Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1936/4 side 60
<<  24:43  >>
Studiekresarbejdet over "Livets Bog".
Ved Erik Gerner Larsson.
Under Bladets Trykning og Udgivelse taler Martinus i Studiekresen i Roskilde Torsdag d. 23. ds.
Erik Gerner Larsson taler i
Aarhus Onsdag d. 22. ds.
Randers Torsdag d. 23, ds.
Aalborg Fredag d. 24. ds.
Grundet paa Martinus' store Artikel i dette Nummer af Kosmos udskydes Besvarelserne paa Opgave Nr. 5 til Majnummeret, hvorfor Indleveringsfristen paa nævnte Opgave forlænges til d. 5. Maj.
Spørgsmaal og Svar.
(Fortsat).
"Livets Bog", Stk. 199.
444)  Hvorledes udløser en Intuitionsoplevelse sig i Individets Bevidsthed?
Som en Oplevelse af nye Tankebilleder, der fremkommer uden nogen bevidst forudgaaende Analysering eller Definition.
445)  Hvad er Begrebet "Intuitioner" identisk med?
Begrebet "Intuitioner" er identisk med Symptomer paa, eller Resultater af den i Form af Samarbejde mellem Følelses-, Intelligens- og Intuitionslegemsfosteret udløste Aandsfunktion i Individets Underbevidsthed.
 
"Livets Bog", Stk. 200.
446)  Hvorledes udløser Intuitionsevnen sig i en Kunstners Bevidsthed?
Hos en Kunstner, hvilket vil sige et Væsen, der arbejder meget med højere Følelses- og Intelligenserindringer, kan Intuitionsevnen komme til Udløsning i saadanne Øjeblikke, hvor hans Bevidsthed strejfer Erindringer af ren Kærlighedsmaterie, hvorved han kommer i Ekstase- eller Inspirationstilstand. Naar Intuitionsevnen saaledes et Øjeblik kommer til Udbrud hos en Kunstner, kommer der, i Form af lynsnare Glimt, nyt Idémateriale til et Digt, Skuespil eller andre Former for Kunstmanifestationer frem til hans bevidste Tankeverden i organiseret eller færdigbygget Form. Et saadant Væsen bliver derved i sin Manifestation principielt forskelligt fra Væsenet uden Intuition, idet dette jo maa opbygge sit Materiale i Kraft af Intelligenslegemet alene.
 
"Livets Bog", Stk. 201.
447)  Hvorfor bliver Intuitionsfunktionen den absolutte Basis for Genialiteten i enhver højere Form for Aandsmanifestation eller Skabelse?
Da Intuitionsfunktionen sætter Individet i Stand til at udnytte Erindringsmateriale, der for længst er udgaaet af dets Dagsbevidsthed, hvilket vil sige forlængst glemt af samme Individ, medens Intelligensfunktionen kun sætter Individet i Stand til at udnytte det af sit eget Erindringsmateriale, der endnu er fremme i dets Dagsbevidsthed, bliver Intuitionsfunktionens Resultater saaledes Udtryk for et langt større Horisontomraade end Intelligensfunktionens og derfor udgørende den absolutte Basis for Genialiteten i enhver Form for højere Aandsmanifestation eller Skabelse.
"Livets Bog", Stk. 202.
448)  Hvorledes kommer Begrebet "kosmisk Klarsyn" til Syne i sine første Stadier?
Ligesom Intuitionen begynder at gøre sig gældende i den fremskredne Kunstners Bevidsthed, saaledes begynder den ogsaa at gøre sig gældende i den fremskredne Videnskabsmands Bevidsthed. Naar han naar saa langt frem i sin Forskning, at han begynder at arbejde med saa rene Aandsproblemer, at de bestaar af Kærlighedsenergi, da kommer han ogsaa i Inspirations- eller Ekstasetilstand, og faar derved gennem Intuitionen Adgang til Aands- eller Erindringsmaterialer, der ligger udenfor hans vaagne Bevidsthed. Intuitionen viser sig da her som Glimt eller Brudstykker af absolut Viden, og disse Glimt bliver saaledes Begyndelsen til "kosmisk Klarsyn".
 
"Livets Bog", Stk. 203.
449)  Hvorfor er Jordmenneskets Evne til at korrespondere med Intuitionsenergien ikke under dets Viljes Kontrol paa samme Maade som for Eks. Intelligensenergien allerede er det?
Naar Individets Følelseslegemsfoster naar at blive saa udviklet, at det kan bære dets Dagsbevidsthed og ikke længere udgør et Fosterlegeme, da bliver Individet permanent i sin Kærlighedsfunktion og saaledes ogsaa permanent i sin Intuitionsfunktion, der derved kommer under Viljens Kontrol, paa samme Maade som Intelligensfunktionen allerede nu er det.
 
"Livets Bog", Stk. 204.
450)  Hvorfor har Martinus givet Individets Tilegnelse af den permanente Intuitionsfunktion Navnet "Den store Fødsel"?
Fordi Individet med Tilegnelsen af den permanente Intuitionsfunktion er naaet saa langt i sin Udvikling, at det skal til at begynde bevidst at færdes med samme Lethed i de aandelige Sfærer som den, med hvilken det ellers kun plejer at kunne bevæge sig i de fysiske Regioner. Og gennem denne nye kosmiske Bevidsthedstilstand begynder Verdensaltet at aabenbare sit store Mysterium for sin Indehaver. Da denne Tilstand altid udløser sin Begyndelse med en voldsom Ekstase for det paagældende Individ, hvorefter det bliver permanent bevidst i den kosmiske Verden, har Martinus udtrykt den under Begrebet "Den store Fødsel".
 
"Livets Bog", Stk. 205.
451)  Hvorledes kommer Intuitionsfunktionens Resultater til Syne i et Jord-Menneskes Manifestation?
Intuitionsfunktionens Resultater kan fremtræde dels som ufejlbarlig "øjeblikkelig Viden" og udgør da en ubevidst Udnyttelse af Individets allerhøjeste Aands- og Erindringsmateriale til Fordel for Genkendelsesevnen, og dels som færdige Idématerialer til helt nye Tankebilledformationer og disses videre Transformation til Tyngdeenergien eller den fysiske Materie, og bliver da udgørende en Intuitionsudnyttelse af Individets allerhøjeste Erindringsmateriale til Fordel for dets Skabeevne.
 
"Livets Bog", Stk. 206.
452)  Hvilke Virkninger har det, at Intuitionsevnen fungerer udenfor Individets Villiekontrol?
Da Intuitionsevnen ikke befinder sig under Individets Viljekontrol og kun udløser sig momentvis, hvilket i dette Tilfælde vil sige i Individets tilfældige Ekstase eller Inspirationsøjeblikke, kan den Viden, som opstaar igennem denne Funktion, saaledes ikke blive en permanent sammenhængende Viden i saa stor en Udstrækning, at den evige Sandhed eller Livets største Problemer totalt blottes, men derimod kun en Blottelse af disse Problemer med Afbrydelser, der i Antal jo vil svare til Afbrydelserne i Individets Ekstase- eller Inspirationstilstand.
 
"Livets Bog", Stk. 207.
453)  Hvilken ubehagelig Realitet afføder dette Forhold?
Den, at et Menneske, der oplever disse brudstykkemæssige Intuitioner, og i sig endnu har lave og ufærdige Naturer saasom Ærgærrighed, Uærlighed, Magtbegær etc. udenfor Inspirationstilstandene da kan iklæde disse Brudstykker lavere Følelses- eller Intelligensmaterier, fordelagtige for dets eget Begærs Tilfredsstillelse, men forurenende overfor det Lys, det foregiver at repræsentere. Saadanne Væsener bliver let Fanatikere og Ophav til fanatiske Bevægelser og Sekter.
 
"Livets Bog", Stk. 208.
454)  Hvilken Viden kan uddrages af den sidst gennemgaaende Analyse?
Den, at en for tidlig Opnaaelse af kosmiske Glimt er meget uheldig, idet Individet ved Hjælp af disse Glimt kan komme ud for at mobilisere sine Erfaringer mere til Fordel for sig selv og sin egen Prestige end til Fordel for den evige Sandheds Afsløring.
455)  Kan man ad normal Vej opnaa disse kosmiske Glimt for tidligt?
Nej, en for tidlig Opnaaelse af de kosmiske Glimt kan kun opnaas ad unormal Vej og kun i en meget begrænset Form, der nærmest vil være at sammenligne ved et Surrogat i Forhold til de virkelige Glimt.
456)  Hvorledes opnaas det ufejlbarlige kosmiske Klarsyn?
Det ufejlbarlige kosmiske Klarsyn kan kun opnaas ved Udrensning af Bevidstheden af lavere Tendenser saasom: Ærgærrighed, Hovmod, Intolerance, Magtsyge, Uærlighed etc. Disse Realiteters Bekæmpelse er den uundgaaelige Pris, med hvilken det fundamentale kosmiske Klarsyn maa betales.
457)  Hvad er denne Udrensning identisk med?
Denne Udrensning er identisk med en Bekæmpelse, der gør Individerne "rene af Hjertet", og udgør saaledes den naturlige Træning eller Vej til det guddommelige Syn.
458)  Gives der en kunstig Vej til Opnaaelse af det kosmiske Klarsyn?
Nej, men Individet kan, udenom Bekæmpelse af sine egne lavere Naturer, ved forskellige Øvelser, opnaa at komme i Berøring med nogle af de kosmiske Energier. Men da det i dette Tilfælde jo ikke har gennemgaaet en tilstrækkelig Moraludvikling, er dets aandelige Legemer endnu for spæde for denne Berøring. Individet kommer derved aandeligt til at forløfte sig, bliver til en aandelig Krøbling, en Tilstand, der uundgaaeligt afføder Fanatisme, der igen i værste Tilfælde kan have Aandssvaghed eller Sindssyge til Følge.
459)  Hvad er disse Lidelser identisk med?
Disse Lidelser, Individet ad denne Vej paadrager sig, er identisk med dets Møde med "Tærskelens Vogtere" i Form af dets eget ufærdige Naturer. Ingen kan saaledes komme til at se "Gud" uden "de rene af Hjertet".
 
"Livets Bog", Stk. 209.
460)  Hvorfor er Jordmenneskets Erindringsevne saa ringe som Tilfældet er?
Fordi dets Hukommelses- eller Salighedslegeme næsten er latent.
461)  Hvad resulterer dette Forhold i?
Det resulterer i at Jordmennesket kun er i Stand til at erindre, d. v. s. genopleve en meget lille Brøkdel af sit Erindringsmateriale. Dets Oplevelser gaar saaledes meget hurtigt i "Glemmebogen". Kun de mest grove og robuste Oplevelser, hvilket vil sige Oplevelser, der enten i Behag eller Ubehag har gjort dybest eller stærkest Indtryk paa Individet, kan bevares gennem Aartier. Mindre Oplevelser glemmes efter Timer, ja endog i Løbet af Minutter eller Sekunder.
462)  Hvad udgør et Jordmenneskes samlede Erindringsmateriale for det selv?
Det udgør en Realitet, Martinus udtrykker under Navnet "Den indre Verden".
463)  Hvori bestaar denne indre Verdens Detailler?
Denne indre Verdens Detailler vil udelukkende bestaa af Spejlbilleder eller Erindringer af det enkelte Menneskes samlede Oplevelser gennem flere Udviklingsspiraler.
464)  Hvad vil det sige at kunne "erindre" en Oplevelse?
At kunne "erindre" en Oplevelse vil være det samme som at kunne fornemme Reaktionen af den i Erindringen om nævnte Oplevelse repræsenterede Energiudløsnings Berøring med Hukommelseslegemet.
(Henvis her til den Maade hvorpaa den almindelige fysiske Sansning foregaar, idet Forholdet jo i Virkeligheden er det samme).
  >>