M2097
Spørgetime for studiekredse 1970

Herunder bringes et udvalg på elleve af Martinus' svar fra spørgetimen i 1970. Det drejer sig om svar, der handler om døden, skytsengle og den åndelige verden.
 
2. Udvikles man skæbnemæssigt på det åndelige plan mellem to inkarnationer?
Man udvikler sig ikke på det åndelige plan. Der er ikke tale om udvikling. Det åndelige plan er et nydelsesplan, et hvileplan. Der skal man nemlig nyde frugterne af den udvikling, man har nået her på det fysiske plan. Det er rigtigt, at så længe man må inkarnere i fysiske liv, så er der forbindelse fra det ene åndelige liv til det næste åndelige liv. Men det går jo uden om den fysiske tilværelse.1
 
4. Skifter mennesket køn for hver ny inkarnation?
Hvis et menneske skiftede køn for hver ny inkarnation, skulle det hver anden gang være mand og hver anden gang kvinde. Det er højst unaturligt. Hvordan skal et meget feminint lille væsen, en lille fin jomfru, kunne være en grov mand, et maskulint væsen i det næste liv? [Stor latter]. Der skal talent til for at kunne være kvinde og talent til for at kunne være mand. Det er ikke noget, der skifter på denne måde.
Det seksuelle liv har et kredsløb, der går over to store udviklingsafsnit, over to spiralkredsløb. De væsener, der i den ene spiral er hankønsvæsener, bliver hunkønsvæsener i den næste, og omvendt. På denne måde skifter det. Men det er i virkeligheden kun i en meget lille del af spiralkredsløbet, væsenerne er enpolede. Det drejer sig kun om dyreriget, hvor de skal udvikles. Enpoletheden begynder i planteriget og vokser videre frem til dyreriget. Dyreriget er enpolethedens kulminationsområde. Her findes det stærkeste maskuline væsen og det mest feminine væsen. Udviklingen fortsætter så videre til menneskene, der stadigvæk har noget af dyrets principper. Der sker en udvikling i menneskene, således at de vokser fra denne enpolede tilstand. Men det er jo den, der betinger ægteskabet, der endnu er det fundamentale for menneskelivet her i verden, også selvom det ægteskabelige eller denne parringstilstand er degenererende, og vi kan kalde det "de ulykkelige ægteskabers zone".
Vi ser, hvordan ægteskaberne hører op. Mennesker lever sammen uden at være viet osv. Det er alt sammen noget, der er med i den guddommelige verdensplan. Alt det med ægteskab, afkom osv. vil ophøre. Det er kun i dyreriget og her i det ufærdige menneskerige, at denne enpolethed eksisterer med hankøn og hunkøn for sig. I virkeligheden har ethvert væsen begge køn i sig. I hankønsvæsenet er den feminine pol stagneret, og i hunkønsvæsenet er den maskuline pol stagneret. Det er sat i gang, for at menneskene kunne komme til at gøre godt og ondt. Uden denne polforandring ville der ikke kunne finde nogen som helst udvikling sted. Mennesket ville aldrig nogen sinde kunne komme til at opleve, hvad der var ondt, og hvad der var godt, og derved kunne det jo aldrig nogen sinde komme til at opfylde det mål, som det er bestemt til at skulle opfylde, nemlig dette at blive til mennesket i Guds billede efter hans lignelse. Det er kun her i dyreriget, at menneskene har denne enpolede tilstand med hankøn og hunkøn. Igennem hele den åndelige verden, i millioner af år, er væsenerne ikke hankøn og hunkøn. Da er de rigtige mennesker, det vil sige, de har begge poler i sig, og de er med denne deres tilstand med til at udtrykke, at de netop er i Guds billede. Gud er jo ikke en mand eller kvinde, men i Gud findes begge disse to store samarbejdende polkræfter. Hvis man er mand, behøver man ikke at blive bange for at blive til en kvinde. Manden bliver ikke kvinde i næste liv, og kvinden bliver heller ikke mand i næste liv. Det kan godt være, at man ønsker det, men det retter det sig jo ikke efter.
 
6. Hvad fører aborter til i skæbnen for moderen, faderen og fosteret?
Ved at være medvirkende til en abort skaber man hindringer for sin egen fødsel. En kvinde, der skaber en abort for sit lille foster, kommer jo selv til sådanne forældre eller i sådanne forhold, hvor hun må blive et foster, der bliver dræbt. Det betyder også noget, når et sådant foster bliver dræbt og ikke får lov til at fødes. Det er jo en diskarneret ånd, der skal fødes. Der er samlet kræfter til, at det kan fødes. Men når nu denne fødsel bliver forhindret, må dette væsen tilbage til det åndelige plan, og så må det på ny prøve at komme frem. Men så har det tabt en hel del af den kraft, som det havde udviklet i første omgang, og så kan det blive et svageligt væsen. Den fysiske organisme kan så blive mindre sund, altså sygelig osv. Det er det, der kan ske for fosteret. Moderen kan som sagt blive født hos væsener, hvor hun bliver fosterfordrevet. Hvis faderen er medskyldig, hvis han også er aktiv i den sag og har været medvirkende, er skyldig, så vil han jo heller ikke kunne vente at fødes på en normal måde. Han vil måske også gentagne gange blive forhindret i at blive født.
 
7. Hvordan oplever den døende tilstanden, når han holdes kunstigt i live, for eksempel ved hjernedød?
Det er klart, at det må være en lidelse. Han kan jo ikke komme ind i lyset. Han er bundet til det fysiske plan, så længe der er liv her. Han skulle ellers ind på det åndelige plan, men der kan han ikke komme ind. Det er klart, det er unaturligt. Det er ganske forkasteligt at have sådanne eksperimenter. Ja, han oplever døden på en højst unaturlig måde. Man holder ham i live og forhindrer den normale dødsproces, og det er absolut forkasteligt. Men det kan jo kun ramme et menneske, der har den karma. Det rammer jo ikke en uskyldig. Det er ikke afhængigt af lægerne alene. Manden har denne karma, han har denne lidelsestilstand. Han er ikke beskyttet imod den og derfor kan han komme til at opleve det.
 
15. Hvor i spiralen slutter reinkarnationen?
Reinkarnationen slutter, når man bliver til det færdige menneske. Når mennesket når frem til at blive færdigt, bliver det dobbeltpolet, så bliver det et rigtigt menneske. Rigtige mennesker skal ikke fødes af kvinder, de kan danne sig et legeme ved materialisation, og de kan opløse det igen ved dematerialisation. Inden for de næste 3.000 år vil den tid komme, da menneskene vil kunne materialisere og dematerialisere sig. Da bliver de færdige til det åndelige plan. De overgår så til det åndelige plan og behøver ikke mere at komme tilbage på jorden. Da er reinkarnationen ophørt, og så vil de igennem tusinder og atter tusinder, ja millioner af år, leve i den højeste fuldkommenhed i de kosmiske riger.
 
16. Hvor længe har vi været i det rigtige menneskerige imellem to jordliv? – Afgør vi selv, hvornår vi vil fødes på jorden igen?
Det er ganske rigtigt, at mennesker i almindelighed kan komme ind i det rigtige menneskerige på det åndelige plan imellem to jordliv. Hvis de er meget fremragende udviklet, vil de komme til at passere det rigtige menneskeriges område, men naturligvis ikke i de højeste sfærer, men i de laveste sfærer, der hvor deres udvikling tillader det. På samme måde kommer de også igennem den guddommelige verden for herefter at havne i salighedsriget, hvorfra de så fødes igen.
Hvor længe man kan være i det rigtige menneskerige er meget individuelt. Nogle kommer slet ikke i det rigtige menneskerige. Det afhænger af, om de har menneskelig udvikling, hvis ikke, så havner de i de lavere paradiser. Der er jo et paradis for alle grader. Indianerne har deres paradis, og buskmændene har deres paradis. Det er klart, at de jo ikke alle sammen kan have det samme paradis. De må have et paradis, de forstår, et paradis, der kan glæde og inspirere dem.
Det er højst individuelt, hvor længe et menneske er på det åndelige plan. Hvis et menneske er meget åndeligt indstillet og åndeligt interesseret og har megen åndelig viden, kan det være der længe. Så kan det være på det åndelige plan omkring 80 år eller måske endda mere. Men det forudsætter dog, at det dør af alderdom. Hvis det derimod ikke har denne interesse, hvis det er meget materialistisk og ikke har spor med det åndelige at gøre, vil det ikke være så lang tid på det åndelige plan, for da har det ikke noget at gøre der, det har ikke nogen bevidstgøring for det, og da fødes det meget hurtigt igen. Dyrene fødes særligt hurtigt, og primitive mennesker fødes også meget hurtigt igen.
Børn og unge mennesker kommer meget hurtigt tilbage. Soldater, der bliver dræbt på slagmarken, kan blive født og komme tilbage til det materielle plan igen på 4-5 år.
Hvor længe man er inde på det åndelige plan, afhænger altså af ens åndelige tilstand. Hvis man er meget åndeligt udviklet, har man jo store forudsætninger for at være på det åndelige plan. Og er man ikke er så åndeligt udviklet, må man tilbage til det fysiske plan, for det er jo der, man skal have udviklet de åndelige evner.
 
17. Hvis man ønsker at blive skytsånd mellem to jordliv, hvor bliver man da uddannet dertil? Hvad lærer man, og hvor foregår skytsåndsarbejdet? – Fra det rigtige menneskerige?
Ja, det er lidt af en vildfarelse at tro, at man bliver uddannet til at blive skytsånd. Det med at blive skytsånd er ikke en beskæftigelse, man får, ligesom når man får en stilling på det jordiske plan. Der er jo visse væsener i den åndelige verden, der specielt er skytsånder. Men når f.eks. en mor dør, kan hun godt blive skytsånd for sin levende datter eller søn, og hjælpe til fra det åndelige plan. Det er noget, der sker alt efter den sympati og kærlighed, som den afdøde har til det jordiske. Det behøver heller ikke at være familie, det behøver ikke at være søn og datter. Et menneske kan også blive skytsånd for en veninde eller ven, hvis det dør. Det er noget, der sker automatisk alt efter det ønske og begær, man har, og den kærlighedsforbindelse, man har med dem på det vågne plan. Men det er noget, der tager af, det kan kun vare en kort tid.
Men der er ordinære skytsengle på det åndelige plan. De er jo engle. Det er også det, Kristus siger: "Er de ikke alle sammen engle til hjælp for dem, der skal arve salighed". Sådan er der altså væsener, der tager sig af menneskene. Vi kan for eksempel ikke dø, uden at der er skytsånder, der er med til at befordre os. Ligesom et barn ikke kan fødes her, uden at der må være forældre. Forældrene er også skytsånder for deres barn. Ja, det skulle de i det mindste være, men det er jo ikke altid, de er det.
Med hensyn til det med at lære, så lærer man ikke noget inde på det åndelige plan. Man har den begavelse, man har med her fra det fysiske plan. Man lærer ikke på det åndelige plan, det er et nydelsesplan. Der kan man opleve behageligheder med den viden, man har, og der kan man skabe med den viden, man har. Der skal man ikke lære, gøre erfaringer, opleve skuffelser og alt sådan noget. Hvis man skulle det, blev der også skuffelser, lidelser og lignende på det åndelige plan, men det er jo ikke meningen.
 
18. Kan vort ophold i den åndelige verden forlænges derved, at vi bliver skytsånder?
Vort ophold på det åndelige plan kan ikke forlænges, ved at vi bliver skytsånder. Vor struktur, vor karma og alt dette bestemmer jo vores tilstand, således at vi, når vi er modne dertil, fødes på det materielle plan. Det har ikke noget at gøre med, at vi vil blive i den åndelige verden, at vi vil være skytsånd for den og den. Sådan er det ikke. Alt går automatisk, når mennesket efterhånden modnes til at skulle fødes igen. Så sløves det jo af der inde, og det bliver dunklere, og så kommer mennesket ind i sin erindringstilstand. Den ydre verden ophører, hvorefter det fødes.
Fosteret og det lille barn er bevidst i erindringerne fra sit tidligere liv. Indtil et halvt års tid efter, det er født, kan det lille barn ligge og opleve sit tidligere liv, men det kan jo ikke fortælle noget om denne oplevelse. Vi kan sommetider se, at det lille barn kan grine, kan le, så hele kroppen ryster. Det er, fordi det har disse salighedsoplevelser fra det åndelige plan. Men efterhånden som det begynder at se den fysiske verden, at se lys og lamper osv., så glemmer det den åndelige verden. Barnet bliver optaget af det jordiske, og så begynder den jordiske bevidsthed at udvikles.
 
20. Hvis man ved sin død testamenterer sit afsjælede legeme til videnskaben, vil man så gøre sig selv skade?
Der er aldeles ikke nogen grund til, at man skal give sit legeme til videnskaben. Jeg kan ikke se andet end, at det er en abnorm tilstand. Videnskabsmændene er ganske vist hjælpeløse. De kan jo ikke gøre det på anden måde. De skal skære op, de skal se, og de skal iagttage. Men hvis de derimod udviklede sig frem til kosmisk tilstand, behøvede de jo ikke at gøre alt det der.
Hvis man har lyst til at give sit lig til videnskaben, idet man mener, at det kan være til gavn, så kan man jo gøre det. Men det er en abnorm handling.
Det er også muligt, at man kan komme til at fortryde det, når man på det åndelige plan ser sit legeme blive læderet. Man er ikke sådan færdig med sit fysiske legeme, fordi man dør. Igennem et langt liv har man haft alle sine oplevelser igennem sit fysiske legeme, og der er en vis kærlighedsforbindelse, en sympatisk forbindelse, mellem jeget og dette legeme. Så man skal ikke sådan tro, at det, man gør med sit lig, er helt uden karma.
Det samme gælder også ved ligbrænding. Hvis et menneske lader sit lig brænde, får det også en skærsildspine på det åndelige plan, samtidig med at det her på det vågne plan formindsker sin beskyttelse imod at kunne brænde op, at komme ud for ildebrand.
 
22. Kan de såkaldte døde se os her på jorden, se vore trængsler og glæder?
Under visse forhold kan de døde se og iagttage de jordiske mennesker, men det er kun under visse forhold. Hvis der har været visse forbindelser imellem de døde og de levende, da kan de afdøde godt se, iagttage og være med. Det er jo også det, skytsenglene kan. Hvis de agerer skytsengle, skal de jo også kunne se. Men det, de ser, er ikke den fysiske organisme. Det er den åndelige genpart, den astrale organisme, de ser. Den astrale organisme gør det samme som den fysiske, og på denne måde kan de døde altså iagttage på det fysiske plan.
 
26. Er det kærligt og rigtigt, som lægerne gør det nu, kunstigt at holde liv i gamle, meget syge mennesker, mennesker, som uden indgriben alligevel for længst ville være døde?
Det er rigtig nok, at det kan se mærkeligt ud, at man holder gamle mennesker i live. Men man kan da ikke begynde at give tilladelse til, at lægerne skal lade være med at behandle dem. Der må gøres det, der kan gøres for menneskene. Der er ingen, der bestemt kan vide, om der ikke kunne ske en bedring, så væsenet måske kunne leve noget længere. Man kan da ikke give tilladelse til, at lægerne godt kan lade et menneske dø, hvis de synes det. Det går jo ikke. Og så er der en ting til, disse mennesker kunne ikke komme ud for det, hvis ikke det var deres karma. Det er deres eget, der kommer tilbage.
Det er rigtig nok, der kan siges meget for og imod, og man kan synes, at det ikke er fuldkomment at holde liv i sådanne gamle, meget syge mennesker i måneder eller måske hele år, uden at de kommer sig. Men når menneskene ikke er moralske nok, kan man ikke give lægerne tilladelse til, at de godt kan lade et menneske dø, hvis de synes det. Der kunne ske bedrag. Lad os f.eks. sige, at arvingerne til et rigt menneske gik i kontakt med en sådan læge, som så lod dette menneske dø længe før, det ellers ville dø.
Jeg mener, at menneskene må gøre, hvad de kan for de syge og gamle mennesker. Om de så kan leve eller dø, ja det er jo en karma ved dem selv, men så har menneskene i al fald gjort, hvad de kunne.
Note
1. Se de hvide skæbnebuer på symbol nr. 20, Det Evige Verdensbillede, bog 2.
Martinus besvarer spørgsmål på Martinus Institut, onsdag den 22. april 1970. Afskriften af båndoptagelsen er bearbejdet af Ole Therkelsen m.fl. Bearbejdelsen er godkendt i rådet 01.12.2013. Første gang bragt i Kosmos nr. 2, 2015. Artikel-id: M2097.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.