Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1982/5 side 99
Nils Kalén
Gud som kosmisk virkelighed
 
Et blad interviewede nogle konfirmander om, hvorledes de forestillede sig Gud. En pige svarede: "En kæmpestor mand som dækker hele jorden, med et stort hvidt skæg og langt hår. Han er overalt, har f.eks. hånden i Sverige, foden i Sovjet, hovedet på Sydpolen". En anden pige forestillede sig Gud som "en stor mand med rød kappe, skæg, sandaler og langt hår". En dreng mente, at Gud var meget gammel og havde stor magt, "større end en konge eller præsident". "Han er rar, han bander aldrig, han slår aldrig nogen". Og hans kammerat så Gud som "et flydende, formløst væsen, omgivet af en masse engle, som flyver omkring oppe i skyerne".
Vor opfattelse af Gud – for så vidt som vi overhovedet tænker på ham – ændres vel med årene. Moderne voksne mennesker, som stadig har deres tro på Gud, har nok et mere abstrakt gudsbegreb, selv om "den gamle hvidskæggede i skyerne" stadig lever i mange ældre "troendes" tankeverden.
Gudsbegrebets udvikling gennem tiderne
På samme måde som det enkelte menneskes gudsbegreb udvides og åndeliggøres med alderen, således har hele menneskehedens opfattelse af guden eller guderne stadig udviklet sig. Men et fælles træk for gudsopfattelsen gennem alle tider og hos alle folkeslag – hvis vi ser bort fra enkelte skikkelser, som hæver sig over mængden – er dette: at Guddommen altid har været begrænset til en menneskelig skikkelse. Guden beskrives, fysisk og psykisk, som et jordisk menneske. Og de egenskaber, som man tilmåler sin gud, er de samme som dem man selv sætter højest. Der ligger en vis sandhed i det filosoffer ofte har påpeget: at det ikke er Gud, som har skabt menneskene, men menneskene som har skabt Gud, hvis man dermed mener, at menneskene i deres tankeverden har opbygget en forestilling om deres guds kvalifikationer og udseende. Det "stof" eller det "ler", som de derved har modelleret med, består af de egenskaber som de selv så op til som de højeste, største, bedste og fineste indenfor deres egen stamme. Hos f.eks. de nordiske vikinger var mod, styrke, magt og list de højest værdsatte egenskaber. Deres vigtigste guder – Odin, Thor etc. – måtte altså i særlig grad være i besiddelse af disse. Ellers kunne man jo ikke se op til dem.
Den antropomorfe eller menneskelignende gudsopfattelse har levet og lever stadig i vor tid, selv om Guddommens egenskaber, på grund af den almindelige udvikling og kristendommens indflydelse, har ændret karakter og nu for en stor del er en diametral modsætning til de gamle vikingeidealer.
Som begrænsede skabninger kan vi ikke have andet end begrænsede ideer om den gud vi dyrker. Man kunne, med en lille ændring af en gammel talemåde, udtrykke denne vor antropomorfe tendens således: "Sig mig hvordan din gud er, og jeg skal sige dig hvem du er".
Fra stammegud til verdensreligionens gud
I samme grad som grænserne for "verden" – sådan som menneskene gennem forskellige tider opfattede den – udvidedes, voksede Guddommens magtområde. I fortidens Israel, som jo er urkilden for det kristne gudsbegreb, var Jahve i begyndelsen kun det jødiske folks gud, en stammegud blandt mange andre stammeguder, dog med den store forskel, at han for sine tilhængere, indenfor sit domæne, var "den eneste gud", som dér ikke delte magten med nogle andre guder eller gudinder. Men på den anden side betvivlede man ikke, at de andre folks guder også eksisterede. Når de forskellige folk eller stammer kæmpede med hinanden – og det gjorde de ofte – så kæmpede deres respektive guder også med hinanden, på et højere plan, så at sige. I den første kongernes bog i Det gamle Testamente kan vi læse en (efter vor nutidige begreber ganske drabelig) skildring af hvordan en sådan strid kunne foregå.
Kampen stod mellem Herrens profet Elias og guden Baals profeter. Det gjaldt om at komme til klarhed over, hvilken gud der var den stærkeste og som man derfor skulle holde sig til. Begge parter byggede altre for brandofre og lagde deres offerdyr derpå. Men man måtte ikke tænde offerilden, det skulle guden på mirakuløs måde selv gøre for derigennem at vise sin magt.
Først påkaldte Baals profeter deres gud, men der kom ingen ild. Elias drillede dem da og sagde spydigt: "Råber med høj røst, thi han er jo en gud, thi han er vel falden i tanker, eller er gået til side eller er på rejse – måske sover han – at han kan opvågne". Bag efter var det Elias tur til at ofre. Han bad sin bøn til Herren. Og se, "da faldt Herrens ild ned og fortærede brændofferet og vedet og stenene og støvet og slikkede vandet op, som var i graven". Da folket så dette faldt de ned på deres ansigt og sagde: "Herren han er Gud! Herren han er Gud!"
Men senere gik det slemt til. Elias – denne Herrens tjener – gav ordren. "Griber Baals profeter, at ingen mand undkommer af dem; og de grebe dem, og Elias førte dem ned til Kisons bæk og nedhuggede dem der". (Den første Kongernes Bog, 18:22-40).
Ud af den hårde, strenge og straffende stammegud Jahve eller herren Zebaoth udvikledes den milde, tilgivende gud som Jesus kaldte Fader og som blev grundlaget for den kristne verdensreligions gudsbegreb, udformet, fortolket og misfortolket på forskellige måder. Havde den tidligere herren Zebaoth været en stridens gud, så blev den autoriserede kristne kirkes gud det ikke mindre: "Mener ikke, at jeg er kommen for at bringe fred på jorden; jeg er ikke kommen for at bringe fred, men sværd," (Mathæus 10:34) havde Jesus kunnet forudse.
Stadige stridigheder mellem såkaldte kristne kirker, kristne sekter, kristne folkeslag foregik – hvor de stridende parter, hver for sig, altid mente at de kæmpede for Guds sag. Gennem kampene mente man, at man "hjalp" Gud til sejr over den fælles fjende "djævelen" og hans hjælpere, i skikkelse af den kæmpende modpart. Og kampene foregår stadig væk, f.eks. mellem "katolikker" og "protestanter", måske ikke så synligt her i vort verdsliggjorte og relativt homogene Norden, men desto mere i f.eks Belgien med to uenige folkegrupper eller i det af vold ramte Irland. Stadig er den kristne gud i store dele af verden kun en noget udvidet eller tilbygget "stammegud". Under krige mellem "kristne" nationer beder man lige uvidende om krigslykke på begge sider af fronten. Under den sidste verdenskrig havde en fransk forfatter al mulig anledning til at stille spørgsmålet: "Er Gud franskmand?".
Hvem har eneret på Gud?
Nej, Gud er bestemt ikke franskmand. Heller ikke tysker eller englænder. Eller amerikaner eller russer. Eller sort eller hvid. Eller "kristen" eller "hedning". Lidt efter lidt går det op for jordmenneskene, at Gud ikke har nogen forkærlighed for et bestemt folk, en bestemt race eller noget bestemt udviklingstrin. Efterhånden går det op for os, at ikke engang jordens samlede befolkning kan gøre krav på at være Guds eget folk. Så småt begynder vi at forlade den primitive geocentriske verdens- og livsopfattelse, opfattelsen af at vor jord er hele verdens midtpunkt. Astronomisk eller materielt har vi forkastet den for århundreder siden, men religiøst og livsopfattelsesmæssigt har vi bibeholdt den middelalderlige tro – og gør det i stor udstrækning stadig i dag – nemlig, at jorden og dens mennesker er specielt centrum eller fokus for Guddommens interesse og engagement – ligesom vi stadig hovedsageligt lever i den opfattelse, at just det udviklingstrin som repræsenterer "det jordiske menneske" skulle være genstand for Guddommens særlige opmærksomhed. Som vi tænker i religiøse spørgsmål har vi været og er så koncentrerede på os selv, at vi næsten helt har glemt, at alle levende væsener, såvel indenfor den synlig plante- og dyreverden som indenfor de for os usynlige verdener, hører under samme guddommelige skaberværk som vi selv, og i lige så høj grad, som vi selv omfattes af almagtens kærlighed. Intet specielt udviklingsstadium, ingen lokal befolkning i det uendelige kosmos har eneret på Guddommen. Og ingen har heller "patent" på den rette måde at "dyrke" ham på.
Statisk kontra dynamisk tænkning
Medens livet på alle områder i sin natur er dynamisk, har man indenfor det religiøse område forsøgt at gøre "de store sandheder" til noget statisk. Man – dvs de religiøse autoriteter – har altid villet låse dem fast i formulerede trossætninger eller dogmer.
"Sandhederne" om livet og døden, om verdens skabelse og undergang, om menneskenes synd og frelse etc. måtte absolut ikke ændres, de skulle gælde for tid og evighed. Og ve den, som tvivlede eller opponerede! For ham eller hende ventede svære lidelser på korset eller vilddyrsarenaen, på kætterbål eller i torturkammeret. Men trods det har udviklingen ikke kunnet standses. Gang på gang i verdenshistorien har den statiske religiøse tænkemåde måttet bøje sig for livets dynamik. Trods al modstand har nye tanker, højere sandheder, stadig trængt sig frem og har – efter lange tiders stridigheder – erstattet de gamle og forældede. Efterhånden er de blevet almindelig accepteret, endog af de kirkelige autoriteter. Intet fornuftigt menneske tror f.eks. længere på, at jorden er flad som en pandekage, ingen tror i dag, at solen går rundt om jorden, og ingen tror heller at solen er hele verdens centrum. Men der findes sikkert folk som stadig forestiller sig, at jorden og dens levende væsener samt verden iøvrigt blev skabt fiks og færdig een gang for alle i løbet af en "kalenderuge" for nogle tusinde år siden, og at ingen udvikling har fundet sted eller finder sted. Dog går der nok nogle decennier, før evolutionstanken bliver helt accepteret.
Og hvad angår Martinus kosmologi – behøver man ikke nære nogen tvivl om, at den vil komme til at møde stor modstand fra de statisk tænkendes side. Så revolutionerende og nydannende som den er og så afgørende som den kommer til at ændre vor tænkemåde og omdanne vor tilværelse, er det utænkeligt, at den uden videre skulle kunne tilegnes af den jordiske menneskehed. Den nye epoke, som denne kosmologi indleder i den menneskelige tænkning, kan ikke skabes uden fødselsveer.
Ateister og religiøse
Nej, det bliver ikke så let for jordmenneskeheden at afgive noget af Guddommen, eller at dele ham med dyrene og planterne eller de øvrige levende væsener på forskellige stadier i makrokosmos og mikrokosmos. Måske bliver det lettere for mange af dem, der kalder sig "ateister" end for dem som siger, at de er "troende". Skal Kristi ord selv her gælde: "Men mange af de første skulle blive de sidste, og af de sidste de første." (Markus 10:31)
Man spørger sig selv, om ikke en af årsagerne til, at der eksisterer så mange "ateister" er – hvor paradoksalt det end kan lyde – at finde i religionerne selv, det vil sige sådan som de er udformede af disses "rettroende" autoriteter. Netop gennem dens statiske instilling har den etablerede religion skræmt mange tænkende mennesker bort. Ved at gøre Guddommen til noget begrænset, ved ensidigt at holde fast på stammeguds-forestillingen har man tvunget mange dybttænkende mennesker til at tage afstand fra gudsideen overhovedet.
Den sande Gud, den Gud, som er en kosmisk virkelighed, den Gud som vi har lært at kende gennem Martinus kosmologi, behøver egentlig ikke noget bevis for sin eksistens. Han er åbenbar for enhver som har øjne at se med og hjerne at tænke logisk med. Han ER kosmos, dette uafviselige verdensalt, som vi alle lever i og er integrerede i. Naturligvis findes han. Blot man i begrebet Gud lægger det som vitterligt og åbenlyst eksisterer, så eksisterer han jo.
Ifølge panteistisk filosofi er Gud den sammenholdende magt, som omfatter eller gennemsyrer hele verdensaltet, ja udgør verdensaltet. Så langt stemmer denne filosofiske retning med Martinus kosmologi. Den store forskel ligger jo i, at den gængse panteisme ikke regner med nogen personlig Gud.
Jeg husker en af de gudbenådede spørgetimer med Martinus i Kosmos Feriehjem på Billingen i Våstergotland for en del år siden. En stillede spørgsmålet: "Er kosmologiens Gud en personlig Gud?" – Martinus svar kom omgående: "Ja, i allerhøjeste grad!"
Den rendyrkede ateisme er i dag – på vor del af kloden – på vej til at forsvinde. Mangen "ateist" har med årene udviklet sig til at blive en slags "panteist". Han kan acceptere tanken om en gennem hele kosmos gennemstrømmende kraft eller vilje – kald den blot "en gud" – som gennem sine love opretholder verdensordenen. Men at forestille sig denne magt som nogen person, det byder ham imod. At denne "gud" skulle styre solsystemerne og mælkevejenes gang og stå bag ved naturlovene – lad gå med det! Men at han personligt skulle kunne interessere sig for et menneskekryb, dette helt betydningsløse lille støvgran – nej, væk med det!
Det store i det små
Samme følelse af lidenhed, ubetydelighed – her snarere kaldt "ringhed" – finder man ofte hos det ydmyge religiøse menneske. Det oplever sig selv som dybt uanselig overfor Guds høje majestæt. I Davids Salmer kan vi læse: "Når jeg ser din himmel, dine fingres gerning, månen og stjernerne, som du beredte, hvad er da et menneske, at du kommer ham i hu, og et menneskes barn, at du besøger ham?" (Davids Salmer 8:4-5) Panteismen drager den negative slutning, at Gud altså på grund af sin vældige dimension ikke kan beskæftige sig med støvfnugget mennesket, medens det religiøse menneske med største ydmyghed og taknemmelighed konstaterer, at det trods sin ringhed ikke er glemt af den mægtige. Men Martinus kosmologi stiller ikke mennesket i relation blot til det uendeligt store, til makrokosmos overfor hvilket det oplever sin lidenhed, men også til det uendeligt lille, til mikrokosmos, og i forholdet til dette er mennesket selv et makrokosmos og absolut ligeså "vigtig" eller "betydningsfuld" som nogen supermælkevej. Hvor en skabelse end befinder sig på skalaen mellem det uendeligt store og det uendeligt små så er den altid – i sit "mellemkosmos" – såvel et mikrokosmos som et makrokosmos. Fra et kosmisk synspunkt eksisterer begreberne "stort" eller "småt" ikke. Og hvis Guddommen overhovedet "interesserer sig" for noget indenfor sin skabelse, så må han følgelig have præcis samme interesse for, eller "tage samme hensyn til" f.eks. en supermælkevej som til et jordmenneske eller et atom.
Mennesket burde altså ikke – hvad enten det kalder sig "ateist" eller "religiøs" – behøve at føle sig som noget ubetydeligt "støvfnug". I stedet burde det frimodigt, men uden at fremhæve sig selv, kunne fastslå, at det er absolut lige så betydningsfuldt som en mælkevej, men derfor absolut ikke mere betydningsfuldt end — en myg.
"Den længst levende afgud"
Spørgsmålet om hvorvidt Gud er den panteistiske, altgennemtrængende, teknisk virkende universelle kraft eller den personlige, altelskende Fader, kan dermed tages af dagsordenen. Han er ikke "enten – eller". Han er "både – og". Han er ALT, han kan hverken begrænses i den ene eller den anden retning. Så længe vi fortsætter med at sætte grænser op omkring ham forbliver han en afgud, skabt i vort billede. "Den længst levende afgud" er, som Martinus fremhæver i sin bog af samme navn, det ufuldstændige, ufærdige, af vor egen begrænsning skabte billede, vi har af Guddommen.
Lad os altså ophøre med at skabe Gud i vort billede! Lad os ophøre med at stritte imod, når Han vil skabe os i sit billede! Lad os forsøge at opfatte Gud som kosmisk virkelighed: som verdensaltets altgennemtrængende, livgivende, helt uindskrænkede kraft, den uendelige almagt, som samtidigt er vor egen højst personlige fader, til hvilken vi altid kan vende os i bøn og samtale.
Men! Den som gennem kosmologien har fået mulighed for at få del i denne højere gudsopfattelse har ingen som helst anledning til på nogen måde at "se ned" på ældre, traditionelle opfattelser af Guddommen. Mennesket kan, ifølge den naturlige udviklings lov, ikke tænke eller opleve anderledes end hvad dets udviklingsstadium tillader. "Gud som kosmisk virkelighed" er altid den uforanderlige, men "Gud i det foranderlige væsens hjerte" befinder sig stadig i vækst.
Apostelen Paulus siger: "Jesus Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid". (Hebr. 13:8) Og eftersom" Kristus" her er det i Guds billede færdigskabte menneske, så kan citatet tilpasses på Guddommen selv: han er evigt den samme. Men i sin evige uforanderlighed, i sin alkærlighed, kræver han ikke af sine "børn", at de i deres umodne alder skal kunne fatte hans storhed. Han er vor fader og "vender sig ikke bort" fra os, hvad enten vi opfatter ham som den uendelige og ubeskrivelige eller vi forestiller os ham som den ærværdige hvidskæggede i skyerne, eller i skikkelse af " Jesus af Nazareth" eller som "jomfru Maria" eller – ja, selv dette! – som nogle af de mange "helgener", som tilbedes af mange fromme barnesind i store dele af verden. "Ser til, at I ikke foragter en eneste af disse små, thi jeg siger eder: Deres engle i himlene se altid min Faders ansigt, som er i himlene." (Math. 18:10). Den højere magt, som vi i vort indre intimt vender os til, er ikke så smålig og nøjeregnende, at han lægger vægt på, hvordan han benævnes eller tiltales. Er bønnen oprigtig og hjertet rent, når ordene rigtigt frem, hvor de skal.
N.K.
Oversat af Sysse Buch.