Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2002/3 side 65
Distinktioner
Det offentlige rum, det personlige rum og det private rum
af Finn Olav Skogmo
Finn Olav Skogmo
Kosmologien – Det Tredje Testamente – giver en stor tryghed og glæde for enhver, som ønsker et offentligt rum med samvær, samtaler og fremtidige bevidsthedsmål i sin vandring på denne Moder Jordklode.
Mennesket har tidligere formet dette offentlige rum med religion og filosofi og politisk samfundsforståelse og almen livskundskab ud fra erfaringsdannelserne i sin hverdag. Men det offentlige rum bliver let følelsesmæssig upersonligt, selv om det giver tryghed på ens erkendelses-ståsted og en glæde i intellektualitet.
 
Jeg har været en uge i Klint. I gruppetilbudet med under 8 personer til stede kom det personlige rum frem i glimt, og et andet engagementsniveau åbenbarede sig. Personlige oplysninger, som mennesker gerne deler – skilsmisser, vanskelige arbejdsforhold, problemer med egne børn eller andre familiemedlemmer, sygdomsdiagnoser og ønsker for fremtiden. Alt kunne gives inden for rammerne af denne gruppe, og tilbagemeldinger fra andre i gruppen, med udgangspunkt i kosmologien, var tilgængelig og stort set ønsket. Et godt rum at være i. Men selvsagt er det i dette rum også så trygt, at "det nødvendige ubehag" ikke er nogen trussel.
Jeg ved ikke, om jeg var i det private rum sommetider under min vandring i Klint. Små episoder uden ordveksling og måske et eller to to-personsmøder med ord foregik muligvis med en eller to fødder i dette rum. Følelsesmæssigt er det private rum jo noget helt andet end det personlige rum. Her er der en risiko for at blive "udleveret" og "gennemskuet" i "sit dyrerige", og tavshedsløfte har man jo ikke som tryghed. Her kan den humoristiske sans let være væk, og Martinus siger jo, at modsætningen dertil er dømmesyge.
Her er utryghed og måske ubehag resultatet, og ubehaget ligger i, at "dette fortæller jeg ikke til nogen", og så blev det alligevel fortalt. Direkte med ord eller indirekte ved at man blottede sig på en vis måde. Ubehageligt.
Det private rum er en udfordring for symbol nr. 7 – livsenhedssymbolet. Alle principper skal kunne ses på niveau fra makrokosmos til mikrokosmos. Alle principper er aktuelle for forståelsen af mennesket i sit private rum. Incestproblematik. Misbrugsproblematik. Uærlighedsadfærd over for næsten. Konkrete fakta omkring ethvert menneskes barnedrama – graden af tryg kærlighed. Graden af omsorg. Graden af støtte til at udvikle identitet og sin selvopfattelse og styrken i selvfølelsen. Graden af tryghed ved nærhed mellem mennesker og evnen til adfærd med udgangspunkt i "det du vil, at andre skal gøre mod dig, skal du gøre mod dem". Skæbnebuernes arena. Rummet for ærlighed over for restgraden af dyreriget.
Jeg formoder, at mennesker har oplevet Martinus villig til at give enkeltpersoner megen rådgivning i deres private rum. Efter det jeg forstår, så gav han personlige samtaler på det niveau.
Jeg har selv gennem et 20 årigt arbejdsliv været på psykoterapiens arena som behandler. Arbejdsforholdene er blevet væsentlig lettere, efter at jeg fra midten af 80'erne begyndte at forstå menneskelivet ud fra kosmologiens baggrund og fra da, midten af 80'erne, og frem til dags dato har min egen "forskning" været drevet i en meget højere inspirationsgrad, end det var tilfældet i det diagnostiske system i psykiatrien og den forståelse af sygdom og sundhed, som i dag er i psykiatrien og psykologien. Jeg vil slutte med et ønske. Martinus siger jo, at det vigtigste er at lære sig at ønske rigtigt. Selv om "sagen" vil tage 250 år, før den slår an, håber og ønsker jeg, at der kan etableres noget i det private rum, således at de, som viser modnende udvikling og modtagelighed for kosmologien, kan gives et sådant tilbud, hvis de samme mennesker beder om det. Psykiatrien og psykologien giver for få muligheder for disse mennesker.
 
Finn Olav Skogmo er psykiater.