Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1983/11 side 227
<<  2:2
Olav Johansson
Martinus om verdensstaten II
 
I en foregående artikel behandledes nutidens ufuldkomne samfundsordning. I denne artikel tages spørgsmålet op om nationalisme og internationalisme, samt den kommende verdensstats fødsel og fundament.
 
Nationalisme og internationalisme
For at hele menneskeheden kan få en fælles interesse i at modtage den nye kosmiske vejledning, må kontrasterne mellem de forskellige folkeslag først udjævnes. Her har den teknisk-materielle udvikling været af fundamental betydning. Tidligere levede de forskellige folk jo mere eller mindre isolerede og afsondrede fra hinanden. Eftersom også livsbetingelserne var uensartede for de forskellige dele af kloden, blev kulturskabelsen uensartet. Man levede simpelthen i adskilte verdener. Men sådan er det ikke i dag. Den tekniske udvikling har overvundet alle afstande og knyttet hele verden sammen til en enhed. "Verdensstaten blev til, da den første rundrejse om jorden blev fuldbyrdet, og siden da er dens eksistens stadig blevet stabiliseret", siger Martinus. (1). Denne udvikling medfører bl.a. at naturfolkene får del i de såkaldte "kulturfolks" erfaringer på "godt og ondt" og derigennem får en forceret udvikling.
På grund af denne udvikling har verdensøkonomien for længe siden sprængt de gamle nationale grænser. "Hvis nogen på New York's børs nyser, så bliver 10.000 malajiske bønder ruineret", siger en talemåde, som illustrerer den yderst følsomme afhængighed, der er opstået mellem de forskellige dele af verdensøkonomien. Gennem export og import, økonomiske forbund og aftaler bliver landenes økonomier mere og mere sammenspundet. I praksis er de gamle nationale grænser altså allerede forældede. Men det jordiske menneskes bevidsthed herom halter bagefter. Dette skyldes, at nationalismen er en dybt forankret forestilling i jordmenneskenes flokmentalitet. Nationalismen er, siger Martinus, i virkeligheden flokkens "superreligiøsitet" (2), dvs dets allerhelligste ideal. Historisk og udviklingsmæssigt kan man se, at den nationale idés fremkomst er udledt af jordmenneskenes oprindelige stammeopdeling og stammesammenhold, som så igen er en fortsættelse af dyrerigets instinktmæssige flokmentalitet. Og flokmentalitet er altid en ytring af den dyriske selvopholdelsesdrift (det er for at kunne hævde sig i kampen for tilværelsen, at dyrene går sammen i flokke).
Martinus kalder også nationalismen for "kollektiv forelskelse" (se "Logik" kapitel 32), fordi den er en forlængelse eller videreudvikling af samme ejendomsbegær, som kommer til udtryk i den almindelige forelskelse. Det er dette begær eller denne selvopholdelsesdrift, der er årsag til, at dyrene afgænser et revir og jordmenneskene sætter nationale grænser. Så længe menneskene levede i mere eller mindre isolerede stammer og grupper var flokmentaliteten eller nationalismen en velsignelse, fordi den betød gruppens fælles anstrengelser og forenede styrke. Under sådanne forhold er denne styrke en udelt positiv kraft, eftersom den på grund af gruppens isolering – ikke kommer til at kollidere med andre gruppers liv og interesser. Men i en verden, hvor alle nationer begynder at blive livsbetingende afhængige af hinanden, kan nationalisme kun blive en ulykke. Her betyder den krig og atter krig. Nationalisme er med andre ord nationens selviskhed, medens internationalisme er dens uselviskhed. (L.B. I, stk. 100).
Et samfund på stenalderniveau
Martinus sammenligner det nuværende verdenssamfund med et samfund, hvis enkelte "medborgere" eller "individer" udgøres af nationerne. Hver nation er altså, principielt set, et "individ". Men forskellen mellem verdenssamfundet og et almindeligt samfund er, at verdenssamfundet endnu savner lov- og retsvæsen. Det har ingen regering og politimagt. Det er altså et samfund på stenalderniveau. (L.B. I, stk. 97).
Det anarki, som en sådan ordning, eller snarere mangel på ordning, nødvendigvis skaber, har dog tvunget menneskene til at træffe visse foranstaltninger for at bekæmpe dette "onde". Derfor ser vi, at der i løbet af dette århundrede viser sig stadig tydeligere udviklingstendenser hen imod skabelsen af en verdensøvrighed og et internationalt lov- og retsvæsen. Det der først og fremmest har fremskyndet denne udvikling er begge de to hidtidige verdenskrige. Første verdenskrig førte til oprettelsen af "Nationernes Forbund" (NF), som må ses som et første foster i skabelsen af en sådan verdensret. Det var et i praksis magtesløst foster, som derfor heller ikke kunne forhindre den anden verdenskrigs udbrud. Men som udtryk for en tendens i tiden har selv skabelsen af NF sin betydning. Anden verdenskrig førte jo siden til skabelsen af "Forenede Nationer" (FN), der er en videreudvikling af NF-tanken. FN er ganske vist også i praksis en helt magtesløs organisation, som hovedsageligt styres af "supermagterne", men det interessante er også her at se udviklingstendensen. Den har hele tiden stilet imod et udvidet virkefelt for organisationen og stadig flere nationer er efterhånden inddraget i dens virke. FN's fundamentale mangel er først og fremmest den, at man ikke ejer værdierne og derfor savner reel magt. Så længe det er sådan, kan FN kun, i bedste tilfælde, betragtes som et "foster" til en verdensret. (L.B.I, stk. 101).
Et internationalt retsvæsen
Verdensretten må også være den eneste bevæbnede magt, medens nationerne må være ubevæbnede. Individerne i et normalt, civiliseret samfund behøver ikke at gå rundt og være bevæbnet. Der er jo en ordens- eller politimagt, som har til opgave at garantere lov og ret i samfundet. På samme måde behøver "individerne" dvs nationerne i den fremtidige verdensstat ikke være bevæbnede, dér vil der også være en ordensmagt – et verdenspoliti – som garanterer lov og ret mellem nationerne. (L.B. I, stk. 102). FN's "fredsbevarende styrker" er jo allerede et slags foster hertil.
Det første afgørende skridt mod skabelsen af en varig verdensfred bliver altså oprettelsen af en verdensdomstol – med tilhørende verdenspoliti – som forbyder krig og andre brutale konfliktløsninger. Et sådant arrangement er nødvendig i en overgangsperiode, dvs lige indtil alle mennesker har livsloven – næstekærlighedsloven – indbygget i deres hjerter. Når alle er nået til det stadium, behøver man ikke længere hverken domstol eller politi.
Verdensdomstolen bliver allerede i en forholdsvis nær fremtid en realitet. "Den internationale domstol" i Haag (Holland), som er et af FN's hovedorganer, kan ses som et foster til en sådan domstol. De kriser og krige, som vi nu oplever, og fremover kommer til at opleve, vil give menneskeheden en forceret erfaringsudvikling, som bl.a. vil resultere i en almen indsigt i nødvendigheden af en sådan verdensret. Martinus:
"Verdensdomstolen må blive folkeslagenes ejendom, hvilket i dette tilfælde altså vil betyde folkeslagenes tjener. Dens udøvere og repræsentanter vil blive valgt af folkeslagene selv og kan således kun opretholde deres stillinger i kraft af kvalifikationer, der er i overensstemmelse med folkeslagenes ønsker og i harmoni med de begreber om ret og moral, som den nye verdensimpuls nu er i færd med at berige verden med." (L.B. I. stk. 103).
Økonomi og fordeling indenfor verdensstaten
På det samfundsøkonomiske område får verdensregeringen vældige arbejdsopgaver. Det drejer sig jo om at bryde det "falske forretningsprincips " herredømme på alle områder, og i stedet skabe en økonomi, der er baseret på princippet "samme værdi for samme værdi". Det indebærer, at alle former for "overskud" afskaffes. I verdensstaten kan således intet arbejdsdueligt individ eksistere gratis. Ingen kan leve på bekostning af andres arbejde eller "livstimer". Værdierne kan altså ikke længere monopoliseres som "privatejendom". Det betyder, at der i verdensstaten ikke kan være nogen økonomisk over- eller underklasse. Kun samfundet kan være" arbejdsgiver", og det enkelte individ kan kun være" arbejder". (Se L.B. I, stk. 104-108). Ingen kan således komme til verden for at lade sig tjene, men kun for at tjene. Martinus har udtrykt det sådan, at vi i stedet for den "kødets dannelse", som i dag regerer verden, og som er en ydre, camoufleret selvisk dannelse, vil få en "hjertets dannelse". (3). Det medfører en forvandling fra herrementalitet til tjenersind, eller som Kristus udtrykte det: "Den som vil blive stor iblandt eder, han skal være eders tjener". (Matt. 20: 26). I stedet for den nuværende "bankkontokultur" får vi en "gavekultur". (Se Martinus artikel "Gavekultur" i bogen "Vejen til indvielse").
Jordmenneskenes livssituation – deres adgang til livets større eller mindre goder – skal således ikke mere være afhængig af deres "bankkonto". Pengesystemet bliver nemlig erstattet af det, som Martinus kalder individets "naturlige medfødte betalingsevne", (L.B. I, stk. 110), dvs arbejds- eller skabeevne. I verdensstaten bliver arbejdet altså det eneste værdi- eller betalingsmiddel. Pengene fremkom oprindeligt som et praktisk byttemiddel, og var på den måde et system, der var den gamle uhåndterlige byttehandel overlegen. Men medaljen eller mønten havde selvfølgelig også en bagside, og det var, at pengenes indførelse kom til at betyde en adskillelse mellem arbejdet og værdien. Pengene blev et symbol på værdien, som blev løsrevet fra den direkte produktionsproces. Dette muliggjorde skabelsen af en mængde arbejdsfrie indtægter, dvs et "kamoufleret røveri". (Se "Det evige Verdensbillede" II, side 191-92).
Vil dette da ikke komme til at finde sted også i verdensstaten? Nej, for der bliver, som sagt, pengene erstattet af "arbejdskvittering" eller "livspas" som eneste betalingsmiddel. "Arbejdskvittering" baserer sig på et system med "normalarbejdsdage". Hvert arbejdsdueligt individ tildeles et bestemt antal "normalarbejdsdage" eller timer pr. uge. Det kan måske dreje sig om en eller to dage om ugen eller et par timer om dagen. Man kan sige, at der er to faktorer, der bestemmer hvor mange timer om ugen, der kan blive tale om; dels hvor mange mennesker der er her på jorden på det aktuelle tidspunkt, og dels hvor høj en gennemsnitlig levestandard disse mennesker ønsker. (Se L.B. VII, stk. 2658 punkt 37). På basis af dette kan man udregne den totale mængde arbejde, og hvor meget menneskene behøver at udføre pr. dag eller uge. Denne arbejdsmængde eller disse arbejdstimer fordeles derefter retfærdigt på alle arbejdsduelige individer af begge køn. For disse arbejdstimer modtager hvert individ en personligt udstedt arbejdskvittering eller et livspas, som bliver dets eneste betalingsmiddel. (Se L.B. I, stk. 111-112 og "Det evige Verdensbillede" II, side 196-98). At kvitteringen er personlig udstedt betyder, at den ikke kan misbruges eller udnyttes af nogen anden. Det indebærer, at der i verdensstaten ikke kan eksistere noget betalingsmiddel, som der ikke er dækning for. Vi får således en stabil betalingsværdi, som umuliggør inflation og andre "epidemiske sygdomme", som vort nuværende økonomiske system lider under.
Tyverier og bedragerier kan heller ikke forekomme, eftersom arbejdskvitteringen er det eneste betalingsmiddel, og ingen kan købe eller sælge varer. Ingenting har altså salgsværdi. Indenfor en sådan økonomi kan man kun tage imod og give gaver. I verdensstaten behøver heller ingen begå forbrydelser af økonomiske grunde. Der findes ingen nød og fattigdom, alle kan få, hvad de behøver og ønsker. Hvis nogen eventuelt ønsker en højere materiel standard end den gennemsnitlige, som "normalarbejdsdagene" er beregnet til, er der også mulighed herfor. Men så må vedkommende præstere ekstra arbejdstimer, som kan dække værdien af den standard han vil have. Det væsentlige er altså, at ingen får mulighed for at leve på bekostning af andres "livstimer".
At arbejdstiden bliver så kort for det enkelte individ skyldes ikke kun, at arbejdstimerne fordeles retfærdigt, men også det høje tekniske udviklingsniveau eller automatiseringen. Det meste arbejde vil blive udført af maskiner.
I dag anvendes maskinerne – f.eks. den nye datateknik – som et våben i den økonomiske konkurrencekamp mellem forskellige lande og firmaer. Takket være maskinerne kan man gøre produktionen mere effektiv og presse sine omkostninger ned – først og fremmest lønningerne – og der igennem øge gevinsten. Det vil med andre ord sige, at maskinerne i stadig større udstrækning erstatter den menneskelige arbejdskraft. Men i dag betyder dette arbejdsløshed – en stadig voksende arbejdsløshed, der som en cancersvulst breder sig i det jordmenneskelige samfundslegeme.
I verdensstaten derimod vil der ikke findes nogen arbejdsløshed. Her kan maskinerne ikke anvendes til at berige nogen på andres bekostning. Tværtimod bliver automatiseringen her til en velsignelse for alle. Alle kommer til at nyde frugterne i form af mere "fritid" og befrielse fra det grove fysiske arbejde. Takket være dette kan mere og mere menneskelig energi og skabekraft overføres fra det fysiske til det åndelige område. Og det er dette, der er maskinudviklingens virkelige mission i den guddommelige verdensplan. (Se L.B. I, stk. 109).
I verdensstaten kommer den øgede "fritid" således ikke til at betyde øget mangel på beskæftigelse, eftersom menneskene vil komme til at anvende denne "fritid" til forskellige åndelige og kulturelle beskæftigelser.
I det hele taget vil man i verdensstaten på en helt anden måde end i dag varetage hvert enkelt individs specielle anlæg og interesse. Det er jo et både menneskeligt og økonomisk sløseri at – som det ofte sker i dag – lade mennesker arbejde med ting, som de er mere eller mindre uinteresserede i. Det svækker både deres livsglæde og ansvarsfølelse, og de kan derfor ikke yde nogen god arbejdsindsats. I verdensstaten vil man derimod være klar over livs- og arbejdsglædens afgørende betydning, og man vil derfor sørge for at få "den rette mand på den rette plads" i alle virksomheder. Martinus:
"Det er netop verdensstatens fortrin, at dens hovedopgave er at garantere, at alle mennesker kommer på deres rette plads, hvilket vil sige: kommer til at arbejde eller skabe i de felter, der netop passer for deres begavelsesstandard således, at deres skabelse bliver deres rette hobby. Da det er den menneskelige arbejds- eller skabeevne, der er fundamentet for menneskehedens absolutte fysiske velfærd i verdensstaten, findes der ikke noget som helst højere og bedre økonomisk princip end netop dette: At uddanne alle mennesker i deres hobby. Deres arbejds- eller skabeevne kommer derved til at bringe menneskeheden den sundhed, den glæde og lykke, som den er beregnet til, og som i virkeligheden er en livsbetingelse for al menneskelig sundhed, velvære og lykke." (L.B. VII, stk. 2658 punkt 40).
Man kan altså sige, at alle kommer til at arbejde med deres "hobby" i verdensstaten. Men hvad så med alt det snavsede og tunge arbejde? Ja, det vil som sagt blive udført af maskiner. Martinus påpeger, at der til den tid vil være helautomatiske fabrikker som fremstiller fabriker, og maskiner som fremstiller maskiner. (4). Iøvrigt behøver man ikke bekymre sig for, at der skulle være arbejde som ingen vil udføre, idet Forsynet regulerer reinkarnationen til denne klode, sådan at ethvert behov til enhver tid vil kunne blive dækket.
Men når arbejdet bliver den eneste værdi, hvordan skal man så klare forsørgelsen af dem, der ikke kan arbejde, dvs børn, ældre og syge? Ja, på samme måde som man i dag gennem skattefradrag klarer sådanne udgifter, så vil man også have et lille afdrag på arbejdskvitteringen, beregnet til verdensstatens fond til "barndommen, til sygdom og alderdom". (L.B. I, stk. 113). Det bliver verdensstatens eneste form for "skat", en "skat" som ethvert indived får direkte anvendelse for og glæde af i de ikke arbejdspligtige år, og som han indbetaler i de produktive år.
På denne måde kan ingen blive økonomisk afhængige af andre. Ja, ikke engang børn bliver afhængige af deres forældre, eftersom deres underhold betales af verdensstaten indtil de når den arbejdspligtige alder. Derfor behøver ingen børn føle sig uvelkomne til denne verden af økonomiske grunde. Dermed bringes også en af hovedårsagerne til f.eks. abort ud af verden.
Verdenssproget
En verdensstat uden verdenssprog ville ikke være en rigtig verdensstat. Så længe der er nationale sprogkløfter, vil der også være mangel på forståelse og mennesker bliver derved til en vis grad fremmede overfor hinanden. For virkeligt at kunne forstå hinanden må man tale samme sprog. Derfor vil verdensstaten få sit eget internationale sprog, som alle mennesker må lære allerede som børn i skolen. Dette verdenssprog vil ikke blive nogen af de eksisterende nationale sprog, da dette ville kunne give anledning til nye konflikter. Verdenssproget må altså være et neutralt sprog, dvs et sprog uden national tilknytning. (Se "Det evige verdensbillede" II, side 199).
Et sådant sprog har vi allerede i esperanto". Om det bliver dette sprog, som bliver verdensstatens sprog, vil fremtiden vise, men i alle tilfælde kan man sige, at "esperanto" er et "foster" til et verdenssprog.
Vejen til virkeliggørelse af verdensriget
Verdensstaten kan i vor tids kaotiske verdenssituation nok forekomme nogen som en fjern utopi. Men Martinus påpeger, at dens skabelse ikke er noget, der blot vedrører en fjern fremtid. Den er derimod noget, som skabes gradvis her og nu. Morgendagens høst er et resultat af såningen i dag. For at menneskeheden kan få mulighed for at leve i et sådant guddommeligt fredsrige, må vi først "så" betingelserne for det i vor egen bevidsthed. Det vil sige, at vi i vor egen mentalitet og i forholdet til vore omgivelser kan skabe et fredens domæne. Et domæne, som gennem eksemplets magt også kan sprede sig som ringe i vandet. Når hele menneskeheden tilsidst består af sådanne "fredsdomæner" eller "fredsceller", så har også den jordmenneskelige samfundsorganisme fundamentalt ændret karakter. Så er det en organisme, som ikke længere hærges af indre stridigheder og disharmonier, men en organisme, som har fundet sin egen balance, ligevægt eller harmoni. Da er mottoet "enhver er sig selv nærmest" erstattet af det modsatte princip "enhver er sin næste nærmest". Et rige som endnu ikke er af denne verden, og hvis kulturfundament og livsindstilling kan udtrykkes i ordene: "Saligere er det at give end at tage" er da blevet en altdominerende realitet i alle jordmenneskelige forhold.
Vejen til dette riges virkeliggørelse har Martinus sammenfattet i følgende 12 punkter:
  1. Alle former for uselviskhedens sejr over selviskheden. (Fællesinteressens sejr over privatinteressen).
  2. Skabelsen af en international demokratisk verdensstyrelse.
  3. Alle landes afrustning til fordel for oprettelsen af et internationalt upartisk verdenspoliti.
  4. Udvikling af et internationalt åbenlyst – ikke hemmeligt – højeste lov- og retsvæsen, der repræsenterende videnskabens ypperste væsener på åndelige såvel som materielle områder, kan være kvalificerede til at kende forskel på "abnorme handlinger" og "forbrydelser", – kender udviklingens gang og tilværelsens evige love og dermed være en garanti for absolut ret og retfærdighed for alt og alle.
  5. Afskaffelse af private individers besiddelse af værdierne til fordel for verdensstatens tilegnelse af disse.
  6. Afskaffelse af penge til fordel for indførelse af et individs personligt ydede arbejde som eneste betalingsværdi og kvitteringen herfor som eneste betalingsmiddel for samme person.
  7. Oprettelse af et for hele verdensstaten fælles barndoms-, alderdoms- og sygdomsfond på basis af afdrag fra arbejdskvitteringer.
  8. Udnyttelse af maskinerne til forkortning af den materielle arbejdstid til fordel for studiedage og åndsforskning.
  9. Afskaffelse af al voldspolitik og blodsudgydelser.
  10. Afskaffelse af tortur-, prygle- og dødsstraffe til fordel for kyndige internerings- og opdragelsesforanstaltninger.
  11. Udvikling af vegetariske næringsmidler, sundhed og legemspleje, sunde og lyse boligforhold.
  12. Udvikling af åndsfrihed, tolerance, humanitet og kærlighed til alle levende væsener, til mennesker og dyr, til planter og mineralier.
 
Kilder:
  1. Martinus: "Nationalisme og internationalisme" ("Kosmos" nr. 20/71)
  2. Martinus: "Nationalisme og internationalisme" ("Kosmos" nr. 20/71)
  3. Martinus: "Hjertets adel" (Kosmos" nr. 4/72)
  4. Martinus: "De kosmiske kræfter bag verdensgenløsningen" ("Kosmos" nr. 8/82)
 
Oversat fra svensk af Sysse Buch.