Ældre Kosmos og Kontaktbreve

Kontaktbrev 1952/10 side 3
<<  10:38  >>
ÅNDSVIDENSKAB FOR HVERMAND
Af Erik Gerner Larsson
(fortsat)
Talentets B.Stadium.
I samme øjeblik man aktiverer et begær og for alvor går i gang med at opøve en ny evne, træder talentkernedannelsen ind i sit B.stadium. Den før så nebuloseagtige tilstand ændrer sig nu gradvis og afløses af en stadig fortætning, der ytrer sig ved en stigende kunnen. Er det et begrænset område, man har sat sig for at "blive mester i", viser resultatet sig hurtigt. Er det derimod et større område f.eks. et, der berører det, vi kalder "kunst", kræves der mere end eet fysisk liv for at nå det fuldkomne. Her griber B.stadiet ind på mange områder, idet der ofte er tale om rent organiske forandringer. Ingen kan således lære kunsten at synge, uden at stemmebåndet ændrer struktur, ejheller kan nogen lære at spille klaver, uden at hånd og fingre gradvis forvandles osv.
Men samtlige de her nævnte områder kan dog overses. Anderledes derimod når det drejer sig om tilegnelsen af en talentkerne af ren åndelig karakter f.eks. evnen til at kunne resignere fuldkomment eller evnen til at udløse fuldkommen tolerance for ikke at nævne fuldkommen moral. Her må begrebet "tid" lades ude af betragtning, idet disse evners tilegnelse betyder så store indgreb i de allerede eksisterende talentkerner, at man forstår, at viljen eller begæret her nok spiller en stor rolle, men ikke stor nok til at man med sandhed kan angive tidslængden for talentets erhvervelse. Men – stort eller lille – en dag indtræder det tidspunkt, hvor øvelsestiden er afsluttet. Denne "dag" ytrer sig ved, at det i en måske nu fjern fortid fødte begær eller ønske langt om længe har sat frugt i form af en automatisk virkende talentkerne, der, underlagt Jeg'ets bevidste kontrol, adlyder dets mindste ønske om manifestation. Dette stadium er talentkernedannelsens C.stadium. Her er "eleven" blevet "mester" og hans mentale rum en organfunktion rigere.
Talentets C.stadium.
Intet sted møder man det evige i det levende væsen tydeligere end i de af dets evner, man må betegne som fuldkomne eller geniale. Her træder frugten af mange livs ofte hårdt tilegnede erfaringer ind på livets scene og forkynder for den, der virkeligt har "øjne, at se med" og "øren, at høre med", at dette menneskes manifestation er guddommelig derved, at den har "fuldendt løbet" og "nået målet". Vi skal senere for alvor fordybe os i det "kredsløbsprincip", der skjuler sig bag enhver form for skabelse og betinger, at alt, absolut alt, undtagen det levende væsen selv, har en begyndelse, en kulmination og en afslutning. I genistadiet møder vi den kulminerende skabeevne. Her skaber mennesket virkeligt "i Guds billede" og "efter hans lignelse", og det erkendes af enhver, der forstår hans skabelse. At der her er tale om livsytringer på et dyreriget overliggende plan ses let af den kendsgerning, at den geniale skabelse altid udløser en dyb andagtsfølelse i tilhørerne eller tilskuerne. Man enten lytter eller stirrer "betaget", hvilket vil sige, at man fornemmer mødet med en anden verden end den "grå hverdag".
Medens det foran skrevne angår de geniale skabelser, der er livspositive, hvilket vil sige: tager sigte på at glæde og højne, findes der også i vor verden geniale skabelser af modsat karakter. Også her toner det evige liv frem, men da totalt forbundet med det dyrerige, af hvilken vor bevidsthed i så overvældende grad endnu er en frugt. Hver eneste gang vi ser et moderne "krigsvåben", der formår at "udslette" så og så mange liv i sekundet, står vi overfor en genial skabelse, der også er frugten af mange livs begær. Men medens de førstnævnte geniale skabelser er livsbekræftende, er de sidstnævnte livsnedbrydende eller destruktive, Man skal vide dette, fordi man skal vide, at de stoffer, hvoraf vore begær og ønsker dannes og tager form, er absolut neutrale. Det jordiske menneske kan inden for et givet område gøre nøjagtig, som det ønsker. Ønsker det at udvikle sig i kunsten at dræbe, øve vold og myrde, står det det frit for. Resultatet vil da uundgåeligt blive fødslen af et menneske, som i sig rummer alle de anlæg eller talenter, der betinger en moderne "diktator" eller en væsenstype, for hvilken "målet helliger midlet". Typen er jo ikke ukendt i vor tid, dens skæbne heller ikke. Thi vi står her overfor den kendsgerning, at nok kan vi blande vore tanker, som vi ønsker det og derigennem tilegne os yderst grusomme og for vore omgivelser farlige talenter, men vi kan ikke ophæve den lov, der så enkelt er udtrykt i ordene: "Som du sår, skal du og høste!" Ombringer vi ved sværd, vil vi selv skabe den dolk, der en dag gennemborer vort eget hjerte, det er loven, – og det er takket være den, at vor åndelige vækst er sikret.
For det åndeligt indstillede menneske er det imidlertid ikke det dræbende genistadium, der er målet, men derimod dets modsætning: det moralske genistadium. Og som det dræbende genistadium gennem århundrerne har haft sine "modeller" vandrende lyslevende rundt iblandt menneskene, har også det sidstnævnte stadium haft sine. Hver af disse to former for genier har haft deres store betydning for vor udvikling, så dybest set er de lige guddommelige. Ingen af dem har kunnet undværes i det store spil af kræfter, der former vor mentalitet, derfor er det uværdigt for det virkeligt tænkende menneske at opkaste sig til dommer over de første og gøre sig til ydmyg tilbeder af de sidste. Bag dem begge eksisterer vor sjælelige livsplans guddommelige ophav, og i HANS planlægning er begge typer lige nødvendige og dermed lige guddommelige.
Det moralske geni.
Da det moralske genistadium nu er det inderste mål for alle vore lønligste håb og drømme, må vi her standse op et øjeblik og underkaste netop denne tilstand en undersøgelse. Hvad vil det egentlig sige at være et moralsk geni? Det vil ganske enkelt udtrykt sige, at man i alt er nået dertil, at man har frigjort sig af det dræbende princips indflydelse. Ordene er få og lyder så ligetil. Men en elementær undersøgelse af vort eget sind og de vilkår, under hvilke dette sind skal udvikle sig i vor verden, vil hurtigt afsløre, at vi her står overfor den største modsætning, vi kan møde. På alle områder er vi bundne i de dræbende energiers ofte yderst fintspundne garn. Hvor vi tror at elske, er vor kærlighed gang på gang årsag til et andet menneskes smerte. Hvor vi mener at handle rigtigt, bidrager vi gang på gang til at øge et andet menneskes i forvejen pinefulde byrde. V andrer vi beruset af det skønne forår henover en blomstereng, knuser vor fod utallige skabninger, og sætter vi os til et festmåltid blandt venner, vil også dette i langt de fleste tilfælde kun kunne fuldbyrdes på bekostning af andre medskabningers liv. For et meget groft sansesæt er livet ligetil. For det er dyrene skabt som føde for mennesker, og krig blandt mennesker er en "naturordning", man må bøje sig for. For sådanne mennesker er "sort" virkelig sort og "hvidt" virkelig hvidt. For det udviklede menneske derimod, der bag hundens trofaste blik har øjnet den samme sjæl, som han fandt i mennesket, og som bag planten har anet den guddommelige gnist, har billedet skiftet karakter. Livet i vor verden tvinger os dagligt til at tage bestemmesler, om hvilke vi ved, at de må smerte den, de angår, og ustandseligt mærker vi, hvorledes sjæleligt mørke skyer fordunkler vor åndelige himmel og får os til at føde tanker og begær, der langtfra er så skønne og uselviske, som vi gerne så, de var. Vi vil det gode, men vi er eksperter i at gøre dets modsætning. Men i dette, at vi så stærkt begærer at ville det, der skaber skønhed, lys og lykke, ligger hele menneskehedens største håb, thi i det ligger det begær skjult, der en dag vil bryde igennem og lade os opstå som de, der viste os vejen.
Thi lad det jordiske menneske være nok så plumpt og nok så åndelig uudviklet, dybt i dets sind lever dog en længsel efter at være som de moralske genier, der ved deres totale sejr på den indre front blev vore fødte lærere i kunsten at elske Gud over alle ting og vor næste som os selv. At vi her i vesten sætter Jesus af Nazareth højest blandt alle dem, der blev menneskehedens lærere, er forståeligt, fordi vi næsten kun er blevet undervist i hans fortolkning af de evige sandheder. Men som åndsforskere må vi hæve os over denne snæversynethed og lære at indse, at det alene skyldes den lange række af strålende åndelige lærere, vor historie beretter os om, at den samlede menneskehed har modtaget en undervisning, der nu gør den modtagelig for en ny åbenbaring af de evige sandheder. Som det forholdt sig med det dræbende princips geniale repræsentanter, der formede vor ydre historie så blodigt, som tilfældet er, forholder det sig også med det humane princips genier: ingen, absolut ingen af dem kan undværes i det store spil, der forvandler jordens utalte millioner fra at være bundne i dyriske tankearters dybe mørke til at opstå som lysomstrålede gudesønner, fuldt bevidste i deres evige, kosmiske liv.
Det moralske geni er ikke et jordmenneske, men derimod et rigtigt menneske, hvilket vil sige et væsen, for hvem det er lige så naturligt at give, som det er for os at tage. For hvem dette at dø for sin overbevisning er en selvfølgelighed, om det kræves, og som i alt formår at "vende den højre kind til, når han bliver slået på den venstre". Bag hans handle- og væremåde stråler og funkler livets højeste talentkerne, den "at kunne give sit liv for andre". Dybt inde i os selv ved vi, at denne væremåde er den rigtige, og vi længes efter at kunne handle i overensstemmelse med denne viden. Men vi formår det ikke, og deri ligger måske kilden til vor dybeste smerte. Thi overalt hvor vi handler i modstrid med denne viden, "sår vi en sæd", hvis "høst" ængster os, fordi vi ved, at den betyder nye smerter, nye tårer, ny elendighed for os. Men "ingen kan lægge en alen til sin vækst". Trin for trin må vi vandre den vej, der fører opover. At de vise kalder denne vej "stenet", forstår det menneske, der erkender sin egen afmagt overfor de krav, det moralske liv stiller. På den anden side bør intet menneske glemme, at Guddommen aldrig forlanger det umulige af os. "Den sten, du ikke kan løfte, bør du lade ligge", siger et gammelt ord, og det har gyldighed for hver den, der kræver det umulige af sig selv. Eet kan vi imidlertid alle gøre, det, at vi i stedet for krampagtigt at ville være mere, end vi er, opøver os i at være det udviklingstrin , vi befinder os på, bekendt. Derigennem opstår sund åndelig ærlighed, – og denne tilstand vil altid være den første virkelige forudsætning for en sand morals tilb livelse og vækst. Det skønne ved det moralske geni er den selvfølgelighed, hvormed det er det. Det er simpelthen dets "natur". At vor "natur" endnu ikke kan stå mål med hin, er ikke i sig selv noget uværdigt eller forkert, derfor bør vi i alt stræbe efter at besidde den indre ro og ligevægt, der kendetegner det moralske geni, også selv om vi meget klart ved, at vi på mange områder endnu er meget ufuldkomne. Man møder ofte hos det religiøst søgende menneske denne ligevægts forfærdende modsætning: den flammende fanatisme. At bekæmpe den hos andre er omtrent håbløst, men åndsforskeren bør ihvert fald aldrig give netop den tilstand rum i sin egen sjæl. Gør han det, er han ikke længere forsker, da er han en "troende" på godt og ondt.
Resume.
Studiet af vore talenters eller evners tilblivelse viser os således ganske klart, at vi, når vi står overfor et medmenneske, både står overfor dette menneskes nutid og fortid. De fleste opfatter ikke denne nuance og begår derved den fejlvurdering, der gør, at det billede, de danner sig af dette medmenneske, bliver fortegnet. Således har det jordiske menneskes nuværende form – her tænkes mindre på dets form som jordmenneske, end på dets ansigtsform og øvrige midlertidige fysiske fremtræden – ikke meget med dets nuværende liv at gøre. Den udgør mere en afspejling af fortiden end af det liv, bevidstheden idag oplever. Ejheller tænker ret mange på, at det jordiske dybest set er "mange mennesker", nemlig en samlet sum af alle de liv, der ligger bag det, og som nu skal ytre sig igennem en enkelt form. Manglen på kendskab til de to her nævnte realiteter er mere end nok til en så drastisk fejlvurdering, at ulykkesbringende misforståelser næsten er uundgåelige. Og er det ikke netop en kendsgerning, at vi lever i en af misforståelser plaget verden. "Der er ingen, der forstår mig", er det evige omkvæd fra de menneskers læber, man får til at "lukke sig op". Det er måske nok sandt, men ligeså sandt er det, at de samme mennesker heller ikke "forstår" andre. Da det imidlertid er en kendsgerning, at alle længes efter at blive forståede, og at livet uden denne forståelse kun er et halvt liv, afslører selve dette forhold menneskets dybe åndelige nød. Denne nød kan kun fjernes igennem en viden om det levende væsens kosmiske struktur, der helt bygger på de selvoplevede erfaringer, som gennem-
(fortsættes)
  >>