Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1974/8 side 94
Tage Buch
Konference på Slottet Schöneck 16 - 21 maj 1974
 

Et af de bevarede borgtårne
 
Der er en voksende interesse og forståelse for Martinus Kosmologi i Tyskland stimuleret gennem det oplysningsarbejde, som Mogens Møller i samarbejde med Gerard Oude Groen gør rundt om i landet. Slottet Schöneck har flere gange været nævnt her i bladet i forbindelse med dette arbejde. Det lille, men smukt beliggende slot har netop været rammen om en konference, hvortil medarbejdere fra en halv snes grupper eller organisationer var inviteret. Mogens Møller var indbudt til at deltage som repræsentant for Martinus Institut, og jeg fik ligeledes en indbydelse, da også en del engelske grupper ville blive repræsenteret.
Ialt var der deltagere fra 10 nationer, og alle arbejdede de for tanker, der var mere eller mindre i overensstemmelse med New Age (ny tid) tanker eller det, Martinus kalder den nye verdens impuls. Hensigten med denne mini-konference var, at de enkelte grupper skulle gøre rede for det idegrundlag, de arbejdede på, og at man yderligere skulle undersøge mulighederne for en eller anden form for samarbejde, idet disse grupper alle var knyttet til Schöneck gennem det foredrags- eller kursusarbejde, de der havde udført.
Mogens og jeg havde en 12 timers rejse til Frankfurt a.M., hvor vi blev afhentet af fru Vivi Woeller Paquet, hvis familie ejer Schloss Schöneck, og som er arrangør af de kurser, der afholdes der. Hun er en strålende og inspirerende personlighed, der har stillet sit arbejde og slottet, som hun har ofret store summer på, til rådighed for kurser og foredrag for forskellige bevægelser, bl.a. har Mogens Møller tidligere givet kursus der. Vi kørte via lufthavnen, hvor vi hentede Sir George Trevelyan fra England, de 110 km til slottet, hvoraf ca. 20 km langs Rhinen på et af dens smukkeste strækninger med vinbjerge på begge sider og en lang række små borge på bjergtoppene. Ved ankomsten mødtes vi med de øvrige deltagere, hvoraf flere var gamle bekendte fra feriebyen eller fra ophold i udlandet, og vi blev hurtigt een stor familie.
Dagene begyndte - hvis man ønskede det - med en stille stund i kapellet, og formiddag, eftermiddag og aften var der enten foredrag, samtaler i grupper eller underholdning, og vi tilbragte al tid på slottet bortset fra enkelte traveture i de omkringliggende store skove. Det ville føre for vidt at berette om indholdet af de forskellige taler og foredrag, men enkelte personligheder bør fremhæves, f.eks. Sir George Trevelyan, som i England har oprettet The Wrekin Trust, som har en udstrakt kursusvirksomhed, hvor mange grupper og talere kommer til orde. Næsten alle kurserne holdes på kollegier eller slotte rundt om i England, hvor man kan bo en week-end eller en uge, og ved at bo sammen kommer man hinanden nærmere og får lejlighed til diskussioner med andre under opholdet. Sir George nævnte bl.a. oprettelsen af de mange centre overalt i verden, lyscentre, som han mente, man burde søge at knytte sammen i et netværk, således at når det virkelige lys kom, at man da blot kunne slå kontakten til, og at lyset dermed ville gennemtrænge hele dette netværk af centre. Sir George har været rektor for en afdeling af Birmingham universitetet, og han blev et naturligt midtpunkt ved Schöneck-konferencen. Han har kontakter til mange sider, og hans kurser, ofte med over 200 deltagere, er tit overtegnet på 48 timer. Det er vort håb, at Mogens Møller eller andre fra Martinus Institut i fremtiden vil komme til at medvirke som talere ved disse kurser. Blandt de øvrige englændere var Theo Gimbel fra Hygeia Studios. Han giver sig især af med studiet af den indvirkning som form, farve og rytme har på mennesker, og har bl.a. på forsøgsbasis haft lejlighed til at medvirke ved indretning af hospitaler i England. Fra Holland kom hr. Wite Carp fra Sufi-bevægelsen. Han talte ikke specielt om Sufismen, men om åndelige rørelser i Holland i det hele taget, og navnlig om nyere åndelige retninger og modtageligheden herfor i Holland. Han nævnte også det arbejde, som hr. og fru Dunnewolt, som er gode venner af Martinus sag, har udført der blandt andet i form af afholdelsen af store konferencer i Amsterdam.
Som et helt vidunderligt særpræget indslag holdt professor Bernhard Wosien fra München, som har været balletmester ved flere store tyske scener, et lysbilledforedrag om dansens mytologi og guddommelige oprindelse. Han fascinerede alle med sin tale og sine demonstrationer og drog efterhånden næsten alle med ind i oplevelsen af dansens sprog. Men det skulle netop opleves, det kan ikke rigtig fortælles.
Talerne blev holdt enten på tysk og oversat til engelsk eller på engelsk og oversat til tysk. Både Vivi Woeller Paquet og Manfred Graf Keyserling var glimrende oversættere og skiftedes til arbejdet. Graf Keyserling blev opfordret til at tale om nutidens åndelige rørelser i Tyskland, hvad han også - omend noget modstræbende - gjorde. Imidlertid fandt han at meget åndeligt liv blev forsinket eller vanskeliggjort af mange indre stridigheder i eller mellem bevægelserne, men trods det havde han meget positivt at fortælle. Fra Sveits kom bl.a. en faguddannet psykolog, Rene Aubert, som i sin klinik også underviste i yoga, idet han fandt, at yogatræningen var et nyttigt hjælpemiddel til at løse op for muskelspændinger og dermed et godt supplement til hans arbejde. Han var i færd med at oprette et større center på øen Sardinien.
Mogens Møller gav på engelsk, med oversættelse til tysk, en virkelig fremragende introduktion til Martinus kosmologi efter at jeg havde vist en række lysbilleder fra feriebyen og instituttet her. Der var god interesse for foredraget, og flere udtalte ved ugens slutning, at Mogens foredrag var det bedste, der blev præsteret ved konferencen.
Man fik mange nye og inspirerende impulser ved denne sammenkomst, og et rent praktisk samarbejde vil fortsætte disse grupper imellem, også derved at man i de enkelte grupper vil offentliggøre programmer for større begivenheder og kurser indenfor andre grupper og i det hele taget skabe en fælles indbyrdes information. Det er Mogens' og mit indtryk, at det ville være en god ting, hvis mennesker, der er godt informeret om Martinus tanker, også tog del i arrangementer ude omkring i verden, både for at blive bekendt med, hvor langt andre grupper er kommet, men måske særlig fordi der er brug for at informere om Martinus tanker mange steder. Man vil senere kunne få meddelelser om bl.a. de kurser i England, som The Wrekin Trust afholder, og også om kurser på Schloss Schöneck og andre steder.
Til sidst bør det fortælles, at Schöneck er fra 1100-tallet. Det er brændt og bygget op flere gange og har henligget som ruin i flere perioder. I midten af 1800-tallet blev det delvis genopbygget og fik den form, som det nu har. I 1910 blev slottet købt af den tyske kunstmaler Steinhausen, som især er berømt for sine kirkemalerier. Maleren Steinhausen er fru Vivi Woeller Paquets far, og slottet er altså stadig i denne families eje. Schöneck ligger på en høj i en smuk dal, hvis skråninger er næsten helt skovklædte. Der er en stilhed, som man kun sjældent finder herhjemme, - ligesom understreget af fuglesangen - og der er et rigt dyreliv. Et dansk ægtepar, Litten og Uffe, varetager husholdningen, og der serveres vegetarisk føde, dog var der enkelte dage fisk, for dem der ønskede det. En yngre englænder, tidligere hotelejer i Australien, hjalp gratis til i køkkenet, og det var en god skik, at også gæsterne gav en hånd med ved opvask, afrydning af borde eller rengøring. Det henstilledes til en, tildels fordi slottets økonomi er så svag, at betalt hjælp ikke er til rådighed i tilstrækkeligt omfang, og dels fordi det er nyttigt og lærerigt at arbejde sammen om praktiske opgaver. Jeg selv lærte meget under tidligt morgenarbejde i køkkenet sammen med englænderen gennem at høre om hans tid i Australien, men mest om "hans tidligere arbejde som sygehjælper på et sindssygehospital og hans nuværende arbejde med narkomaner, hovedsageligt indenfor London Universitetets ungdom. Slottet Schöneck er ikke stort, der kan højst være 50-60 gæster, men det er ved at blive en institution i oplysningstjenesten om nye bevægelser, der er et resultat af den nye verdensimpuls. Der hersker en fin atmosfære på stedet, og det er et sted, man kan anbefale mennesker at tage hen i ferierne, for ligesom i Kosmos ferieby kan man der forene ferielivet med lærerige kurser om livskunst. Mogens Møller holder i Pinsen og den følgende uge et kursus i Martinus åndsvidenskab assisteret af Gerard Oude Groen. Måske ville det være en god ide, hvis flere danske deltog ved disse kurser, som vil blive gentaget i de følgende år.
tb