Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1981/15 side 193
WILLEM-JAN KUIJPER
Udgivelsen af Det Tredie Testamente
 
Talsmanden den hellige ånd, Kristi genkomst eller Det tredie testamente
Den 24. november er efter en måske i vore øjne lang venten DET TREDIE TESTAMENTE begyndt at udkomme på Borgens Forlag. Den fysisk set lange ventetid har bevirket, at der har cirkuleret mange rygter om hvad DET TREDIE TESTAMENTE nu egentlig er, og hvad der nu udkommer hos Borgens Forlag. Derfor vil jeg gerne, så godt jeg kan, besvare disse spørgsmål.
 
At det var Martinus samlede forfatterskab, som skulle komme til at hedde DET TREDIE TESTAMENTE, er noget, der fra Forsynets side er blevet planlagt længe før han var født, og er derfor kosmisk set en urokkelig realitet. Der var bare det ved det, at hans arbejde ikke direkte fra begyndelsen skulle bære det navn, for at forhindre, at det ville vække for megen opsigt og dermed skabe mulighed for, at Martinus som person ville blive et tilbedelsesobjekt eller offer for fanatiske overgreb.
Selvfølgelig var Martinus fra begyndelsen klar over sin missions omfang, nemlig at give menneskeheden en kærlighedsvidenskab, som samtidig er en forklaring og en videreførelse af Kristi mission. Det var nemlig det, Martinus oplevede i form af den hvide ilddåb. Og skrev han ikke allerede i Kosmos 1933, nr. 5, side 7: "Jeg har modtaget den forjættede Talsmand: "Den hellige Aand". Den "lærer" mig om alle ting og "minder" mig om alle ting. Og det skal være enhver af mine læsere et tegn på, at denne min udtalelse er absolut sandhed,...". Dvs næsten 50 år før en virkelig offentlig udgivelse af hans arbejde. Men det har først været i de senere år, at han satte lighedstegn mellem Talsmanden den hellige ånd, Kristi genkomst og DET TREDIE TESTAMENTE.
Navnet DET TREDIE TESTAMENTE dukker for første gang op i Livets Bog, bind V, (udkommet i 1947) stk. 1849, hvor han skriver: "Er det ikke denne kursændring og opfattelse af sympati og kulturudvikling eller Guds skabelse af mennesket, der har betinget, at "Det gamle Testamente" ikke kunne blive ved med at være fyldestgørende, men måtte erstattes eller suppleres med "Det nye Testamente"? – Og er det ikke den samme fortsatte udvikling, der nu betinger, at dette nye Testamente heller ikke mere er fyldestgørende, men kræves forklaret videnskabeligt, i stedet for som tidligere kun at blive forklaret dogmatisk eller diktatorisk? – Er det ikke netop dette krav, der nu afføder åndsvidenskab og derfor må blive et tredie og sidste testamente."
I 1970 fik Martinus den ide, at han ville skrive en præsentation af sit eget arbejde, der kunne skabe et gennembrud af det under begrebet DET TREDIE TESTAMENTE. Og han afbrød skrivningen af det fjerde bind af symbolbogen for at få realiseret denne præsentation. Således skriver han i en takkeskrivelse fra januar 1974 om sit "stadigt fortsatte arbejde med klarlæggelsen af livets kosmiske analyser eller tredie testamente". Skrivningen af denne præsentation blev imidlertid på grund af to operationer i 1975 og 1977, hans høje alderdom og hans omfattende arbejde med strukturproblemerne og løbende sager en del forsinket, men det var under arbejdet med denne at han fik ideen til at kalde den DET TREDIE TESTAMENTE. Og dem, der støttede Instituttet, fik i 1977 ved to lejligheder tilsendt som takkeskrivelse et afsnit fra det, han på det tidspunkt kaldte DET TREDIE TESTAMENTE. Og det var i anledningen af denne bog, at forlæggeren Jarl Borgen personlig henvendte sig til Martinus og meddelte, at han var interesseret i at udgive den.
 
Martinus blev dog efterhånden klar over, at en mindre bog, som han regnede med præsentationen skulle blive, ikke kunne have dette navn. Hans problem har egentlig været, hvordan han kunne gøre os det fuldstændig glasklart og slå fast i vor bevidsthed med syvtommersøm, at hans arbejde virkelig er DET TREDIE TESTAMENTE, Talsmanden den hellige ånd eller Kristi genkomst.
Og så er det, at han i slutningen af 1979, som han selv udtrykte det, fik en impuls om, at hele Livets Bog skulle hedde DET TREDIE TESTAMENTE. I januar 1980 siger han på et bestyrelsesmøde, at Livets Bog bliver trykt som DET TREDIE TESTAMENTE, og at der på omslagets to ydre sider kommer symbolerne "lyset" (nr. 23) og "mørket" (nr. 19). Den førnævnte impuls gav han også udtryk for i oktober 1980 i sin takkeskrivelse for sin halvfemsårs fødselsdag, hvor han fortæller, at bøgerne er kommet til et forlag med henblik på udgivelse. "Foreløbig drejer det sig særligt om de to hovedværker "Det tredie Testamente" (Livets Bog) og symbolbogen "Det evige Verdensbillede"." Som det står skrevet her kunne det give anledning til den misforståelse, at symbolbogen var noget, der ikke hører ind under DET TREDIE TESTAMENTE. Men i selve symbolbogen står klart og tydeligt skrevet at "Det evige Verdensbillede" er et supplement til Livets Bog, så på denne måde er det også en del af DET TREDIE TESTAMENTE.
Hvad så med alt det andet Martinus har skrevet, vil måske nogen spørge? Ja her må man understrege på det kraftigste, at alt det, Martinus har skrevet er DET TREDIE TESTAMENTE, men det har ligesom en slags kerne i form af Livets Bog med Det evige Verdensbillede, Logik og Bisættelse. I denne kerne er hovedanalyserne fastlagt, mens alt andet er støttemateriale, hvori bianalyserne er fastlagt. Så selvom DET TREDIE TESTAMENTE er mere end Livets Bog alene kan man sidestille de to, fordi Livets Bog er kernen eller hovedværket.
 
Hvad er det nu, der udkommer hos Borgens Forlag? Det er Livets Bog, bind I, med overtitel DET TREDIE TESTAMENTE, og de to nævnte symboler på resp. for- og bagside. Her kan bemærkes, at Martinus en overgang har tænkt på, at bind I i denne nye udgave skulle suppleres med en prolog, en efterskrift eller en ekstra symbolforklaring, men det viste sig ikke at være Forsynets ønske. Tanken er så at Borgens Forlag, i hvert fald i første omgang, kommer til at udgive de andre bind af Livets Bog. Og Instituttet skal, fra det tidspunkt bogen udkommer, ikke længere sælge disse bøger inden de udkommer igen, men nu hos Borgens Forlag.
Hvad er så betydningen af, at en bog, som har været udgivet i næsten 50 år, udkommer på et almindeligt forlag? Ja, her må vi for det første gøre os helt klart, at Martinus altid handlede på grundlag af impulser indefra (som i hans tilfælde er det samme som at være ét med Gud), og for det andet, at Martinus aldrig har lagt skjul på sin missions og sags tilknytning til Kristusmentalitetens intellektualisering og viderebefordring til den allerede begyndte ny verdensepoke. Og han følte klart, at han som afslutning af sin egen fysiske virksomhed skulle føre sin sag og mission ud til en større offentlig interesse og omtale ved at gøre det tindrende klart at Livets Bog er det fundamentale grundlag for det af Kristus bebudede "Himmeriges Rige", som ikke er af denne verden. Er det ikke netop Martinus arbejde i menneskehedens tjeneste, der vil være af afgørende betydning for realisering af dette rige eller et internationalt verdensrige? Og er det ikke i kraft af hans mission at ordene: "Og da skulle de se menneskesønnen komme i skyerne med megen kraft og herlighed" (Markus 13:26) vil blive til en urokkelig kendsgerning? For er det ikke netop disse ord, som han har symboliseret i symbol nr. 23 "Det færdige menneske i Guds billede efter hans lignelse", hvilket er forsiden af DET TREDIE TESTAMENTE?
Ja, den af Kristus bebudede "talsmand" er kommet i form af en videnskab, nemlig DET TREDIE TESTAMENTE. Og det er denne videnskab, der har videnskabeliggjort Kristi budskab eller Kristi komme og den kan dermed for den virkelige sandhedssøger umuligt være andet end Kristi genkomst. Kristendommen er ved at komme igen, ikke som tro men som videnskab, og udgivelsen af DET TREDIE TESTAMENTE er et uundværligt led i denne genkomst.
WJK