Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2000/5 side 115
Rubrik: Kosmologi og verden
Karma – et følsomt emne
af Olav Johansson
Olav Johansson
"Du og jeg har fået to hænder, to fødder og en rimelig god hjerne. Men andre er ikke blevet født sådan, og det er der en grund til. Det er karmaen, som kommer igen fra et andet liv. Hvad du sår, skal du høste." (Glenn Hoddle).
Da den tidligere fodboldstjerne og forbundskaptajn for det engelske fodboldlandshold, Glenn Hoddle, for nylig udtalte sig på ovennævnte måde i et avisinterview, vakte det stor opstandelse. Ikke bare hos massemedierne og hans arbejdsgivere – det engelske fodboldforbund – men også på højeste regeringsniveau. Premierminister Tony Blair gik ud og erklærede, at hvis Hoddle virkelig havde udtrykt sig på den måde, så måtte han forlade posten som engelsk fodboldkaptajn. Og derefter rullede bolden, som man siger på fodboldsprog. Det hjalp ikke, at Hoddle forklarede, at han var blevet misforstået (ikke fejlciteret, men misforstået), og at han bad dem, som eventuelt var blevet sårede over hans udtalelse, om forladelse. Det engelske fodboldforbund besluttede at opsige kontrakten med ham med øjeblikkelig virkning.
Karma og handikap
Af dette kan vi alle lære noget. Fremfor alt at spørgsmålet om karma er et utrolig følsomt emne, som bør behandles med største omtanke, hensyn og næstekærlighed. Ud fra en rent kosmisk synsvinkel er Hoddles udtalelse i og for sig helt korrekt. Martinus forklarer også, at medfødte handicaps af såvel fysisk som psykisk art er karmiske virkninger af en tidligere livsførelse i disharmoni med livets love. (Se fx Livets Bog 1, stk. 283). Et eksempel på en livsførelse, som kan skabe sådanne virkninger, er alvorligt og langvarigt misbrug af alkohol og/eller narkotika. Et sådant misbrug nedbryder ikke bare individets nuværende krop og sjæl, men kan også i værste fald skade de talentkerner i overbevidstheden, som kosmisk set ligger bag skabelsen af den fysiske organisme og dens sanseapparat.
Dette har således intet med "synd" og "straf" at gøre. Det er bare en naturlig eller logisk fortsættelse af den nedbrydelsesproces, som individet selv har sat i gang, og hvis effekter man allerede i hans eller hendes nuværende liv delvis kan mærke. Intet fornuftigt menneske benægter jo, at disse synlige effekter har en forbindelse med hans eller hendes livsførelse i dette liv. Hvis reinkarnationen, som Martinus viser, indebærer et organisk kontinuitetsprincip – baseret på det, han kalder "talentkerneprincippet" – så kan vi forstå, at også medfødte skader og handicaps har deres årsag i individets egen tidligere livsførelse. Der ligger ingen moralisering eller nedvurdering i en sådan konstatering, lige så lidt som der ligger nogen moralisering i at konstatere, at man bliver våd, hvis man hopper i vandet. I begge tilfælde er det bare et spørgsmål om årsag og virkning.
For den, som står fremmed over for reinkarnationstanken, stiller sagen sig naturligvis anderledes. Og det bør man nok tænke lidt på, hvis man udtaler sig om et sådant emne. Man kan meget let blive misforstået og komme til at såre visse menneskers følelser. Det var jo det, Glenn Hoddle måtte erfare, og det kan vi som sagt måske alle lære noget af.
Da massemedierne refererede og kommenterede Hoddles udtalelse, så beskrev man det, som om han havde påstået, at medfødte handicaps var "straf" for "synder" i tidligere liv. Det sagde han jo ikke (se citat foroven), og uden nærmere at kende til Glenn Hoddles tolkning eller opfattelse af reinkarnations- og karmatanken, antager jeg, at det var netop det, han henviste til, da han forklarede, at han var blevet "misforstået". Der er jo nemlig en meget væsentlig forskel på "synd- og straftanken" og karmatanken. Det er en forskel, som måske undgår mange materialistisk sindede observatørers og reporteres opmærksomhed, men netop derfor fortjener den også at blive pointeret ekstra nøje.
Såning og høst
Begrebet karma har overhovedet ikke noget med "synd og straf" at gøre. Som vi allerede har været inde på, handler det i stedet for om loven for årsag og virkning. Samme lov for årsag og virkning som den materialistiske videnskab så fortjenstfuldt har kortlagt for os på det fysiske område. Åndsvidenskaben viser os, at samme lovbundethed gælder tilværelsens åndelige dimension, dvs. som man sår, må man høste. Det er en sandhed, som kan anvendes i både fysisk og mentalt havearbejde. Hvorfor? Ganske enkelt fordi alt det, vi manifesterer i form af tanker og handlinger, medfører en udsendelse af energi – selv om det er en energi, som vi ikke kan se eller røre ved (det handler om elektromagnetiske kræfter i højvibrerende form!) – og energi kan, ifølge loven for bevægelse, kun gå i kredsløb. Karmaloven er altså det samme som kredsløbets lov; den lov, som vi på det fysiske plan kender som tilbagekomstens eller tilbagevendelsens lov, eftersom den binder al energi i cirkelform. Det betyder, at alt det, vi sender ud på godt og ondt, før eller senere – i dette liv eller i et kommende – vender tilbage til os selv som oplevelse eller skæbne.
Det bør dog tilføjes, at karmabegrebet – i hvert fald hos Martinus – står for noget mere end en blind og automatisk virkende naturlov. At vi må høste, hvad vi har sået, har nemlig ingen egenværdi, det har kun værdi, så længe det har en pædagogisk hensigt, dvs. så længe vi har noget tilbage at lære i livets skole. Når vi har lært, hvad vi kan lære på et vist område, behøver vi jo ikke mere undervisning på netop det område, og vi begaves da, ifølge Martinus med en "karmisk immunitet" i denne henseende. Det betyder altså en immunitet mod tilbagevendende skæbneenergier af mørk og smertelig art. Netop dette "immunitetsprincip" afslører, at karmaloven ikke bare er retfærdighedens, men også i højeste grad kærlighedens lov. Ingen behøver altså at lide mere end det, som er absolut nødvendigt for at føre os frem til det kærlighedens menneskerige, som udviklingen nu har i beredskab til os. Og i det kosmiske perspektiv er der heller ingen, der må lide mere end nogen anden for at komme til dette mål. Set over inkarnationerne bliver mængden af lidelserne jævnet ud – hvis det ikke havde været sådan, så ville de mindst lidelsesramte blive de mest handicappede på livsoplevelsens og livsglædens område, eftersom "smerten er det mål, som glæden måles med" (gammelt tibetansk ordsprog).
Skæbnens forvandling
Det, jeg personlig oplever som det måske allervigtigste at lægge vægt på, når man taler om karmaloven, er, hvilke muligheder denne lov giver os alle for at overvinde vores egen lidelse og skabe en lysere skæbne. At vi selv er årsag til den smerte og den lidelse, vi møder i livet, indebærer jo også, at vi har mulighed for at gøre noget ved sagen! Tænk, om skæbnen bare ramte os blindt og tilfældigt – som mange materialister tror -, eller om det var en straf fra en højere magt – som visse religiøse tror – så spiller det jo ingen rolle, hvad vi selv gør. Disse håbløshedens og martyriets filosofier står i skarp kontrast til karmalovens syn på skæbnedannelsen, som stiller individet og hans eller hendes eget ansvar og egne muligheder i fokus.
I nuet høster jeg konsekvenserne af det, jeg tidligere har sået, men gennem min måde at reagere på, når jeg møder denne høst, sår jeg igen noget, som forandrer min skæbne i den ene eller anden retning. Vi er altså aldrig slaver under det, vi tidligere har sået. Skæbnen er en fleksibel eller dynamisk proces og vekselvirken med verdensaltet eller Guddommen.
Men hvordan er det da for mennesker, som gennem medfødte handicaps eller sansedefekter har fået en stærkt begrænset handlefrihed i dette liv? Er de ikke slaver under den skæbne, de tidligere har sået? Det kan se sådan ud, men også hos dem sker der langsomt en forandring og helingsproces, som i kommende inkarnationer kommer til radikalt at forvandle deres livssituation og skæbne. Martinus skriver om dette i artiklen Livskraftens oprindelse (Kosmos 11/96):
"Der eksisterer blandt vor tids mennesker en masse afsporinger, både seksuelle afsporinger og afsporinger, der består af overdreven brug af narkotika og alkohol. Sådanne afsporinger vil i kommende inkarnationer kunne bringe mennesker ud i større eller mindre åndssvaghed eller føre til medfødte fysiske defekter, som de afsporede væsener efter nogle inkarnationers forløb vil have overvundet. Disse væsener, som har været igennem en afsporings mørke tilstand, vil være særligt rustet med erfaringer og medlidenhedsevne, således at de, når de atter har vundet deres sundhed tilbage, vil være de allerbedste hjælpere og vejledere for medmennesker, der befinder sig i en lignende afsporet tilstand, som de selv har været igennem."
 
Oversættelse: HL