Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1970/12 side 139
<<  2:2
Mogens Møller
Kunstens død og opstandelse II
 
Vor verden er endnu et foster
Selv om denne artikel handler om kunst, kunst i religionens tjeneste, de skønne kunster og de praktiske kunster, så handler den dog først og fremmest om mennesker. Det er jo i mennesker, den forvandling har fundet sted, som har medført forvandlinger i samfund og kulturer, og det er mennesket, det enkelte menneske, som skal være med til at skabe forvandlinger og udvikling i fremtiden. I kraft af reinkarnationsprincippet er det os, alle vi, som har været med i fortidens kulturer på forskellig måde, der nu tilsammen skal skabe den kultur, Martinus karakteriserer som "det rigtige menneskerige".
At en harmonisk og fredfyldt verden engang skal opstå af de kaotiske tilstande, vi i dag oplever, hvor forandringer finder sted så hurtigt, at vi slet ikke har overblik over det, kan være svært at fatte. Men et foster i moders liv gennemgår dog i løbet af ni måneder hele den udvikling, menneskeheden har været igennem i årmillioner, så også naturen viser os, at noget, der er uskønt og under hurtig forvandling, kan blive til en kompliceret, men i formen skøn og logisk organisme, hvori organer med individuel struktur har hver sit formål og arbejder sammen i en harmonisk helhed. Vor verden i øjeblikket er også et "foster", men den vil blive "fuldbåren" i kraft af detaljernes eller menneskenes forvandling og udvikling.
Indtryk og udtryk
Der er i øjeblikket et meget skævt forhold mellem et menneskes muligheder for at få indtryk og for at give udtryk. Indtryk og påvirkning har i den grad fået overtaget, at masser af mennesker lider under et psykisk pres af den grund. Alle vore sanser bombarderes med indtryk i det moderne samfund, og det sker med en sådan styrke og en sådan fart, at vi meget let irriteres af det eller bliver trætte og sløve. Motorlarm og anden støj er ved at sprænge vore trommehinder. Musik er dejlig, men hvis naboens radio går fra morgen til aften, er det ikke til at holde ud. Vore øjne ser billeder, nej, billeder defilerer forbi vore øjne i en sådan hast, at vi blot har et vagt indtryk af det enkelte: billedblade, aviser, reklamer, TV, film m. m. Vi lever i teknikkens, masseproduktionens og -reproduktionens tidsalder, som også er massekommunikationsmediernes tidsalder. Vi er forbrugere, forbrugere af føde- og drikkevarer og af ting og sager, men også forbrugere af billeder, af lyde, af ord, af duft og smag, af huse og biler og gader og landeveje. Og vi er skatteborgere. Vi betaler skat af det alt sammen, vi arbejder og skaffer produkter til forbrugerne, og vi har vor fritid og anvender produkterne. Fritiden vil efterhånden blive større, fordi flere og bedre maskiner kan overtage arbejdet og udføre det mere rationelt og effektivt. Skal mennesket så blot i en forholdsvis kort arbejdstid passe maskiner og samlebånd og i en længere fritid stadig bombarderes med nye indtryk og være "indtryksforbruger" af sløvende underholdning, der skal få det til at glemme at være utilfreds med sin "velfærd"? Skal det fyldes med propaganda om velfærdsstatens fortræffelighed og en særlig politisk statsstyrelses effektivitet og holdbarhed? Det er der mange, der frygter. Og sådan kan det måske også gå - en kortere tid, men i længden vil det være umuligt, thi det jordiske menneske skal ikke blot være forbruger og skatteborger, det skal udvikles til at blive et skabende menneske.
"Himmeriges rige" er noget højst aktuelt for mennesket
Man kan bygge en dæmning for en rivende strøm, hvis man sørger for, at strømmen får naturlige afløb og videre forløb, hvor den fornyer og gavner, hvor den kommer frem. Men bygger man blot en dæmning, og sørger man ikke for afløb, vil strømmen snart bryde sin hindring og vælde ødelæggende frem i det landskab, den ellers naturligt kunne afvande.
Menneskets bevidsthed er en sådan strøm; den rummer indtryk og oplevelser, erfaringer og spirende evner, som må have mulighed for at strømme ud fra mennesket i tanker, følelser, ord og handlinger, i skabende, konstruktiv og fornyende virksomhed. Ellers opstår der revolution, terror og oprør. Hvert eneste menneske er et betydningsfuldt menneske og må have mulighed for at opleve livets skønhed og glæde i en skabende vekselvirkning med andre mennesker. Dét må realiseres, for at mennesket virkelig kan blive lykkeligt. Franz Werfel definerede som tidligere nævnt lykken som "rigdommen på den til indre liv omsmeltede virkelighed". Dette indre liv - resultatet af mange inkarnationers oplevelser eller "omsmeltede virkelighed" bærer vi alle i vor indre verden, og den presser på for igen at blive til ydre virkelighed, til en virkelighed, vi er med til at skabe udfra vort erfaringsmateriale, vort tanke- og følelsesliv og vor spirende intuition. Werfel henviste også til et endnu bedre udtryk, det Jesus brugte: "Himmeriges rige er inden i eder". Men hvad betyder egentlig "himmeriges rige"? "Himmeriges rige" eller "himlen" kommer af det græske "uranus", og dette udtryk dækker både over, hvad vi forstår ved "himmelrummet", og hvad der kan forstås som "himlen som guddom". "Uranus" betyder udfoldelse, udbredelse, udvidelse. Det er udvidelses- og udviklingsprincippet både i universet og i menneskesindet. Det er grænseløs oplevelse og erfaring i et evigt univers af ubegrænset livsudfoldelse.
Men ubegrænset oplevelse og livsudfoldelse betyder ikke ubegrænset af kosmiske love og principper. Den frihed, det levende væsen efterhånden udvikler sig til at opnå, er ikke frihed AF de kosmiske love, men frihed TIL at anvende lovene, dvs. at opleve og skabe mere og mere i overensstemmelse med de principper, som ER universet og den evige Guddom, og det vil igen sige at blive "mennesket i Guds billede efter hans lignelse".
De praktiske kunsters udvikling
De to strømme af skabende kræfter, der som skabeimpuls har påvirket den jordiske menneskehed gennem mange årtusinder, har - hver på sin vis - søgt at lade menneskene få et overblik over livslovene tilpasset det udviklingstrin, de stod på. I lange tider var religionen den ledende faktor, og gennem den blev mennesker inspireret til at skabe symboler på den guddommelige magt, der holder sammen på verdens detaljer, og som både skaber og ødelægger for igen at skabe fornyelse. Fra kæmpestore templer til småting som en ring eller en stav har disse symboler været en slags håndgribelig kontakt med en uhåndgribelig verden. Men man må ikke blot se på disse skabte ting udfra ideens og symbolets perspektiv, man må også forstå, at det har været et stort arbejde og kostet møje og besvær at tilegne og dygtiggøre sig i den rent tekniske side af denne skabelsesproces. Denne tekniske side af skaberprocessen gav overblik over årsag og virkning og kendskab til de rette midler for at nå de ønskede mål, og denne intelligensbetonede skabelsesstrøm fik, da videnskaben efterhånden overtog religionens rolle som dominerende faktor, en udvikling, som totalt ændrede menneskenes livsforhold.
Hermed kom princippet "syndefaldet" rigtigt til udfoldelse blandt jordens mennesker som et led i deres udvikling frem mod den tilstand, hvor de ikke skulle "dø døden", men "blive ligesom Gud". Det var i renæssancen, denne forandring rigtigt tog fart. Men renæssance betyder "genfødelse", og det var en genfødelse af et åndeligt klima, som tidligere var spiret frem under den gamle græske kultur: koncentration på naturen og dens kræfter inden for kunst, videnskab og filosofi. Denne interesse for naturkræfterne blomstrede nu op, naturvidenskaben forbandt sig med de praktiske kunster, og gennem nogle århundreder lagdes grundlaget til den tekniske og industrielle udvikling. Koloniseringen skabte mulighed for råstoffer (og slaver!), og på ca. 300 år skete en utrolig forvandling, som stadig har været mere og mere forceret, fordi den ene revolutionerende opfindelse efter den anden satte menneskene i stand til at lade naturens kræfter arbejde for sig. Det bragte dog ikke menneskene nærmere til naturen, tværtimod. Byerne voksede, mekaniseringen tog til, og snart var menneskene som små brikker i et stort spil, der blev ledet af storfinans og koncerner og monopoler, som efterhånden fik modstandere; der var arbejder- og fagforeningsledere og andre, der kæmpede mod social uretfærdighed og for idealet: frihed, lighed og broderskab. Det var ikke en åndeligt indstillet gruppe og en materialistisk indstillet, der stod mod hverandre. Det var to materialistisk betonede grupper, der begge ønskede magten.
Kunstens død
Men hvad skete der med kunsten i forhold til samfundet i tiden fra renæssancen til vore dage? Den blev til den frie kunst for kunstens skyld, og kunstnerne blev fra at have været håndværkere og agtede samfundsborgere til mere eller mindre frigjorte bohemer, som enten gik i hundene eller opnåede berømmelse, rigdom og ære - eller først levede i fattigdom og måske døde af det - og så, når de var døde, kom berømmelsen. Kunsten blev en æstetisk specialitet, en luksus, en nydelse, den bildende kunst blev samlerobjekt og statussymbol og derigennem også spekulationsobjekt. I begyndelsen var det adelen og fyrsterne, der var mæcener og samlere, senere også det rige borgerskab, ligesom de også finansierede de andre kunstarter, og det hørte med til dannelse og "god smag" at have forstand på kunst.
I det kapitalistiske samfund måtte kunsten naturligvis også blive en handelsvare, i forhold til hvilken begreberne "tilbud", "efterspørgsel" og "fortjeneste" spillede en rolle, og derved kom den ud i en afsporing. Når noget, der i sit inderste væsen skal være en hjælpende faktor til menneskehedens frigørelse, bliver spekulationsobjekt og luksusgenstand, må man, hvis man vil udtrykke det mildt, sige, at en krise er opstået: kunstens krise. Men kunstens krise er blot en del af hele samfundets og menneskehedens krise.
Kunstens krise består dog ikke blot i, at den er blevet underkastet en vurderingsskala af pengemæssig karakter, der intet har med kunstnerisk værdi at gøre. Andre faktorer gør sig også gældende, deriblandt to meget væsentlige. Den ene er den, at kunsten i et samfund, der er teknificeret og baseret på videnskab i stedet for religion, MÅ ændre karakter i sine udtryksformer, den bildende kunst ikke mindst efter fotografiapparatets opfindelse og udvikling. Den abstrakte kunst er en naturlig virkning heraf. En anden væsentlig faktor til krisen er, at kunsten skal udvikles til at blive en naturlig funktion i et virkelig demokratisk samfund, som er baseret på kræfterne: frihed, lighed og broderskab set i et åndeligt og ikke kun i et materialistisk perspektiv. Og eftersom det samfund endnu ikke findes, men er ved at fødes under store fødselsveer, må kunsten ganske naturligt også gennemgå SINE fosterstadier. Kunsten for religionens skyld er død (selv om det er dejligt at opleve den som musæumsgenstande), kunsten for kunstens skyld er døende, og kunsten i en ny fase: kunsten for livets skyld skal fødes, og da det ikke er en fysisk fødsel, men en ny indstilling til det skabende princip og dets virkninger hos alle mennesker, altså en åndelig fødsel, kan man kalde det "kunstens opstandelse".
Kunstens opstandelse
Vi kalder os "Homo Sapiens", det vidende menneske. Men det er ikke nogen fuldgyldig betegnelse. Dels ved vi for lidt til, at betegnelsen endnu passer på os, dels er der to andre sider af menneskesindet, der er lige så vigtige for at blive menneske som dette at vide besked. Den ene side kalder man også "Homo Faber", mennesket, som kan bruge sine hænder; den anden "Homo Ludens", det legende menneske. For en stor del er kunstneren gennem de sidste 100 år af såvel borgerskabet som arbejderne blevet betragtet som en, der bare leger og ikke er en nyttig medborger. Og så er sandheden dog den, at hvis kunstneren virkelig svarer til sit navn, så véd han meget inden for sit specielle felt og kan sit håndværk, akkurat som sine medborgere, hvis de er dygtige inden for deres arbejdsfelt. Men kunstneren har ganske vist noget, de andre oftest mangler; han kan stadig væk lege, han kan blive "som barn igen", og det er ikke altid velset i en "voksen" verden, hvor man tager både sig selv og andre meget højtideligt: "Det er skam en alvorlig sag at være menneske". Sådan mener en masse mennesker i dag. De har lukket sig inde i "mentale fængsler". Bl. a. fordi deres krop er afgrænset, tror de også, at de selv er det, og de tror, at deres vaneverden er hele tilværelsen; de er bange for alt, som er "anderledes". Det gælder mennesker i alle samfundslag, både den "korrekte" arbejder og den "korrekte" arbejdsgiver, som begge er alt for klassebevidste til at blive sig bevidst som mennesket i Guds billede, den eneste klasse i fremtidens samfund. Industrisamfundets arbejder har i almindelighed hverken tid, kræfter eller lyst til at interessere sig for, hvad kunst er for noget. Samme samfunds bourgeoisi bruger kunsten som et middel til at udtrykke deres klassebevidsthed, de samler på kunstværker og understøtter kunsten. Måske med god vilje, måske nedladende eller snobbende. Alt det er ved at ændre sig. Begge klasser vil komme ud af deres "klassefængsler", og kunsten vil hjælpe med at aktivisere dem dertil. De fleste mennesker er passive i deres forhold til kunst, de vil underholdes. Men, som en kunstner engang har udtrykt det: at arbejde sig ind i et kunstværk er at arbejde sig ind i sig selv. Alt hvad kunsten gennem tiderne har bevirket, ligger ikke så meget i kunstværket, som i det, der er sket i de menneskers bevidsthed, der dels har skabt det, dels oplevet det. I det gamle Kina, siges det, forventede man, at en embedsmand ikke blot forstod sig på kunst, men også var udøvende eller skabende. Men det er udtryk for en tid og en kultur, der ligger så langt borte. Det føles lidt mere nærværende, når man kan læse, at i 1700-tallets England betød det noget ved ansættelsen af en hushjælp, om hun var i stand til at synge en stemme i familiens kor. Eller tænk på vor hjemlige kulturs fine fremstilling af folkekunst: Blichers "E Bindstouw", hvor hver af deltagerne den lange vinteraften bidrager med at spille, synge eller fortælle. Her er legen med, og dog er det også alvorligt, for leg og alvor er komplementære kræfter i menneskesindet. De er ikke kontraster, der udelukker hinanden, de supplerer hinanden, og ingen af dem kan undværes.
"Folkekunst", er det det, som er løsningen? Ja, men ikke i nogen banal betydning. Ved i denne og navnlig kommende inkarnationer at få fritid til at lære kunstens væsen og love at kende, vil mennesket blive mere frigjort. Kunsthistorikeren Herbert Read er virkelig en profet, når han skriver: "Til slut skal kunsten dominere vore liv på en sådan måde, at vi kan sige: "Der er ikke mere kunstværker, men blot kunst, for kunsten er da måden at leve på"." Med udviklingen af teknik og maskiner, er mennesket nået til en vis form for funktionsbevidsthed. Nu skal det videre, så det ved hjælp af den fritid, maskinerne "skænker" det, får funktionsbevidsthed med hensyn til sin egen rolle i universet. Det vil åndsvidenskaben hjælpe det til. Kunsten vil blive den faktor, som i uselviskhed forener mennesket med strålerne fra guddommens bevidsthed, og gør samme menneske til et væsen, der får tingene til at gro i sit sind og omkring sig. Det bliver ikke primadonnatendenser, som skal præge det, for det må opdage sig selv i afhængighed af omgivelserne og lære, som grafikeren Povl Christensen har udtrykt det, at "kærligheden er Guds idé med os".
MM
 
Foruden Martinus værker har følgende bøger været inspirationskilde til ovenstående artikel:
Franz Werfel: "Kunstens Kald", Wivel 1948.
Herbert Read: "Kunstens Græsrødder", Wivel 1949.
Lewis Mumford: "Kunst og teknik", Gyldendals uglebøger.
"Frigørelsens Dialektik", Bibliotek Rhodos 1969.
"Hvedekorn" nr. 1 1958.