Grand Kursus
To menneskelige skeletter
106. Vi har jo set de organiske dele, og så kan vi gå til skelettet. Her ser vi skelettet af en neandertaler. Men det betyder ikke noget, det er ikke det, vi skal studere, men vi skal til at se, hvordan det er et redskab, hvordan det er bygget op. Kan en ingeniør lave noget, der er bedre? Er det ikke lige så logisk? Med led, der kan bøjes, og alting kan bevæge sig. Kan man tænke sig, at noget ingenting kan lave en så logisk opbygning? Det kan ikke lade sig gøre. Det ved vi jo, for hvis det kunne lade sig gøre, hvorfor skulle vi så have en hjerne? Hvorfor skulle vi møjsommeligt udarbejde planer, når vi vil skabe noget?
      Hvorfor skal vi i den grad følge logikkens love, hvis tingene kunne blive til af sig selv, hvis det kunne skabe sig af sig selv uden noget ophav, uden nogen logisk tænkning? Det kan det ikke. Det er blevet til ved logisk tænkning. I fjerne tider er det udarbejdet på virkelige tegnestuer og på teknisk-kemiske laboratorier, men det hører et andet foredrag til. Foreløbig kan vi konstatere, at de er så logiske, at ingeniører ikke kunne have lavet dem bedre. De måtte lave dem sådan, hvis de skulle lave det fuldkomneste fuldkomne. Redskabet kan jo ikke være ophavet, for det vil også opløses. Det kan opløses i atomer. Vi kommer aldrig til at se, at logiske ting skaber sig selv.