Livets Bog, bind 4
Hvad der adskiller det jordiske menneske fra dyret. Det er ikke så mærkeligt, at verdens største vise har søgt at føre væsenerne frem til troen på den humanistiske side i deres bevidsthed
1529. Og det er denne sidste front, der adskiller det jordiske menneske fra dyret. Det er denne voksende næstekærlighed eller humanitet i væsenet, der er det begyndende "menneske". Det er den "dyriske" eller "anti-humanistiske" side ved væsenet, der bevirker, at mennesker må låse deres døre, opsætte pigtråd og plankeværker om deres ejendele, ligesom det er denne selviske natur, der betinger, at landene må have øvrighed, politi og retsvæsen med dets fængsler og tugthuse såvel som militærvæsen med dets mordmaskiner, ødelæggelsesapparater og dødsterræner. Og det er den dyriske side i jordmennesket, der bevirker, at det endnu dræber eller slagter og æder udviklede, animalske væseners organismer. At væsenet mere og mere af alle omstændigheder og erfaringer i dets daglige liv tvinges til at bekæmpe sin "anti-humanistiske" bevidsthedsdel er her i "Livets Bog" således blevet selvfølgeligt for den udviklede læser eller forsker. Det jordiske menneske adskiller sig altså fra dyret derved, at det kan bekæmpe sin dyriske eller "anti-humanistiske" bevidsthedsdel med sin "humanistiske" bevidsthedsdel. Dyret har ikke denne "humanistiske" bevidsthedsside udover sit forhold til ægtemagen og afkommet. Derfor er den dyriske eller "anti-humanistiske" bevidsthedsdel den altbeherskende hos det vilde dyr, der endnu ikke er kommet i berøring med mennesker og derfor endnu har dets vilde dyriske urtilstand i behold. Dermed er det blevet til en åbenlys kendsgerning, at jordmennesket er under andre love end dyret, og at love, der for dyret er dyder, og hvis overholdelse for dette væsen er "paradiset", for jordmennesket ligefrem bliver "helvede", ja, bliver en sabotage af dets daglige liv. Det er ikke så mærkeligt, at verdens største vise eller verdensgenløserne igennem ord og væremåde har søgt at føre menneskene frem til troen på den humanistiske bevidsthedsside i deres væsen, ligesom vi her i "Livets Bog" igennem åndsvidenskaben eller vore kosmiske analyser har til mission eller opgave at bibringe jordmennesket den begyndende forståelse af nævnte ophøjede eller guddommelige mentale terræn i dets natur.