Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1970/22 side 267
Mogens Møller
En uge i Vestberlin
 
Forhistorien
For ca. fem år siden opholdt jeg mig en kort tid i "Gesundungshaus Bad Sachsa" i Sydharzen, et vegetarisk kursted, som hører ind under Mazdaznan-bevægelsen. Jeg var ikke indstillet på at holde foredrag, idet mit tyske ordforråd var meget begrænset. Det blev dog til, at jeg en aften alligevel blev bedt om at forsøge at fortælle en gruppe gæster og medarbejdere lidt om Martinus og hans verdensbillede. Kurstedets leder, hr. Bruno Hildebrand, havde hørt om Martinus i Holland, og både han og flere af de andre, jeg talte med, var interesserede og glade for det, jeg kunne fortælle. Mazdaznan-bevægelsen er en åben, tolerant og frit arbejdende bevægelse, som kurstedet i Bad-Sachsa repræsenterer på en meget fin måde. Man er åben for nye tanker, der er på bølgelængde med det, man arbejder med, hvilket bl.a. ytrer sig på den måde, at hr. Hildebrand og andre af kurstedets medarbejdere er medarrangører af møder og kongresser i Schweiz og Tyskland, hvor åndeligt orienterede mennesker fra forskellige retninger og bevægelser mødes, holder foredrag og udveksler erfaringer udfra en forståelse af, at det er oplysning og samarbejde og ikke konkurrence og rivalisering, der er fremtidens løsen. Da vi skiltes, sagde hr. Hildebrand, at han håbede inden alt for længe at kunne invitere Martinus og en medarbejder, der kunne fungere som tolk for ham, til en sådan kongres.
Forarbejdet
Der gik nogle år, så kom der invitation til Martinus, som dog ikke mente, at han kunne ofre tid og kræfter på en kongres, og selv om det var på tale, kom heller ikke nogen af instituttets medarbejdere af sted. Invitationen blev imidlertid gentaget i år, og denne gang blev det stærkt understreget, at man var meget interesseret i, at nogen fra Martinus Institut deltog i "Den 3. esoteriske kongres i Berlin", hvor man ønskede at give 1½ times taletid til en foredragsholder. Efter samråd med Martinus blev det bestemt, at den unge hollænder Gerard Oude Groen og undertegnede skulle repræsentere Martinus Institut ved kongressen. Oude Groen, der kom til Danmark for ca. tre år siden for at studere Martinus Kosmologi, har tidligere arbejdet flere år i Tyskland og taler udmærket tysk. Han følte imidlertid, at hans kendskab til kosmologien endnu ikke var omfattende nok til at stå på en talerstol for en stor kongresforsamling. Jeg var derimod ikke sikker på, at jeg kunne tilstrækkeligt tysk til at udtrykke, hvad jeg gerne ville. Det blev dog tilrettelagt sådan, at jeg skulle holde foredraget, og Oude Groen skulle ordne bogsalg og tale med folk ved bogdisken.
For at kunne give et overblik over Martinus-litteraturen måtte vi også have bøger med på esperanto og engelsk, da der desværre endnu kun foreligger en lille bog af Martinus: "Menneskehedens skæbne" samt et par brochurer på tysk. Der findes imidlertid en del tyske oversættelser i manuskriptform af Erik Gentsch og af Doris Gregersen, som jeg gav mig til at studere grundigt i håb om at blive i stand til at fortælle kongressens deltagere både om den altomfattende storhed, Martinus værk gennem hans analysering af de evige love og livsprincipper er udtryk for og samtidig om den karakteristik og forklaring af menneskehedens nuværende situation i forhold til fortid og fremtid, som også er en væsentlig side ved kosmologien. Jeg håbede at kunne klare denne opgave, som jeg følte skulle løses, hvis det på nogen måde kunne lade sig gøre, og både kongresledelsens glæde over, at vi ville komme, og Martinus fortrøstning til, at det nok skulle gå, var en stimulerende inspiration.
Rejsen
Torsdag den 17. september om eftermiddagen startede vi, og bilen var tungt læsset med brochurer og bøger. Vi skulle nå færgen i Gedser og via Warnemünde køre gennem Øst-Tyskland til Vest-Berlin, hvortil vi ankom fredag den 18. ved 15-tiden. Vi var lidt spændt på, hvordan turen gennem Øst-Tyskland ville forløbe, ikke mindst fordi sådanne bøger og brochurer, som vi medbragte, absolut ikke må indføres der. Allerede på færgen mærkede man, at man var under kontrol, idet paskontrollen "tildelte" os et hotel i Rostock, som vi måtte betale med det samme, og det var dyrt! Man skulle synes, det må være en god indtægtskilde for den østtyske stat at "tildele" turister hotelværelser. Vore bekymringer med hensyn til toldkontrollen viste sig heldigvis at være unødige. Kufferterne blev ikke engang åbnet, og vi følte, at Martinus bøger var beskyttet. Efter undersøgelse af vognen, bl.a. spejlkontrol under den, fik vi tilladelse til at passere, og glade og lettede ankom vi til det fine - og dyre - hotel i Rostock.
At køre fra Rostock til Berlin er som at køre tilbage i tiden. Landskabet er smukt, bl.a. på grund af de mange træer, der er spredt ud over det, og som også vokser på begge sider af landevejene.
Disse vejtræer frembyder dog ikke den samme fare for trafikken, som de ville gøre her hjemme, da der slet ikke er en sådan trafik som på de danske veje. Bilerne var få og næsten alle gamle modeller, og de kørte ikke særlig hurtigt. Husene er gamle, og vejene er meget dårlige set i forhold til, hvad vi er vant til. Der er toppet brolægning i alle de små byer på vejen, ikke alene i byerne, men et langt stykke inden og efter hver by, så vi blev "rystet godt sammen", inden vi nåede Berlin.
Pludselig så vi byen i det fjerne og var - uden egentlig at have haft nogen fornemmelse af Øst-Berlin som storby - ved "muren" og kom lige så let igennem her, som vi var kommet det i Warnemünde. Så kørte vi ad brede boulevarder gennem den storstad, som for forholdsvis få år siden var en ruinhob og et bombekrater. Nu er den en hypermoderne storby, men en by med en mærkelig stemning.
Med sin adskillende mur er den ikke blot et symbol på jordmenneskelig splittelse og splid. En stærk koncentration af kræfter på godt og ondt føles at være til stede, og berlinerne giver selv udtryk for, at de føler, deres by på en særlig måde vil få betydning for menneskehedens fremtid.
Der var aftalt et mødested med en kontaktmand, hr. Niessler, som gennem en del år via esperanto har korresponderet med instituttet. Hr. N. havde skaffet os logi, og selv om Oude Groen måtte tilbringe sine Berliner-nætter som en anden "Madame Recamier" på en "chaiselongue", så han blev helt svajrygget af det, og jeg lå i en ældre hospitalsseng, hvis længde var beregnet på, hvad der var normal højde for 50 år siden, så er det ikke det, vi først og fremmest tænker på, når vi ser tilbage på en uges logi i Berlin. Vi mindes den uforlignelige, hjælpsomme og søde 80-årige dame, som gratis stillede det ene af sine to værelser til vores disposition og gav os morgenmad og - hvis vi var hjemme på andre tider af dagen - straks ville høre, om der var noget, vi trængte til. Fru Charlotte Treichel i Paradestrasse blev vor "Berliner-mutter", og en mere omsorgsfuld, hjælpsom og elskelig "mutti" skal man lede længe efter.
Kongressens forløb
Kongressen varede fra lørdag den 19. september til og med fredag den 25., og der var i alt 36 foredrag, gennemsnitlig fem om dagen, der fordeltes over formiddag og aften. Når man ikke er vant til at høre tysk og heller ikke til at høre foredrag (jeg holder dem jo bare), føler man, at det ville være meget trættende at overvære halvt så mange, ja, blot en trediedel. Vi var da heller ikke til dem alle, men til mange. Vi prøvede at finde ud af, hvad der måtte være mest interessant og inspirerende, og somme tider var vi heldige og hørte noget virkelig godt, til andre tider var vi enige om, at det havde været bedre for os at gå en tur i Berlin, som vi faktisk ikke fik set ret meget af. Det var meget nyttigt for mig de første dage at få en masse tysk ind gennem øret, inden jeg selv skulle på talerstolen på kongressens 4. aften. Blandt de tretten foredrag, jeg hørte de første tre dage, var der mange gode, men jeg fandt intet, der gav udtryk for et sådant overblik og med en sådan klar struktur, som karakteriserer Martinus kosmologi. Denne opfattelse står naturligvis helt for min egen regning (repræsentanter for andre grupper kan have en helt anden opfattelse), og fra min side er det ikke ment som en kritik af kongressen, at jeg synes, der var et og andet, som kunne undværes. Tværtimod er jeg fuld af beundring for dens ledelse, som det virkelig lykkedes for at få så meget værdifuldt frem. Det er opmuntrende at se, at der er betydningsfulde, positive kræfter i gang i vor tid, som - trods alt - peger frem mod en ny og bedre verden. Men jeg må indrømme, at jeg uvilkårligt tænkte: "Vil mit foredrag, der er mit første på tysk, mon ikke drukne i mængden af rutinerede tysktalende foredragsholderes fremstilling af det, der ligger dem på hjerte?"
Så blev det tirsdag den 22. september. Jeg blev hjemme fra formiddagens foredrag for at lave min disposition, og vor "Berliner-mutti", som var lige så opsat som vi andre på, at det skulle gå godt, listede på tåspidserne for ikke at forstyrre mig. Aftenen forinden havde fru Dunnewolt fra Holland, der har kendt Martinus arbejde gennem mange år, holdt et ganske kort foredrag og fortalt lidt om Martinus samt vist en række symboler uden at sige så meget om dem, det var der slet ikke tid til. Fru D. gjorde dette på en fin og charmerende måde og var mig en glimrende støtte ved at give tilhørerne en "aperitif", som fik dem til at længes efter mere. Martinus symboler gjorde også her et stærkt indtryk på mange mennesker.
Den 22. om aftenen skulle en dame fra Berlin tale før mig (nogle af de bedste talere ved kongressen var for øvrigt kvinder). Hun talte om, at der ingen død findes, kun evigt liv. Dette udmærkede foredrag var - som flere af de andre - lidt for mystisk betonet efter min mening og med lidt megen tale om "mestrene" med navns nævnelse og næsten tilbedelse af dem. Men derudover var foredraget absolut godt og velholdt.
Efter en pause med åbne vinduer (støjen fra gaden gjorde det desværre umuligt at have dem åbne under foredraget) blev det min tur. Det første, der skete, var, at jeg fik at vide, at mine lysbilleder ikke passede til apparatet, og mit foredrag var et decideret symbol-foredrag. I en sådan situation er det godt at kunne bevare den ydre ro, selv om det er anderledes indvendig. Men hjælpen var nær, en behjertet schweizer sagde: "Jeg har et apparat i min bil, der vil passe, det vil tage ca. 10 minutter at hente det". Han sprang. Jeg talte, og jeg fik tilhørerne til at le (heldigvis ikke af men med mig), og efter denne indledning, hvor jeg talte om "det ubehagelige gode", var projektoren på plads, og det første billede kom på skærmen, helt som jeg havde beregnet. Det var "Partikler og tomrum". Så kom "Mennesket som stjernesystem", "Livsenhedsprincippet", "Hovedsymbolet", "Spiralen", derefter en kort gennemgang af "Tankeklimasymbolet" specielt med henblik på polprincippet, og til slut "Bønnens mysterium". De, der kender symbolerne, vil vide, at det var "en stor mundfuld", men det gik godt, det kunne jeg mærke på stemningen bagefter og på hr. Hildebrands tak til sidst. Ikke mindst en replik fra en kvindelig tilhører glædede mig, fordi jeg synes, den karakteriserer Martinus arbejde. Hun sagde: "Dette her var godt, her er hjernen kold og hjertet varmt. Det er det, fremtiden har brug for".
Eftervirkningen
Vi kunne have solgt langt flere bøger, end vi gjorde, hvis mere havde været oversat til tysk (og vi solgte pænt!). Interessen er vakt, og der er ingen tvivl om, at adskillige tyskere og schweizere er blevet interesseret i Martinus verdensbillede på grund af dets klare, lysende stringens, hvor det evige ses i nu'ets perspektiv, og nu'et i evighedens, og hvor det varme hjerte eller kærligheden absolut er det vigtigste, men afbalanceret af logik til intellektualiseret følelse. Også mestrene, som ved denne kongres blev meget omtalt, har deres naturlige plads i kosmologien, blot ikke som "navne" og "prominente personer", men som det, de også selv først og fremmest véd, de er: den evige Guddoms organer og redskaber, som kan kontaktes ved at kontakte "Du, som er i himlen".
For en uge siden fik jeg brev fra Bad Sachsa, og det var et dejligt slutpunkt på kongressen. Der står bl.a.: "Endnu engang tak for det værdifulde bidrag, som sikkert har åbnet nye perspektiver for mange af de tilstedeværende. Perspektiver, som vi alle behøver for at kunne begribe den fremtid, vi skal opleve, i hele dens storhed. Vil De endnu engang fremføre vor tak til hr. Martinus for alt, hvad han har gjort!" - Brevet indebærer muligvis også et nyt startpunkt, idet det indeholder en invitation til at komme og holde kursus i kosmologi i Bad Sachsa næste år.
MM