Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kosmos 1990/7-8 side 147
Foto af Per Bruus-Jensen
 
Arven efter Martinus
af Per Bruus-Jensen
 
Mod slutningen af sit liv valgte Martinus at samle hele sin åndelige produktion (bøger, artikler, symboler m.m.) under fællesbetegnelsen Det Tredie Testamente, og mange har i denne handling set et ønske hos Martinus om at markere en forbindelse mellem hans eget værk og så det, der fra fortiden var givet i Bibelens gamle og nye Testamente.
Denne opfattelse af sagen er utvivlsomt rigtig. Med baggrund i sin kosmiske bevidsthed så Martinus med god grund sig selv som repræsentant for verdensgenløsningsprincippet, og af adskillige udtalelser fremgår det, at han specielt opfattede sit arbejde som en videreførelse af det, Kristus havde givet; især med hensyn til alt det, der lå over, hvad Jesu samtid havde forudsætninger for at forstå. Og man kan tilføje, at Martinus sikkert har set denne sammenhæng i tingene bekræftet af den Kristusoplevelse, gennem hvilken han i 1921 blev indviet i sin fremtidige mission (se OMKRING MIN MISSIONS FØDSEL, kap. 16).
Ikke desto mindre må det enten være udtryk for et usædvanligt mod eller også en usædvanlig klar erkendelse af fremtidens hændelsesmønstre – eventuelt en kombination af begge dele – at man i selve Jantelovens eget fædreland lancerer sit livsværk under en titel som DET TREDIE TESTAMENTE. For mange er det en uhørt provokation, men når den tid kommer, hvor det store flertal har fået både indblik i og overblik over den arv, Martinus efterlod sig, vil man utvivlsomt indse, at dispositionen på enhver måde var rigtig. Og man kan tilføje, at som åndslivet i Danmark for tiden udfolder sig i jævn almindelighed, er provokationen indtil videre så godt som slet ikke blevet bemærket... Måske var det ikke for ingen ting, at Martinus ofte fremhævede Danmark som det land i verden, der gav ham selv og hans arbejde den størst mulige beskyttelse.
Men helt ukendt er dette arbejde på den anden side heller ikke her ved 100-året for Martinus fødsel – det være sig langt fra. Og måske er det kendt af langt flere, end salgstallene for hans værker vidner om. Et vittigt hoved har en gang udtalt, at Martinus er Danmarks offentlige hemmelighed, underforstået at hans arbejde er kendt af langt flere, end den offentlige anerkendelse bekræfter. Man kan derfor spørge sig selv, hvad der skal til for at skabe det gennembrud, der åbent og legitimt lader samfundet vedkende sig sin "nye" store søn?
Adskillige har bebrejdet Martinus, at hans arbejde var så umådelig teoretisk og ligesom slet ikke havde nogen iøjnefaldende forbindelse til det praktiske liv og den jævne hverdag, eller for at sige det med forfatteren John Engelbrechts ord: savnede remtræk til den sociale virkelighed. Man efterlyser for Martinus' arbejdes vedkommende nogle praktiske resultater, svarende til f.eks. antroposofiens Steiner-skoler, Mariattahjem, biodynamiske landbrugsformer, o.lign. Og man ser i denne mangel forklaringen på, at Martinus' arbejde ikke til dato har fået noget egentligt gennembrud, ligesom man i samme forbindelse tvivler på, at det nogensinde vil få det. For ikke sandt: teoretiske systemer har verden strengt taget nok af, og de er ofte i højere grad en kilde til strid og uenighed end til fred og fordragelighed. Nej, det verden har brug for er resultater, der er til at tage og føle på her og nu.
Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg selv fra tid til anden har været grebet af disse anfægtelser og ved flere lejligheder i 60'erne bragte dem på bane over for Martinus, og det var måske derfor et velkomment initiativ ved en lejlighed som denne at videregive resultatet af disse samtaler. Det så meget mere, som det ikke alene bragte ro i mit eget sind, men også satte mig i stand til at se det kosmiske verdensbillede i et særligt perspektiv, hvor såvel Gud som Kejseren fik, hvad der tilkom dem. Og samtidig kan det tjene som en lejlighed til at gøre status over arven fra Martinus.
Verdensbilledet – et åndeligt søkort
Først og fremmest fremhævede Martinus den ene gang efter den anden, at det ikke var blevet hans opgave at formulere terapier eller teknikker og på denne måde direkte give anledning til praktiske resultater. Nej, hans opgave bestod ene og alene i at gøre rede for den måde, verden var indrettet og opbygget på, både med hensyn til dens fysiske og åndelige aspekt. Altså at fremlægge en så nøjagtig beskrivelse som muligt af hele den kosmiske virkelighed og med præcis angivelse af menneskets position i sammenhængen. For alene en sådan virkelighedsbeskrivelse kunne for alvor frelse menneskeheden fra de vanskeligheder, den var på vej ind i og allerede i et vist omfang opslugt af. Ikke fra den ene dag til den anden ganske vist, men i samme takt som hans arbejde blev kendt og vandt indflydelse. Han så det kosmiske verdensbillede som et slags søkort over virkelighedens store hav, uden hvilken menneskeheden i dens videnskabelige, teknologiske og ateistiske fase ikke ville kunne bestemme hverken sin øjeblikkelige position eller fremtidige kurs, og heller ikke ville kunne undgå at strande på visse undersøiske revler og skær, som fandtes i virkelighedslandskabet. Mennesket har altid tilpasset sig til virkeligheden, som det så den, fremhævede han og tilføjede, og sådan vil det også gå med det kosmiske virkelighedsbillede, efterhånden som det bliver kendt og accepteret. Mennesket vil tilpasse sig, og ud af denne tilpasning vil der komme en mængde praktiske resultater – skoler, læreanstalter, teknikker, terapier, institutioner og meget andet. Det vil altsammen komme helt af sig selv som en naturlig frugt af menneskets forsøg på at tilpasse sig.
Verdensbilledet – et billede af Gud
Med hensyn til tendensen i disse praktiske resultater vil denne ifølge Martinus være bestemt af, at verdensbilledet samtidig er et billede af Gud, så langt som det i tid og rum er muligt at tegne et sådant. For Gud og den kosmiske virkelighed er et og det samme. Også med hensyn til den fysiske side af denne virkelighed. Der findes overhovedet ikke noget som helst andet end Gud. Alt det fysiske såvel som alt det åndelige er for det skabtes vedkommende timelige legemliggørelser af Gud. Gud er tilstede i ethvert menneske, ethvert dyr, enhver plante, eller rettere: alle disse former er timeliggørelser af Gud selv, og det samme gælder alt andet: mineraler, molekyler, atomer, elementarpartikler såvel som planeter, solsystemer, galakser og galaksesystemer. Alt sammen er det former, som Gud viser sig i, og alt, hvad vi møder, er derfor et og det samme væsen i mere eller mindre forskellige skikkelser – både gode og onde, lyse og mørke, behagelige og ubehagelige, skønne og uskønne. Der gives absolut ikke noget som helst, der ikke er en del af Gud og Guds billede.
Men til dette billede hører også nogle områder, der ikke er timelige, men derimod evige og uforgængelige. Først og fremmest Guds Jeg, som alle levende væsener har del i med deres eget Jeg. Og dernæst Guds evighedslegeme med det deri "indbyggede" guddommelige skabeprincip. Disse to ikke-timelige sider af virkeligheden udgør det evige fundament for alt det timelige, og dermed en garanti for, at også det timelige evigt vil bestå som et træk af virkeligheden.
Verdensbilledet – en afsløring af Guds vilje
Kendere af det kosmiske verdensbillede vil vide, at det er langt mere detaljeret end her fremført. Ikke desto mindre er det oplyste tilstrækkeligt til at danne grundlag for den første vigtige konklusion af praktisk betydning: hvis ALT er Gud, så er enhver handling fra den enkelte også rent faktisk rettet mod Gud. Dvs. at alt hvad man gør, er noget man gør mod Gud, ligesom det modsatte naturligvis er tilfældet: alt hvad man møder er noget Gud gør mod én.
Men ikke nok med det: hvis alt er Gud – herunder én selv – så er man jo også selv identisk med ALT, hvad der eksisterer. Bag om de ydre timelige former er man også alt andet, som findes: medmennesker, dyr, planter, mineraler, mikrokosmos og makrokosmos – kort sagt ALT. Og heraf følger igen, at alt hvad man gør imod andre, dybest set er noget man gør imod sig selv, hvorfor man også før eller siden må påregne at opleve følgerne af det.
Det turde være klart, at en sådan virkelighedsforståelse er af den største praktiske betydning og med tiden vil præge og forme menneskesamfundene ganske eftertrykkeligt. Man vil blive nødt til at overveje sine handlinger og deres motiver på en helt ny måde – både på det individuelle og det samfundsmæssige plan. Og overvejelserne kan kun føre til eet eneste resultat: at hver eneste handling udtrykker den samme nænsomhed og de samme hensyn, som man selv ønsker at være omfattet af. Og på denne måde vil det kosmiske verdensbillede være med til at bane vej for et helt nyt menneskesamfunds opståen, nemlig det rigtige menneskerige.
Netop dette så Martinus som sin absolut vigtigste opgave at bidrage til. Det var selve Guds vilje med hans mission, og det afspejlede samtidig hans vilje med hvert eneste menneske, nemlig at føre det frem til en tilstand af den højeste kærlighed og livskunst. Og just herved knyttes forbindelsen mellem arven fra Martinus og så det Jesus havde givet. For medens Jesus med autoritet postulerede, at det frem for alt er Guds vilje med mennesket, at det skal elske Gud over alle ting og sin næste som sig selv, så har Martinus via det kosmiske verdensbillede begrundet dette postulat på en måde, der i tidens løb med sikkerhed vil få tag i hvert eneste menneske på jorden.
Livets tale og det ubehagelige gode
Lige så ofte, som han afviste at bidrage med praktiske terapier og teknikker, fremhævede Martinus, at det ikke var givet det kosmiske verdensbillede alene at fremkalde den kursændring i menneskeheden, der ville føre den frem til virkeliggørelsen af det rigtige menneskerige. En meget stor del af "æren" for dette tilfaldt en faktor, han kaldte livets egen tale.
Herved forstod han livets praktiske påvirkning af det enkelte menneske i hverdagen, hvor ikke mindst ubehageligheder af enhver art var udslaggivende. For mere end noget andet tjente netop ubehagelighederne som den faktor, der i det enkelte menneske skabte modtagelighed for det kosmiske verdensbillede og den virkelighedsbeskrivelse, det repræsenterede. Lige som man ikke kan lægge gaver i knyttede hænder, kan man heller ikke skænke det kosmiske verdensbillede til mennesker, der ikke er modtagelige for det. Og følgelig kan samme verdensbillede ikke i sig selv frembringe denne modtagelighed; det er det ifølge sagens natur på forhånd udelukket fra. Altså må en anden faktor træde til, nemlig som sagt livets såkaldte tale i hverdagen. Men her er det til gengæld så viselig indrettet, at "systemet" så at sige regulerer sig selv, nemlig på den måde, at graden af manglende modtagelighed ad sindrige veje af sig selv tildanner et sådant mønster af især ubehagelige oplevelser og tildragelser, at det i tidens fylde vil resultere i netop den ønskede modtagelighed, eller sagt med andre ord: den manglende modtagelighed vil provokere "livets egen tale" på en sådan måde, at det før eller siden vil føre til skabelse af netop modtagelighed, hvorved alt, hvad der kommer ind under begrebet ubehageligheder, i Martinus virkelighedsbeskrivelse får status som et ubehageligt gode. For "et gode" er det under alle omstændigheder, al den stund det er i den enkeltes egen sande interesse at lade en lavere form for tilværelse afløse af en højere.
Evolutionen som vejen til "naturlig frelse"
Efter min egen opfattelse hører det til Martinus' største fortjeneste, at han peger på evolutionen som hvert eneste levende væsens naturlige vej til frelse, forstået som dagsbevidst genforening med Gud. Ikke "teknikker" eller verdensforsagelse eller ufortjent nåde, men derimod naturlig udvikling og erfaringsdannelse fører gradvis mennesket frem til genindtræden i det Paradis i dagligt samliv med Gud, som ifølge DET GAMLE TESTAMENTE en gang gik tabt for mennesket (det er i øvrigt her, forbindelsen mellem det kosmiske verdensbillede og DET GAMLE TESTAMENTE viser sig).
Om dette Paradis udtalte Martinus ved flere lejligheder, at om mennesket vidste, hvad der ventede det, da ville det ikke spare sig nogen indsats eller anstrengelse for at fremskynde sin udvikling så meget, som det overhovedet er muligt. Og han tilføjede, at om fantasien var logisk, da ville den selv i heldigste tilfælde ikke komme blot i nærheden af den virkelighed, der er tale om.
Men hvis det er evolutionen, der afgør sagen, KAN det enkelte menneske så i det hele taget selv gøre noget for at fremme processen for sit eget vedkommende?
Til dette spørgsmål svarede Martinus selv engang følgende:
At elske sin næste beror ikke på viljen alene, men er ligesom f.eks. musikbegavelse baseret på et medfødt talent. Et medfødt talent er igen et resultat af en eventuelt gennem flere liv permanent forudgående træning eller opøvelse. Denne opøvelse resulterer sluttelig i talentets kulmination, og individet fremtræder da som et geni i det pågældende felt.
Med hensyn til opøvelsen af den moralske genialitet eller den fuldkomne evne til at elske sin næste sker denne for en stor del automatisk gennem oplevelsen af lidelser og er således for denne dels vedkommende uden for viljens kontrol. Men jeg skal her nævne nogle af de vigtigste momenter ved den side af opøvelsen af nævnte evne, der er viljen underkastet, og hvormed individet således bevidst kan arbejde på sin egen vækst hen imod en sand eller fuldkommen manifestation af kærlighed:
  1. Udslet begrebet "fjender" af din bevidsthed.
  2. Tag aldrig til genmæle over for vrede, bagtalelse eller andre former for ubehag, der rettes imod dig.
  3. Sig aldrig selv noget ondt om nogen eller noget.
  4. Vær absolut sand eller ærlig i alle livets forhold.
  5. Vær absolut upåvirkelig af smiger, ros eller dadel.
  6. Vær aldrig med til at dræbe, såre eller lemlæste.
  7. Lad aldrig din tanke afvige fra at beskæftige sig med, på hvilken måde du absolut bedst kan tjene dine medvæsener; da udfører du den allerhøjeste form for yoga eller den fuldkomne træning af den del af udviklingen, der er stillet inden for din viljes rækkevidde, og som i forbindelse med den øvrige del af livets egen bearbejdning af din natur sluttelig vil føre dig frem til den moralske genialitet eller skabe dig om til at udgøre det fuldkomne væsen eller et "gudemenneske".
Slutord
Individuel indsats er altså både mulig og ønskelig. Og hvad mere er: det må også være igennem personlig indsats, at den enkelte allerede nu bekræfter sin værdsættelse af den arv, Martinus har efterladt sig. For det er jo op til den enkelte at omsætte denne arv til virkelighed i det omfang, omstændighederne og det personlige udviklingstrin tillader, og på denne måde demonstrere dens praktiske betydning. Altså skabe remtræk til den sociale virkelighed, der omgiver os, og herigennem vise, at det kosmiske verdensbillede er andet og langt mere end teori og intellektuel dybsindighed. Og kan man i øvrigt tænke sig nogen bedre måde at sige Martinus tak på?