Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1970/11 side 127
1:2  >>
Mogens Møller
Kunstens død og opstandelse I
 
Maskinen, fritiden og lykken
Maskinen udspyer varer i massevis, og maskinerne laver nye maskiner. Maskiner regner og skriver, tegner og oversætter, der er snart ingen grænser for, hvad maskiner kan lave, synes man, når man begynder at forstå, hvad computers og datamaskiner frembringer, hvis de ellers bliver "fodret" rigtigt. Men der er én ting, maskinerne også "frembringer", som hidtil har skabt ret store vanskeligheder, og det er fritid. Det har været ensbetydende med arbejdsløshed, og derfor negativt, hvilket er et typisk eksempel på, at den etiske og humane udvikling ikke er fulgt med det intellektuelle og tekniske fremskridt. Den tekniske og industrielle revolution, som har fundet sted inden for de sidste 150 år, har ganske vist ført til former for "velfærd" i betydningen større materialistiske goder til flere mennesker, men den har også skabt verdenskrige, forgiftet luften, vandet og jorden, skabt unaturlige leveveje for millioner af mennesker og næsten overbevist et stort antal mennesker om, at de også selv er maskiner i kød og blod, og at begrebet "ånd" er et gammeldags udtryk for virkningen af de kemiske processer i organismen. Men der er mennesker, ikke mindst blandt ungdommen, som begynder at indse, at magtbegær, materialisme, teknificering, konkurrence, mekanisering og automatik er ved at føre menneskeheden på vildspor, at det hele er ved at løbe løbsk. Vi er ved et kritisk vendepunkt i menneskehedens historie, som rummer store farer; men også strålende muligheder. Farerne er kosmisk set kun midlertidige, og de vanskeligheder, de medfører, vil bibringe menneskeheden nødvendige erfaringer, ved hjælp af hvilke man hundrede procent vil blive i stand til at udnytte mulighederne. Mulighederne for intet mindre end menneskehedens lykke.
Det lyder banalt, for selve udtrykket "lykke" er ikke gangbart uden for ugebladsnovellernes område. Det er dog ikke den lykke, jeg tænker på, men: lykken ved at opdage sine egne evners vækst til gavn og glæde for omgivelserne. Vi har alle mere eller mindre skjulte, måske ubevidste længsler og ønsker om at kunne udtrykke os og skabe. Der er noget inden i os, der venter på at komme til udfoldelse. Franz Werfel skriver om lykken: "Jeg finder kun én holdbar formel: Lykke er rigdommen på den til indre liv omsmeltede virkelighed". Og han fortsætter: "Men hvorfor søge efter nye formler, når formlen allerede for længst er udtalt, hvis sandhed tordner gennem evighederne: "Himmeriges rige er inden I eder"." Det er en moderne digter, der har udtalt disse ord, ikke en teolog eller missionær, og han taler om den rigdom af oplevelser og erfaringer, der bor inden i hvert eneste menneske. Men udtryksevnen, talentet til at realisere det, der bor i dem, er hos mange mennesker latent eller stivnet i vedtagne former, clichéer og konventionel væremåde, når de har nået den voksne alder og er tilpasset samfundsnormerne.
Intellektualiseret følelse er vejen frem
"Skal vi da til at blive børn igen?" vil man spørge. Han, der i sin tid talte om "himmeriges rige" inden i os, sagde netop, at vi skulle det. Dermed har han ikke ment, at vi skulle blive barnagtige, men at den voksne for at undgå at stivne i farisæisme og vanetræghed må søge at bibeholde det åbne, modtagelige sind og forene det med de positive sider ved at være voksen, dvs. ved at "have ædt af frugterne på kundskabens træ", ved at have gjort erfaringer og derved fået overblik. Vi tilbeder næsten intellektet. Men hvad har det ensidigt udviklede intellekt bragt os? Jeg vil lade en videnskabsmand besvare dette spørgsmål, nemlig antropologen Gregory Bateson, der ved en kongres i London i 1967 udtalte: "I tiden omkring den industrielle revolution var den måske vigtigste katastrofe den enorme forøgelse af den videnskabelige arrogance". - "Det vestlige menneske så sig selv som en autokrat med fuldkommen magt over et univers, som var lavet af fysik og kemi. Og i sidste instans skulle de biologiske fænomener kontrolleres ligesom processer i et reagensglas. Evolutionen var historien om, hvordan organismer lærte flere tricks til at kontrollere omgivelserne med; og mennesket kunne flere og bedre tricks end noget andet dyr. Men denne arrogante videnskabelige filosofi er nu forældet. I stedet for har man opdaget, at mennesket kun er en del af større systemer, og at delen aldrig kan kontrollere helheden." - "Problemet er systemisk og dets løsning absolut afhængigt af, at dette faktum erkendes". "Mangel på systemisk visdom straffes altid. Vi kan sige, at de biologiske systemer - det individuelle, kulturens og det økologiske - er delvis levende opretholdere af deres celle- eller organismeelementer. Men systemerne er ikke mindre straffende over for den art, der er uklog nok til at lægge sig ud med sin økologi. Kald de systemiske kræfter "Gud", hvis De vil".
Gregory Bateson er et af eksemplerne på den nyere tids forskere, som arbejder på at finde "det systemiske syn", som han kalder det. Han hævder, at ydmyghed må blive et led i den videnskabelige filosofi, og at det enkelte individs udvikling spiller en rolle for helheden, vel at mærke ikke en ensidig intellektuel udvikling, men én, hvor følelserne og den kunstneriske skabeevne også udvikles, og han tilføjer: "Og sammen med disse ville jeg inkludere det bedste af religionerne".
Det er interessant at se, hvorledes en søgen efter "det systemiske syn" begynder at gøre sig gældende, men det er endnu bedre at vide, at det er på vej. Kosmologien rummer det, og når den gennem sin gradvise udbredelse med tiden også vil blive praksis eller en måde at leve på, vil alt det menneskelige, der endnu kun ligger som latente muligheder i os, udfolde sig som fantastiske skabende kræfter. Det er det, jeg kalder "kunstens opstandelse", og den finder sted i det enkelte menneske. Men før "opstandelsen" kommer "syndefaldet" og "døden"; hvordan skal det forstås?
Kunstens "syndefald"
Helt fra naturmenneskestadiet har kunsten - som magiens og religionens redskab og tjener - været en levende og livgivende faktor i jordmenneskesamfundet. Men den har egentlig eksisteret som to strømme af skabende energi, hvor følelsen var dominerende i den ene og det spirende intellekt i den anden. Førstnævnte var den strøm, hvorigennem kontakten med en højere verden opretholdtes, som gav sig udtryk i skabelsen af symboler. Den anden, mere intelligensbetonede, var den praktiske skabelse af redskaber og ting. De to strømme holdtes i lange tider tæt op ad hinanden og var forbundet med et hårkarnet af mindre strømme til gensidig fornyelse. Derfor udviklede håndværket sig til at blive "kunsthåndværk". Man lærte at forme tingene praktisk, men fantasien måtte også have udløb, ellers blev det kedelig rutine. Det fik den gennem formgivningen og dekoration, der blev væsentlige processer, som mennesket tillagde stor betydning. Æstetisk sans for farve, form og stof udviklede sig, ikke blot med hensyn til redskaber og våben, men også til klæder, smykker og arkitektur.
Side om side har disse to strømme af skabende kræfter beriget og påvirket hinanden. Men magiens, religionens og symbolernes strøm, hvor følelserne dominerede, ændrede efterhånden karakter og blev til "de skønne kunster" i vesterlandsk kultur. Religionen havde hidtil stået som den førende livsfaktor i samfundet; kunsten var i dens tjeneste, og håndværk og den begyndende videnskab var ligeledes "til Guds ære og til gavn for mennesker". Men i renæssancen fandt en forskydning sted, som på længere sigt skulle føre til store forvandlinger og revolutionerende ændringer i samfundet og de menneskelige forhold. En forvandling, som i dag synes at få det hele til at løbe løbsk. Intellektet udvikledes, religionen degenererede, følelserne specialiseredes på andre områder, bl. a. som "kunst for kunstens skyld". Det var "kunstens syndefald", men det skal dog ikke forstås som noget, der ikke skulle have fundet sted, men som et nødvendigt led i menneskehedens udvikling, ligesom Bibelens "syndefald" set i kosmisk perspektiv også er symbol på en nødvendig fase i menneskehedens udvikling.
Kunstens forvandlinger
I renæssancen begyndte kunstnerne at opdage naturen og at få lyst til at skildre den og at skildre mennesket i naturen og menneskets legeme som natur. Kort sagt: naturalismen viklede sig ud af det religiøse maleri. Religiøse motiver blev fra at have været det væsentlige efterhånden kun til påskud. Hvor et landskab i middelalderen blot var antydet som kulisser, blev det nu tværtimod madonna med barnet eller et andet religiøst motiv, der tjente mere eller mindre som camouflage for kunstnerens lyst til at fremstille legemernes, dragternes, landskabernes og arkitekturens samspil i en komposition af farver, linjer og former. Efterhånden gjorde man sig helt fri og malede blot tingene for deres egen skyld. Også "døde ting", fx. husgeråd og andre brugsgenstande sammen med blomster, slagtet fjerkræ eller lignende blev yndede motiver. Denne naturalisme var i visse perioder mere realistisk, i andre mere romantisk betonet, men derudover var der fra renæssancens slutning frem til midten af forrige århundrede ikke store udsving hverken med hensyn til den tekniske fremstilling eller det, man ønskede at skildre. De store kunstnere holdt sig også til traditionelle naturalistiske motiver, men de besad den indre frihed, der gjorde deres værker til stor kunst.
Kunstens "syndefald" betyder naturligvis også, at kunstnerne begyndte at "æde af frugterne på kundskabens træ", de begyndte at interessere sig for videnskaben og at udforske forskellige videnskabsgrene for bedre at forstå det, de ud fra sanser og følelser arbejdede med. Anatomi og perspektivlære blev studeret grundigt, og på senere tiders akademier og kunstskoler lagde man stor vægt på den detaljerede gengivelse af tingene og på at skabe illusionen om det tredimensionelle rum på lærredets flade. I en lang periode var maleriet det mest fuldendte "farvefotografi", hvor "kameraet" var kunstnerens øje og iagttagelsesevne, og maleriets teknik udvikledes til en virtuositet i fremstillingen af detaljerne, som hos mindre talenter kunne tage magten over den kunstneriske oplevelse af helheden. Det større talent bestod netop i at lade detaljerne fremstå som underordnede dele af en organisk billedhelhed eller komposition, der ikke blot var resultat af sanseiagttagelse men også af menneskelig følelse og tanke.
Kunstnerisk geni
Men hvad besidder de kunstneriske genier, som amatørerne, ja, selv talenterne ikke har? Hvorfor står visse af fortidens kunstnere inden for alle kunstarter som gigantiske bjergtinder, der rager skyhøjt i vejret blandt rækker af bjerge? Fordi de gennem en modningsproces, der strækker sig over flere inkarnationer, støt og koncentreret (og måske ret ensidigt) har udviklet en sådan balance i deres sind mellem følelse og intellekt (inden for deres kunstneriske felt), at de derved har skabt en åben kanal, hvorigennem de glimtvis har kunnet opleve en højere dimension og nedfælde fornemmelsen af den i deres værk. Det er sket ved intuitionens indslag i deres dagsbevidsthed. Gennem flere inkarnationer har et kunstnerisk geni udviklet evnen til suverænt at beherske sin kunstneriske teknik, men har også gennem flere inkarnationer oplevet glæder, sorger og spændinger i sindet, som har gjort det til et følsomt instrument, hvis indlevelsesevne var så stærk, at kunstneren glemte sig selv og overskred sin begrænsning. "Ethvert genialt menneske er til en vis grad på én gang mand, kvinde og barn", skrev Havelock Ellis, og det er en dyb sandhed. Geniet har barnets åbne sind, der suger alle indtryk til sig som noget nyt, der aldrig er set magen til; det har den virile kraft som en indre styrke sammen med intellektets overblik over midler og mål; og endelig har det den feminine følelses væsen, der er lukket om sig selv, men åbner sig i kærlighed for det, der tænder gnisten i dets verden.
Selv om geniale kunstnere kosmisk set må betegnes som "partielle genier"" og hvad det betyder, skal vi senere komme tilbage til, er det dog dem, der af og til har givet vor verden glimt af evighedsdimensionen, af noget, som er ud over tid, rum og stof. Selv om kunsten ophørte med at være redskab for den af et samfund autoriserede kult og religion, som den var i lange tider, har den gennem "de skønne kunster"s genier fortsat sin magiske virkning på en ny måde.
Jeg har mest skrevet om malerkunsten, fordi det er den, jeg er mest fortrolig med. Men det gælder naturligvis alle kunstarter. Når Mozart skrev, at han oplevede det, der blev til hans musik, i en tilstand uden for tid og rum, er det netop intuitionen han taler om. Med instinkt, tyngde, følelse og intelligens oplever vi den tredimensionelle, fysiske verden og tiden, den fjerde dimension. Men intuitionsenergien, den åndelige "laserstråle", der gennemtrænger alle energier og verdener, giver det levende væsen mulighed for at opleve ud over tid, rum og stof, så det får et glimt af de evige værdiers og princippers verden, der er bag alle bevægelser. Det er ud fra oplevelsen af den femte dimension, at overblikket over de timelige dimensioner er suverænt. De partielle genier har kun oplevet glimt af dette, men deres værker bærer præg af det, og det kan opleves af dem, der har øjne at se med og øren at høre med, altså åben bevidsthed til at tage imod med. Men at være et partielt geni er ikke målet for jordmennesket; det ligger langt højere. Den ypperste kunst og videnskab, skriver Martinus, er som den friske søluft i nærheden af havet. Men det er ikke havet. Ud til havet når man først, når man har gjort hele sit livsområde til et kunstværk og ikke kun en enkelt side af det. Eller ved at man har gjort kunsten til en måde at leve på. "Man må, være død mange gange for at kunne male sådan", sagde van Gogh om et billede af Rembrandt. Og det er rigtigt. Men også kunsten må igennem "døden" for at nå "opstandelsen". Og det er vi ved at erfare i dag.
(Afsluttes i næste nummer).
MM
  >>