Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1990/9 side 196
Foto af Daniel Palmgren
 
Johannes Døberen
af Daniel Palmgren
 
Biblens skildring af, hvordan Johannes Døberen møder Jesus, da denne netop skal påbegynde sin mission, afslører en fin og betydningsfuld modtagelse af verdensgenløsningen for to tusinde år siden. Måske kan denne skildring være en hjælp til også at forstå modtagelsen af verdensgenløsningen i dag, selvom denne er helt anderledes i sin natur. Denne tanke skyldes også, at Martinus anvender begrebet "Johannes Døber-arbejde" om de åndelige forberedelser, som er gjort for den nye verdensgenløsning, bl.a. af teosofien. Forhåbentlig kan denne artikel også føre til forestillinger om, hvordan vi alle skal tage imod den nye verdensimpuls, som i stadig højere grad strømmer ind over jordkloden.
 
I DET NYE TESTAMENTE står der skrevet om en mand, om hvilken Jesus sagde: "Iblandt dem, som er født af kvinder, er ingen større fremstået end Johannes Døberen; men den mindste i Himmerigets Rige er større end han." (Math.11.11). Udtalelsen viser, at den omtalte person må være nået meget langt i sin udvikling, selvom han endnu ikke var helt moden til at tilhøre det rige "som ikke er af denne verden". Det handler altså om Johannes Døberen, han som selv blev spurgt, om han var den ventede Messias, men som svarede, at hans opgave kun var at bane vejen for én, som var meget større end han selv: "Han som kommer efter mig, hvis skotvinge jeg ikke er værdig at løse" (Johs.1.27).
Denne skikkelse i Biblen er et godt eksempel på, hvad virkelig åndelig storhed indebærer: uden frygt, uden tanke på egen tryghed vove at give det allerstørste man kan give sine omgivelser. Netop ved sit mod og sin åndelige styrke kunne Johannes Døberen virkelig fuldføre sin opgave, at bane vej for den ventede "Messias", og derigennem medvirke til en åndelig impuls, som ville stråle ud over hele verden og gøre "den hellige skrift" kendt langt ud over hjemegnen.
Johannes' indstilling til verdensgenløseren
Men der var endnu en egenskab, som var aldeles nødvendig, for at Johannes Døberen kunne fuldføre sin opgave. Mod og åndelig styrke er givetvis vigtige egenskaber, men de er alligevel ikke helt tilstrækkelige. For at undgå al fanatisme og selvhævdelse kræves der to kompletterende egenskaber. Disse egenskaber er uselviskhed og ydmyghed. Hvis Johannes Døberen ikke havde kunnet se helt bort fra sin egen person og samtidig se sin egen begrænsning, var han aldrig blevet det udmærkede redskab for Forsynet, som han faktisk blev. At han virkelig ejede både ydmyghed og uselviskhed viser sig tydeligt i hans udtalelse om Jesu person.
På den tid, hvor Johannes hørte tale om Jesus, var denne jo betydelig mindre kendt end Johannes selv. Den selviske reaktion ville da have været, på alle måder at prøve at forringe denne nye begavelse for på den måde at beskytte sin egen position som "Døberen". I virkeligheden reagerede Johannes ikke kun ved at afstå fra at bekæmpe Jesus, men først og fremmest ved at gøre lige det modsatte: at byde ham velkommen. Johannes Døberen ville ikke betragtes som en "Messias", selvom han blev spurgt om han var det. Han syntes, at det var helt rigtigt, "at Jesus bør vokse, men han selv forringes". Han sammenlignede her Jesus med en brudgom: "Den som har bruden, er brudgommen! Men brudgommens ven, som står og hører på ham, glæder sig meget over brudgommens røst. Så er da denne min glæde blevet fuldkommen" (Johs.3.29). Denne glæde, som Johannes følte ved at tage imod Jesus og at se dennes mission vokse frem, er det højeste udtryk for ydmyghed, der kan manifesteres. Den udtrykker ikke kun en realistisk indsigt i Jesu virkelige "kongebevidsthed", men også en inderlig kærlighed til den, han så klart oplevede som større end sig selv. Netop ved denne ydmyghed og kærlighed kunne han blive en virkelig medhjælper for Jesus og endog få den opgave at døbe verdensgenløseren, og dermed få lov til at være med til at indvi dennes mission.
 

"Dåben helliges, da Kristus døbes".
Fra Biblia Pauperum, Gad, Kbh. 1984
 
Farisæernes indstilling
Den modsatte reaktion kan vi se i farisæernes holdning. Ganske vist er der jo også lysglimt her. Dette at Nikodemus besøgte Jesus om "natten" vidner om, at der i farisæernes lejr var "anelser" om, at Jesus var repræsentant for en højere bevidsthed. Et andet eksempel er Paulus, som efter sit kosmiske glimt vier sit liv til udbredelsen af den ny lære. Men fra farisæerne som gruppe vidste Jesus, at han ikke kunne vente sig den mindste imødekommenhed eller beskyttelse for verdensgenløsningens mission. De havde jo en magtposition at forsvare, og derfor kunne de kun betragte det som en trussel, hvis nogen ude fra havde mere viden om deres eget ekspertområde – ikke mindst hvis det var en simpel mand af folket.
Er det ikke en gængs regel, at de der sidder ved magten, nødigt modtager noget, der er nyt og livgivende, hvis det på nogen måde kan blive en trussel mod deres egen position? Og Jesus var altså klart bevidst i, at dette ikke mindst gjaldt det "udvalgte folk", som han selv tilhørte.
Et eksempel på sand ydmyghed
Det er en tilværelsens ironi, at netop den person, som Jesus betragtede som den største, var den der følte sig mindst i forholdet til Jesus.
Johannes giver jo tydeligt udtryk for dette ved den måde han beskriver "den som skulle komme efter ham". Men det er jo egentlig ikke så ejendommeligt, som det umiddelbart kan virke. Den egenskab som vi kalder ydmyghed, er i allerhøjeste grad et resultat af åndelig udvikling – dvs. livserfaringer. Det menneske der har stor livserfaring og indsigt i åndelig udvikling, er også begyndt at skabe sig et klarere, mere realistisk billede af, hvad virkelig åndelig modenhed indebærer. Eftersom han desuden gennem erkendelsen af sin egen ufuldkommenhed nærer en stærk længsel efter at opleve denne tilstand, har han desto lettere ved at føle sand ydmyghed, når han bliver vidne til åndelig fuldkommenhed i praksis.
Gennem det eksempel, Johannes Døberen gav, kan vi se, at sand ydmyghed ikke behøver at have det mindste at gøre med selvudslettende underdanighed eller forstilleIse, men at det netop kan være et udtryk for en realistisk indsigt i det, der er stort og sandt i omgivelserne, og en inderlig kærlighed helt uafhængig af, om det er kendt eller autoriseret i den ydre verden. Denne holdning er ikke mindst aktuel i vore dage, hvor en ny åndelig verdens impuls er ved at fødes. Ved i frygtløshed og sand tillid til Forsynet at vove at yde vort bedste til denne impuls, samtidig med, at vi er parate til at træde til side og varmt byde det velkommen, som vi oplever som større end os selv, uanset fra hvem det skulle komme, kan vi alle blive betydningsfulde medarbejdere i skabelsen af "en ny himmel og en ny jord".
Kilde:
Det Nye Testamente
Martinus: LOGIK, kap. 66 (ang. begrebet Johannes Døber-arbejde)
KOSMOS 6/1988 (Artiklen "Ydmyghed")
LIVETS BOG III, stk. 867, 871 m.m. (Her kommenteres Jesu udtalelse om Johannes: "Han er Elias, som skal komme. Den som har øren at høre med, han høre". (Johs. kap. 11. v. 14-15) Dette er ifølge Martinus en direkte hentydning til reinkarnationen.)