Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1992/2 side 28
Glimt af sagens historie
Foto af Knud Højgaard
 
Lars Nibelvang som skribent (II)
af Knud Højgaard
 
Efter at "Livets Bog" begyndte at udkomme i 1932, udgav Martinus' første elev, Lars Nibelvang, tre bøger. Naturligvis har kontakten med Martinus influeret på disse bøger, men i hvor stort omfang? – I sidste nummer af Kosmos omtalte Knud Højgaard den første af Nibelvangs bøger. Denne gang er vi på sporet af Martinus i de to sidste bøger, som Nibelvang udgav i hhv. 1941 og 1946.
 
Nibelvang, Lars "Guddomsbegrebets udvikling i okkult belysning: fra huleboer til aandsvidenskabens højeste repræsentanter". Rudkøbing. Okkultistens Forlag 1941. – 106 sider.
 

Lars Nibelvang
 
Allerede i bogens forord møder vi nu en direkte omtale af Martinus (idet selve navnet dog endnu ikke nævnes). Nibelvang vil "benytte lejligheden til at paavise, at vi her i Danmark har en seer og aandelig lærer af saa stort format, at han har kunnet aabenbare et verdensbillede og guddomsbegreb for os, der hverken intellektuelt eller spirituelt har været overgaaet – maaske næppe naaet af nogen af fortidens stormænd ... jeg har ... forsøgt at vise ham i historisk kollektiv sammenhæng med de fortidens lysbringere, der med aarhundreders mellemrum har gæstet vor verden".
1. Fra fetichdyrkelse til den store nazaræer
LN vil belyse den forandring, der er foregået under instinktets, intelligensens og intuitionens vejledning. Adskillige gange er der henvisninger til udsagn af læreren Martinus (min fremhævelse; sml. m. LN's første bog, hvor M for det meste betegnedes som "mystiker"). LN påviser, at "mennesket til alle tider har opfattet saa meget eller rettere saa lidt af det guddommelige mysterium, som kunde forenes med dets midlertidige udviklingstrin" og anfører, at ved Jesu komme blev den kosmiske bevidstheds grundtone slået an. Videre kritiserer LN nu kirken for dennes udformning af treenigheds-princippet; det kan ikke "gribes af intelligensen under den form, hvori den er fremstillet af kirken". LN konkluderer sluttelig, at den ortodokse guddomsopfattelse i dag (1941) stort set ikke har ændret sig fra den middelalderlige opfattelse. LN's slutord går på, at vore erfaringer viser os, at djævlen svinder ind til "et symbol, der nødvendigt maatte danne den mørke baggrund, for at lyset overhovedet kunde opfattes...". Den formulering må givetvis være inspireret af en af Martinus' afgørende landvindinger, nemlig påvisningen af kontrastprincippet.
2. Materialismens verdensbillede
Efter en gennemgang af velkendte naturvidenskabelige udviklinger og problemstillinger påpeger LN, at selv de største videnskabsmænd ikke helt forstår det relative i alt. Om en berømt videnskabsmand siger LN: "Han har vist os makrokosmos i dets endeløse dybder; men han aner ikke, hvad det 20. århundredes lysbringer forlængst har lært sin første elev, at det er sanseevnernes indstilling, som betinger, hvad der skal synes os stort eller smaat". Her ser vi en indirekte henvisning til M's undervisning af LN! Senere henviser LN dog direkte til M vedrørende dette; og der er flere henvisninger til læreren Martinus i kapitlet. Sluttelig beskæftiger LN sig med spørgsmålet om, hvorvidt videnskabens verdensbillede er for mekanisk og sjælløst. Han påviser, at det vil blive intuitionsprincippets opgave at vise os universets "levende og ledende ånd". Enkelte videnskabsmænd begynder allerede at forstå dette. LN citerer udsagn om, at "universet begynder at ligne en stor tanke..." og "universet er skabt af tanke". Lidt bittert påpeger LN, at videnskaben, når denne holdning slår igennem, vil få æren for en erkendelse, som allerede Giordano Bruno, den højtudviklede italienske filosof og dominikanermunk, fremsatte ("Universet er GUDS krystalliserede tanker"), men som dengang (år 1600) var med til at bringe ham på kætterbålet. Sluttelig tilkender LN dog videnskaben æren for at have vundet megen erkendelse, for at have "slynget 'manden med hornene og bukkebenet' ned i det middelalderlige tusmørke, hvor han hører hjemme", og for at have "knægtet kirkens despotiske eneherskende autoritetstro...". Derfor: "Respekt for denne videnskab og for øvrigt for enhver aandsretning, der giver tanken luft under vingerne!". Et godt udtryk for LN's fordomsfri sandhedssøgen.
 
Lars Nibelvang. Guddomsbegrebets udvikling i i okkult belysning. Fra hulebeboer til åndsvidenskabens højeste repræsentanter. Okkultistens Forlag. Rudkøbing. 1941
 
3. Den østerlandske filosofi
LN går her nøjere ind på intuitionsprincippet og nævner, at dersom dette er på et højere niveau end intelligensen (LN refererer til M for at påvise, at sådan er det), må man fortrinsvis søge dets repræsentanter i de ældre racer, især den indiske. LN understreger, at alle indiske filosofiske systemer hviler på den årsagsløse ÅRSAG (jf. M om det levende væsen!). LN's store kendskab til østerlandsk filosofi kommer nu til sin ret i en kort men klar gennemgang af de forskellige systemers stillingtagen til guddomsprincippet. Der henvises dernæst til "det 20. aarhundredes lærers analyse af treenigheden!" (senere i bogen; bemærk i øvrigt her igen en af de indirekte henvisninger til Martinus). LN anfører dog, at "den hele sandhed angaaende det guddommelige mysterium kan desværre kun opfattes ved hjælp af de højeste intuitionsenergier" og siger videre, at det var ved hjælp af sådanne energier, de gamle seere bragte deres budskaber til verden. Sluttelig nævner LN, at de indiske og ægyptiske verdensopfattelser er uddybet og tilpasset vesterlandsk mentalitet af Madame Blavatsky m.fl. (teosofien – KH) og Rudolf Steiner (antroposofien – KH). Også i dag, 50 år efter bogens fremkomst, eksisterer disse bevægelser. I Danmark har teosofien vel ikke de mange tilhængere, hvorimod Steiner stadig er genstand for stor interesse; dette skyldes givetvis også, at han har givet så mange anvisninger på praktiske tiltag (pædagogik, biodynamisk jordbrug).
4. En ny epoke: åndsvidenskaben
LN påpeger, at vi, trods "mange og ophøjede vink fra det kosmiske plan", stadig venter "paa manden, der evner at skænke os enheden og helheden..." af verdensbilledet. LN fremfører videre, at mennesker overalt i verden rent intuitivt føler, at dagen dæmrer, hvor en ny udsending fra det kosmiske plan vil kaste sit lys over kloden. LN stiller nu det retoriske spørgsmål, om vor egen tidsalder da har fostret en lærer, der kan give os håb om åndelig fornyelse. Han fortsætter (øverst s. 60): "Jeg vil tøve med svaret og lade selve kendsgerningerne tale. I aaret 1921 kom Martinus til mig..."; og nu fortsætter LN, s.60-63, med at give den beretning om sit møde med og efterfølgende kendskab til Martinus, som vi allerede tidligere i artiklen har stiftet bekendtskab med (i omtalen af Kosmos 11/1986, hvor denne bogs s.60-63 er gengivet). Denne lille beretning besvarer i sig selv LN's spørgsmål, forekommer det denne læser, men LN vælger at lade spørgsmålet stå ubesvaret lidt endnu, idet han vil lade det komme an på en prøve: kan Martinus løse treenighedsmysteriet? Herom i de næste tre kapitler; men inden vi forlader dette kapitel, må vi se nærmere på afslutningen af LN's ovennævnte beretning om Martinus. Set i relation til min artikels emne fremkommer der nemlig her en yderst interessant oplysning: LN nævner, at han har gjort uddrag af sine optegnelser fra mange enerumssamtaler med M, idet han dermed også har tilstræbt at bevare et stykke historie, "som særinteressen senere har forsøgt at mørklægge" (!?-KH). Endvidere vil LN derigennem forsøge at give "nogle trofaste og selvopofrende mennesker oprejsning og tak for den uforglemmelige indsats, de har gjort i en stormands skæbne". LN oplyser, at manuskriptet til en sådan bog i 16 år "har ... sovet i min skrivebordsskuffe. Men den dag, den kommer for lyset, vil den af retfærdigheden blive vurderet som den første, den nærmeste og paa dette tidspunkt med skribenten af 'Livets Bog' mest indlevede hovedkilde, og den vil tale til menneskene med den autoritet og magt, som bor i sandheden". Som det vil vides eksisterer en sådan bog ikke. Af en fodnote i Kosmos 11/1986 fremgår det, at man ikke fandt ovennævnte manuskript blandt Nibelvangs efterladte dokumenter. Det er med stor beklagelse, jeg må tage dette til efterretning; men jeg spurgte så mig selv: Hvordan mon egentlig LN's ret omfattende manuskript til artiklen i bogen "Martinus – som vi husker ham" (se tidligere) fremkom? Denne bog udkom jo ca. 40 år efter LN's død. Hvor har dette manuskript – upåagtet – befundet sig i perioden 1948-1989? Jeg kontaktede derfor Sam Zinglersen (der redigerede bogen), og han kunne oplyse, at han fik det opsporet på Agnete Sørensens loft! (hun var niece til LN – og har i øvrigt selv ydet et bidrag til omtalte bog). Sam Zinglersen skriver i bogens forord, at enkelte af M's venner og bekendte havde efterladt sig interessante optegnelser eller manuskripter – og vi er alle Sam Zinglersen tak skyldig for den ihærdighed, der medførte, at dette manuskript af stor værdi for sagens historie dog blev fundet og gjort tilgængelig for eftertiden. Man kunne så afslutningsvis spørge, om det bevarede manuskript kan være identisk med det af LN selv omtalte? Næppe. Det er trods alt for kort; rummer f.eks. ikke den "oprejsning" til andre mennesker, der har spillet en rolle i M's skæbne (se LN-citatet ovenfor). Men man kunne godt forestille sig, at der kunne være tale om et forarbejde til det endelige manuskript, eller en del af det. Det må stå hen i det uvisse; men, som nævnt: vi må være glade for, at vi i det mindste har dette manuskript.
5. Guddommens første princip: X 1
6. Guddommens andet princip: X 2
7. Guddommens tredje princip: X 3
Vi husker, at LN ville afprøve Martinus' "validitet" ved at se, om M kunne løse treenighedsmysteriet. I kapitlerne 5-7 gennemgår LN så, på basis af Livets Bog, M's epokegørende klarlæggelse af Guddommens tre principper. Alle læsere af Kosmos må formodes at være godt bekendt med M's behandling af emnet (det årsagsløse "noget", dettes skabeevne samt formernes verden), hvorfor vi her kan nøjes med ganske kort at se på kapitlerne som en helhed og uden at gå i detaljer. Af LN's gennemgang, der på passende steder sættes i relation til de gamle mestres lære, fremgår det (idet dog LN realistisk etsteds indskyder, at "hverken ord eller symboler helt kan dække den forstaaelse, som er forbeholdt det kosmiske syn"), at Martinus virkelig som den første har forklaret, hvordan det hidtil ubegribelige treenighedsmysterium skal opfattes.
8. Omridset af det ny verdensbillede
I dette næstsidste kapitel supplerer LN nu kapitlerne 5-7 med en omtale af andre centrale og relevante sider af Martinus' nytænkning (urbegæret, spiralkredsløbene, kontrastprincippet, reinkarnationen). For LN at se har M som den første skænket os udødelighedsbeviset (og i øvrigt dermed endegyldigt besvaret spørgsmålet i titlen på LN's første bog!) som en gave til intelligensen.
LN anvender i øvrigt M's nye viden til løsning af et hidtil uafklaret videnskabeligt spørgsmål (vedrørende cellers forskellige formål). Det vil føre for vidt at referere det ellers interessante problem; men alment fremhæver LN, at M har brug for "mænd, som forstaar at anvende hans kosmiske analyser paa de felter, hvor videnskaben hidtil har famlet i mørke". LN mener, at "saadanne mænd vil opstaa, naar tiden er inde". Vi må nok i dag, 50 år senere, erkende, at tiden endnu ikke er helt klar dertil. Det forløbne halve århundrede udviser ikke just nogen kæde af videnskabsmænd, der har gjort nye fremskridt inspireret af Martinus analyser. Måske vil det komme!? Men generelt må man nok sige, at især hvad videnskaben angår, men vist også mere alment, er kendskabet til og interessen for M's analyser endnu ikke udbredt i den grad, som vi, der har fundet støtte og glæde ved Martinus' ord, kunne ønske for alle. Man må blot konstatere, at tiden åbenbart endnu ikke er moden til den store udbredelse og så i mellemtiden sørge for at holde "tilbudet åbent" – som det jo også på bedste vis er tilfældet. I øvrigt tror jeg, at det forhold, at videnskaben endnu ikke er så opmærksom på M, er af mindre betydning i forhold til den åndelige hjælp og forståelse af sammenhængen i tingene, som kendskabet til M's analyser giver de trods alt mange søgere, de almindelige mennesker, der leder efter en forklaring på de tilsyneladende ofte meningsløse eller uretfærdige begivenheder, de møder eller er vidne til i livet.
Fra dette kapitel nu blot slutningen, hvor LN fremhæver, at det er en kendsgerning, at en ganske ubelæst mand er "i færd med at udarbejde et budskab til menneskene, hvor de højeste mysterier og kærligheds love ... vil blive afsløret i et omfang ... som vor høje øster- og vesterlandske kultur ikke gennem aarhundreder vil kunne overtrumfe af den simple grund, at man i saa tilfælde skulle have overskredet den menneskelige evolutionscirkel for at forstaa det."
9. Fremtidens gudsbegreb klarlagt
LN er nu ved vejs ende af sin fremstilling af guddomsbegrebets udvikling. Han henviser igen til Martinus, som han takker for en fremstilling af guddomsmysteriet, der tilfredsstiller såvel hjerte som hjerne ("overalt har denne selvstændige seer sprængt mennesketankens hidtidige begrænsninger..."). LN understreger, at M's treenighedsanalyse ("den fineste og skarpeste som nogen sinde er foretaget af en menneskelig aand") har udvirket, at "...det store paaskebudskab: 'Jeg lever og I skulle leve!'" træder ud af sin følelsesbetonede trossfære – og ind under intellektuel begrundelse. Og LN's slutord er, at nu "fremtræder udødelighedsbeviset saa logisk betonet for intelligensen, at det kun kan overtrumfes af selve den kosmiske oplevelse".
 
Er døden en illusion? Af Lars Nibelvang
 
Af denne gennemgang af Nibelvangs anden bog fremgår det klart, at nu, 1941, er det hans hensigt at yde Martinus en direkte støtte. Hele bogens anden halvdel er viet til en gennemgang af M's hovedanalyser, og der er gentagne gange (generelle) henvisninger til Livets Bog. At Nibelvang følte, at en direkte støtte til M var nødvendig, fremgår også af, at han adskillige gange nævner, at der er modstand mod M's nye tanker, eller at der er folk, der er tilbøjelige til at mene, at M har det "andetsteds fra". Hvad det sidste angår, udgør LN's bog en definitiv tilbagevisning af sådanne uunderbyggede påstande.
I hvor høj grad har denne bog så medvirket til at udbrede kendskabet til Martinus? Det er det naturligvis umuligt at sige noget konkret om; men sandsynligvis har den betydet en hel del, idet Nibelvangs navn var blevet ret kendt via hans første bog, der var blevet godt modtaget – så godt, at den hurtigt blev udsolgt. Men først efter krigen (med dens papirmangel) så en ny udgave dagens lys. Som nævnt tidligere i artiklen er der tale om et nyt oplag med enkelte tilføjelser, så vi kan nøjes med følgende korte omtale af denne bog.
Nibelvang, Lars "Er døden en illusion? Seks afhandlinger". (2. udgave) Kbh. Okkultistens Forlag 1946. – 151 sider, 1. portræt.
Som nævnt ovenfor er der kun få tilføjelser til originaludgaven fra 1933. Af udgiverens forord fremgår det, at der kun er foretaget rettelser, som har været nødvendige af tidsmæssige hensyn (statistikker, tidsangivelser – KH). Derimod fremgår det forbløffende nok ikke af forordet, at der, ud over de nævnte små ajourføringer, er en regulær tilføjelse – af direkte interesse for denne artikels emne. Det drejer sig om 3. afhandling (Reinkarnationslæren), hvor LN i slutningen tilføjer 3/4 side om Martinus. Under betegnelsen "det 20. aarhundredes seer" (i denne udgave er betegnelsen "mystikeren" i øvrigt skiftet ud med den bedre benævnelse "læreren") gives, med henvisning til Livets Bog, en lille omtale af M's analyser vedrørende reinkarnation: "...man skylder vor samtids Martinus æren for de intellektuelt begrundede afsløringer af selve LIVETS kredsløb i de makrokosmiske udviklingsspiraler. Kun den, der har et saa enestaaende, omfattende og terræn ryddende forarbejde bag sig, har lov til at stille Columbus' æg paa bordet i en sætning som denne: 'Reinkarnation er egentlig kun en udskiftning af legemer!'".
Efter denne gennemgang af først Nibelvangs møde med Martinus og derefter af Nibelvangs forfatterskab skulle der forhåbentlig være givet en dækkende beskrivelse af Nibelvangs motiver for forfatterskabet samt en påvisning af, hvordan kendskabet til Martinus i højere og højere grad øver indflydelse på Nibelvangs bøger.
I forordet til den 3. bog betegner udgiveren Nibelvang som en af "de faa filosofiske forfattere, der evner at kunne balancere mellem metafysiske hypoteser, religiøse spørgsmaal og et praktisk livssyn uden at tabe det nøgterne overblik og samtidig give et klart billede af, hvor fejlagtigt vi bygger vor tilværelse op paa grundlag af materialistiske anskuelser". Efter læsning af Nibelvangs bøger kan forfatteren af denne artikel erklære sig enig i denne vurdering. Lars Nibelvang vil for altid have en fremtrædende plads i sagens historie, den plads, som Martinus også tilkendte ham, da han i sin (tidligere omtalte) nekrolog over Nibelvang skrev: "Men så længe mine analyser består, og hvor som helst de vil brede sig ud over verden, vil de gøre mindet om Lars Nibelvang og alle de andre af min sags trofaste venner lysende."