Livets Bog, bind 4
Hvad der bevirker "samvittighedsnag"
1527. Vi har nu igennem den side af det evige liv, vi her i dette bind har fortolket, udtømmende vist, hvorledes jordmenneskets psyke udgør en degenererende "dyrementalitet" og en begyndende "menneskementalitet". At denne jordmenneskets psyke i sig selv ikke er nogen behagelig tilstand, er også blevet indlysende for os. Da den dyriske mentalitet har årmillioner bag sig, og individet således i tusinder af liv har betjent sig af denne mentalitet, er denne jo blevet en kolossalt dybt indgroet vanebevidsthed. De moralske opfattelser, den er baseret på, forekommer endnu i stor udstrækning som noget, jordmennesket næsten ikke kan gøre sig fri af. Og da det igennem en endnu tusindårig moral og opdragelse og igennem lidelseserfaringer, der ikke er i de dyriske tendensers favør, men ligefrem befordrer en diametralt modsat indstilling til livet, der igen inderst inde afføder ønsket eller viljen til humanitet eller en vis grad af næstekærlighed, kommer denne del af individets mentalitet i konflikt med den del af samme mentalitet, der endnu repræsenterer dets urtilstand eller de dyriske tendenser, hver gang disse tendenser har været de stærkeste i bevidstheden og er kommet til udfoldelse. Hver gang et sådant individ har været hidsig eller har haft et vredesanfald overfor sin næste, ja, måske ligefrem har overfaldet og torteret denne både fysisk og sjæleligt, kommer det før eller senere til at "angre" eller "fortryde" denne sin handling. Denne "anger", der jo er det samme som "samvittighedsnag", bliver ved med at martre individet, til det før eller senere igen får givet sin næste en undskyldning og derved får bragt sig selv i harmoni med denne næste. Dette samvittighedsnag er altså det samme som den utilfredshed med sin egen være- eller handlemåde, der opstår hver gang, man ikke har efterkommet de rent "menneskelige" tendenser, men derimod har fulgt de rent "dyriske" i ens bevidsthed overfor sin næste, eller med andre ord, hver gang man ligesom Paulus opdager, at "det gode, man vil, det gør man ikke, og det onde, man ikke vil, det gør man".