M0463
Gennem dødens port 3 (barnedøden)
af Martinus

1. Døden begynder efter den fysiske kulmination
Som jeg forklarede tidligere, er den naturlige død ved alderdom, hvor individet er "mæt af dage", smertefri og skærsildsfri, hvilket igen vil sige, at den er legemlig og åndelig smertefri. Døden er jo en proces, der kommer ganske automatisk med årene, når mennesket har passeret sin fysiske kulminationshøjde eller manddom. Så begynder det fysiske legemes spændstighed og bøjelighed at tage af, synet og mange andre fysiske organfunktioner svækkes ganske gradvist eller næsten umærkeligt. Men processen finder uundgåeligt sted, og i samme grad som man i det fysiske liv har misbrugt eller overanstrengt sit fysiske legeme, i samme grad forstærkes undergangen for i værste tilfælde ligefrem på unaturlig måde at gå under ved sygdom og dermed finde sted længe før, den ellers skulle have fundet sted.
2. Forskellen på fosterets plantetilstand og den rigtige plantes tilværelse
Denne undergang kan finde sted i alle aldre. Det lille barn kan blive vanrøgtet, ja allerede i moders liv og derved være sygt, allerede inden det bliver født. Ja, dets lille spæde fysiske organisme kan endog dø, inden den er blevet født. Et sådant lille væsen når ikke frem til at opleve den fysiske verden på anden måde end den højere udviklede plante. Det lille foster i moders liv kan ane behag og ubehag ligesom planten. Hvad det oplever derudover i vågen dagsbevidst tilstand, foregår i dets egen erindringsverden fra de tidligere liv. Det befinder sig i den samme sfære eller det samme rige som planten, nemlig salighedsriget, om end det jo er meget længere fremme i fysisk, kropslig henseende. Bevidsthedsmæssigt er det på anelsesstadiet. Så vil man måske her fremkomme med den anskuelse, at det ikke kan være særligt slemt at begå aflivning af fosteret, idet det jo så ikke kan være mere farligt end at tage livet af en plante, hvilket jo er noget, der på det fysiske plan sker i en eventyrlig mangfoldighed. Kornet høstes, træer hugges om, og marker oppløjes osv., men hertil må jeg svare, at "planten" i moders liv ikke blot er en plante, den er en livsvigtig port ind til den fysiske verden for en ånd, der er millioner og atter millioner af år forud for den almindelige plante, og for hvem plantestadiet kun er et sekundært stadium. Plantestadiet for en menneskeånd er således kun en midlertidig repetition, medens dette stadium for plantens vedkommende endnu ikke er blevet til repetition, ja bevidsthedsmæssigt endnu kun er et nebulosestadium. Det er endnu ikke, således som for mennesket eller de animalske væsener, en øjeblikkelig dør ind til den fysiske oplevelsesverden. Plantevæsenets plantetilstand er en millionårig epoke, som den ikke kan rives særligt ud af, selv om den mister en midlertidig fysisk rodfæstning i den fysiske materie. Den mister den slet ikke psykisk. Den bliver ved med at leve i plantementaliteten og kan derfor næsten øjeblikkeligt igen inkarnere eller forplante sig videre i tilstødende planteorganismer af sin egen art. Men det animalske plantevæsen kan ikke med det samme forplante sig, det må igen tilbage til salighedsriget og herfra igen afvente to af dets egen arts fysiske væseners parringsakt, inden det igen kan nå at få rodfæstning i et nyt moderliv og der få adgang til skabelsen af et nyt fysisk legeme.
3. Følgerne af fosterdrab og tilfælde, hvor en fosterfjernelse er det mindste onde
Selv om denne aflivningsproces ikke ligefrem er smertefuld for fosterets ånd, er den i allerhøjeste grad skrigende unaturlig og udgør et direkte angreb på livets kredsløbslov, rent bortset fra at et så voldeligt indgreb imod naturens bestemmelse jo er livsfarligt for moderen og får de samme følger, som ethvert andet mord eller drab på animalske organismer har. Endvidere bliver der også karma, ved at sådanne fosterdræbere – hvad enten det er moderen, der lader sit foster dræbe, eller det er den, der udløser drabet – får den samme vanskelighed ved at blive født som den, de her i forening har iværksat over det diskarnerede væsen, som var blevet animalsk plante.
Rent åndeligt set lever fosteret i salighedsriget og bliver absolut ikke foster, før det er modnet til en ny fødsel. Ved så at få forhindret denne ny fødsel, bliver det jo tvunget til en forlængelse i et rige, det har udlevet. Og dets oplevelse bliver da en svækkelse i stedet for en styrkelse af livet. Denne svækkelse forplanter sig så til talentkernerne, som herved svækkes. For fosterets ånd betyder en sådan stagnering af dets reinkarnering en svækkelse af dets talentkerner. Samtidig med at dets fostertilstand begynder i moderens organisme, begynder dets fysiske talentkerner i overbevidstheden at folde sig ud. Idet fosteret nu pludselig bliver dræbt, sker der også en standsning af disse talentkerners åbning, som herved kan tage skade eller i høj grad svækkes. Hvis dette fosters jeg eller ånd flere gange kommer ud for denne situation, bliver dets talentkerner jo til sidst så svækkede, at det bliver vanskeligt eller helt umuligt at få en virkelig normalt udviklet fysisk organisme, når endelig det lykkes at undgå fosterdrabet. Mange af disse svækkelsestilstande giver sig udslag i dårlige nerver, lette anstrøg af åndssvaghed og ringe modstand imod sygdomme etc. Det er den karma eller skæbne, der venter fosterdræbere, når det i det hele taget lykkes dem at blive foster hos et par forældre, der ikke hører til fosterdræbere.
Her kan indføjes de omstændigheder, hvor det at fjerne et foster kan være et mindre onde end dette ikke at fjerne det, nemlig der, hvor det gælder moderens liv.
4. Døden for børnene på de forskellige stadier og gråden som den udløsende faktor
Hvis fosteret får lov at udvikle sig, og væsenet fødes til verden og derved kommer til at begynde at opleve den fysiske verden, begynder der at dannes en ny psyke, en ny mentalverden, altså en fornyelse af væsenets åndeverden. Denne fornyede mentalitet kommer til at spille en rolle, hvis barnet nu dør i sin barnetilstand. Hvis det dør, inden det endnu har lært at tale eller at forstå, hvad det er, det ser, vil dets død jo omtrent blive analogt med fosterets død, da det jo ikke har fået noget levende indtryk fra den fysiske verden. Men hvis barnet når frem til både at kunne tale og forstå sine omgivelser, sine forældres og andres venlighed plus dets evne til at kunne lege, dets fantasi til at forestille sig det og det, bliver det denne dets mentale tilstand, der vil komme til at præge et sådant lille væsen. Hvis barnet har haft det ondt, er blevet vanrøgtet jævnligt, har været udsat for forældres eller disses stedfortræderes ondskab, irritation, vrede og straf, og barnet heraf bliver sygt og nedbrudt, kan denne mørke tilstand godt kaste sin sorte slagskygge hen over et sådant lille væsens passage gennem dødens port, hvis det dør pludseligt enten ved ulykkestilfælde eller en hurtigt virkende dødssygdom. Det lille forfulgte barn har jo frygt og bæven, rædsel og angst til vanetanke. Det kan endnu i tankerne se sine forfølgere eller plageånder på det fysiske plan, som om det var virkelig fysisk oplevelse. Men dets lidelse bliver af meget kort varighed. For det lille barn har den store fordel frem for det voksne menneske, at det meget hurtigt finder udløsning i gråd. Og med denne gråd åbner himlens lyse sale sig for den lille gæst bag dødens mørke og skumle port.
5. Mødet med skytsenglen og himmerigets rige eller paradiset – fantasiens virkelighed, tegnefilmens hjemsted
Det møder her sin lysende skytsengels strålende omfavnelse og kærtegn, og hvorved det får suggereret sine mørke mentale lag bort. Og det oplever her nu kun den skønneste glæde, fred og velsignelse. Det er endnu i sin barnebevidsthed og befinder sig i de skønneste lege og oplevelser af eventyr. Her oplæses eventyrene ikke, her opleves de som synlige og hørlige realiteter. Det er fra disse eventyroplevelser, de store kolorerende eventyrforfattere skriver deres eventyr på det fysiske plan, ligesom det også er herfra, at tegnefilmene udgår. Vi er her i et strålende underholdningsplan, hvor alt, hvad der kan tænkes, kan foregå. Den store tænker, forfatter eller digter, der har stor evne til at koncentrere sine tanker, kan her lave de skønneste scenerier, de herligste eventyr, i virkelig plastisk, levende og talende fremtræden. Det er ikke her som på det fysiske plan, hvor eventyrene, digtene eller romanerne oplæses eller vises som film og skuespil. På det åndelige plan ses de som selve ens omgivelser, som selve naturen, som virkelige begivenheder, som terræner, himle og have, rigtige skove med syngende fugle, med vandløb, vandfald, åer og bække, mangeartede dyr, alt efter som ophavet har fantasi og koncentrationsevne. Ja, så stærk kan hans bevidsthed eller tanke være koncentreret, at tankeenergierne helt gør ham selv usynlig. Vi ser kun hans fantasi, som altså forestiller de eventyr eller den tankeverden, han i øjeblikket koncentrerer sig om. Men denne verden er ikke blot for børnene, den er også for alle på det åndelige plan fra mørke og skærsild frigjorte væsener. Ligesom de med deres fantasi og mentale skabeevne ligeledes kan yde bidrag til underholdningen, til undervisningen etc. Denne åndelige sfære grænser så nær op til det fysiske plan, så jeg i mange mange tilfælde har oplevet den, allerede inden jeg er faldet i søvn, når jeg har lagt mig for at sove.
6. Over de højere verdener – tilbage til det fysiske plan. Alle børn kommer i paradiset
Men væsenerne skal videre, og børnene skal videre. Efterhånden bliver deres fantasi mættet, og tingene bliver derved af mindre interesse. Sfæren her kan også blive kedelig, og da er man igen åndeligt døende fra denne sfære. Og alt efter som væsenerne nu har intellektuel begavelse, går de ind i sfærer, hvor de på dette område kan blive mættet. Men for barnet, der ikke har fået ret megen intellektuel udvikling i sit fysiske liv, da det jo blev afbrudt, passeres denne oplevelsessfære meget hurtigt, og væsenerne synker tilbage til den fysiske erindringssfære, der nu stråler som en herlig salighed, og hvor de så igen indgår forbindelse med den fysiske verden igennem to menneskers salighedsoplevelse i en parringsakt.
Med hensyn til et barns død, der på det fysiske plan kun er vant til kærlighed, er det jo en selvfølge, at det også får det godt hinsides, da denne oplevelsesform jo endnu er vanebevidsthed hos det lille væsen. Er det forkælet og uartigt kan denne uartighed naturligvis også kaste slagskygge over dets passage igennem dødens port. Paradisets porte står således på vid gab for absolut alle børn, der dør eller skal passere dødens port. De går således alle hurtig under glæde og jubel ind i Guds lyse himmel.
Artiklen er en gengivelse af et manuskript, som Martinus skrev til forberedelse af et foredrag på Martinus Institut, søndag den 30. oktober 1949. Foredraget er det syvende i serien "Den åndelige verden", og det er samtidig det tredje af fire specialforedrag med fællestitlen "Gennem dødens port". De fire specialforedrag har artikel-id: M0461, M0462, M0463, M0464. Stykoverskrifter af Martinus, renskrift af Torben Hedegaard. Godkendt i rådet 08.12.2016. Første gang bragt i Kosmos nr. 8, 2017. Artikel-id: M0463. De fire specialforedrag er blevet bearbejdet af Mogens Møller til én artikel under titlen "Gennem dødens port – søvnen og døden" (M0465).
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.