Livets Bog, bind 3
Da det er en kendsgerning, at virkningerne af jeget eksisterer, bliver det også en kendsgerning, at jeget eksisterer, idet ingen virkning kan eksistere uden årsag
798. "Jeg" og "det" dækker altså to grundrealiteter i selve livsfornemmelsen, der aldrig i noget som helst tilfælde kan udslettes eller bortforklares. De kan gives mange forklaringer eller fortolkninger. Disse fortolkninger kan være mere eller mindre rigtige, men de vil aldrig i noget som helst tilfælde kunne eksistere uden i sig selv at være beviser for, at der er "noget", som man må give udtryk, "noget" man må forklare, "noget" man må bekræfte. Hvis der slet ikke var nogen realitet bag de nævnte fortolkninger eller udtryk, ville den "årsag", af hvilken de nævnte fortolkninger er "virkninger", jo ikke eksistere. Men en årsag, der ikke eksisterer, kan umuligt skabe synlige virkninger. Men da det er en kendsgerning, at virkningerne eksisterer, endog som før nævnt på et tidspunkt, da de ikke kunne være et produkt af menneskelig fantasi eller overtro, gør denne deres eksistens det til en uomstødelig kendsgerning, at "årsagen", hvilket i dette tilfælde vil sige "jeget" eller det viljedirigerende "noget" i alle levende væsener, eksisterer. Som følge heraf og i særdeleshed ved den overordentlig dominerende stilling i livsfornemmelsen, nævnte "noget" indtager, bliver det også hermed en kendsgerning, at væsenernes fortolkninger af eller udtryk for dette netop som før nævnt kun kan have sin første oprindelse i en ren sprog- eller korrespondancemæssig nødvendighed endnu inden der forelå poetiske eller digteriske tendenser i væsenernes bevidsthed.
      Vi ser således her, at væsenets fornemmelse af livets oplevelse afslører eller gør det til kendsgerning, at der eksisterer mere end netop det, vi kalder "materie", og at denne "materie" er mere end blot og bar "bevægelse" eller "vibration". Det er således en kendsgerning, at livet opleves, fornemmes og igen gives udtryk, der afslører "intelligens" og "vilje". Men når dette er kendsgerning, er det også en kendsgerning, at der er "noget", der kan eksistere som selve ophavet og centrum i denne oplevelse såvel som i tilbagemanifestationen eller genfortællingen af denne oplevelse og denne genfortællings særlige bearbejdelse.