M2069
Den lille og den store opstandelse
af Martinus

1. Kirkens syn på vore dages psykiske begivenheder
Som et led i vort studium af den åndelige verden eller det jordiske menneskes psykiske side kan det have sin betydning at dvæle lidt ved, hvad vi igennem den kirkelige kristne verdensanskuelse har fået fortalt angående nævnte emne. Her fortæller man jo i stor udstrækning om et evigt liv og om en åndelig verden, et himmerige, som de fleste frelste skal nå, og om et helvede, som de ugudelige er hjemfaldne til. Man taler om åbenbaringer og syner, som profeter og andre Guds mænd har oplevet, men det meget ejendommelige er, at intet som helst af den slags må ske i vore dage. Hvis et menneske i dag ser syner eller er vidne til åbenbaringer, skal det samtidig være meget forsigtig med at udtale sig om denne sin oplevelse, thi ellers vil det hurtigt blive stemplet som en, der er "lidt til en side" eller en svindler. I Bibelen læser man om Saul, der opsøgte kvinden i Endor for at komme til at tale med Samuel. Hvad var det, der foregik, da kvinden manede Samuel frem? – Var det ikke nøjagtigt det, man i dag kalder en "spiritistisk seance"? – Kvinden i Endor var et spiritistisk medium. At Samuel sagde, at man skal lade de døde være i fred, er en sag for sig. Det danner ikke noget som helst grundlag for at benægte, at man kan sætte sig i forbindelse med de døde. Vi læser flere steder i Bibelen om engle eller åndelige væsener, der har vist sig, ligesom Kristus taler om engle eller væsener, der er til hjælp for alle dem, som skal arve salighed. Vi har også lært beretningen om skriften på væggen og mange andre psykiske foreteelser, som fandt sted. Disse bibelske psykiske begivenheder kulminerer til sidst i beretningen om Jesu opstandelse og tilsynekomst for sine disciple. Når disse ting har kunnet forekomme i fortiden, hvorfor skulle de så ikke også kunne forekomme i vor tid? – Men ikke desto mindre vil kirkens autoriteter ikke gerne acceptere den slags begivenheder i dag, ja helst benægte disse, eller i heldigste tilfælde vil de betragte dem som begivenheder af en hel anden art end fortidens. – Jesu opstandelse og tilsynekomst for sine disciple har skam ikke noget med spiritisme at gøre.
2. Benægtelsen af reinkarnation er en stærk overtro
Hvad er da spiritisme? – Spiritisme er erkendelsen af psykiske eller åndelige kræfters og væseners åbenbaring på det fysiske plan. Men hvad kunne Jesu opstandelse og de andre bibelske beretninger være andet end netop psykiske foreteelsers åbenbaring på det materielle plan? – At der inden for den officielle spiritisme forekommer megen humbug eller bedrag, betyder jo ikke, at al spiritisme er et falsum. Inden for videnskab og inden for religioner findes der også meget, der ikke er i overensstemmelse med virkeligheden. Det betyder da ikke, at al religion og videnskab er bedrag. Men idet man således inden for religionen er kommet bort fra erkendelse af, at åbenbaringer, visioner eller psykiske foreteelser kan finde sted, er man blevet offer for en stor og i sjælelivet stærkt indgribende overtro, der giver sig udslag i benægtelsen af reinkarnation, denne livets vigtigste kendsgerning. Man tror på kun ét jordliv, og når det er endt, skal man sove til dommedag for derefter at opstå og gå til himlen eller helvede, alt eftersom man nu tilhører de frelste eller de fortabte. Kun én af disse Bibelens store psykiske begivenheder hylder kirken i dag, nemlig Jesu opstandelse af graven og hans åbenbaringer for sine disciple. Og koncentrationen på og betagelsen af denne begivenhed er blevet så stærk, at den har stillet Jesu virkelige, store og altbetydende opstandelse i skyggen. Skønt Jesu åbenbaring for sine disciple jo i virkeligheden burde have været opfattet som bevis for den fortsatte eksistens efter døden og dermed for reinkarnationen, er den nu blevet en skygge, der formørker eller usynliggør den virkelige, blændende opstandelse, der er Guds mål med alle mennesker, og som Jesu var inkarnationen af.
Artiklen er en gengivelse af et uafsluttet manuskript, som Martinus skrev som forberedelse til et foredrag på Martinus Institut, søndag den 8. maj 1949. Det er 13. foredrag i serien "Dødsmysteriet". Renskrift og stykoverskrifter af Torben Hedegaard. Godkendt i rådet 04.09.2011. Bragt første gang i Kosmos nr. 5, 2012. Artikel-id: M2069.
 
Da artiklen slutter ret brat, har redaktionen tilføjet tre kapitler fra artiklen "Den sekundære og den primære opstandelse" i småbog 22.
Kapitel 8
Jesus og den sekundære og den primære "opstandelse"
Med hensyn til Jesu opstandelse påskemorgen med hans efterfølgende materialisationer eller tilsynekomster for disciplene vil den som nævnt kun være at regne for en manifestationsart, som endnu kun er af meget interimistisk natur og først senere vil blive en fundamental almen hverdagsbegivenhed på jordens fysiske plan. Den udviste kun en evne eller egenskab, som mange gange både før og senere i sit princip er blevet udført af andre diskarnerede væsener, ja, endog af langt ringere moralsk kvalitet, end den Jesus repræsenterede. I verdensgenløserens mission spiller den derfor kun en sekundær rolle.
Derimod afslørede verdensgenløserens liv og væremåde en anden "opstandelse fra de døde" af et langt større format og udelukkende baseret på kærlighed. Denne opstandelse er ikke en midlertidig ved lånte materier og tankekoncentration opretholdt viljesakt, men udgør derimod en igennem en reinkarnationskæde af fysiske liv fremtrædende forvandlingsproces, der fra en mørk, primitiv, dyrisk tilværelse lader individet ved udvikling gradvis vågne op til at blive et højintellektuelt i kærlighed kulminerende væsen i "Guds billede". Det er denne opstandelse, der er det primære mål for Guds vilje med hensyn til det jordiske menneske. Kun denne opstandelse kan give individet den fulde oplevelse af dets identitet som tidens og rummets skaber og herre og dermed oplevelsen af at være "ét med Faderen", være identisk med selve evigheden og uendeligheden. Det levende væsen eller gudesønnen får altså igennem denne opstandelse en oplevelse, der langt overstråler den oplevelse eller opstandelse, der kun består i at vise sig i et interimistisk legeme, baseret på et øjebliks lån af andre menneskers fysisk-psykiske materier. Hvad ved en sådan interimistisk materialiseret ånd, hvis den ikke i forvejen har passeret "den store opstandelse" eller "den store fødsel"? Er det ikke en kendsgerning, at de materialiserede ånder i almindelighed ikke har kunnet fortælle noget, der særligt rakte op over det, man allerede på det fysiske plan vidste i forvejen? Noget virkeligt svar på livsmysteriets løsning har man ikke fået ad denne vej. Dertil kommer også, at en interimistisk materialisation ikke således som det ordinære fysiske legeme kan opretholdes i kraft af legemets egen automatfunktion, hvorved ånden eller jeget har dagsbevidstheden helt fri til andet brug, men må opretholdes i kraft af en mere eller mindre anstrengende bevidst viljekoncentration. Når en ånd skal opretholde en stærk koncentration på et bestemt objekt, bliver det meget vanskeligt for denne, ja, for nogle måske endda helt umuligt, samtidig at skulle koncentrere sig om indviklede intellektuelle emner. I samme grad som en ånd skal koncentrere sig om tankefelter uden for selve materialisationen, svækkes eller umuliggøres jo denne materialisation eller synliggørelse. At kristusmaterialisationerne blev så vellykkede, som tilfældet var, skyldes udelukkende den omstændighed, at han havde en meget overlegen og trænet koncentrationsevne, i forbindelse med de usædvanlige betingelser for materialisation, som de tilstedeværende disciples og venners A-stof ydede ham, samtidig med at han forud var i besiddelse af "den store opstandelse", der havde gjort alle åndelige spørgsmål dagligdags og ligetil for ham. Han behøvede i de givne materialisationsøjeblikke ikke her at anstrenge sin koncentrationsevne. Han havde derfor i større udstrækning, end det ellers er tilfældet, mere frigjort kraft og styrke til fordel for materialisationen.
Kapitel 9
Kristendommens fejlagtige opfattelse af den sekundære opstandelse på bekostning af opfattelsen af den primære opstandelse
Den sekundære opstandelse, den endnu ufuldkomne materialisationsform, er i virkeligheden blevet det centrale punkt i den kristne verdensopfattelse og har dermed stillet "den store primære opstandelse" i skygge. Det er også betagelsen af den sekundære eller "den lille opstandelse", der helt har overskygget eller tilsløret opfattelsen af reinkarnation eller genfødslen fra liv til liv, således at man inden for kristendommen helt benægter denne og tror, at det levende væsen kun har ét fysisk jordliv. Denne tro har igen foranlediget en ny overtro angående retfærdiggørelsen af tilværelsens eller det daglige livs tilsyneladende uretfærdigheder, således at man heller ikke kan give noget som helst fyldestgørende intellektuelt eller logisk svar på de højst forskellige, tilsyneladende uretfærdige skæbner, som de levende væsener er underkastet. Man søger at råde bod på alt dette ved hjælp af sakramenter og dåbshandlinger i forbindelse med troen på Guds formildelse til, grundet på Jesu korsfæstelse, at lade nåde gå for ret og tilgive væsenerne deres synder. Intet under, at verdensgenløseren kunne forudsige den "antikrist", der måtte afføde "de sidste tiders" dommedag eller ragnarok, det religiøse og politiske kaos, den kulmination af det dræbende princip, menneskeheden i dag sukker og stønner under trods tusinder af præsters prædikener om næstekærlighed. Nej, væsenernes skæbne er ikke et spørgsmål om en vred gud, der skal formildes ved attentatet på verdensgenløseren, så han kan ynkes over menneskene og tilgive dem deres synder. Væsenernes skæbne er aldeles ikke et spørgsmål om synd og tilgivelse, men udelukkende et spørgsmål om årsag og virkning. Det er et spørgsmål om viden og uvidenhed i kosmisk kemi og teknik. Der, hvor væsenet ikke kender årsag og virkning, handler det i blinde. At handle i blinde, når man ikke kan se, kan ikke være at synde. Der vil derfor ikke kunne eksistere nogen synd at blive vred over. En guddom, der bliver vred, er ikke en gud, men en afgud. Det er et væsen, der selv er blindt. Det er et væsen, der hører hjemme hos alle de andre væsener, der går i blinde eller famler sig frem i mørket. Et menneske, der bliver vred, er ikke et menneske, men et væsen, der endnu ikke er "opstået fra de døde". Det er et væsen, der gennem gravens skygge efterhånden vil bane sig vej fremad mod lyset, mod "den store opstandelse", "den totale indvielse" eller "den store fødsel".
Kapitel 10
"Den primære opstandelse" som det altoverskyggende mål for Guddommens vilje med hensyn til det jordiske menneske
Den sekundære opstandelse eller Jesu påskeopstandelse er således ikke nok. Det er ikke den, der er den sande kristendoms kerne eller fundamentet for verdensgenløserens mission eller verdens frelse. Det var forkyndelsen og demonstrationen af det "himmeriges rige", der skulle komme som noget inden i væsenerne. Det var ikke en okkult eller psykisk evne til at materialisere sig, men en evne til at leve i kontakt med universets love, en evne til at være til glæde og velsignelse for helheden, evnen til at være – ikke til gene for andre menneskers eller levende væseners tilværelse – men derimod evnen til at være en inspirerende, livgivende og glædesbefordrende og dermed tjenende livskilde for alle levende væsener.
Igennem reinkarnationens princip at "fødes på ny af vand og ånd" og dermed have mulighed for at vokse op fra en primitiv, dyrisk og dræbende til en højintellektuel, kærlighedsdominerende livsform, som udgør "mennesket i Guds billede", var indholdet eller kernen i Jesu samtale med Nikodemus. Uden at "fødes på ny af vand og ånd kan ingen komme ind i Guds rige". Dette vil igen sige, at mennesket må fødes i en ny fysisk organisme, tjenlig for en bevidsthedsindstilling og opfattelse af livet og tilværelsen som en guddommelig alkærlighedsmanifestation. Denne nye fysiske organisme er således "den nye fødsel af vand", ligesom den nye bevidsthedsindstilling er det samme som "den nye fødsel af ånd". Det er denne nye fødsel, der udgjorde "den store opstandelse" eller åbenbaring i verdensgenløserens fremtræden på jorden. Det var ikke en opstandelse, han først opnåede efter sin korsfæstelse, men det var en "opståen fra de døde", han allerede havde tilegnet sig i svundne liv forud for sin inkarnation på jorden. Og det er den samme opstandelse, der er bebudet alle mennesker under udtrykket "Kristi genkomst". Denne Kristi genkomst er det samme som væsenets tilegnelse af Jesu livsoplevelse og den hermed forbundne væren "ét med Faderen". Det er denne kosmiske bevidsthedstilstand, der udgør det himmeriges rige, som det jordiske menneske må stille sig for øje som dets store fremtidsmål. Det er denne Kristi genkomst, vi kender fra LIVETS BOG som "den store fødsel". Det er forberedelserne til denne store "opstandelse fra dyr til menneske", alle jordmennesker nu igennem ragnarok eller dommedag er under udvikling hen imod. Og det er tilegnelsen af denne opstandelse, der som nævnt er det altoverskyggende mål for den guddommelige vilje i dag med hensyn til det jordiske menneske. Denne opstandelse kan altså udelukkende kun tilegnes og eksistere som det totale resultat af den fuldkomne næstekærlighed og dermed være den eneste sande kristendom eller menneskehedens frelse.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.