Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1942/10 side 7
<<  9:32  >>
Populær Gennemgang af Livets Bog.
Ved Erik Gerner Larsson.
9. Time.
En Verdenskulturs Undergang og en Verdenskulturs Fødsel.
Medens vi i det foregaaende Afsnit undersøgte den religiøse Verdenssituation og fik Lejlighed til at se, at Hovedaarsagen til den religiøse Misere i Verden skyldes den Intelligensudvikling, der har fundet Sted i den nyere Tid, hvorved den religiøse Terminologi simpelthen er blevet forældet for Nutidens Mennesker, vil vi i det efterfølgende undersøge Religionens Forhold til Kulturbegrebet.
Undersøger man en bestemt Kultur, vil man se, at dens ydre Manifestation blot udtrykker en Materialisering af et ganske bestemt Idemateriale. Udstrækker vi vor Undersøgelse til at gælde Kulturbegrebets Udvikling i den historiske Periode, vil vi se, at dette Begreb har været undergivet en Udvikling fra en primitiv, usammensat Form med en koncentreret Magtkerne og frem til en yderst kompliceret Form, i hvilken Kræfter fra tidligere, primitive Kulturer brydes voldsomt med nyere Tiders Idealer.
Men gaar vi fra de mere overfladiske Lag i Kulturdannelsen ned i dens Dybde, møder vi straks det religiøse koncentreret i Begrebet "Moral". Vi møder her Kulturens "Kerne", nemlig den eller de som skabte den. Disse Kulturskabere er bedst kendt under Navnet "Verdensgenløsere", idet en Undersøgelse af deres Bevidsthed og Mission viser dem som Transformatorer for et Idemateriale, der dels igennem en Forbindelse med det allerede eksisterende Idemateriale, og dels igennem direkte Nyskabelse tilsigtede at hæve Samtidens Kulturniveau.
Naar vi idag bruger Udtrykket "primitiv" om tidligere Tiders Kulturer, er det ikke, fordi disse Kulturer i sig selv har været primitive, men kun fordi vort mentale Perspektiv nu er saa stort, at vi er i Stand til at se, at Kulturudviklingen klart afspejler to helt forskellige mentale Tilstande, nemlig en, i hvilken Magtidématerialet herskede totalt, og en i hvilken dette Magtbegreb undermineredes af et stadigt voksende "Retsbegreb".
Men ogsaa disse to Hovedbegreber er fast forankrede i det religiøse Princip, idet en Undersøgelse her hurtigt viser os, at der virkelig har levet Verdensgenløsere, der fuldt bevidst har ført Mennesket frem til en Opfattelse, hvor Døden ved Sværdet var Vejen til Himlen (Valhal) og dermed til Saligheden. At denne Opfattelse idag er forældet og forsvundet, forhindrer ikke den Kendsgerning, at mange af de Ideer, den indebar, stadig lever videre iblandt os og i høj Grad er med til at diktere os vor Opfattelse af forskellige Ting. Blandt andet møder vi her den dybeste Aarsag til alle Former for primitiv Nationalisme, i hvilken "Døden paa Ærens Mark" spiller en overvældende Rolle. I det hele taget finder vi her Roden til alle de Æresbegreber der, om fornødent, kræver sig respekteret ved Vold og Magt.
Som allerede nævnt undermineres disse Idealer i voksende Grad af Virkningerne fra en nyere Tids Verdensgenløseres Virke. Vi saa allerede i vor Undersøgelse af den religiøse Verdenssituation af idag, at disse Verdensgenløseres ophøjede Tankeforestillinger nu langsomt overføres til Dagliglivet igennem en Række sociale Foranstaltninger, der alle har til Hensigt at bøde paa Virkningerne af en primitivere Tænkemaade. Men den voksende Erkendelse af Magtudfoldelse som primitiv, viser os, at Konflikten mellem en svunden Fortids Idealer og de Idealer, som en nyere Tids Kulturskabere har forkyndt Menneskene, er blevet akut.
  >>