Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1996/6 side 108
Foto af Sören Grind
 
På vej mod kosmisk psykologi
af Sören Grind
 
Voksende interesse for psykologi
Der er en voksende interesse for psykologi i vor tid. Mange romanforfattere skriver om menneskets indre verden og om vore muligheder for at skabe harmoniske relationer. TV bringer stadig flere programmer, der belyser såvel det enkelte menneskes skæbnemæssige baggrund som forskellige foreteelser i tiden, der præger vor kulturs sjæleliv. I forbindelse med Estonia-katastrofen fik de skandinaviske folk gennem massemedierne en betydelig undervisning om en krisesituations forløb. Vi lærte om, hvordan man bedst håndterer og bearbejder en psykisk krise.
For mange mennesker har interessen for psykologien udfyldt det tomrum, der er opstået efter, at de har mistet deres religiøse tro. Materialisten kan ikke længere tro, men vil vide og vender sig hellere til videnskaben for at lære om vor psyke end til trosdogmerne, som ofte er selvmodsigende. Men alligevel oplever stadig flere materialister tristhed og meningsløshed, dvs. i kampen for tilværelsen, som i vor tid mest drejer sig om kampen om penge, og over for den utrolige overflod af fysiske fakta, som strømmer imod os. For stadig flere mennesker bliver spørgsmålet "hvad er meningen?" mere og mere påtrængende. Og videnskaben har ikke svaret.
Vor forcerede udvikling
I vor forvandling fra dyr til menneske lever vi nu i en stærkt forceret udvikling, som i de seneste hundrede år har forvandlet vor tilværelse fra at have været fastholdt i den fysiske verden til, at vi nu mere og mere lever i en mental verden. Denne historisk set nyfødte verden er meget sårbar og har, som det nyfødte barn, et stort behov for omsorg og kyndig vejledning for at vokse sig sundt og for at modnes.
Det bliver da naturligt for nutidsmennesket, p.g.a. den øgede psykiske sårbarhed, at forsøge at forstå og håndtere denne indre verden.
Psykologien som videnskab
Den materialistiske videnskab har jo på en strålende måde været 1900-tallets redning fra lidelse i den fysiske verden og har i stor udstrækning frigjort mennesket fra at arbejde i sit ansigts sved. Det bliver da naturligt for mennesket også at skabe en videnskab om psyken for på samme måde at frelse mennesket fra sjælelige lidelser.
Den materialistiske videnskabs grundlæggende problem, nemlig netop det materialistiske verdensbillede, bliver dog i den psykiske videnskab endnu mere problematisk. Videnskabsmanden lever jo i to verdener, en psykisk og en fysisk, men erkender som materialist kun den fysiske. Når det gælder bygningen af broer og motorer er problemet ikke så stort, men når mennesket begynder at udforske sin sjæl, hvis egentlige eksistens det fornægter, møder det en mængde ømtålelige problemer.
Psykiske fakta
Præcis som i den materialistiske forskning kan psykologiens forskere samle en overflod af psykiske fakta, sortere og analysere dem og på denne måde kortlægge en mængde foreteelser i vor indre verden, som tidligere var skjult for os. Vi har dermed åbnet en dør til et fascinerende, men også nogle gange skræmmende indre landskab i vort ubevidste. Vi har kortlagt store dele af vore psykiske behov og er også til en vis grad begyndt at finde metoder til at hjælpe helbredelsesprocesserne for sjælen. Dette har på store områder ført til betydelige forbedringer for menneskenes liv. Vi ser f.eks. en stærkt udviklet respekt for barnets behov allerede fra fødslen, så der tages meget hensyn til den nyfødtes følsomme sind. Korporlig afstraffelse af børn er blevet forbudt, og den sorte pædagogik i skolen forsvinder mere og mere. Men på trods af disse fremskridt virker det alligevel, som om problemerne på det sjælelige område vokser hurtigere end vor evne til at afhjælpe dem.
Psykologien og verdensbilledet
Så længe det anerkendte verdensbillede kun viser de psykiske fakta, men ikke afslører deres mening og sammenhæng, så kan man ikke finde frem til årsagerne til menneskenes sjælelige lidelser. Den materielle videnskab kan kun iagttage virkningen i form af vor skæbne, men ikke finde frem til skæbnens årsag. Skæbnens årsag findes ikke i den fysiske verden og kan derfor ikke måles og vejes. Derfor anses et menneskets skæbne for at være et resultat af tilfældigheder og ydre omstændigheder. Dette fører menneskets tanker ind i en alvorlig konflikt med nogle af dets mest grundlæggende behov, nemlig behovet for at se en mening med livet og behovet for at føle, at det kan påvirke og kontrollere sin tilværelse.
Magtesløshed er en stressfaktor
I vor udvikling fra dyr til menneske har vi udviklet en voksende evne til at beskytte os mod og kontrollere vor fysiske omverden som f.eks. vejrets luner, andre dyrearter og mørket. Vi kan kontrollere vore huses indendørsmiljø, temperatur, lys og fugtighed og iklæde os effektivt beskyttende klæder til værn mod det ydre vejr. Men når det gælder vor skæbne efterlader vort nuværende verdensbillede os mere ensomme og nøgne end nogensinde. Vort religiøse instinkt har tidligere i vor udvikling kunnet givet os troen på højere magter, der kunne hjælpe os i kampen for tilværelsen og skabe mening i vort liv, men den forcerede intelligensudvikling har overført vor tro til en tro på materien som livets fundament og eneste virkelighed. Vi har udviklet kontrol over mange ydre farer, men ikke over for de indre farer.
Nyere stressforskning har ført frem til, hvad man kalder et todimensionalt stressbegreb [1], som hævder, at stress kun bliver skadeligt under visse betingelser. Den faktor som her har afgørende betydning er individets kontrol over situationen og mulighed for at håndtere stressårsagen. Ifølge disse iagttagelser er de mest fordelagtige betingelser for indlæring og kompetenceudvikling tilstede, når høje krav fra omgivelserne stemmer overens med mulighederne for kontrol. Er der mulighed for at handle, kan stress opleves som en udfordring. Har man derimod ikke mulighed for at handle eller påvirke sin situation, så oplever man magtesløshed, og dette kan nedsætte ens immunforsvar, hvilket f.eks. den psykosomatiske forskning har vist.
Vi ender her i et accelererende dilemma: de hurtigt ændrede livsbetingelser som stiller større og større krav fra omgivelserne, kombineret med et materialistisk livssyn, som får mennesket til at føle sig som en magtesløs kastebold for skæbnens luner.
 

Viktor E. Frankl, f. 1905, østr. psykiater. Understregede betydningen af at finde en mening.
 
Behovet for en mening med livet
Det religiøse princip er ifølge Martinus netop et princip, dvs. en evig struktur i vor bevidsthed. Martinus fremhæver også to dimensioner i sin analyse af korsets symbolik for at give os en forståelse af vor tilværelse. Den vandrette linie symboliserer alle fysiske og psykiske realiteter, mens den lodrette linie symboliserer meningsdimensionen. Begge dimensioner er lige vigtige for at forstå tilværelsen og dermed en meningsfuld vekselvirkning med den.
Nutidsmenneskets sjælelige problemer og de deraf følgende problemer med narko, selvmord og stigende vold falder sammen med materialismen, som ikke vil beskæftige sig med meningsdimensionen, der kun betragtes som et spørgsmål om tro og ikke som et emne for viden og videnskab. Den psykologiske videnskab præges stort set af den samme indstilling, men flere kendte psykiatere og psykologer, som f.eks. Viktor Frankl, Roberto Assagioli og C.G. Jung, har også påpeget betydningen af den eksistentielle dimension, og at vi har et behov for at kunne se en mening med vort liv for at kunne bevare vort psykiske helbred. Jung mente, at de fleste af hans klienter havde problemer i forbindelse med den eksistentielle dimension [2], og Frankl grundlagde en gren inden for psykoterapien, Logoterapien, som netop baserer sig på vort behov for en mening med livet. AA-bevægelsens tolvtrinsprogram tager bl.a. sit udgangspunkt i Jungs udtalelser om, at menneskers brug af narko og alkohol er en ubevidst søgen efter den åndelige dimension eller Gud. Dermed bliver jo også den åndelige side af behandlingen af afgørende betydning for resultatet.
Selvopholdelsesdriften er en primitiv form for mening med livet
Følelsen af en manglende mening med livet får flere og flere mennesker til at søge tilbage til mere primitive former for religion, ritualer, shamanisme m.m. Ligesom et menneske i en psykisk krise tit i en periode af krisen forsvarer sig mod dens angstfremkaldende følger ved regression, dvs. en tilbagevenden til tidligere udviklingstrin, således vender nutidsmennesket sig i sin kulturelle krise til fundamentalismen inden for religion og til et råb om den stærke mand inden for politikken. Mange mennesker ikke mindst blandt ungdommen opsøger spændingsoplevelser, voldsvideoer og narko. Der er voldsmænd og røvere, som har fortalt, at det netop er i kampens hede, at de føler, at de lever, at de får et "løft". Det føles jo meningsfuldt at følge sin selvopholdelsesdrift og besejre en truende fjende. Det føles mere virkeligt og meningsfuldt at være i direkte kamp med en håndgribelig fjende end at kæmpe med den følelse af magtesløshed, som fylder en ved mødet med arbejdsløshed og den accelererende jagt på penge, som drager stadig flere mennesker ind i en krig med en usynlig fjende.
En videnskab om moral
Religionerne har formuleret en moral, der har til formål at vejlede menneskene til at leve i harmoni med Guds vilje og dermed få en lykkelig skæbne i det mindste i livet efter dette i det evige paradis. Menneskets udviklingstrin afspejles i dets gudsopfattelse og moralregler. I vor historie ser vi en udvikling. Som vikinger havde vi dræbende og straffende guder, og idealet for os var at kunne dræbe. Senere blev vor gudsopfattelse mere altruistisk og forsonlig. Mennesket skaber Gud i sit eget billede, indtil Gud gennem livet omskaber mennesket i sit billede.
Martinus definerer begrebet moral på følgende måde: "'Moral' udgør således en begyndende vejledning i at beherske tankeklimaer på samme måde, som 'videnskaben' er en begyndende vejledning i beherskelsen af fysiske 'klimaer'. 'Moral' udgør altså i princippet det samme for tankeskabelse, som 'videnskab' udgør for fysisk skabelse." [3]
Moralen har gennem tiderne ofte været belastet med en intolerance imod det onde. Svovlprædikener og moraliserende synd- og skyldforestillinger har skræmt mange af vor tids mennesker væk fra en sund dialog om moral.
Når vi nu på en mere upartisk og videnskabelig måde vil nærme os en god moral, dvs. en sund beherskelse af vore tankeklimaer og dermed vor skæbne, må vi også tage stilling til, hvor mennesket kommer fra, og hvor det er på vej hen. En vejledning i, hvordan vi skal beherske vore tankeklimaer, kan ikke isoleres fra, hvad der udgør menneskets fortid, og hvad der vil blive dets fremtid, hvad der udgør menneskets hunger og dets mættelse. På samme måde kan heller ikke en bygmester vejlede sine medarbejdere, hvis han ikke har et mål og en plan med byggearbejdet.
Åndsvidenskaben giver inspiration til psykologien og hjælper det enkelte menneske til bevidst at styre sin skæbne
Martinus åndsvidenskab viser for den, som er på bølgelængde med den, at de store spørgsmål i livet ikke udelukkende er tilgængelige ved hjælp af evnen til at tro. Med sin intuitive evne og sine logiske tankerækker anskueliggør Martinus for læseren et for intelligensen tilgængeligt verdensbillede, der beskriver livets evige struktur, udviklingens nuværende mål og meningen med vor skæbne og vor oplevelse af lys og mørke. Han viser, at meningen med vor udvikling fra dyr til menneske er at omskabe os til moralske genier, at vi skal få 100 procents personligt kendskab til mørket og dets konsekvenser. Når dette erfaringsmateriale er bearbejdet og føjet til det evige verdensbillede, så er den humane udvikling fuldendt, og mennesket er kun i stand til at gøre det gode. Set i dette udviklingsperspektiv giver ethvert individs erfaringsindsamling næring til fremvækst af kosmisk bevidsthed. Martinus viser også, hvorledes reinkarnationsprincippet og karmaloven garanterer en fuldstændig retfærdighed, og at det enkelte individ suverænt skaber sin egen skæbne. Han viser dermed, at alle tanker om at være offer eller martyr er illusoriske og holder mennesker som fanger i mentale fængsler med depression og fjendskab til følge. Når vi således får kendskab til vort eget ansvar for vor skæbne, får vi samtidigt det nødvendige udgangspunkt for efterhånden at erobre magten og kontrollen over vor bevidsthed og dermed over vort liv.
"Alt er såre godt" bliver i fremtiden psykologiens og psykoterapiens fundament
Det evige verdensbillede giver slutfacittet "alt er såre godt". Dette slutfacit vil således blive udgangspunkt for al fremtidig forskning. Det gælder også for enhver bestræbelse, der har til formål at give os en sand forståelse af vor personlige skæbne.
Det siges, at sandheden gør os frie. Dette er kosmisk set også rigtigt, men samtidig er det sådan, at det er en meget gradvis proces ud fra sin teoretiske viden at udvikle en genial færdighed. Sandheden er ifølge kosmologien, at vi ikke har ydre fjender, at de såkaldte fjender i virkeligheden er Guddommens redskaber, der bringer dét tilbage til os, som vi engang selv har sendt ud. Således lærer vi konsekvenserne af vore handlinger at kende, og dermed lærer vi at gøre det gode. Vort talent for at forstå dette og efterhånden for at begynde at føle det udvikles naturligvis gradvist, jo mere vi studerer denne tankegang og øver os i at bruge vor viden i forskellige dagligdags situationer. Men i de tilfælde, hvor vi oplever situationer af særligt truende eller smertefuld karakter, vil vi længe endnu mærke, hvorledes vore gamle talenter automatisk overtager og styrer vore reaktioner. Vi bliver hidsige eller skuffede, bliver irriterede og føler os som ofre. Men for hver gang vi bearbejder disse skæbnesituationer med vort nye verdensbillede, vokser vort talent og kommer os hurtigere og hurtigere til hjælp, så vi kan bryde ud af vore mentale fængsler. Når vi for et par år siden sad fast i et mentalt fængsel i et par uger, så kan vi måske i dag komme ud af denne tilstand på et par dage eller timer. Det er et perspektiv vi let overser, når vi er midt inde i det mentale fængsel.
Tilgivelse er en proces, tanken går i rundkreds
Når man tager udgangspunkt i "alt er såre godt", bliver målet for al helbredelse af sjælelig smerte dette at forsones med det skete og med den såkaldte fjende. Men udviklingen foregår aldrig i spring. Vi kan altså ikke, selvom vi har den teoretiske viden at "alt er såre godt", straks tilgive alt og alle. Det betaler sig heller ikke at sige til et femårs barn: "Hold op med at være så barnlig, hold op med at repetere de der primitive stadier, opfør dig som en voksen". Tilgivelse er altså en proces. Vi reagerer ofte automatisk og dermed ubevidst med ikke-tilgivelse, og med åndsvidenskaben har vi nu fået overblik over et stort trænings- og arbejdsfelt i tilgivelsens kunst. Dette arbejdsområde vil få en mere og mere central placering inden for psykologisk forskning og psykoterapeutisk arbejde. Vi må øve os i at iagttage, hvorledes en virkelig tilgivelsesproces bedst foregår, og i at kunne skelne denne fra den tilsyneladende tilgivelse som snarere udelukker os fra en sand og dermed fri relation til det skete.
Bønnen som hjælp i tilgivelsesprocessen
Åndsvidenskaben og den oprigtige samtale med vor næste, som nogle gange må være en psykoterapeut, har yderligere et effektivt hjælpemiddel i bønnen. Med bønnen opøver vi et talent til at bruge den højeste form for helbredende dialog. Når vi, ud fra vort kendskab til åndsvidenskaben, beder om styrke til at tilgive, beder om styrke til at overvinde visse lavere tankeklimaer og mediterer kærligt på vore såkaldte fjender, så fører vi en dialog med den højeste iscenesætter af livets skuespil. På denne måde frigør vi os efterhånden fra vor bevidstheds skyggeområder og kan med afbalanceret sind møde vor næste.
Litteraturhenvisninger
1. Gunnar Aronsson: Arbejdspsykologi, stress- och kvalifikationsperspektiv, 1986.
2. Se bl.a. C.G. Jung: The practice of psychotherapy, s. 76, 1966.
3. Martinus: Livets Bog 2, stk. 444.
 
Oversættelse: BJ