Tredie Kategori i Gruppe B.
Ovennævnte Kategori omfatter en Mennesketype, i hvis Bevidsthed Intelligensen er Følelsen saa overlegen, at den religiøse Følelse her er nærmest latent. Om samtlige Typer indenfor tredie Kategori i baade Gruppe A. og B. gælder det, at de i stor Udstrækning er uden særlig Samvittighed overfor Overtrædelse af Civilisationens Love. Men medens man indenfor tredie Ktgr. i Gruppe A. mere møder Repræsentanter for Ophavene til de intelligensmæssigt camouflerede Forbrydelser, møder vi i den samme Kategori i Gruppe B. den uintellektuelle Forbryder eller Naturmennesket i sin gradvise Opvaagnen til Civilisationen. At denne Opvaagnen ogsaa grænser op til Gruppe A. og stærkt kommer til Udtryk i denne Gruppes 3. Ktgr. 5. Afd., hindrer ikke den samme Types Tilsynekomst indenfor den guddommelige Suggestions Omraade.
Vi er hermed kommet igennem vor koncentrerede Gennemgang af de forskellige Mennesketypers Holdning til den ny kosmiske Verdensimpuls. Til Slut skal vi blot nævne, at da det jordiske Menneske fra sin Fødsel og frem til sit tredivte Aar gennemløber en mental Repetitionsperiode, under hvilken fortidige mentale Tilstande genopleves i hastig Rækkefølge, vil det saaledes først være mulig at foretage en realistisk Vurdering af et Menneskes Forhold til de førende kosmiske Verdensimpulser efter dette Alderstrin.
- - 0 - -
Saalangt Oplaget rækker, vil nye Deltagere efter Ønske faa tilsendt det allerede udkomne af "Populær Gennemgang af Livets Bog" gratis.
  >>