Artikelsamling 1

6.7  Ingen har større kærlighed end den, der sætter sit liv til for at redde sin næste
Naturligvis er denne artikel ikke skrevet for at ironisere over menneskenes indstilling til julehøjtideligheden; men nævnte indstilling er endnu så lidet fremskreden eller så lidet i kontakt med julens virkelige og inderste kerne, at en sand og upartisk analyse over de virkelige fakta uundgåeligt næsten må komme til at virke som ironi. Men lad mig i samme forbindelse tilføje, at nævnte form for indstilling til julehøjtideligheden absolut ikke kan bebrejdes nogen. Den er udtryk for en bestemt udviklingsstandard, på hvilken de pågældende mennesker befinder sig. Og man kan dog ikke forlange, at de skal give udtryk for eller kunne manifestere detaljer eller realiteter, der hører et plan eller udviklingstrin til, som de endnu ikke har nået. Det lille barn kan ikke præstere voksen mands arbejde. Og de omtalte mennesker forstår jo endnu ikke deres egen ufuldkomne indstilling til julen, da erkendelsen af julens virkelige analyse for dem endnu aldrig har været aktuel. Naturligvis kender alle inden for de kristne lande, at julen er en højtid, der afholdes til ære for Jesu fødsel. Den side af sagen er jo ligetil. Men derimod er det ikke helt gået op for de pågældende mennesker, at denne fødsel i virkeligheden var fødslen af en moralitet, hvis dybeste kerne, som nævnt i denne artikels første afsnit, var at elske sin næste som sig selv, var at vende den højre kind til, når man blev slået på den venstre, var hellere at give end at tage, var opdragelsen til fra enhver form for "kors" eller over for enhver form for ophav til uret at bede: Fader, forlad dem, thi de vide ikke, hvad de gøre, samt yderligere at komme til erkendelsen af, at "ingen har større kærlighed end den, der sætter sit liv til for at redde sin næste".
      Som man ser, udgør denne morals kerne i sine detaljer udelukkende realiteter, der overalt, hvor de får overtaget, fuldstændigt underminerer eller umuliggør enhver form for kontrast til kærligheden, hvilket igen vil sige, at de umuliggør enhver form for hævn, mord, drab, lemlæstelse, enhver form for bagtalelse, intolerance, ubarmhjertighed, misundelse og uvenlighed eller kort sagt: befordrer hele den fulde afskaffelse af "det dræbende princip".