Livets skæbnespil
Artiklen: "Dyrets billede" og "Guds billede"
5. KAPITEL
Når dyret dræber og mennesket dræber – når dyret æder andre levende væseners kød, og mennesket æder andre levende væseners kød – osv.
At denne menneskenes mentale sfære er i familie med dyrenes mentale sfære, kan vi ikke komme bort fra. Dyrene dræber også dyr. Dyrene bliver også skinsyge eller jaloux på dyrene. Dyrene kan også camouflere og narre dyrene. Dyrene er egoistiske og søger deres eget over for andre dyr. Når et dyr dræber et levende væsen, og et menneske dræber et levende væsen, hvilken forskel er der så på mennesket og dyret? Når et dyr lever af andre levende væseners kød, og et menneske lever af andre levende væseners kød, hvilken forskel er der da på mennesket og dyret? Når dyret hader og forfølger et andet levende væsen, og mennesket hader og forfølger et andet levende væsen, hvilken forskel er der da på mennesket og dyret? Når dyret kan blive skinsygt eller jaloux på et andet levende væsen, og mennesket kan blive skinsygt og jaloux på et andet levende væsen, hvilken forskel er der da på mennesket og dyret? Når dyrene parrer sig og avler unger, og menneskene parrer sig og får børn, hvilken forskel er der da på mennesket og dyret? Når dyrene må føde deres unger med smerte og menneskene må føde deres børn med smerte, hvilken forskel er der da på mennesket og dyret? Når dyrene må leve i en kamp for det daglige brød, og menneskene må leve i en kamp for det daglige brød, hvilken forskel er der da på menneskene og dyrene? Når dyrene lever i krig med hverandre og menneskene lever i krig med hverandre, hvilken forskel er der da på menneskene og dyrene?
      Jeg kan ikke se, at der er nogen forskel. Et mord er jo et mord, had og forfølgelse er had og forfølgelse, misundelse og skinsyge er misundelse og skinsyge, ligegyldigt hvem der så end er ophav til disse foreteelser. Om disse ophav har et menneskelegeme eller et dyrelegeme forandrer jo ikke disse handlingers natur. Denne natur er dyrisk. Den bliver ikke menneskelig, fordi et "menneske" udfører den, men mennesket bliver derimod dyrisk, når det betjener sig af en sådan væremåde. Vi ser her, at det fritager ikke mennesket fra at være et "dyr", selv om det har et "menneskelegeme". Når man som menneske lever på samme måde som dyret, er man ikke i denne væremåde et "menneske", men et "dyr". At leve i dyrets væremåde er at leve i "dyrets billede". "Dyrets billede" er en modsætning til "Guds billede".