Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1960-61/Årsskrift side 32
I. G. Hannemann
KARMA OG REINKARNATION
 
Da emnerne karma eller skæbne og reinkarnation eller genfødsel er meget omfattende, er det i det følgende forsøgt at behandle disse så koncentreret som muligt, og problemerne herindenfor er derfor ofte kun berørt antydningsvis.
Situationer hvor skæbneloven er umiddelbart indlysende
"Som du sår, skal du høste", lyder en af Jesu udødelige sætninger. Disse ord udgør essensen af Karma- eller skæbneloven.
Fra vor daglige tilværelse ved vi, at skabelsen af en ting afhænger af de materialer, man benytter, samt af skaberens dygtighed og omhu.
Vi ved også, at for at dygtiggøre sig indenfor et eller andet område må man øve sig ved at gentage og atter gentage. Det er ofte et overordentligt stort slid, der kræves for at opnå virkelig færdighed i det, man øver sig på. Ordsproget: "Øvelse gør mester", dækker en dyb sandhed, der gives nemlig intet andet middel i en given situation. Man ser jo også, hvorledes al undervisning og oplæring i høj grad beror på dette princip. I moderne undervisningsmetoder lægges der vægt på så vidt muligt at undgå terperi og prøver på at gøre indøvningsprocessen interessant og fornøjelig. Naturligvis kan man ikke herved eliminere det arbejde, der kræves ved indøvningen, men man har mulighed for at gøre det lystbetonet.
Også på anden måde inden for det daglige liv ser vi, hvorledes skæbneloven sker fyldest. Man vil se, hvorledes tilværelsen ofte former sig i overensstemmelse med ens eget syn på denne. For optimisten er livet lyst og fornøjeligt, medens det for pessimisten er mørkt og trist. Tilværelsen farves af ens eget syn. Lys tiltrækker lys, og mørke tiltrækker mørke. Formår man selv at sprede lys og glæde, modtager man lys og glæde fra omgivelserne, er man derimod sur og gnaven, er der ingen, der gider have med en at gøre, og man møder i almindelighed uvenlighed.
I de ovennævnte tilfælde, hvor man på én gang kan overse udsendelse og modtagelse, er Karmaloven umiddelbart indlysende eller selvfølgelig, men der er andre tilfælde, hvor man kun er i stand til at overse enten udsendelse eller modtagelse, og hvor derfor Karmaloven i sin helhed ikke er tilgængelig for iagttagelse. Der kan man naturligvis ikke direkte se rigtigheden af denne lov, og tilværelsen vil ofte synes tilfældig og uretfærdig.
Retfærdighedsprincippet
Vi må her et øjeblik se på retfærdighedsbegrebet. For det primitive menneske er retfærdighed identisk med gengældelse, man har ret til at svare med samme mønt, som man modtager. Man ved fra historien, hvorledes dette princip har forårsaget store slægtsfejder. Gengældelsesprincippet: "Øje for øje og tand for tand" er i virkeligheden grundlaget for de moralske begreber, der resulterer i hævn og krig. Begrebet hævn er jo netop eksponenten for gengældelsesprincippet. Den primitive moral ikke blot tillader, men fordrer i mange tilfælde ligefrem hævn. Ved dette princip opnås kun en mangedobling af mørket, thi for at gengældelsen skal være fuldtud tilfredsstillende, skal den helst udvise større resultat end det, der gav anledning til hævnen. Man vil forstå, at dette kan udvikle sig til en hel kædeproces, hvor en lille årsag til slut kan give uoverskuelige virkninger. Med gengældelse som moralprincip ses det kun alt for tydeligt, hvorledes mørke avler mørke og mord avler mord.
For det udviklede menneske har gengældelse intet med retfærdighed at gøre. Retfærdighed kan ikke være "at så, som man høster", hvad der svarer til gengældelsesprincippet, men "at høste, som man sår", svarende til skæbneloven.
Som det fremgår af det foregående, kan man da også direkte se, hvorledes retfærdighed sker fyldest i en mængde tilfælde. Men tilbage bliver atter alle de tilfælde, hvor man ikke kan overse, om skæbneloven virkelig sker fyldest.
Reinkarnation er en nødvendig forudsætning for retfærdighed
I hvert enkelt menneskes liv sker der ikke sjældent betydningsfulde ting, som han (hun) ikke er i stand til at henføre til noget tidligere i sit liv. Oftest drejer det sig om begivenheder af mørk karakter, og han må da umiddelbart føle, at det, der overgår ham, er uretfærdigt eller meningsløst. Der kan nævnes utallige eksempler på sådanne tildragelser. Man kan her straks sige, at det vil være umuligt at få mening i alle disse tilfælde uden igennem teorien om reinkarnation. På den anden side er der, som vi senere skal se, netop ved hjælp af reinkarnationsprincippet mulighed for at give en naturlig forklaring, der er i stand til fuldstændigt at opfylde retfærdighedsprincippet. Hvis vi går ud fra reinkarnationsteorien, må man tænke sig, at der er begivenheder, hvis årsag må søges i tidligere inkarnationer. Dette gælder naturligvis først og fremmest selve skabelsen af organismen med dens utallige anlæg og talenter.
Analysen af det levende væsen
Man kan nu stille spørgsmålet, om reinkarnationslæren kan siges at være en velbegrundet teori. For at svare herpå må vi først gøre os analysen af det levende væsen klar.
Martinus har kort givet denne analyse i form af de tre X-er: X-1 er Jeget, der skaber og oplever, X-2 er dette Jegs skabe- og oplevelsesevne, og X-3 er dette Jegs organisme, hvorigennem vekselvirkningen med omgivelserne sker. Som det umiddelbart ses, kan disse tre X-er kun adskilles i analysen, de er i virkeligheden uløseligt sammenknyttet til en treenighed, der netop udgør det levende væsen. Efter denne analyse er X-3 eller organismen Jegets redskab til at manifestere sig over for omgivelserne og til at modtage påvirkningerne fra omgivelserne. X-3 er materien eller det skabte, medens Jeget eller X-1 er det af det levende væsen, der er hævet over materien og dermed ikke underkastet forandring eller skabelse. X-2 danner bindeleddet imellem X-1 og X-3, mellem det, der er absolut hvilende, og det, der er bevægelse eller forandring.
Da al skabelse har en begyndelse og en afslutning, er det ganske naturligt, at organismen fødes (skabes) og dør (går til grunde). Da Jeget ikke er undergivet bevægelse eller forandring, kan Jeget hverken skabes eller forgå, det har altid været og vil altid vedblive at være. Det eneste, der således sker, når den fysiske organisme dør, er, at Jeget ikke mere kan manifestere sig gennem denne.
Man må her forstå, at medens Jeget (X-1) er det levende væsens absolut faste punkt, er materien (X-3) uafladelig bevægelse eller forandring. Materien er her ikke alene fysisk materie, men også åndelig eller elektrisk materie, hvoraf tanker består og kan manifesteres. Det levende væsen har en række organer beregnet på at modtage og registrere påvirkninger af forskellig art. Der er såvel fysiske som åndelige organer svarende til, at væsenet har såvel fysiske som åndelige oplevelser.
Det levende væsen, eller kombinationen X-1, X-2 og X-3, må have eksisteret før den fysiske fødsel, da det jo er til efter den fysiske fødsel, og det er utænkeligt, at X-1 på noget tidspunkt skal kunne have eksisteret uden i forbindelse med X-2 og X-3, idet det i så fald ville have været uden enhver mulighed for manifestation.
X-2 er i sin enkleste analyse identisk med et urbegær eller en tiltrækningskraft mod oplevelse og derved mod materie, men X-2 er mere end dette. I X-2 befinder sig, som Martinus har vist, et organiseret kraftfelt i forbindelse med en tilsvarende energikombination, som korresponderer med dette. Vi nærmer os her overgangen til X-3, idet de i X-2 værende energikombinationer, som Martinus har benævnt talentkerner, har en i de mindste enkeltheder intim forbindelse med væsenets X-3 eller dets organismer, således at talentkernerne udgør en slags spejlbilleder i X-2 af organerne i X-3.
Oplevelsesevnen er en imaginationsevne
Forandringer i Jegets kraftfelt opleves af Jeget bl. a. som begivenheder fra yderverdenen, altså som noget helt andet end, hvad det i virkeligheden er. Oplevelsesevnen er således en imaginationsevne eller evne til at opleve noget som noget helt andet. De billeder, der udgør oplevelsen, er således immaterielle billeder fremkaldt af forandringer i væsenets kraftfelt, hvilke atter er fremkaldt af ydre påvirkninger af væsenets organisme og de herved forårsagede impulser i denne.
Reinkarnationsteorien hviler på analysen af det levende væsen
Eksistensen af det levende væsen bestående af et Jeg, en skabe- og oplevelsesevne og en organisme må betragtes som et postulat af elementær karakter, medens de i det foregående opstillede øvrige betragtninger kan opfattes som en hypotese, der giver en simpel teknisk beskrivelse af de til oplevelse og manifestation hørende foreteelser. Det levende væsen må efter ovennævnte analyse have eksisteret før dets fysiske fødsel, da man ved denne kun er i stand til at skabe et fysisk manifestations- og oplevelsesapparat, men ikke det, der behersker og benytter dette. Ganske tilsvarende må det levende væsen også eksistere efter den fysiske død, men kan naturligvis ikke mere betjene sig af den fysiske organisme, og må derfra overføre bevidstheden til sin åndelige organisme.
En forudsætning for reinkarnation
I den fysiske verden får det levende væsen en mængde oplevelser, som alle giver erfaringer, der kan være af vidt forskellig karakter, men som hver for sig er med til at præge væsenets bevidsthed. Specielt opbygges ved gentagelser af manifestationer individets evner eller talenter, der jo er af så afgørende betydning for dets hele livsudfoldelse. Da det drejer sig om den fysiske tilværelse, foregår hele væsenets kontakt med omgivelserne igennem dets fysiske organisme. I tilknytning til denne har væsenet en åndelig organisme, således at det herigennem er i stand til at udskille og opleve påvirkninger af åndelig art. Den fysiske organisme kan f.eks. ved hjælp af øret modtage lyde; men forståelsen af disse lyde må ske via den åndelige organisme, for hvilken den fysiske hjerne udgør en transformatorstation.
Hjernen indeholder et overordentligt stort antal transformationsorganer eller centre for den åndelige organisme. Ved opøvning af en manifestation skabes et talent, og er det en manifestation af åndelig karakter, vil dette talent bestå i dannelsen af en energikombination eller et organ i den åndelige organisme kombineret med en fysisk energikombination, der i hjernen danner et specielt transformationsorgan til nævnte åndelige organ. Man må her tænke på, at væsenet i den fysiske tilværelse kun er bevidst i sin fysiske organisme og derfor, når det alligevel skal kunne have åndelige oplevelser her, må have transformationsorganer som forbindelsesled til den åndelige organisme. Da væsenet i den fysiske verden som nævnt kun er bevidst i sin fysiske organisme, må det umiddelbart have den opfattelse, at oplevelsen sker i de fysiske transformationsorganer i dets hjerne eller kort og godt i hjernen. Transformationscentrerne i hjernen er naturligvis af afgørende betydning for oplevelsen, således at forstå, at en defekt i hjernen skaber ufuldkommenhed eller forvirring i de oplevelser, hvis transformationscentre er beskadiget.
Martinus har vist, at der parallelt med skabelsen af et organ i organismen (X-3) dannes en talentkerne eller et kraftcenter svarende hertil i en speciel overordentlig bestandig åndelig eller elektrisk energi, "moderenergien" (X-2). Det vil med andre ord sige, at det levende væsen foruden sin fysiske og åndelige organisme med dertil hørende organer også, opbygget af nævnte moderenergi, besidder en slags organisme, "skæbneelementet", med dertil hørende organer, talentkernerne, der udgør den primære forbindelse mellem Jeget og dets organismer. Begrebet skæbneelementet med dets talentkerner må indtil videre stå for os som et postulat, et postulat, der er en absolut nødvendig forudsætning for hele reinkarnationsteorien.
Reinkarnationsprincippet
I korte træk vil reinkarnationen i henhold til Martinus analyser foregå på følgende måde:
I den fysiske tilværelse er væsenet kun bevidst i sin fysiske organisme endog i så høj en grad, at det føler sig identisk med denne. Dette viser, at væsenet har et primært og dominerende begær efter at opleve den fysiske tilværelse, der således er dets primære tilværelse.
Når et væsen dør, er dette ikke identisk med, at selve det levende væsen ikke mere er til, men svarer blot til, at dets organisme ikke mere er brugbar som fysisk redskab til oplevelse og manifestation for væsenet. Da det således er blevet frataget sin fysiske organisme, kan det ikke mere være bevidst i denne, men dets bevidsthed overføres til dets åndelige organisme, som det stadig har i behold. Væsenet oplever nu, via sin åndelige organisme en åndelig tilværelse, men vil før eller senere længes tilbage mod den fysiske tilværelse, hvor det har mulighed for at få sin største livsudfoldelse. Når betingelserne for at danne en fysisk organisme derfor er til stede, vil det diskarnerede væsen tiltrækkes og inkarnere, og opbygningen af dets nye fysiske organisme vil foregå automatisk reguleret ved elektriske kræfter af dets talentkerner, således at den nye organisme i så høj en grad som muligt kommer til at svare til væsenets talentkerner. Naturligvis hidrører selve materialet fra forældrene, og herigennem vil den nye organisme også blive præget.
Man ser, at evner og talenter spiller en overordentlig stor rolle ved organismeskabelsen, hvorimod den direkte hukommelse ikke kommer ind i billedet. Hukommelsen har naturligvis sin store betydning for væsenet i dets tilværelse, først og fremmest som en absolut nødvendig betingelse for al oplevelse. Når en oplevelse har fundet sted og billedet heraf sat på plads i bevidstheden, vil essensen heraf sammen med andre tilsvarende essenser omsættes til talenter, som således udgør en slags indirekte hukommelse af afgørende betydning for individets hele livsudfoldelse.
Da skabelsen af en fysisk organisme, ikke mindst den menneskelige, må betragtes som et af tilværelsens mest sublime underværker, vil en sådan opbygningsproces naturligvis kræve en række analyser for ikke blot at stå som et ufatteligt postulat, analyser, som Martinus antagelig vil udarbejde i tilknytning til 7. bind af sit værk "Livets Bog" i sammenhæng med en skildring af væsenernes tilværelser i de højeste åndelige verdener.
Man vil af det ovenstående kunne se, at der ved selve organismeskabelsen er mulighed for overførelse af skæbne fra et liv til det følgende, idet de talenter, væsenet har opbygget i et liv, via talentkernerne vil overføres til dets organisme i dets følgende liv. Dette er imidlertid kun én, omend en meget vigtig skæbneudløsning. Der gives desuden den direkte karma, der på anden måde overføres fra liv til liv, og som er nærmere omtalt senere under afsnittet Skæbneloven.
Oplevelse er den egenskab der karakteriserer det levende væsen
Som ovenfor nævnt hviler den her anførte teori for reinkarnation først og fremmest på den af Martinus givne analyse af det levende væsen. Mod denne analyse står den materielle videnskabs opfattelse af livet, der kort går ud på, at det levende væsen er identisk med dets fysiske organisme og derfor fødes og dør med denne. Det at kunne opleve betragter videnskaben blot som en specifik egenskab ved organismen.
Menneskene har opbygget en mængde sindrige apparater, som man på en vis måde kunne tillægge visse menneskelige egenskaber så som at kunne tænke og at kunne huske. Man har apparater, der er i stand til at løse indviklede ligningssystemer med en i forhold til den menneskelige hjerne overordentlig overlegenhed med hensyn til hurtighed og præcision. Alle disse apparater er baseret på transformation af energier fra en form til en anden, og der finder ikke den mindste antydning af oplevelse sted herved. Der er på dette punkt en afgørende forskel.
Oplevelse er den egenskab, ulig alle andre, der bedst karakteriserer det levende væsen. "Jeg oplever, altså er jeg", kunne man med rette sige. Det ville være en meget usandsynlig hypotese at tillægge materien i visse komplicerede kombinationer en sådan egenskab, der som nævnt går ud på at kunne opleve energi - eller kraftmæssige forandringer som immaterielle billeder.
Organismen er et redskab for Jeget
Man har anvendt følgende ræsonnement som bevis imod eksistensen af Jeget. Ved forsøg har man konstateret, at man med små kemiske påvirkninger af organismen kan indvirke på væsenets hele sindstilstand og tankeliv, der således synes at være et produkt af organismen. Heraf slutter man, at det må være organismen, der føler, sanser, tænker o.s.v., og at der således ikke er behov for noget bagved værende Jeg.
Dette ræsonnement er imidlertid ikke korrekt, idet de nævnte forsøgsresultater blot tilkendegiver, at Jeget er engageret i sin organisme. Hvis organismen virkelig skal være et brugbart manifestations- og oplevelsesredskab for Jeget, må det danne klangbund for Jegets følelses- og tankeliv. Hvis Jeget er glad, må organismen give klang eller udtryk for denne følelse, således at den bliver så fyldig som mulig, og tilsvarende gælder enhver anden følelse. Organismen bør kunne vibrere med i Jegets bevidsthedsliv, således at væsenet kan få fysiske oplevelser eller udløsninger for sine forskellige sindstilstande. Dette sker bl. a. ved fine elektriske og kemiske reguleringer. Hvis man derfor ad ydre vej sætter organismen i en situation, der svarer til en bestemt sindstilstand hos væsenet, vil dette midlertidig derved bringes i en sådan uden egentlig at vide hvorfor. Det er også klart, at væsenet er påvirkeligt af sin organismes velbefindende, såvel som det omvendte også er tilfældet, og væsenet påvirkes ligeledes af sult- og mættelsestilstande i organismen. Hvis de før omtalte ydre kemiske påvirkninger bliver for stærke, kan der ligefrem opstå abnorme tilstande. Åndssvaghed kan i lighed hermed tænkes at skyldes, at hjernen på en eller anden måde er defekt, så den ikke fungerer, som den skal.
Til sammenligning kunne vi her tænke på kunstneren i forhold til sit instrument. Hvis instrumentet er så fint, at det er i stand til at registrere de fine nuancer, som kunstneren ønsker det, vil det i allerhøjeste grad forhøje hans skaberglæde og nydelse. Hvis instrumentet er grovere, vil nydelsen blive mindre. Hvis instrumentet kun kan give falske toner, vil der komme mislyd, hver gang kunstneren benytter det. Det må dog i denne forbindelse bemærkes, at Jeget naturligvis står i et langt mere intimt og afhængigt forhold til sin organisme end til noget andet apparat.
Organismen er ikke identisk med det levende væsen
I tilknytning til materialistens tro på, at organismen er identisk med det levende væsen, kunne man spørge, hvad det er i organismen, der har de helhedsoplevelser, som det levende væsen har. Videnskaben ville vel nærmest udtrykke det som værende hjernen, men det ville også være alt for ubestemt, og ved at undersøge hjernen ville man måske nå til, at det er et bestemt center i hjernen, der har evnen til at opleve. Når man siger, jeg ser, jeg føler, jeg tænker, jeg husker o. s. v., ville det altså være et eller flere centre eller med andre ord en organisk materiekombination, der naturligvis modtager påvirkninger fra andre centre og derigennem fra hele organismen, men som har evnen til at opleve, forstå, tænke, erindre, føle o.s.v. og sammenfatte det altsammen i en helhed. Det kan vist siges at være en meget ejendommelig egenskab at tillægge en materiel materiekombination og i særlig grad, fordi vi her er langt uden for det materielle område. I så fald skulle hele den øvrige del af organismen være redskab for denne materiekombination, der naturligvis måtte være af en overordentlig kompliceret struktur, måske en hel lille energiorganisation for sig. Da må man imidlertid gå videre i sin undersøgelse for at finde ud af, hvad det er i denne, der er i stand til at opleve, forstå, tænke, erindre, føle o.s.v., for man kan vanskeligt tænke sig, at en sammensat organisation som helhed oplever, lige så lidt som man kan tænke sig, at det er den samlede menneskeorganisme, der som helhed oplever. En organisation består jo netop af forskellige organer og centre, der hver især har deres specielle funktion. I menneskeorganismen har øjet, øret, hånden, hjertet, lungen, de forskellige centre i hjernen o.s.v. hver deres funktioner. Man vil se, at man blot herved forskyder opgaven ned i mikrokosmos, hvorved den på ingen måde bliver lettere at løse.
Den materielle livshypotese kan således ikke anses for sandsynlig, hvorimod Martinus analyse af det levende væsen kan betragtes som et elementært postulat, der danner basis for et plausibelt verdensbillede.
Forskellen mellem organismen som levende og som lig
Vi må her også påpege den ejendommelige forskel, der er mellem organismen som levende og som lig, hvor døden f. eks. har indfundet sig som følge af en midlertidig lammelse af livsvigtige nervecentre. Idet lammelsen tænkes forsvundet, vil vi prøve at sammenligne organismen i de to situationer.
Undertiden har man ved at massere hjertet og tilføre åndedrætsorganerne ilt bragt organismen fra ligstadiet til det levende stadium. I et sådant tilfælde vil vi betragte organismen lige før og lige efter, at livet har indfundet sig igen. Organismen er tilsyneladende den samme, og dens funktioner er de samme, men blot i den ene situation frembragt ved energi udefra, medens den i den anden situation selv er i stand til at fungere.
Man vil naturligt spørge, hvad der egentlig sker i det øjeblik, organismen bringes fra det døde til det levende stadium. Medens videnskaben i øjeblikket vil have svært ved at svare herpå, vil det, når man erkender Jeget som noget, der eksisterer uafhængigt af organismen, kun være naturligt, at der må ske en pludselig forandring i det øjeblik, Jeget slipper sin forbindelse med organismen, og ligeledes omvendt. Man må i det nævnte tilfælde tænke sig, at Jegets direkte forbindelse med organismen er afbrudt, men etableres igen, idet der skabes mulighed for, at organismen vil kunne fungere igen.
Tilstande som søvn og bevidstløshed kan ligeledes forklares på naturlig måde ud fra teorien om, at Jeget er noget, der eksisterer bagved og er uafhængig af den fysiske organisme.
Lovmæssighed og "tilfældighed" i organismeopbygningen
I organismeskabelsen forekommer visse ejendommeligheder, som også må underkastes en nærmere analyse. Medens selve organismens almindelige opbygning normalt sker overordentligt regelbundet med alle de forskellige organer nøje udformede og afbalancerede i forhold til hverandre, vil der i de forskellige detaljer af mindre væsentlig karakter være et vist spillerum for vilkårlighed eller tilfældighed, således at ensartede organer, der har nøjagtig samme funktioner, som de udøver til fuldkommenhed, i detaljer er forskellige hos de forskellige individer. F.eks. er et øje i alle normale tilfælde opbygget således, at det fungerer til fuldkommenhed, men alligevel er der en absolut individualitet i hvert eneste individs øjne bl. a. i struktur- og farvenuancer, men en individualitet, som må siges at være af sekundær betydning, da den ikke indvirker på øjets formålsmæssige funktioneren. Denne tilfældighed eller individualitet, der som helhed ligger uden for de bevidste ønskers område, minder om den ubevidste individualitet, der forekommer i alt håndværksmæssigt arbejde, hvorved tingene får et personligt præg, uden at det indvirker på disses brugbarhed.
Når vi imidlertid betragter individets (jordmenneskets) bevidsthed med dets egenskaber og evner, ser vi, at der ved organismetilblivelsen på dette felt tilsyneladende er et overordentligt råderum for vilkårlighed eller tilfældighed til trods for, at nævnte egenskaber og evner spiller den allerstørste rolle for individet i dets fysiske fremtræden. Men også i dette tilfælde fås normalt altid som slutresultat en afstemt helhed, der funktionerer fuldkomment ud fra de bevidsthedsmæssige forudsætninger.
Sammenligner man de før omtalte detaljeudformninger og de lige nævnte bevidsthedsegenskaber, hvor tilfældighed synes at råde i begge tilfælde, er der følgende bemærkelsesværdige forskel til stede. Medens fremkomsten af de forskellige udformninger af de forskellige detaljer synes at følge statistiske arvelighedslove, er dette ikke tilfældet med fremkomsten af de forskellige bevidsthedsegenskaber.
Vi vil således se, at der i enhver normal organismeskabelse indgår tre retningslinjer for skabelsesprocesserne. Den første bevirker absolut regelbundethed, der i organisationen garanterer de enkelte organers absolut rigtige fungeren i forhold til den samlede helhed. Den anden giver i de sekundære detaljmæssige træk en statistisk tilfældighed eller individualitet uden at virke forstyrrende på organernes rigtige fungeren. Den tredie bevirker i fremkomsten af bevidsthedsegenskaberne en tilsyneladende næsten ubegrænset tilfældighed, som ikke synes at følge nogen statistisk lovmæssighed.
Organismeopbygningen stemmer med reinkarnationsteorien
Hvad der er meddelt ovenfor, passer på naturlig måde med reinkarnationsteorien i den form, Martinus har angivet. Det levende væsen vil efter den fysiske død opleve tilværelsen i en åndelig verden. Væsenet har som tidligere nævnt i forbindelse med sin skabeevne opbygget et umådeligt antal talentkerner eller kraftcentre svarende til alle de talenter og evner både bevidste og ubevidste og automatfunktioner, det er i besiddelse af i sit fysiske liv. Når væsenet efter et vist tidsforløb længes tilbage mod den fysiske tilværelse, vil det tiltrækkes, hvor betingelserne er til stede for inkarnation, og der automatisk via sine talentkerners elektriske kræfter medvirke ved opbygningen af sin kommende fysiske organisme. Hvis det ikke på grund af forkert levevis i tidligere inkarnationer har fået nedbrudt dele af sine talentkerner, vil det opbygge en sund, harmonisk organisme. Da materialet ved organismedannelsen stammer fra forældrene, vil dette materiale til en vis grad kunne gøre sig gældende i form af forskellige fra forældrene nedarvede træk eller detaljer, der udviser statistiske arvelovmæssigheder. Da væsenets bevidsthedsegenskaber er nedfældet i dets talentkerner, vil disse kunne overføres til den nye organisme. Man bliver på denne måde vidne til, at den tilsyneladende fuldstændige vilkårlighed på dette punkt i organisme skabelsen blot er udtryk for, at der inkarnerer et selvstændigt væsen med sin individuelle karakter, der kan være vidt forskellig fra forældrenes, men også kan ligge nær op ad disses. Det sidste kan f. eks. tænkes, hvor sådanne karakterer har været en medvirkende årsag til, at det diskarnerede væsen blev tiltrukket til netop det forældrepar.
Virkelig tilfældighed er aldrig påvist
Intet sted har man kunnet bevise eksistensen af virkelig tilfældighed.
Inden for videnskaben træffer man ofte to former for beskrivelse: den individuelle og den kollektive. Den individuelle beskrivelse er baseret på gyldigheden af årsagsvirkningsprincippet, medens den kollektive eller statistiske beskrivelse er baseret på gyldigheden af sandsynlighedslovene. Et klassisk eksempel er den såkaldte statistiske mekanik, hvor der opereres med et stort antal ensartede molekyler. Hvert enkelt molekyle har sin individuelle opførsel, der, hvis forudsætningerne kendes, ganske nøje kan beskrives. Desuden har den samlede helhed sine særtræk og love, der kan findes ved en kollektiv beskrivelse. Selv om grundlaget for en statistisk analyse er gyldigheden af sandsynlighedslovene, behøver tilfældighedsbegrebet således ikke at trænge sig på, idet der blot kan være tale om en årsagssammenhæng af indviklet karakter.
Ved atomare processer, hvor man har med så små størrelser at gøre, at det ikke er muligt at fastlægge det nøjagtige grundlag for en individuel beskrivelse, idet en hvilken som helst observation indvirker forstyrrende på fænomenet, må man nøjes med den statistiske beskrivelse. Naturligvis har man ikke herudfra lov til at slutte noget om eksistensen af vilkårlighed eller tilfældighed.
Det er i denne forbindelse værd at tænke over, at de store vise, hvis ord har betydet så meget for hele menneskeheden, aldrig har givet udtryk for eksistensen af tilfældighed, tværtimod. F.eks. lyder en af Kristi udødelige sætninger: "Endog dine hovedhår er talte". Martinus har ligeledes utvetydigt udtrykt, at virkelig tilfældighed ikke kan eksistere. Fandtes der blot et eneste sted eller en eneste situation, hvor tilfældighed virkelig forekom, ville den brede sig og til slut eksistere i alt og overalt.
Karma og tilfældighed må desuden også betragtes som indbyrdes komplementære begreber.
Tilsyneladende tilfældighed ses overalt i naturen. Det udgør i virkeligheden det princip, der ligger til grund for begrebet stof. Her kan individualiteten kun gøre sig gældende i kollektiv form. I vekselvirkningen mellem mikrokosmos og mellem- eller makrokosmos sker undertiden en individuel udvælgelse, hvorved det kollektive mønster brydes til fordel for det individuelle. Dette er f.eks. tilfældet ved den begyndende organismeskabelse, hvor det diskarnerede væsen automatisk foretager en udvælgelse. Det enkelte egnede mikrovæsen bliver valgt til organismeopbygningen, medens de millioner andre går til grunde. Man kunne synes, at det her ville være svært at få opfyldt retfærdighedsprincippet, men man må ikke glemme, at det naturligvis kun er mikroorganismerne, der går til grunde, og at den mikroorganisme, der indgår i organismeopbygningen, ikke bevares, men også går hurtigt til grunde svarende til de pågældende mikrovæseners kredsløb.
Organismeopbygningen peger mod højt udviklede væsener
Hele problemet med organismeskabelsen er, når man tænker dybere over det, fuldkomment fantastisk og viser tydeligt, hvor primitive selv vore mest geniale automatisk virkende apparater i virkeligheden er i forhold hertil. Man må erkende, at hvis disse vore frembringelser kræver tænkning, hvad de jo gør i allerhøjeste grad, må hele den automatik, der er iværksat ved organismeopbygningen, have krævet en mangefold højere og finere tænkning. Man forstår, at jordmennesket som tænkende væsen lige er begyndt en udvikling, hvis slutresultat måske netop kan anes i de tankekoncentrater, der ligger skjult bag automatikken i al organismeskabelse. Den bevidsthedstilstand og tankeoverlegenhed, der indirekte kommer til syne igennem sådanne kunstværker som organismerne, det være sig i dyreriget eller i planteriget, peger mod eksistensen af væsener fra langt højere verdener end den fysiske. Der må således eksistere åndelige verdener, hvor væsenerne manifesterer sig igennem åndelige organismer, og hvor de arbejder med organismeskabelsen i de primitive zoner.
Reinkarnation er en nødvendig forudsætning for udvikling
I forbindelse med reinkarnationsteorien har Martinus redegjort for hele udviklingsteorien, hvor væsenet fra dyrestadiet gennem jordmenneskestadiet udvikler sig mod det rigtige menneskestadie, hvis tilværelse er baseret på næstekærlighed i modsætning til dyrestadiets fuldstændige egoisme. Uden her at komme ind på denne udvikling, som man så tydeligt kan se ved et studie af jordmenneskesamfundene, der jo netop udgør en blanding af dyreriget og det rigtige menneskerige, må man påpege, at reinkarnation udgør den absolutte betingelse herfor.
Efter almindelig videnskabelig opfattelse er udvikling et spørgsmål om arv fra slægt til slægt, idet organismen her antages identisk med det levende væsen. Atter ser vi, hvorledes definitionen eller analysen af det levende væsen er det altafgørende skel. Såfremt organismen er et redskab for et bagved eksisterende Jeg, er Jeget det dirigerende og altså også det, der via sine begær og ønsker bestemmer udviklingen.
Problemet om, hvorledes livet opstår, volder den materielle videnskab megen hovedbrud, medens dette problem ud fra Martinus analyser helt falder bort, idet livet altid har været. Livet i dyrezonen har udviklet sig fra livet i plantezonen, der igen har udviklet sig fra livet i mineralzonen, hvor væsenerne bevidsthedsmæssigt befinder sig i deres egen indre verden og derfor er ubevidste i den ydre.
Vi skal endnu pege på nogle fænomener, der ligeledes taler til gunst for reinkarnationshypotesen.
Fosterets udvikling svarer til væsenets udvikling
Ved opbygningen af jordmenneskeorganismen ved man, at fosteret gennemgår en hel udviklingsskala lige fra de mest primitive dyrestadier gennem det rene pattedyrstadie for til slut at fødes som et menneskebarn. Man vil her se en ejendommelig parallel med jordmenneskets udvikling helt tilbage fra plantestadiet gennem de forskellige dyrestadier til jordmenneske. Dette stemmer med, at væsenet som en repetition gennemgår den fysiske del af kredsløbet, når det fra den åndelige verden inkarnerer i den fysiske.
Denne repetition er imidlertid ikke tilendebragt ved barnets fødsel, men man kan se, hvorledes barnet i sin opvækst fortsat repeterer stadier, som svarer til tidligere livs mere primitive tilværelser. Man ser ligeledes, hvorledes der ved opøvning af færdigheder ofte i begyndelsen foregår en repetition i et så hurtigt tempo, at det nærmest må betegnes som en slags genkendelse.
Når væsenet har nået en alder af 25-30 år er repetitionen i hovedsagen tilendebragt, og væsenet har da nået sit voksne stadie, hvor udviklingen fremover sker ganske gradvis, idet den svarer til en nydannelse.
Genitilstande forstås ud fra reinkarnation
I vor verden findes et ikke helt ringe antal jordmennesker, som må henregnes under begrebet genier, og af disse er der mange, hvor genitilstanden allerede viser sig i barneårene. Reinkarnationslæren er i stand til at give en naturlig forklaring på disse ejendommelige tilfælde. Man må her tænke sig, at sådanne væsener gennem øvelse inkarnation efter inkarnation successivt opbygger deres genitilstand, der overføres gennem talentkernerne og til sidst bevirker, at disse væsener, før de endnu er blevet voksne, i deres fysiske liv er i stand til at udføre geniale præstationer. Man kan i øvrigt også træffe alle mulige mellemstadier. Da man i sit fysiske liv har erfaring for, at man kun kan dygtiggøre sig gennem øvelse, falder det ganske naturligt, at en hvilken som helst genitilstand kun kan være opbygget ved øvelse igennem flere inkarnationer, fremfor at tilfældige gensammensætninger har givet individerne visse forhåndstalenter, som kun kan gøres større igennem øvelse.
Reinkarnationsbegrebet i religionerne
Forestillingen om sjælens udødelighed er et fælles grundtræk ved næsten alle religioner, hvorimod forestillingerne om tilværelsen efter døden kan være vidt forskellige.
For østens folkeslag er reinkarnationstanken nærmest en selvfølge, idet de i deres religiøse opdragelse har fået indpodet denne tanke lige fra barndommen. Selve udformningen af reinkarnationsprincippet kan være noget forskellig fra den grovere form, hvor mennesket kan genfødes i mere eller mindre lavtstående dyreformer, til den finere form, hvor reinkarnation finder sted i højere og højere livsformer.
For vestens folkeslag er reinkarnationstanken derimod ikke nogen selvfølge, idet den dogmatiserede kristendom nok antager et liv efter døden, men ikke nogen ny jordisk tilværelse. Enkelte steder har Kristus antydet reinkarnationstanken, som f. eks. hvor han siger: "Uden nogen bliver født af vand og ånd, kan han ikke komme ind i Guds rige"; men sådanne sætninger er af dogmatikerne blevet fortolket på anden måde. Da Kristus utvetydigt bl. a. med ordene: "Som du sår, skal du høste" har udtrykt karmaloven, og da karma og reinkarnation ved nærmere eftertanke synes uløseligt sammenknyttet, burde reinkarnationstanken ligge nær for kristne, tænkende mennesker. Flere af de gamle, græske filosoffer har udtrykt reinkarnationstanken, og forskellige moderne religiøs-filosofiske retninger som teosofi og antroposofi har forenet Kristi lære med reinkarnationsprincippet.
Parapsykiske fænomener peger mod reinkarnation
Det er meget vanskeligt at få klarhed over, hvor meget realitet der er i de forskellige beretninger, som forefindes om parapsykiske fænomener og oplevelser, men man kan dog næppe påstå, at alt, hvad der findes inden for dette område, er usandt og uvirkeligt. I denne forbindelse skal nævnes beretninger fra Indien om nogle meget sjældne tilfælde, hvor en kvinde er i stand til at huske sin tidligere tilværelse og genkende steder og mennesker, hun havde været i forbindelse med i denne. Sådanne tilfælde har naturligvis en overordentlig stor interesse og må være mulige at kontrollere på videnskabelig betryggende måde. Resultater fra sådanne undersøgelser må derfor imødeses med den allerstørste opmærksomhed.
Man kunne måske undre sig over, at der ikke foreligger mange flere tilfælde, hvor mennesker kan huske deres tidligere tilværelse, ja at dette i virkeligheden ikke gælder ganske almindeligt. Forklaringen herpå er lige til. Hos væsenerne på de forskellige udviklingstrin er energikonstellationen forskellig, og for det trin, jordmenneskene befinder sig på, er hukommelsesenergien nær minimum. Evnen til at huske er her meget ringe, man erindrer kun enkelte ting fra sin tidligste barndom og kan normalt intet erindre fra sin forrige tilværelse. Til gengæld er andre energiformer, specielt tyngde- eller den dræbende energi i stor udfoldelse hos jordmennesket. Med hensyn til den dybere udredning af hele dette omfattende emne må i øvrigt henvises til Martinus værk "Livets Bog".
Jungs arketyper taler for reinkarnation
I nær tilknytning til det foranstående kan nævnes, at de af Jung påviste arketyper ligeledes taler for reinkarnationstanken.
Ved dybtgående psykoanalyse af den menneskelige bevidsthed kan man ved at afdække lag efter lag i den personlige del af individets underbevidsthed lige til dets tidligste barneår undertiden nå helt igennem disse og derefter træffe ejendommelige kollektive underbevidsthedstræk i form af de såkaldte urbilleder eller arketyper. Disse arketyper, der peger tilbage mod en længst forsvunden tid, hvor menneskene endnu befandt sig i primitive kultursamfund, synes at indgå som et for alle mennesker fælles erfaringsmateriale.
Ud fra reinkarnationsteorien vil samtlige mennesker på tidligere stadier i talrige inkarnationer have oplevet tilværelser i sådanne primitive kultursamfund. Navnlig den religiøse kultus vil her have sat sine spor dybt i menneskenes bevidsthed. Gemt langt bort i nutidsmenneskenes underbevidsthed vil disse erindrings- eller erfaringsbilleder i specielle situationer kunne drages frem og udvise en overordentlig intensitet, uden at der herved fremkommer nogen bevidst erindring.
Inddeling af livshypoteser
Vi vil nu kort sammenligne de forskellige hypoteser, der omhandler det levende væsens tilstand efter den fysiske død. Principielt foreligger følgende to hinanden modsvarende muligheder:
1. Der er intet liv efter den fysiske død.
2. Der er liv efter den fysiske død.
Disse to hypoteser kan passende kaldes den negative og den positive livshypotese.
Den negative livshypotese
Den negative livshypotese vil mange materialister slutte sig til, idet de som tidligere omtalt tror, at liv eller oplevelse kun er en egenskab ved organismen, og at der derfor ikke er noget liv, når organismen forgår. Hvis man derimod erkender, at organismen kun er et redskab, hvorved et Noget eller et Jeg bagved kan manifestere sig overfor og opleve omgivelserne, bliver den negative livshypotese logisk uholdbar, idet der da ikke er motivering for, at Jeget, der benytter organismen, forgår sammen med denne. Af Martinus analyse af det levende væsen (se tidligere) ses, at det levende væsens Jeg er noget, der er hævet over skabelse og derfor ikke kan forgå, men er evigt uforanderligt og udødeligt.
Den positive livshypotese
Hvis man antager den positive livshypotese, bliver spørgsmålet, hvorledes det levende væsen oplever tilværelsen efter døden. Fra de forskellige religioner kendes her mangfoldige variationsmuligheder, der i almindelighed slutter med en evig tilstand i salighed, eventuelt med et komplementært alternativ. Da enhver form for tilværelse må bero på kontrastvirkninger, vil begrebet en evig salighedstilstand dybest set være ulogisk. Der er da heller aldrig gjort nøjere rede for, hvorledes en sådan tilstand til stadighed kan opretholdes, uden at oplevelsen simpelthen går i stå. Desuden er det en logisk utilfredsstillende løsning, at livet begynder med den fysiske fødsel, men fortsætter evigt, samt at den fysiske tilværelse, der jo i forhold til evigheden er af uendelig kort varighed, står fuldstændigt isoleret og umotiveret. Alle de evner, individet har udviklet, og alt det arbejde, det har anvendt for at nå videre end dagen og vejen, er da fuldstændigt spildt.
Hvis livet fortsætter efter den fysiske død, vil det være naturligt at antage, at det også har været før den fysiske fødsel.
Alt dette tillige med kravet om retfærdighedsprincippets opfyldelse leder tanken mod reinkarnationsprincippet i den form, Martinus har udtrykt det, som den eneste logiske mulighed.
Skæbneloven
Vi vil herefter vende tilbage til skæbneloven, der udsiger, at de energier, væsenet udsender, før eller senere vender tilbage til det selv. Vi vil i det følgende gå ud fra slutresultatet af Martinus analyserækker over det levende væsen:
For hvert enkelt væsen gælder, at det befinder sig over for Guddommen, der viser sig i form af alle dets omgivelser, og at hele dets oplevelse derfor er en vekselvirkning imellem det selv og Gud. Alt, hvad det udsender, er rettet mod Gud, og alt, hvad det modtager, kommer fra Gud. Man vil herefter forstå, at væsenets skæbne er identisk med Guds tale til det.
Hvis væsenet udsender en mørk påvirkning imod et andet væsen i dets omgivelser, vil Gud igennem dette væsen som sanseorgan modtage denne påvirkning. Gud vil herpå opleve påvirkningen efter det selv samme princip, som ligger til grund for hvert enkelt væsens oplevelse, hvorpå energien sendes tilbage mod det førstnævnte væsen fra et af Guds manifestationsorganer i form af et andet væsen. En mørk påvirkning vil på denne måde opleves af og udsendes fra Guds sekundære bevidsthed og udgør således den samme energiform, som væsenet i sin tid sendte imod Gud.
I Guds sekundære bevidsthed sker altså den samme proces som i de primitive væseners bevidsthed, hvad der kun er naturligt, da Guds sekundære bevidsthed netop består af alle de primitive væseners bevidsthed tilsammen. Gud er jo nødt til at have en sådan bevidsthed til at danne kontrast mod sin primære bevidsthed, der rummer alle de udviklede væseners bevidsthed. Det vil med andre ord sige, at vi, når vi udsender mørke eller dræbende energiformer, udelukkende er i kontakt med Guds sekundære bevidsthed, og vi modtager herigennem automatisk samme art af påvirkning, som vi udsendte.
Hvis man ønsker at vende sin egen skæbne, må man forsøge at komme i kontakt med Guds primære bevidsthed. Naturligvis gøres dette mest effektivt ved at udsende energier af lys og kærlig natur, selv om man har modtaget det modsatte. Dette er dog ikke altid så let for væsenerne. Ved bøn eller meditation vil man have mulighed for at komme i kontakt med Guds primære bevidsthed og kan derigennem modtage den kraft, som man trænger til, for at handle kærligt.
Man må således forstå, at alle de energier, som det enkelte væsen udsender, modtages af Guds organisme (X-3), vendes i Guds overbevidsthed (X-2), idet de herved opleves af Guds Jeg (X-1) og tilbagesendes gennem Guds organisme (X-3) mod væsenet.
Ligesom de enkelte væsener sætter deres personlige præg på de energier, de udsender, vil Gud mærke energierne ved deres gennemgang gennem Guds bevidsthed, men processen vil blive mere eller mindre automatisk alt efter væsenernes udviklingsstadie. I det helt primitive stadie, hvor korrespondancen udelukkende foregår med Guds sekundære bevidsthed, bliver processen eller skæbneforløbet fuldstændig automatisk, medens denne proces for de højst udviklede væsener former sig som en fuldt bevidst, personlig, intellektuel samtale mellem væsenet og Gud. I sin omtale af symbolet, evighedslegemet, i en kommende "Symbolbog", vil Martinus antagelig gøre nøje rede for hele skæbne- og karmaprincippet.
Inddeling af skæbneudløsninger
Det enkelte væsens skæbne kan inddeles i tre grupper: makrokosmisk skæbneudløsning, mellemkosmisk skæbneudløsning og mikrokosmisk skæbneudløsning svarende til, at væsenet på en gang tilhører den makrokosmiske, den mellemkosmiske og den mikrokosmiske verden.
Makrokosmisk skæbneudløsning
Individets makrokosmiske skæbneudløsning svarer til, at individet for en stor del både i tanker og handlinger indgår i et slags fællesskab med andre individer med lignende tanker og handlinger, der herved danner større eller mindre grupper inden for jordmenneskesamfundene. Nationernes love og liv er jo i høj grad præget af sådanne fællestræk i tænke- og handlemåde. En makrokosmisk eller kollektiv skæbnebølge udløses igennem store gruppers fællesmanifestationer og må naturligvis ramme dem, der derved har udløst skæbnebølgen.
F. eks. vil et stort kødforbrug på grund af levevaner kræve, at der hver dag bliver slået et stort antal dyr ihjel. Fra sådanne massemyrderier vil der uundgåeligt udgå samlede makrokosmiske skæbnebølger, der bevirker kollektive, mørke skæbneudløsninger hos dem, som ved at spise kød er implicerede i nævnte massedrab. På lignende måde vil armod og fattigdom i store dele af et lands befolkning med deraf følgende lidelser fremkalde mørke skæbnebølger mod dem, der direkte eller indirekte er med til at opretholde disse tilstande. Ved krige sker der sådanne kollektive mørke skæbneudløsninger svarende til, at de tankearter og manifestationer, som danner baggrund for krigene, deles af eller giver genklang i store befolkningsgrupper. Ved krige og katastrofer sker der som nævnt vældige udløsninger af makrokosmiske mørke skæbnebølger. Kollektive lyse skæbnebølger kan naturligvis også fremkaldes f. eks. ved kollektive humane foranstaltninger.
Mellemkosmisk skæbneudløsning
Individets mellemkosmiske skæbneudløsninger svarer til de tanker og handlinger, individet manifesterer imod sin næste. Tankearter som had og misundelse skaber en mørk skæbne og navnlig, hvis disse omsættes til handlinger til skade for næsten. Kærlige tanker og kærlige handlinger giver modsat en lys skæbne. Næsten betyder her først og fremmest et medvæsen som det selv, men kan også tages i videre betydning. Sætningen: "Elske næsten som sig selv, det er hele loven" gælder ligefuldt, enten næsten tages i snævreste betydning som et menneske eller i videste betydning som alt, hvad man har tilknytning til. Da det enkelte menneske i almindelighed har sin største livsoplevelse i vekselvirkning med andre mennesker, er det her, at en stor del af individets skæbne bliver til. Blandt sine medmennesker får det mulighed for at udfolde sig, som det har lyst og evner til og får også der sine behagelige og ubehagelige erfaringer.
Mikrokosmisk skæbneudløsning
Individets mikrokosmiske skæbneudløsninger svarer til de påvirkninger, individet sender mod sin egen organisme. Man skulle tro, det udelukkende er i væsenets egen interesse at give sin organisme den allerbedste behandling, således at mikrovæsenerne heri får de bedst mulige livsbetingelser. Det viser sig dog i almindelighed langt fra at være tilfældet, idet individet misbruger sin organisme for at få mere eller mindre unaturlige begær tilfredsstillet. Man må her huske på, at jordmenneskenes mentale udvikling betinger en tilsvarende forfining af deres organismer. Medens den robuste organisme er indrettet til fordøjelse af kød- eller ligmaterier, hvilket kun kan ske ved drab af en mængde mikrovæsener, der ikke direkte kan indgå i organismen, har den forfinede organisme ikke den samme modstandsevne til denne proces. Derfor koger man også nu til dags normalt det kød, man spiser. Dette er dog ikke tilstrækkeligt. Hvis man virkelig ønsker at behandle sin organisme på rette måde, bør man, som Martinus nærmere har gjort rede for, udelukkende ernære sig ved vegetarisk føde; men her er de fleste mennesker bundet af gammel vane. De spiser kød, fordi det smager dem bedst, uden hensyn til, hvad der er den rigtige ernæring for organismen.
Men jordmenneskene har desuden i en uhyggelig grad vænnet sig til stimulerende og bedøvende midler, der for det meste er den rene gift for organismen. Tobak, spiritus og narkotiske midler er direkte nedbrydende for al sundhed. Naturligvis varer det ofte et stykke tid, inden virkningerne viser sig fra de forskellige fejlagtige ting, man byder sin organisme. Men ikke blot virker disse ting nedbrydende på selve organismen, de virker tilsvarende nedbrydende på de talentkerner, der er en afspejling af organismen, og som til sin tid medvirker ved opbygning af en ny organisme. Ved overdreven misbrug af giftstoffer opnår man således ikke blot at nedbryde sin nuværende organisme, men man risikerer at nedbryde sine talentkerner så stærkt, at man ikke i sin kommende tilværelse er i stand til at opbygge sin nye organisme fuldkomment uden defekter.
Også de tankearter, man betjener sig af, virker ind på organismen. Hvis ens sindstilstand som helhed er usund i form af tristhed, pessimisme, depression, vrede o.s.v., eller man ofte nærer uvenlige, misundelige, hævngerrige tanker, vil dette også efterhånden forårsage, at organismens sundhedstilstand svækkes.
Man vil sikkert af alt det ovenfor nævnte forstå, at et væsens mikrokosmiske skæbneudløsning har en meget stor betydning for hele dets velbefindende, man behøver blot at se ud over samfundet i dag for at se den virkning, mørke mikrokosmiske skæbnebølger forårsager.
Vejen fra mørk til lys skæbne
Den her foretagne inddeling i makrokosmiske, mellemkosmiske og mikrokosmiske skæbneudløsninger viser, hvor umådelige områder den jordmenneskelige bevidsthed i virkeligheden spænder over, og hvor vigtigt det er at tænke og handle rigtigt på alle disse områder.
Dyret bliver ledet af sit instinkt til at handle rigtigt, d.v.s. i overensstemmelse med dets natur. Hos jordmennesket er instinktet imidlertid ved at degenerere til fordel for intelligensen, men denne er endnu så svag i forbindelse med dets følelse, at den ikke formår at retlede menneskene inden for store felter, hvor de derfor overtræder livets love og derved i høj grad fremkalder eller forårsager skæbnebølger af mørk karakter, der før eller senere vil ramme dem selv. Ved Martinus analyser får vi et indblik i skæbnedannelsen, således at vi har mulighed for, om vi selv ønsker det, at danne hele vor levevis i overensstemmelse med de kosmiske love og opøve evnen til at gøre det gode og elske Næsten som sig selv. Vor skæbne vil herved uundgåeligt til sidst blive en fortsat række af lysende og varmende kærtegn fra Guds primære bevidsthed.