M1698
Mentale sygdomme 4 – Tankedefekter og livsbegærets afsporing
af Martinus

1. Opelskelse af en unaturlig tørst
Det levende væsens organisme og dermed dets skæbne opretholdes og reguleres igennem et stort hovedprincip, vi kender under begrebet "sult og mættelse". Når dette princips talentkerner ikke er beskadigede, vil dets ophav ved hjælp af dette princip vide, hvad det skal spise og drikke. Det vil være i stand til at skelne nøjagtigt imellem, hvad dets organisme trænger til af vitaminer eller særlige næringsstoffer. Hos dyret er dette princip endnu i renkultur. Men hos mennesket er dette princips talentkerner i en overordentlig stor udstrækning defekte.
Mange mennesker har opelsket en kunstig tørst. Denne tørst kan vi kalde for drikfældighed. Hos nogle væsener er denne drikfældighed blevet kronisk, de kan ikke beherske denne tørst. Hos andre er den endnu akut. Denne tørst er så udbredt og almengældende, at den er indgået i kulturen som hørende med til takt og tone. Ved enhver festlig lejlighed må man skåle i denne forstandsødelæggende alkohol. Men når det er blevet en kulturfaktor, ja er blevet en nødvendighed, man ikke kan undslå sig uden at blive betragtet som en særling, lider almenheden altså af akut drikfældighed. Denne tørst er en æressag. Verdenskulturen er her afsporet.
Det er en kendsgerning, at alkoholen virker direkte på væsenets psyke eller tænkeevne. Denne tørst kan nemlig ikke slukkes. Og mennesket kan derfor blive ved med at drikke, til det lallende og savlende synker under bordet, hvor det så af særlige naturlige grunde ikke kan tylle mere i sig, før det har sovet rusen ud. Da vågner det med en endnu stærkere tørst. Denne tørst kan ligesom ved nydelsen af narkotiske midler helt tage magten fra mennesket. Det har til sidst ikke nogen som helst anden tanke end bare at nyde og nyde eller indtage disse skadelige produkter, og det ender som et legemligt og sjæleligt vrag. En sådan kunstig tørst kan umuligt slukkes. Derved kan man se, at denne er en afsporing.
2. Opelskelse af en unaturlig sult
Men ligesom menneskene kan opelske en kunstig tørst, kan de også opelske en kunstig sult. De kan komme til at hungre efter produkter, der ikke udgør den helt rigtige føde, ligesom de også kan overdimensionere hungeren efter de normale produkter, så de vænner sig til at skulle overmættes. Denne overmættelse er også blevet en kulturfaktor. Ligesom man i særlig grad skal drikke ved festlige lejligheder, således skal man også i særlig grad feste ved at spise. Derved er mennesket i stor udstrækning kommet ind i den afsporing, at det lever for at spise i stedet for at skulle spise for at leve.
Ved sådanne festlige lejligheder er det festlige netop maden. Hvad vil det sige, at maden er festlig? – Det vil sige, at den i særlig grad skal behage smagen. Og man har nu i århundreder således kappedes om at skabe raffinerede smagsbehageligheder, hvilket vil sige, at man er blevet ved med at finde på smagsraffinementer, der kunne forhøje den af naturen oprindeligt fordrede velsmag. Det er mad beregnet til at mætte de allerede mættede mennesker. Hvad er en dessert? – Er det ikke i princip sukker dyppet i sukker? –
3. Afsporing af den oprindelige smagsevne
Hvad vil det sige, at man gør en ting raffineret velsmagende? – Det vil sige, at den velsmag, som et almindeligt sundt næringsmiddel har fra naturens hånd, og som er tilfredsstillende for den naturlige smagsevne, gør man nogle gange endnu sødere eller endnu stærkere i den retning af smag, som produktet oprindeligt har. Og på den måde afsporer man så sin oprindelige smagsevne. Den smag, som det ellers sunde næringsprodukt har, er i sig selv alt for svag. Man har vænnet sig til, at den skal gøres meget stærkere.
Undertiden sker det også, at evnen til at gøre tingene overdimensioneret velsmagende går stærkere, end smagen kan vænne sig til. Så har man fundet på at modvirke denne ved midler, der har en modsat smagsvirkning, altså ved at gøre tingene mindre velsmagende. Man strør så f.eks. peber på og spiser umådeligt sure agurker eller eddikegennemsyrede produkter, det skal nok hjælpe lidt på den alt for overdrevne velsmagende føde. Dette middel kan også bruges i situationer, hvor man ikke kan smage produkter, der ikke er stærkt smagende hverken i sød eller sur retning. Det er i virkeligheden det, der sker bag ved de fine krystalglas og fine spisestel.
4. Det afsporede livsbegær
Denne latterlighed kaldes et festmåltid, og personerne bliver også latterlige. De er karikaturer af den menneskelige organismes tegning. Ved sådanne festmåltider eller sanseødelæggende sammenkomster er store afgørende faktorer i menneskenes kulturskabelse blevet afgjort og bliver stadig afgjort. Men kan mennesker, der så letsindigt råber hurra for disse sanseødelæggelsesfester eller idiotismebefordrende nydelser, være de retmæssigt klartskuende kulturskabere? – Og hvorledes er så kulturen? – Kan man ikke her finde de samme afsporinger? – Når karakteren kan lade sig lede på afveje i den ene situation, kan den vel også i den anden situation, når blot situationerne er almengældende, blot det er noget, alle andre også gør. Har man ikke også her tendenser til at ville have behageligheden overdimensioneret. Det daglige skal også helst være en nydelse af desserter eller festmåltider. Det vil altså sige, at den daglige normale livsfornemmelse, som skulle være tilstrækkelig til at give væsenet glæde og lyst til at være til, for længst er overfløjet af stærkere begær. I landene med den høje levestandard forekommer der tilfælde, hvor både faderen og moderen, sønnerne og døtrene har hver deres luksusvogn plus tilsvarende overdimensionerede begærtilfredsstillelser på en mængde andre områder. Og deres begær udvides stadig. De hungrer stadig efter mere og mere luksus. Deres livssmag eller livsbegær er således i allerhøjeste grad afsporet.
5. Reinkarnationens nødvendighed for at vende tilbage til det naturlige livsbegær
Når man tænker sig, at livets mening er dette, at ethvert menneske er kommet til verden for at tjene andre, men ikke for at snylte på andre eller for at lade sig tjene, vil der før eller senere komme en slem afvænningskur for disse luksushungrende mennesker. Her ser man tydeligt, hvorledes reinkarnationen er nødvendig. Hvordan skulle disse væsener ellers få deres syge livsbegær helbredt og igen komme tilbage til det naturlige livsbegær? –
Men hvor ser man det naturlige livsbegær? – Er det særligt hos de religiøse? – Nej, de har også fået deres livssmag bundet i et unaturligt begær. De forlanger, at man skal omvende sig til deres opfattelse, til deres tro og form for væremåde, ellers hører man til de væsener, man helst ikke skal omgås. Så hører man til djævelens børn. Helvede er os i særlig grad garanteret fra disse væseners side. De skaber et ukærligt forhold til omgivelserne. De befinder sig i en slags mental afsporing, der ligesom alle andre afsporinger før eller senere kræver afvænning for at komme tilbage til en normal indstilling til sine medvæsener.
Er politikerne i særlig grad repræsentanter for det normale livsbegær? – Nej, de repræsenterer kun det religiøse princip i en ny form. De prædiker omvendelse til deres eget parti og død og undergang over de andre partier. Har arbejdsgiverne da det rigtigt indstillede livsbegær? – Nej, de repræsenterer også en form af det religiøse princip. De prædiker nedsættelse af arbejdsløn og prisstigninger for de produkter, de fremstiller. Er arbejderne helt rigtigt indstillede? – Nej, de prædiker det omvendte, arbejdslønnens forhøjelse og prisfald på alle varer.
6. Enhver unaturlig tilfredsstillelse har sit ophør
Når den normale livstilfredsstillelse ikke bliver normalt tilfredsstillet, kommer væsenet jo til at hungre efter den normale livstilfredsstillelse, og denne hunger er sund. Men hvis væsenet får sin normale livshunger overdimensioneret tilfredsstillet, vænner det sig til denne overdimensionering og vil blive helt ulykkeligt, hvis det pludselig tvinges til kun at kunne få den normale tilfredsstillelse. Dette med at være ulykkelig og misfornøjet med tilværelsen eller dette at være deprimeret kan udmærket være fremkaldt af en overdimensioneret mættelsestilstand.
De fleste depressionstilstande skyldes gerne dette, at en særlig nydelses- eller mættelsestilstand pludselig er slut. Skæbnen har pludselig ført en fra en høj levestandard, hvor man kunne få alle sine tilvante begær tilfredsstillet, ned til en lavere levestandard, hvor man ikke mere kan få disse vaner og tilbøjeligheder tilfredsstillet. Det betyder altså i virkeligheden kun, at man pludselig er kommet ind i en afvænningstilstand. Det er i virkeligheden den samme lidelse som den, drankeren kommer ind i ved en hård afvænningskur. Man må her være lykkelig. Alle unaturlige tilfredsstillelser har deres ophør. Den rige mand, for hvem rigdommen betyder alt, må være klar over, at afvænningskuren kommer til ham.
7. Lysten til at tjene sin næste er det sande livsfundament
Men der kan også være rige mennesker, der for længst er blevet afvænnet, og for hvem dette at miste rigdommen ikke vil volde dem særlige kvaler. Men det er jo netop fordelen ved naturens afvænningsmetoder, at når man har overvundet disse kvaler, så er man ikke mere bundet ved unaturligt begær i de givne felter. Man kan nyde behageligheder, hvis de tilbyder sig, men de betyder ikke livet for en. Man bliver ikke ulykkelig ved at miste disse.
Alle væsener, der i dag lever i unaturlig sult og tørst eller i overdrevne livsbegær, skal altså regne med før eller senere at blive afvænnet. De må regne med, at intet som helst af de skabte foreteelser, ingen rigdom, ingen hædersposition kan garantere dem en varig lykke og kan derfor ikke være det rette livsfundament.
Kun dette at være rig på lysten til at tjene sin næste, er det eneste, der kan være det urokkelige livsfundament. Mennesket er bestemt til at skulle begære at elske sin næste som sig selv. Derfor vil alle andre begær før eller senere komme til kort. Mennesket er skabt til at være i Guds billede. Men Guds billede er ikke dette at elske de døde ting på de levende væseners bekostning. Det er derimod dette at være til glæde og velsignelse for alt levende.
Artiklen er en gengivelse af et manuskript til det 19. foredrag i serien: "Verdensbilledet og livsproblemerne", som Martinus skrev som forberedelse til et foredrag på Martinus Institut, søndag den 7. februar 1954. Renskrift og stykoverskrifter af Ole Therkelsen. Godkendt i rådet 01.04.2011. Første gang bragt i Kosmos nr. 7, 2011. Artikel-id: M1698.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.