Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1998/7 side 134
Kosmologi og verden
Lidelse er en menneskeret
Den tyske filosof Leibniz (1646-1716) skrev et værk i 1710, som han kaldte "Theodiciee". Ideen var at retfærdiggøre Gud for alle anklager for at have skabt en verden, i hvilken der var så megen lidelse. Hvorfor havde han gjort det, når man påstod, at han var så god? Leibniz' svar var, at hvis Gud havde skabt en verden, der var lige så god som han selv, ville der slet ikke være nogen verden, for hvis de begge var absolut gode, ville de være identiske med hinanden. Hvis der derfor skulle være en verden, kunne den ikke være absolut god, der måtte også være mørke sider ved den. Der måtte med andre ord også være lidelser til. Han havde derfor skabt en verden, hvor der var så få lidelser som overhovedet muligt. En verden der trods alle lidelserne er den bedste af alle tænkelige verdener. Med udgangspunkt i Leibniz udtaler professor, dr. theol. Johannes Sløk sig til Jyllandsposten om lidelsen: er den en uting, eller er den nødvendig? Lidelse er naturligvis altid et problem, og vi må gøre noget ved alle arter af lidelser, skriver han. Derimod mener Johannes Sløk, at lidelsen filosofisk set ikke er noget problem; tværtimod kan det være et problem at være for lykkelig og opleve for megen medgang. Det er tragisk, hvis et menneske kun oplever glæder og fornøjelser, altid har det godt og aldrig bliver ramt af den mindste ulykke. Det menneske vil ende som en glad gris, der er meget ubehagelig at omgås, og som stadig bliver mere overfladisk og lallende, mener Sløk. Det er først gennem sorg og lidelse, at man bliver et menneske, der har dybde og kan eje visdom, hvilket vil sige forståelse for, hvad livet er, og hvad der er af betydning for mennesket. Den visdom erhverver man sig ikke ved altid at have det vidunderligt. Hvem tænker på livet, når man blot behøver at nyde det. Når man ikke har det vidunderligt, begynder man at spekulere på, hvad livet egentlig er for en ting, og et sådant menneske, der gennem sorg og lidelser har erhvervet sig visdom, er værdifuldt for andre mennesker. Det er udmærket med menneskerettighederne, mener Sløk, men det burde også være en menneskeret af og til at blive ramt af lidelser, af sorg og savn. Gud har skabt mennesket således, at det ikke uden videre er et menneske, men først skal blive det, og et rigtigt menneske bliver man først, når man har mødt modgang og sorg. Johannes Sløk konkluderer, at lidelsen ikke er et problem, men et faktum, som man ikke skal give nogen forklaring på, men leve med.
Filosoffen Leibniz forsøger at forstå den verden, Gud har skabt, og Johannes Sløk ser det værdifulde i lidelsen, men ønsker ikke at forstå den. Sløks synspunkt udspringer af en klassisk kristen antagelse om, at verden er Guds værk, og at det derfor ikke er mennesket beskåret at forstå den. Martinus' kosmologi er derimod en åndelig videnskab, der søger at give mennesket en forklaring på, hvorfor tilværelsen er som den er, og hvordan den fungerer. Lidelsens tilstedeværelse og funktion forklares indgående i Martinus' værker og bygger på analyser om en fuldkommen verdensorden baseret på evige kosmiske principper. Selve lidelsen tillægges en helt grundlæggende betydning for vores udvikling, fordi den er med til at skabe vores bevidsthed og giver os medfølelse og alkærlighed. Martinus mener, at livets kærlighedslove sørger for, at ethvert menneske lige akkurat oplever de lidelser, der er nødvendige. Vi oplever ikke lidelsen for lidelsens skyld, … "Det er det høje resultat, som lidelsen afføder i væsenet, der er målet. ... Dette mål er udviklingen af humanitets- eller næstekærlighedsevnen" (1). Smerten og lidelsen har altså til opgave at udvikle den evne i kraft af hvilke, alle væsener skal fuldkommengøres og mennesket blive et med Gud (2).
Eigil Kristensen
Litteratur:
1. Det Evige Verdensbillede 1, symbol 16.9
2. Livets Bog 6, stk. 2229.