Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 2002/2 side 31
1:3  >>
H.C.Andersen
Døden – en illusion
H.C.Andersen og døden 1:3
af Harry Rasmussen
Harry Rasmussen
Døden er et spørgsmål, der har optaget de fleste tænkende mennesker gennem tiderne. For mennesket og digteren H.C.Andersen var døden et emne, der optog ham helt fra barndommen. Det hang især sammen med, at han som 11-årig mistede sin kære fader, der døde af en uhelbredelig tuberkulose. En begivenhed, der kom til at præge sønnen stort set resten af livet, og som naturligt nok fik indflydelse på hans forfatterskab. Som omtalt og nævnt i mine tidligere artikler her i bladet og andetsteds, består der en stor overensstemmelse mellem den store digters livsopfattelse – og herunder hans opfattelse af døden – og Martinus' kosmiske analyser. Det skal vi endnu en gang se nærmere på i denne artikel.
 
Noget af det væsentligste og mest fascinerende ved H.C. Andersens forfatterskab er især, at dette stort set altid er udsprunget af hans personlige oplevelser og erfaringer. Tilmed i så høj grad, at der ofte er tale om en næsten direkte, om end digterisk bearbejdet og forædlet gengivelse af hans eget livs hændelser og begivenheder. Hans digtning er derfor ikke blot oplevet, men også levet – og kun i mindre grad tænkt. Der er i denne en sammenhæng og konsekvens, som er så nøje forbundet med hans liv og person, at der er fuld dækning for at sige, at hans eget blod banker i så godt som alt, hvad han har skrevet. Det følger heraf, at jo større kendskab, man har til Andersens personlige liv og skæbne, desto større vil udbyttet blive ved at læse hans værk. Som gentagne gange påpeget, udfolder hans digtning sig i flere dimensioner eller planer – tydnings- eller tolkningsplaner så at sige – og det gælder nok især for eventyrenes vedkommende. Der er derfor god grund til at bruge digterens egne ord om, at "forkundskaber er nyttige", som rettesnor, specielt hvis man ønsker at trænge dybere ind i hans forfatterskab.
Liv og digtning
Men at der består en indre overensstemmelse og tæt sammenhæng mellem Andersens digtning og hans personlige liv og oplevelser, bør ikke forlede nogen til at tro, at dybden i hans forfatterskab er skabt eller ligefrem konstrueret ved en udstrakt analogisering, eller ved gennemtænkt allegoriseren eller fantaseren. Den er heller ikke tilvejebragt gennem systematisk tænkning og spekulation, som i det hele taget ikke var den improvisatoriske og poetisk anlagte digters livret. Men endnu mindre skyldtes det hans påståede store forfængelighed og selvoptagethed, som ikke mindst samtiden bebrejdede ham for. Måske fordi den ikke var i stand til at acceptere – og langt mindre til at forstå – Andersens erklærede opfattelse og overbevisning om, at han og hans liv var udset af Forsynet til at skulle være intet mindre end en forkyndelse af livets eget store eventyr: "Mit livs historie vil sige verden, hvad den siger mig: der er en kærlig Gud, der fører alt til det bedste."
H. C. Andersen
Netop på denne baggrund vil det formentlig være nemt at forstå, at H. C. Andersen i høj grad var en inspireret og intuitiv digter. Derfor har de væsentligste og bedste af hans værker – og det gælder navnlig eventyrene – udfoldet sig spontant af hans skabende bevidsthed i de såkaldte inspirerede øjeblikke. Selve arbejdet med idé og udformning er i vid udstrækning foregået ubevidst, eller måske rettere underbevidst, og resultatet heraf siden dukket frem – ofte i næsten fuldt færdig form – når tiden var moden. Andersen siger selv om de af eventyrene, der var hans egen opfindelse, – nogle eventyr var gendigtninge af folkeeventyr eller inspirerede af andre forfatteres eventyr og fabler – at "de lå i tanken som et frøkorn; der behøvedes kun en strømning, en solstråle, en malurtsdråbe, og de blev blomst." – Der krævedes altså kun en i øvrigt ofte ganske ubetydelig impuls fra omgivelserne, for at sætte hans tanke- og følelsesliv i den slags svingninger, som igangsatte hans rige digtersinds forunderlige, ubevidst skabende aktivitet. Men råmaterialet for denne kreative funktion var primært hans personlige oplevelser, erfaring og viden.
Det bør dog nok nævnes, at ikke alle eventyr og historier kom lige let og smertefrit til ham. Enkelte af dem arbejdede han med i en længere periode. Det var eksempelvis tilfældet med "Dynd-Kongens Datter" (1858), som han ifølge sine egne oplysninger omskrev seks til syv gange, førend han fandt det tilfredsstillende. Men omskrivningsarbejdet gjaldt fortrinsvis den litterære, sproglige form og stil, som for Andersen var identisk med den klarhed og præcision i udtrykket, der enklest og stærkest åbenbarer selve grundidéen. Denne idé, "det af Gud Givne", som han selv siger, kom derimod øjeblikkeligt og spontant til ham, således som tilfældet var med de allerfleste af hans eventyr og historier, og for resten også med hans romaner, skuespil og digte.
Den kosmiske dimension
"Mit livs eventyr indtil denne time ligger således nu oprullet for mig så rigt, så smukt, så fortrøstningsfuldt! – selv af ondt kom godt, af smerte kom glæde, en tankedyb digtning, jeg kunne ikke digte den så." Sådan konkluderer Andersen bl.a. i dette citatudpluk fra selvbiografien "Mit Livs Eventyr", 2. del, der først udkom på dansk i Samlede Værker 1877. – "en tankedyb digtning"! Ja, for her er vi ved noget af det væsentligste og mest interessante ved H. C. Andersens forfatterskab: Det rummer nemlig et fond af kosmiske eller universelle idéer, tanker og forestillinger om tilværelsen, som der især for os kosmologiinteresserede er god grund til at kigge lidt nærmere på. "Jeg kunne ikke digte den så", nej, ikke i den forstand, for dette idéfond kan kun være fremkommet i hans bevidsthed, fordi han – i al fald i sine bedste og lykkeligste livsøjeblikke – var i besiddelse af en virksom og i visse tilfælde viljestyret evne til at bringe sig i kontakt med de dybere bevidsthedslag, der udgør den intuitionens "kilde", hvorfra de kortvarige, salige "syn" af livets enhed og evighed og tilværelsens organiske sammenhæng, de såkaldte "kosmiske glimt", har deres udspring. Herved blev en væsentlig og betydelig del af hans forfatterskab tilført det idé- og tankemateriale og den viden eller intuitive indsigt i de kosmiske, universelle fakta eller "sandheder", som mere eller mindre åbenlyst findes i en stor del af eventyrene, men som dog også forekommer i hans øvrige prosa og poesi.
At H. C. Andersen så at sige blev opsøgt af, hvad der med fuld ret kan kaldes "kosmiske glimt", kan fra et kosmologisk synspunkt betragtet kun skyldes, at han havde en åben, varm og levende interesse for og en etisk-moralsk holdning til sine medmennesker og til alt liv. Hans digtning udgør faktisk ét eneste stort, tolerant og kærligt forsvar for ethvert levende væsens eksistensberettigelse, livsopfattelse og adfærd, ganske som det er tilfældet med Martinus' kosmiske analyser, forfatterskab og hele virksomhed. Begge skildrer de, hver på sin måde, en mangfoldig og broget verden, hvori alt – også de såkaldt "døde" ting – er udtryk for levende væsener og kræfter, med hver deres individualitet og personlige liv, forudsætninger, livsvilkår og oplevelsesmåde, der ofte er så diametralt modsatte af hinanden, at væsenerne synes fremmede for og ubeslægtede med hverandre. Men til trods for den brogede, nuancerede mangfoldighed og forskellighed, der kan være i de levende væseners indbyrdes liv og fremtræden, er H. C. Andersen og Martinus fuldkommen enige i opfattelsen af, at alle levende væsener kosmisk set er beslægtede, er af samme art, og at alle, store som små, uden undtagelse er den ene, almægtige, alkærlige og alvise, evige Guds børn og står under hans faderlige vilje og beskyttelse.(1)
Naturen: "kirke" og "skole"
H. C. Andersen var lige fra sin allertidligste barndom og til sin død som halvfjerdsårig, overbevist om Guds eksistens. Han opfattede Gud som sin og alle levende væseners evige, alkærlige og almægtige Fader og alvise Forsyn. Den vrede, fordømmende og straffende Guddom, som visse strenge præster særlig før i tiden ofte truede deres menighed med, afviste han derimod på det bestemteste, og som stridende mod selve kernen i Kristi lære og budskab. Nok opfattede Andersen sig som et kristent menneske, men det var vel at mærke som en utraditionel, uortodoks og udogmatisk kristen. Han gik meget sjældent i kirke, men foretrak og syntes, at naturen var den eneste sande "kirke", og livet den eneste rigtige "læremester" eller "skole". Denne opfattelse er jo i direkte overensstemmelse med Martinus' syn på sagen: "Livets direkte Tale eksisterer som udgørende Tilværelsens absolut eneste fundamentale Religion, …" (2)
Størstedelen af Andersens forfatterskab – og herunder igen fortrinsvis en række af hans eventyr og historier – vidner om, at han i sin religiøse livsopfattelse var inspireret og under indflydelse af den kraft, Martinus har beskrevet som "den ny verdensimpuls", eller i al fald af en forløber for denne. Herom vidner også Andersens venskabelige forhold til sin noget ældre navnebroder, den berømte naturvidenskabsmand og naturfilosof Hans Christian Ørsted, elektromagnetismens opdager og letmetallet aluminiumets opfinder. Denne markante forsker og tænker var uden tvivl den af Andersens nærmeste venner, som måske bedst forstod dybden og klarest så spændvidden i sin yngre åndsfælles og 'discipels' eventyrdigtning. I al fald var Ørsted den, der først af alle erkendte og gav udtryk for den mening, at eventyrene, mere end noget andet af Andersens forfatterskab, med tiden ville gøre sin digter verdensberømt. Den kloge Ørsteds forudsigelse gik faktisk i opfyldelse allerede i Andersens egen levetid, og Ørsted, som døde i 1850, levede længe nok til at se sin "spådom" blive til virkelighed.
Men det var af forskeren og filosoffen Ørsted, at mennesket og digteren H. C. Andersen lærte at fatte med sin forstand, hvad han altid havde anet og følt i dybet af sit sind, at livet er et under, og at den opfattelse, at der består et uforligeligt modsætningsforhold mellem virkeligheden og miraklet, mellem naturen og ånden, mellem legemet og sjælen, som de fleste mennesker er underlagt eller ligefrem tilhængere af, er en illusion. Naturen er tværtimod ånd, vel at mærke synlig ånd, medens ånden er usynlig natur. Naturlovene er udtryk for Guds tanker og vilje, og virkeligheden selv er det største og mest mirakuløse under og eventyr, der eksisterer og kan tænkes. Hvis Ørsted havde levet og fremsat sine filosofiske tanker i vort århundrede, ville man nok have karakteriseret hans opfattelse og tænkning som udtryk for anvendelsen af det af atomfysikeren og filosoffen Niels Bohr opstillede komplementaritetsbegreb. Ørsted drog imidlertid langt mere vidtgående konsekvenser og konklusioner af sine naturiagttagelser, end Bohr vist nok følte sig foranlediget til på grundlag af sine naturiagttagelser.(3)
Døden – en illusion
På baggrund af det netop anførte kan det ikke undre, at H. C. Andersen i lighed med Ørsted, havde principielt samme opfattelse af "døden" som Martinus, nemlig at denne er en tænkt modsætning til livet. Altså i en vis forstand en illusion. Dette havde han altid følt sig overbevist om, og ikke mindst, da han i sin tidlige ungdom, mens han endnu gik i latinskolen i Helsingør – han havde tidligere gået i Slagelse lærde Skole, men overflyttedes til Helsingør, da hans rektor, Simon Meisling, overtog rektorembedet dér i maj 1826 – skrev det smukke og gribende digt om "Det døende Barn". Andersen var på det tidspunkt omkring 22 år gammel, men følte sig i flere henseender stadig som et barn. Dette, i forbindelse med rektorens strenge og ufølsomme behandling af den håbefulde elev og digterspire, lagde et psykisk pres på den unge Andersen, som i denne afgørende periode af sit liv derfor ofte tænkte på døden, og specielt på, at han nok snart selv skulle dø. Det var under disse omstændigheder, at han skrev sit rørende digt om det dødssyge barn, der ligger i sin moders favn og pludrer løs om sine tanker og febersyner. I virkeligheden er det sig selv og sin egen kære moder, som endnu levede i hans barndomsby Odense, Andersen her har i tankerne. Men som det så ofte er tilfældet med hans digtning, formåede han samtidig at give værket en dybde og dimension, der hæver det ud over det personlige og selvbiografiske til det almengyldige. Aldrig er dødsøjeblikket – vel at mærke under normale og fredelige forhold – vist skildret med større indlevelse og dybere medfølelse og mere poetisk, end det sker i dette digt:
"Moder, jeg er træt, nu vil jeg sove,
Lad mig ved dit hjerte slumre ind;
Græd dog ej, det må du først mig love,
Thi din tåre brænder på min kind.
Her er koldt og ude stormen truer,
Men i drømme, der er alt så smukt,
Og de søde englebørn jeg skuer,
Når jeg har det trætte øje lukt.
Moder, ser du englen ved min side?
Hører du den dejlige musik?
Se, han har to vinger smukke hvide,
Dem han sikkert af vor Herre fik;
Grønt og gult og rødt for øjet svæver,
Det er blomster engelen udstrør!
Får jeg også vinger mens jeg lever,
Eller, moder, får jeg når jeg dør?
Hvorfor trykker så du mine hænder?
Hvorfor lægger du din kind mod min?
Den er våd, og dog som ild den brænder,
Moder, jeg vil altid være din!
Men så må du ikke længer sukke,
Græder du, så græder jeg med dig.
O, jeg er så træt! – må øjet lukke
– Moder – se! Nu kysser englen mig!(4)
Et par år senere, mere præcist i september 1829, skrev den da 24-årige Andersen digtet "Døds-Øieblikket", som han angiveligt var blevet inspireret til under læsningen af den danske filosof F.C. Sibberns Psykologi (1828), og som utvivlsomt kan minde om et kosmisk glimt:
Hvad er det dog som lyser? –
Det lutres for min sans!
Jeg føler øjet briste i denne stråleglans,
Mit hoved' mat sig bøjer for kraften i min ånd,
Og mildt om hjertet løsner sig alle snævre bånd.
I døden får vi vinger, vi bliver engle små;
Ja ånden den får vinger – mod Gud som børn vi stå.
I stjernernes systemer i midten på vor Jord,
Jeg seer en Guddoms Tanke hvortil jeg ej har ord.
En evighed jeg skuer i alt, selv i mit bryst,
Og alle tåger synker bag Jordens kendte kyst.
I mine brødres hjerte nu først jeg læser ret;
Vel er' vi alle svage, men ingen ganske slet!
O kunne vi hernede så klart i andre se,
Som i vort eget indre, vi gjorde dem ej ve!
I hver jeg mig genkender, i store, som i små,
O skal man da i døden hinanden først forstå!
Jeg er så let, så salig, så lutret i min tro,
Jeg føler kamp og stræben, og dog en himmelsk ro.(5)
Sit første møde med døden havde Andersen ellers oplevet på en anderledes dyster og angstfyldt måde. Det skete dengang hans elskede fader, Hans Andersen, lå på sit dødsleje. Faderen, der i det daglige arbejdede som såkaldt "frimester" i sit lille "skomagerværksted" ved vinduet i stuen ud mod Munkemøllestræde i Odense, var en begavet mand, som bl.a. læste Holberg og Shakespeare, og som musikalsk begavet var han i flere år såkaldt "Piber", dvs. fløjtenist og trommeslager, ved Odense Borgervæbnings 3. kompagni. Formentlig fortrinsvis af økonomiske grunde – det kunne jo ind imellem knibe med indtægten ved skomagerarbejdet – havde han i 1812 ladet sig hverve til den regulære hær, hvor han som musketer nr. 136 blev placeret i Kongens Regiment, 3. Bataljon, 3. Kompagni. Året efter afmarcherede kompagniet til Holsten for om nødvendigt at deltage i forsvaret af Danmark. Det var i Napoleon-krigenes tid, som allerede havde kostet landet dyrt, da englænderne i 1807 dels havde bombarderet hovedstaden København og dels havde taget den del af flåden i krigsbytte, som de ikke ødelagde på stedet. Hans Andersen og hans kompagni kom imidlertid ikke til at deltage i nogen kamphandling, men det hårde og nøjsomme soldaterliv nedbrød hans helbred og han kom sig aldrig siden. Syg på legeme og sjæl vendte han hjem for at genoptage sin håndværkergerning, som igen skulle sikre den lille familie de daglige livsfornødenheder. Men moderen, Anne Marie Andersdatter, måtte i stigende grad bidrage til at skaffe det daglige brød ved bl.a. at vaske for folk.
Faderens død
Godt to år efter, at Hans Andersen havde måttet opgive soldaterhvervet, døde han den 26. april 1816 i en alder af kun 34 år. Drengen Hans Christian, som i begyndelsen af samme måned var fyldt 11 år, var til trods for sin opløbne, magre og ranglede skikkelse endnu et forholdsvis umodent og uskyldigt barn. Mens faderen lå på sit dødsleje, sendte moderen, der havde større tiltro til magi og hekseri end til lægekunsten, sønnen af sted efter hjælp hos en klog kone, som boede i Ejby et par kilometer øst for Odense. Fuld af undren og nysgerrighed oplevede han hos hende sit måske første møde med og indblik i hekseriets og magiens mysteriøse verden. Men det var dog ikke uden en vis ængstelse, han lod sig underkaste hendes rituelle besværgelser og handlinger, som afsluttedes med, at hun lagde "en grøn gren, den var et stykke af det slags træ, hvorpå vor Herre var bleven korsfæstet," sagde konen til ham, og tilføjede, idet han skulle til at begive sig af sted: "Gå nu hjem langs med åen! Skal din fader dø denne gang, så møder du hans genfærd!" – Man kan nemt forestille sig, med hvilke bange anelser den fantasifulde og følsomme dreng, som var under stærk indflydelse af sin kære moders overtroiske sindelag, skyndte sig hjemad. Men han mødte ikke sin faders genfærd, så både han og moderen har sikkert umiddelbart følt sig lettede og var vel næsten overbeviste om, at faderen ville overleve sin alvorlige sygdom. Men det skete ikke. Hans Andersens tilstand blev tværtimod forværret, og et par dage efter døde han:
"Hans lig blev liggende i sengen, jeg lå med min moder udenfor, og hele natten peb en fårekylling. "Han er død!" sagde min moder til den: "Du behøver ikke at synge efter ham, Isjomfruen har taget ham!" og jeg forstod, hvad hun mente; jeg huskede fra vinteren forud, at da vore vinduer stod tilfrosne, havde min fader vist os, at der var frosset på ruden, ligesom en jomfru, der strakte begge sine arme ud. "Hun vil nok have mig!" sagde han i spøg; nu, da han lå død i sengen, kom det min moder i sindet, og hvad han udtalte, beskæftigede min tanke."
Sådan fortæller Andersen selv om hændelserne i forbindelse med faderens alt for tidlige død, og faderens ord og hele stemningen omkring hans død lagde sig som et "frø" i drengens bevidsthedsdyb, hvorfra det mange år senere spirede frem og bredte sine blade ud i eventyret "Sneedronningen" (1845), for endnu senere at sætte blomst i og med eventyret "Iisjomfruen" (1861).
Den elskede faders død og omstændighederne omkring denne, havde Andersen dog behandlet i adskillige litterære sammenhænge i de mange mellemliggende år. Det var sket så tidligt som i eventyret "Dødningen", som digteren allerede havde haft planer om at optage i sin første bog, "Ungdoms-Forsøg", 1822, men det blev af ukendt grund først trykt i "Digte 1830". Ved en omarbejdelse i slutningen af 1835 ændrede Andersen eventyrets titel til det betydeligt mere vidtrækkende "Reisekammeraten". Og en "rejsekammerat" var netop, hvad erindringen om faderen alle dage kom til at betyde for sønnen, både i personlig og i litterær forstand. Så sent i forfatterskabet som i 1872 genfinder og genkender man Hans Andersen i sønnens sidst skrevne eventyr eller historie: "Hvad gamle Johanne fortalte". Faderen optræder her i skikkelse af "sølle Rasmus", hvis motto: "Hvad kan det hjælpe!" bestemt ikke deltes af sønnen i det virkelige liv. Han tilsluttede sig tværtimod moderens livsbekræftende mundheld: "Hold paa Dig selv og Vor Herre!" – Faderens store betydning for ham og hans digtergerning satte Andersen et smukt og uforglemmeligt minde i og med digtet "Odense", som han skrev i sit eget dødsår 1875, og hvis fjerde vers lyder sådan:
"Her løb jeg om med træsko på
Og gik i Fattigskole,
Men hele verden for mig lå,
Som bar jeg greve-kjole!
Nej, jeg var ingen fattig fyr,
Og fader ikke heller,
Han læste for mig eventyr,
Så jeg blev selv fortæller."
I digtets sjette og sidste vers udtrykker Andersen endnu engang sin livslange forvisning om sjælens udødelighed og evige liv:
"Jeg havde barnets stærke tro,
Og Jakobs Himmelstige,
Og jeg fandt frøkorn, som nu gro
I eventyrets rige,
Der når ind i vort barndoms land
Og Paradisets Have,
Til lysets, evighedens strand
Hinsides Jordens grave."(6)
Døden og englene
Allerede i barndomsdigtet "Grav Minde over lille Maria død 1816 den 26. November", skrevet af den godt 11-årige Andersen, finder vi den grundholdning til døden udtrykt, som i det store og hele fulgte ham livet igennem: Nemlig den, at døden ikke eksisterer i absolut forstand. Vi er hver især i virkeligheden udødelige væsener, der er identiske med en organisk evighedsstruktur, som ved den fysiske død blot skifter tilstandsform og fortsætter tilværelsen i den åndelige verden eller "Himmelen", som Andersen i overensstemmelse med sin samtids gængse sprogbrug i reglen kalder det. Omkring dødsøjeblikket og i tiden efter får vi – eller kan vi få – assistance fra den åndelige verdens "hjælpetjeneste", hvis medlemmer består af de såkaldte "engle" eller "skytsånder", der i øvrigt optræder med lige så stor selvfølgelighed og hyppighed i Andersens digtning, som de gør i Bibelen. Ordet og begrebet "engel" er af græsk oprindelse og betyder "sendebud", mere præcist sendebud fra Gud. I Ny Testamente omtales flere klasser af engle, som f.eks. ærkeengle, der udgør øverste klasse, og skytsengle eller skytsånder, som bl.a. overvåger og beskytter de enkelte individer i den fysiske verden, og som altid træder til, når f.eks. et menneske ved dødens indtræden skal hjælpes "over på den anden side", dvs. over til den åndelige tilstandsform. Der kan ikke være tvivl om, at begrebet engle eller skytsånder for Andersen ikke kun var identiske med mytologiske eller symbolske fantasivæsener, men tværtimod realistiske, levende væsener, der i en vis forstand er ligestillede med de jordiske væsener og skabninger, så meget mere som englene i en del tilfælde kan vise sig at være identiske med "afdøde" jordiske væsener og skabninger. En af forskellene mellem englene og de jordiske væsener er, at de åndelige væsener besidder en relativt større bevægelses- og handlefrihed end de fysisk levende væsener.(7)
Engle optræder f.eks. i adskillige af Andersens eventyr, hvor de som regel spiller en afgørende rolle netop som hjælpende skytsånder. Som nævnt sker det bl.a. i dødsøjeblikket, hvor de gerne hjælper "afdøde" med at overskride "tærskelen" til den åndelige verdens sfære, og i tiden umiddelbart efter, hvor den "nyfødte" ånd eller sjæl, uvant med de nye forhold og tilstande, skal hjælpes med at "akklimatisere" sig og tilpasses de eksistensvilkår, der er rådende på det åndelige tilværelsesplan. Blandt andet i henhold til Martinus' kosmiske analyser er den åndelige verden eller tilstandsform især karakteriseret ved, at dens "ting" og "lokaliteter", dens "scenerier", former sig direkte og umiddelbart efter såvel den bevidste som den ubevidste tanke, vilje og de ønsker og længsler, individet nærer. I modsætning til, hvad der er tilfældet her i den fysiske verden, hvor "materien" eller energien kun lystrer indirekte og derfor yder en større eller mindre modstand imod at blive manipuleret med. Det er ikke mindst den træge, såkaldte vanebevidsthed, der som regel volder problemer for det enkelte individ i tiden umiddelbart efter "dødens" indtræden. Men også i disse tilfælde – eller måske netop især i disse tilfælde – træder dertil særligt kyndige engle til og bortsuggererer de skadelige følelser, tanker og forestillinger, som hæmmer og sinker individets "adgang" til den egentlige åndelige verden på "den anden side" af den såkaldte "første sfære".
Siden ældgammel tid har det været en fremherskende forestilling, at engle – som i al fald i nogle tilfælde er udstyret med en menneskelignende skikkelse – i lighed med fugle normalt er udstyret med et par vinger. Det er en lige så gammel tro, at engle i kraft af disse vinger er i stand til at flyve lige så frit omkring som fuglene i den fysiske verden. Der er imidlertid ikke grund til at mene andet om disse forestillinger, end at de oprindelig er tænkt som symbolske udtryk for den relativt friere bevægelighed, uafhængig af fysisk tid og rum, som den åndelige verdens "beboere" nyder godt af. En anden ting er, at netop fordi den åndelige "materie" former sig efter det enkelte individs bevidste såvel som ubevidste tanker, ønsker og forestillinger, består der en mulighed for, at et troende menneske efter døden meget vel kan opleve det som en "kendsgerning", at de såkaldte engle i bogstavelig forstand er bevingede.
Den "personlige" engel
Englene er hos H. C. Andersen i nogle tilfælde blot upersonlige repræsentanter for den åndelige verdens befolkning og "hjælpetjeneste", sådan som det forekommer i eventyr som f.eks. "Paa den yderste Dag" og i "Noget". Men de kan også optræde som personlige individualiteter, hvilket bl.a. sker i eventyrene "Engelen" og "Den lille Pige med Svovlstikkerne". I "Engelen" (1843) fortælles om, hvordan englen, der netop har hentet det nyligt afdøde barn – man kunne her uden vanskelighed forestille sig, at det f.eks. drejer sig om barnet i digtet "Det døende Barn" – nu "flyver hen over alle de steder, barnet har holdt af, og plukker en hel håndfuld blomster," som også skal med "op til Gud for der at blomstre endnu smukkere end på Jorden." Til allersidst, lige inden de skal til at forlade Jorden, flyver englen med barnet og blomsterne i favnen ind i en af den store bys snævreste og skumle gader, og midt i en bunke kasseret flytteskrammel ligger bl.a. "en stor, vissen markblomst, der slet ikke duede, og derfor var kastet ud på gaden." – "Den vil vi tage med!" sagde Engelen, "jeg skal fortælle dig, medens vi flyver." Og englen fortæller derefter barnet om den fattige, syge dreng, der før sin død boede nede i en lav kælderlejlighed i netop den snævre, mørke gade, de lige har forladt, og ham havde markblomsten tilhørt og været den gangbesværede og ofte sengeliggende dreng til stor opmuntring og glæde:
"Et år har han nu været hos Gud, et år har blomsten stået forglemt i vinduet og er visnet, og derfor ved flytningen kastet ud i fejeskarnet på gaden. Og det er den blomst, den fattige, visne blomst, vi har taget med i buketten, thi den blomst har glædet mere end den rigeste blomst i en dronnings have."
"Men hvorfra ved du alt dette!" spurgte barnet, som engelen bar op mod Himlen. "Jeg ved det!" sagde engelen, "jeg var jo selv den syge, lille dreng, der gik på krykker! Min blomst kender jeg nok."
Andersen viser her med al ønskelig tydelighed, at engle i visse tilfælde kan være identiske med diskarnerede, dvs. "afdøde" jordiske mennesker. Men ikke nok med det, han tilkendegiver samtidig, at der tilmed kan være tale om et bestemt menneske.
At H. C. Andersen for resten også opfattede blomsterne og planterne som levende væsener, kan vi bl.a. se af de afsluttende linier fra samme eventyr:
"Og barnet åbnede ganske sine øjne og så ind i engelens dejlige, glade ansigt, og i samme øjeblik var de i Guds Himmel, hvor der var glæde og lyksalighed. Og Gud trykkede det døde barn til sit hjerte, og da fik det vinger som den anden engel og fløj hånd i hånd med ham; og Gud trykkede alle blomsterne til sit hjerte, men den fattige, visne markblomst kyssede han, og den fik stemme og sang med alle englene, der svævede om Gud, nogle ganske nær, andre uden om disse i store kredse, altid længer borte i det uendelige, men alle lige lykkelige. Og alle sang de, små og store, det gode, velsignede barn, og den fattige markblomst, der havde ligget vissen, henkastet i fejeskarnet, mellem flyttedags-skramleriet, i den snævre, mørke gade."
Hermed har vi endnu engang fået bekræftet Andersens opfattelse af, at der kosmisk set i al fald ikke er nogen værdiforskel mellem de levende væsener.
Også i eventyret "Den lille Pige med Svovlstikkerne" møder vi den individuelle og personlige engel, her i skikkelse af den lille piges afdøde bedstemoder. De fleste af læserne kender sikkert handlingen i dette smukke eventyr fra 1845, som Martinus for resten engang omtalte i et af sine foredrag og ved den lejlighed så at sige benyttede til at "illustrere" sine analyser vedrørende "materialisation" og "dematerialisation". I øvrigt en omstændighed, som jeg bl.a. også henholder mig til, når jeg hævder, at det både er relevant og værdifuldt at foretage et sammenlignende studie mellem Andersens forfatterskab og Martinus' kosmologi. For under det årelange sammenlignende studium mellem de to åndsgiganter er det for mit vedkommende kommet til at stå stadig klarere, at navnlig en række af Andersens eventyr og historier uden vanskelighed lader sig opleve og fortolke som netop digteriske "illustrationer" eller poetiske "akkompagnementer" til Martinus' kosmiske analyser, lige som kendskabet til disse analyser i væsentlig grad kan tjene til at kaste nyt lys – eller i hvert fald delvis nyt lys – over såvel H.C.Andersens personlighed og liv som over hans forfatterskab. De to "åndsfyrster" supplerer og komplementerer hinanden i den forstand, at dér, hvor Martinus f.eks. er "abstrakt" og generel i sine analyser og betragtninger, dér er Andersen "konkret" og individuel, og dér, hvor Martinus opererer med love og principper, dér benytter Andersen sig af natur- og menneskeskildringer. Men begge giver i virkeligheden udtryk for de samme oplevelser, erfaringer og sandheder.
(Fortsættes i Kosmos nr. 5)
Noter og kilder:
  1. Læs her f.eks. eventyret "Det gamle egetræs sidste drøm" (1858) og jævnfør bl.a. med Martinus: Logik, kap. 24, 26, 27, 31. Livets Bog I, stk. 15, 90, 139, 142, 153, 176. For Andersens vedkommende kan især henvises til eventyret "Klokken" (1845) og til romanen "Kun en Spillemand", 2. del, IV. kap. Vedr. den ny verdensimpuls, se Livets Bog I, 2. og 5. kap., samt beskrivelsen af henholdsvis symbol nr. 1. og 2.
  2. Vedr. "livets skole", se f.eks. Martinus' artikel "Den kosmiske læreanstalt". Tidsskriftet Kosmos nr. 1, 1986.
  3. Vedr. H. C. Ørsteds filosofi, se "Aanden i Naturen". Vintens Forlag 1978, samt min bog "H.C. Ørsted, H.C. Andersen og Martinus". Forlaget Kosmologisk Information 1997.
  4. "Det døende Barn" er trykt i Samlede Skrifter, 2. udg., bd. 12, s. 6, og i H. C. Andersen / Digte. I udvalg ved H. Topsøe-Jensen, s. 14.
  5. "Dødsøjeblikket" er trykt i Samlede Skrifter, 2. udg., bd. 12, s. 361, og i Brevveksling med Edvard og Henriette Collin, bd. I, s. 10-11.
  6. Digtet "Odense" står at læse i Samlede Skrifter, bd. 12, s. 396. C. A. Reitzels Forlag 1879, og i det i note 4 nævnte værk, s. 172-73. Forlaget Spektrum 1966. Vedr. "Jakobs Himmelstige", se 1. Mos. 28,12.
  7. Engle eller skytsånder omtaler Martinus følgende steder: LB 2, stk. 291 ; LB 3, stk. 756-7, 872-3; LB 4, stk. 1456, 1482; LB 5, stk. 1606, 1680, 1682; LB 6, stk. 2383, 2394; LB 7, stk. 2512; DEV 3, stk. 33:11; Småbog nr. 7, kap. 16; Småbog nr.11, kap. 9; Småbog nr. 13, kap. 34; Småbog nr. 15, kap. 6; Småbog nr. 18, kap. 1; Småbog nr. 19, kap. 1-2. – Vedr. Martinus' omtale af døden kan henvises til bl.a. LB 3, stk. 646-8, 703, 707-8, 724, 731, 763, 874, 883, 891, 897, 922-5, 953, 967, 970, 1034. Se i øvrigt Indeks til Martinus' værker samt Indholdsfortegnelser for Kosmos 1971-2000.
Tegninger: Vilhelm Pedersen
  >>