Livets Bog, bind 4
"Tankedril" og dets konsekvenser. "Tærskelens vogtere"
1062. Hvis vi som urokkelige fysiske facitter udtrykker, at der hverken er "evig indvikling", "evig udvikling" eller "evigt spiralkredsløb" til og yderligere, ligeledes som urokkelige fysiske facitter, docerer, at der hverken er kærlighed eller guddommelighed eller lignende til, gør vi os således, som i ovennævnte påvist, skyldig i en temmelig farlig overtrædelse af logikkens love. Ja, en større tankemæssig abnormitet kan ikke åbenbares i de pågældende felter. Vor fremtræden som offer for tankedril eller tankeforvirring med hensyn til udredning og forståelse af timelighedens og evighedens analyser i "Livets Bog" er således åbenlys. Og det er netop for at stabilisere den ærlige og modne forskers fuldkomne klarhed over, og den heraf følgende rigtige anvendelse af, "Livets Bogs" kosmiske analyser, at vi her indleder det nye bind med en særlig pointering af, hvorledes disse analyser må forstås, og fra hvilket synspunkt tingene bliver illusion, og fra hvilket de er virkelighed, thi uden denne forståelse vil læserens udbytte af de nævnte analyser i større eller mindre grad blive tankedril, en foreteelse, der er så meget desto mere farlig for læseren, eftersom den ofte, navnlig hvis han endnu er åndelig umoden, vil blive direkte fremtrædende som "tærskelens vogtere".
      Tankedril eller misforståelse af livets højeste analyser vil således i dette tilfælde lægge en mere eller mindre uigennemsigtig, mørk og klam, mental tåge over den virkelige sandhed, der ligger skjult i analysernes ordformer. Og disse ordformer bliver da for samme forsker kun tomme hylstre. Og i stedet for at møde den virkelige og absolutte sandhed, som ligger nedgemt i analysernes ordformer, møder han nu kun skyggen af sin egen ufærdige bevidsthed eller jongleren med de tomme hylstre.
      Og for at fjerne så meget som muligt af denne tankedrillets og misforståelsens slagskygge fra læserens vej frem imod sandheden og lyset er det netop, at vi så grundigt gang på gang har uddybet det levende væsens livsdetaljer, dels som "X-analyser", dels som "livssubstanser" eller "faste punkter" og "grundfacitter" og dels som "timelige" analyser. Men lad os med det samme tilføje, at den fulde forståelse af livets højeste analyser og dermed oplevelsen af den højeste sandhed umuligt kan tilegnes ved blot og bar læsning af analyserne. Den kommer udelukkende kun ved at leve dem. Læsningen kan give disciplen teoretisk begrundelse for den fuldkomne væremådes viljeføring i kontakt med kærlighedsloven. Men praktiseringen af denne form for viljeføring er udelukkende det eneste, der totalt kan åbne disciplens bevidsthed for livets største indvielse: selvoplevelsen af de evige fakta, hans egen udødelige eksistens som værende ét med Guddommen.