Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1952/12 side 7
<<  12:38  >>
ÅNDSVIDENSKAB FOR HVERMAND
Af Erik Gerner Larsson
(fortsat)
væsen, der endnu bundet af sine instinkter intet forstod af den verden, der omgav det, og det, der begyndte at give tingene navn og dermed afslørede, at det var blevet bevidst i "Jeg" og "Det", i sig selv og sit eget Jeg og i tingene udenfor dette Jeg.
Som allerede anført spiller tyngdeenergien en førende rolle i dannelsen af vor vågne dagsbevidsthed. For at forstå dette, må man erindre sig, at den udenfor kontrol er årsag til navnløs lidelse. Men da lidelsen uundgåeligt skaber længsel efter sin egen modsætning: lykken og harmonien, hvilket for det jordiske menneskes vedkommende kun kan ske igennem en stadigt voksende kontrol over de kræfter, der er dens årsag, ses det let, at tyngdeenergien på sin vis er forstandens moder. "Brændt barn skyer ilden", siger ordsproget og hentyder hermed til den kendsgerning, at enhver smerte på et givet tidspunkt får ophobet et så stort lidelseserfaringsmateriale i bevidstheden, at Jeg'et reagerer imod den og begynder at undersøge dens årsag. Det er denne trang til at kende alle smerters årsag, der har ført til dannelsen af vor nuværende viden om livet. Men når dette er sagt, skal det også siges, at selvom tyngdeenergien påfører det jordiske menneske frygtelige lidelser, så er den indenfor det område hvor den er den bestemmende faktor i bevidsthedslivet, nemlig det egentlige dyrerige, i sin natur ligeså lykkebringende som tilværelsens øvrige kosmiske kræfter. For ganske vist er dyreriget det dræbende princips hjemsted, men selv her, hvor alle dræber og alle dræbes, er livet ikke udelukkende mørke og hæslighed. Tværtimod. Guddommens "spor i sandet" ses her i form af strålende skønne og smidige legemer, af guddommelig parringsleg og af en trang til livsudfoldelse, der røber, at denne livssfære ikke er en ørken af had og ondskab, men derimod blot et led i den mentale forvandlingsproces, det levende væsen evigt er undergivet. Det er først i det øjeblik, at dyret bliver bevidst i "Jeg" og "Det" og dermed opstår som "jordmenneske", at tyngdeenergiens hæslige sider for alvor toner frem. Thi dyret hader ikke sit offer, bagtaler det ikke og dræber det ikke for lyst. Disse egenskaber er kun knyttet til det jordiske menneske, der nu i sin bevidsthed rummer to hinanden modsatte sind. Uvidende om sin egen form og fremtræden, blindt lystrende en indbygget kosmisk automatik, udgør det egentlige dyr blot en forlængelse af plantevæsenet. At denne forlængelse hos det jordiske menneske er blevet så fremskreden, at det mere eller mindre bevidst begynder at kontakte tilværelsens tredie kosmiske grundenergi: følelsesenergien, ændrer ikke den kendsgerning, at tyngdeenergien i sin egen zone er årsag til en livssfære, der, hvad skønhed angår, ikke giver nogen af de øvrige livszoner noget efter.
Tilværelsens tredie kosmiske grundenergi: Følelsesenergien.
Som enhver ved, at et menneske kan ane, altså opleve rent instinktivt, og bleve vred, hidsig og "eksplodere", ved vi også, at det kan blive grebet af en – "dyb følelse". Men hvad vil det egentlig sige, at et menneske kan "føle"? For at forstå svaret på dette spørgsmål er det nødvendigt her at gøre opmærksom på, at uanset at tilværelsens tredie kosmiske grundkraft eller -energi: følelsesenergien, har sit eget specielle udfoldelsesområde, indenfor hvilket den udgør den dominerende faktor i enhver tankeblanding, så består hele vort forhold til både det fysiske og psykiske univers i Jeg'ets evne til at føle og fornemme dette univers. Som man ved talentkerneområdet må skelne mellem de timelige – og dermed foranderlige talentkerner – og de evige eller uforanderlige, må man også i sit forhold til begrebet følelse skarpt skelne mellem vor evne til at sanse og opleve i det hele taget og vor evne til at reagere overfor tilværelsens specielle følelsesenergi, der altså udgør en i sig selv afgrænset kraft, hvis natur man kan lære at kende og dermed beherske.
For langt de fleste mennesker er begrebet følelse identisk med "sjælelig varme". Dette ses f.eks. let af udtrykkene "brændende kærlighed" og "glødende had". Begge udtryk afslører imidlertid, hvor lidt menneskene faktisk ved om sig selv eller om de processer, der foregår i deres eget sjæleliv, thi begge fortæller de om tilstande, hvor ikke følelsesenergien, men derimod tyngdeenergien spiller den afgørende rolle. "Glødende kærlighed" har ikke meget med den kærlighed at gøre, der ikke søger sit eget. For imidlertid helt at kunne forstå følelsesenergiens forhold til vor daglige livsoplevelse er det nødvendigt med det samme at sige, at denne energi i sin dybeste natur ligger til grund for verdensaltets kulde og derved udgør den kraft, der evner at binde verdensaltets ild eller tyngdeenergi. I det store spil af kosmiske kræfter, der samlet danner betingelsen for det levende væsens oplevelse af livet, udgør tyngde- og følelsesenergien i forening de faktorer, der betinger det fysiske plans eksistens. Al fysisk materie udgør "bunden ild". Det "bånd", der binder denne ild, er kulde, og desto stærkere denne er, desto vanskeligere brydes båndene. Dette ses let ved en selv overfladisk iagttagelse af den fysiske materies natur. En tændstik til et såkaldt "letantændeligt materiale", og straks "frigør" de to energier sig fra hverandre. Er materialet derimod af en helt anden karakter, altså "bundet" i et modsat forhold, skal "tilførslen" af den energi, der er i "underskud" øges, indtil det bliver den, der får herredømmet. Følelsesenergien "fryser" således tyngdeenergien og gør den dermed "fast", hvilket vil sige: bringer den i en tilstand, hvor den kan anvendes af det levende væsen. Dette forhold gør sig gældende i alt på det fysiske plan, men det gør sig også gældende i vor sjælelige verden, hvor vi bliver vidne til nøjagtig den samme proces, Også her møder man "ild" og "kulde" og alle stadierne mellem disse to yderpunkter. Nogle "smelter" let, andre mindre let og atter andre så vanskeligt, at kun store sorger formår at opløse deres "hårde sind".
På samme måde som instinkt- og tyngdeenergien har hver sin livszone eller sfære, hvor de udgør den bærende faktor i det levende væsens oplevelse af livet, har også følelsesenergien sin zone, hvor den udgør den førende kraft i al sanseoplevelse. Denne zone har Martinus givet navnet: Det rigtige menneskerige i modsætning til det "menneskerige", vi tilhører. Det jordiske menneske er således ifølge Martinus ikke et færdigtudviklet menneske. Det er et overgangsvæsen mellem dyreriget og det rigtige menneskerige, og dette ses intet steds tydeligere end i dets anvendelse af følelsesenergien, som det ligeså godt anvender i hadets og ondskabens som i kærlighedens tjeneste. Som den kødædende plante udgør et overgangsvæsen mellem plante og dyr og i sig forbinder begge disse to væsensarters egenskaber, således forbinder det jordiske menneske også både dyrets og menneskets egenskaber i sit sind. På een og samme tid evner det at elske nogen og hade andre. En sådan sjælelig tilstand er ikke udtryk for harmoni, men derimod for disharmoni. Den er mørke og destruktion eller netop de sjælelige tilstande, v i er omgivet af på alle sider. Ukontrollerede instinkter med rod dybt ned i dyreriget kæm per side om side med drømme og længsler efter fred og skøn hed, lykke og sjælelig ligevægt. I denne kamp står det jordiske menneske svagt, fordi det endnu ikke har opnået en så høj grad af kontakt med tilværelsens højintellektuelle kosmiske kræfter: intelligens og intuition, at det formår at regulere de uintellektuelle, der netop repræsenteres af instinkt- tyngde og en endnu ret primitiv følelse. Men som allerede nævnt udgør denne tilstand kun en overgangstilstand. En ny kosmisk grundenergi, som, når den til et harmoniseret samarbejde med de øvrige energier, vil formå at ændre billedet totalt, er allerede under udvikling. Denne energi er intelligensenergien.
Tilværelsens fjerde kosmiske grundenergi: Intelligensenergien.
Medens instinkt , tyngde og primitiv følelse i forening danner det bærende fundament i dyrets og det primitive menneskes sanseoplevelse, ændres dette billede totalt, når det drejer sig om det mere fremskredne jordiske menneske, i hvis bevidsthedsliv både intelligens og intuition har begyndt at gøre sig gældende. Disse to kosmiske grundkræfter eller energier, der repræsenterer tilværelsens højintellektuelle side, udgør nemlig de faktorer, der i samarbejde med en udviklet følelse formår at binde tyngdeenergien og dermed "frigøre" eller "frelse" det levende væsen fra fortsat at leve i ukontrollerede og dermed lidelsesfyldte sjælelige tilstande. I modsætning til følelsesenergien, der kun udvikles igennem personlig, selvoplevet lidelse, er det jordiske menneske istand til at træne og dermed udvikle sin intelligens, hvis funktion i dets sjæleliv udelukkende er af regulerende og analyserende art. Det er takket være denne kosmiske energi, at det er istand til at analysere sig frem til forståelsen af sammenspillet mellem de øvrige grundenergier og derigennem komme på sporet af årsagen til den skæbne, der her mere er præget af mørke end af lys. Intelligensenergien er således et af det jordiske menneskes fornemste sanseredskaber og kan, om den udløses i et harmonisk samarbejde med en fremskreden følelse, lade det opleve den dybeste visdom. Men den kan også være en farlig tjener for Jeg'et, idet den i samarbejde med tyngdeenergien, udenom følelsesenergien udgør den kraft, der forlænger dyrets "tænder og klør" til vor tids geniale mordvåben. Man må her hele tiden holde sig for øje, at samtlige kosmiske grundenergier er neutrale tjenere for det Jeg, der formår at betjene sig af dem, og at det geniale rovdyr ikke er hverken løven eller tigeren, men derimod det jordmenneske, som uden skrupler af nogen art anvender hele sit intellekt i hadets eller det dræbende princips tjeneste. Da intelligensenergien netop kan udvikles udenom en højere moral, er den at ligne ved et tveægget sværd. Den kan bane en vej frem imod høje åndelige tilstande, men den kan også styrte en i dybe, mentale afgrunde. Den formår således at forstærke alle vore dyriske begær, hvorved vi bliver både grusommere og mere krævende end noget eksisterende almindeligt dyr. Dette skal man vide, fordi der netop i vor egen
(fortsættes)
  >>