M1506
Martinus' 83-års fødselsdagstale

1. Takken tilkommer Forsynet
Mine kære venner, jeg har jo fået en overordentlig hyldest og tak, men jeg fortjener så at sige ikke denne tak. Det, jeg har gjort, er noget, jeg har fået fra Forsynet, så det er først og fremmest Forsynet, der skal have denne tak. Se, jeg har jo ikke gjort noget særligt, jeg har blot fået lov til at leve i min hobby. Ligesom tusinder af andre mennesker her i verden, der hver morgen går til deres arbejde, er jeg gået til mit, men der er den forskel, at jeg kunne gå til min hobby. Andre måtte gå til ting, som de måske slet ikke var så glade for, som måske slet ikke var sundt for dem. Men jeg er gået til mit arbejde, der var en hobby.
Der er en masse mennesker, der sender mig kærlige tanker, så jeg må sige, at jeg har haft et meget guddommeligt liv og har det stadigvæk. Når jeg nu ser alle disse mennesker, hvilken sympati strømmer der så ikke til mig? – Og der er jo mange flere, end der er her i salen. Denne tak, som De har givet, er jeg selvfølgelig glad for, men De må forstå, at den går videre til Forsynet.
Det, jeg har lavet, kunne jeg ikke have lavet på egen hånd. Sammen med Guddommen har jeg jo i mine tidligere liv måttet arbejde mig op til denne viden, som jeg har. Når jeg nu i dag har denne viden, er det ikke fordi, jeg er favoriseret af Forsynet. Det er jeg absolut ikke. – Forsynet favoriserer ingen. – Det, jeg kan, kommer alle mennesker til at kunne, efterhånden som de udvikler sig. Og det, jeg kan, har alle mennesker, der er foran mig, også kunnet. Jeg er ikke hævet over andre, jeg ønsker at være dus med alle mennesker, og at vi alle forstår hinanden. Jeg ønsker ingen klasseforskelle eller at være højt hævet over andre, jeg ønsker bare, at man har kærlighed til hinanden.
2. Guds ånd og den højeste ild
Nu har jeg den glæde at kunne forkynde, at alkærligheden netop er det, der skal blive livets løsning. Alting fører hen til alkærligheden. Se, der er to slags kærlighed i verden. Der er alkærligheden, og så er der den kærlighed, der er hos dyrene og de ufærdige mennesker og helt op til det rigtige menneskes stadium, hvor alkærligheden begynder. Alkærlighedens tilstand er udtrykt i en kort sætning i Bibelen: "Guds ånd svævede over vandene". Vandene er jo hele verdensaltet, og Guds ånd er den kraft, den bevidsthed, som svæver i verdensaltet.
Det var Guds ånd, det vil sige Guds bevidsthedskraft, der bevirkede skabelsen. Men hvad er Guds ånd? – Det er ikke noget, der er langt borte, eller noget, der er helt umuligt at få fat i. Vi lever i denne Guds ånd i dette øjeblik. Denne Guds ånd begyndte i mineralriget, ja, der er jo ingen begyndelse, men vi kan følge den fra spiralkredsløbets begyndelse. Guds ånd blev inkarneret i menneskets fysiske legeme i kraft af særlige organer til oplevelse af den højeste vellystfornemmelse. Denne Guds ånd eller højeste behagsfornemmelse kommer til udløsning i den seksuelle parringsakt. Tidligere var det jo noget, man ikke talte om, for det var syndigt eller uhøvisk, men det er det højeste, der eksisterer. Det er netop den guddommelige magt eller kraft og vellystfornemmelse, der udløses igennem parringsakten. Denne akt og denne vellystfornemmelse har jeg i Livets Bog kaldt "den højeste ild". Ved hjælp af denne ild kunne Guddommen eller Forsynet få kredsløbet til at finde sted. Uden denne ild ville kredsløbet slet ikke kunne udfoldes, ja, uden denne ild ville der ikke være noget verdensalt. Der, hvor verdensaltet i dag stråler og funkler, ville der være et "intet". Men nu er det det modsatte, der er tilfældet. – Der eksisterer et "noget".
3. Parringstilstanden er lyset i dyreriget
Denne vellystfornemmelse i parringsakten har ført dyrene igennem deres tilværelse. Den fører alle væsener igennem disse primitive tilværelser. Hvordan skulle livet kunne finde sted uden denne vellystfornemmelse i et dyrerige, hvor væsenerne skal myrde hinanden for at leve? Hvordan skulle de dyr, som må dræbe for at leve, og som selv bliver udsat for at være føde for andre dyr, ellers kunne have nogen glæde? – I denne mørke verden er det nemlig parringsakten, vellystfornemmelsen, dvs. den guddommelige ånd, der fører livet frem. Igennem deres organismer og deres dertil egnede organer, kønsorganerne, bliver denne ånd tilmålt og tildelt dyrene på denne særlige måde, således at de kan få denne ånd som inspirationskraft. Det er netop parringsakten mellem han og hun og den vellystfornemmelse, de kan opleve sammen, der er lyset i dyrenes verden.
Forelskelsen og parringen bliver befordret ved hormon- og kirtelprocesser. Det er rigtigt, at denne forelskelse på genial vis er blevet lovsunget af forfattere og kunstnere som kærlighed. Men det er ikke kærlighed. Forelskelsen er en proces, der er lavet, for at forplantningen skal kunne finde sted. Det er nemlig så viseligt indrettet, at denne guddommelige oplevelse er forbundet med parringsakten eller forplantningsakten. Derved opstår også en sympati til parringspartneren og til afkommet, og det er det, der er lyset i dyrets verden. Det er lyset helt op til abestadiet.
4. Den dobbeltpolede tilstands begyndelse
Efter abestadiet begynder en dobbeltpolet tilstand at vokse frem, og da opstår den tilstand, vi kalder mennesket. I mennesket er der to poler, og alle mennesker er således dobbeltpolede. Men de er ikke bevidst i begge, fordi den ordinære pol har magten. Det er denne ordinære pol, der befordrer den dyriske parringsakt. Den modsatte pol, dvs. den feminine i manden og den maskuline i kvinden, begynder ganske mikroskopisk, og det er den pol, som befordrer intellektualiteten og udvikler menneskebevidstheden. Den befordrer en helt ny side ved væsenet. Den ordinære pol, der befordrede den dyriske side af væsenet, havde ingen anden opgave end at skulle bjerge føden og befordre afkommet.
I realiteten var de første mennesker pattedyr, og det er de jo også stadig. Men det er ikke livets mening, at væsenet skal blive ved med at være et pattedyr. Den modsatte pol sørger nemlig for, at det bliver til noget helt andet. Væsenet skal nemlig blive til mennesket i Guds billede efter hans lignelse. Men hvad er Guds billede? – Guds billede er jo alkærligheden. Uden alkærligheden kan man ikke have den højeste visdom ligesom Guddommen. Gud er jo alkærlig, alvis og almægtig, og ved alkærligheden, der er målet med alting, føres menneskene hen imod denne tilstand.
5. Den døende mosesepoke og den begyndende kristusepoke
Det er ganske rigtigt, at den største del af jordens mennesker endnu er på ægteskabets stadium, hvor de har stor glæde og lykke ved at være gift. Men vi ser også, hvordan denne glæde og lykke begynder at degenerere. Millioner af mennesker begynder at miste talentet for at være ægtefælle, de vil ikke have børn, de vil ikke være bundne. De kan ikke være bundne, for de kan ikke være trofaste hele livet igennem. Deres forelskelsesevne er så degenereret, at de kun kan være bundet et lille stykke tid. Vi ser denne degeneration finde sted i øjeblikket, og det forvirrer menneskene, men det skal jeg ikke komme nærmere ind på.
Det, jeg ville frem til, er det, som jeg lige nu arbejder på, nemlig fortsættelsen – Det Tredje Testamente1. Det omhandler denne menneskelige degeneration og viser, at menneskeheden endnu ikke er kristen. Det er ikke kristendommen, der regerer menneskene, de lever endnu i mosesepoken. Den nye epoke derimod, kristusepoken, er først ved at begynde nu. Man skal ikke tro, at kristendommen er død, blot fordi dogmerne ikke bliver betragtet som noget særligt.
Den nye verdensepoke er begyndt og bliver stimuleret fra et system i mælkevejens centrum. Den første impuls kom ved århundredskiftet og den næste i 1920, og her i sommeren 1973 er der en tredje impuls2, der begynder at tage fat. Den sidstnævnte impuls vil i den grad udvikle menneskene frem mod at blive fuldkomne mennesker. Vi forstår altså, at menneskene i dag er i en situation, hvor de dels er i en døende epoke, mosesepoken eller ægteskabets epoke, og dels i en begyndende ny epoke, kristusepoken eller kærlighedens epoke.
6. Moses var ægteskabets profet
Moses var ægteskabets profet, og ifølge Moses hedder det, at en mand skal forlade sin fader og moder og holde sig til sin hustru. Kvinden skal betragte manden som sit overhoved, ligesom Kristus er menighedens, som der oven i købet står i Bibelen. Men det er jo ikke rigtigt. Man kan ikke samtidig holde loven for mosesepoken og for kristusepoken. I mosesepoken eller ægteskabets epoke skal manden holde sig til sin hustru og hustruen til sin mand, men i den nye epoke hedder det sig, at man skal elske sin næste som sig selv. Men hvis en ægtefælle elsker et andet væsen mere end sin egen ægtefælle, bedriver vedkommende jo hor. Det at elske Gud over alle ting og sin næste som sig selv, som det hedder i den nye epoke, kan ikke finde sted i mosesepoken og har ikke fundet sted. Man skal komme til at lære, at Guddommen er omgivelserne, naturen, stormen, havene, bjergene, planter, dyreverdenen, ja, alt hvad der eksisterer. Al den påvirkning, vi får igennem naturen, det er jo Guddommen, og vi kommer til at lære at koncentrere os på Guddommen, som vi således kan komme i kontakt med. Det er det nye i kærlighedsepoken, som Kristus kom med.
7. En kolossal følelsesevne udvikles i menneskenes organisme
Ved degenerationen af ægteskabstalentet udvikler menneskene sig fremad. I menneskenes organisme udvikler der sig en kolossal følelsesevne, som de slet ikke havde før. Dyrene har den ikke, de primitive naturmennesker har den ikke, men i fremskredne mennesker begynder der en ny følelse. Man føler, at det er dejligt at tage hinanden i hånden, at kærtegne og at omfavne hinanden. Man ser også, hvordan det dejlige begynder med menneskenes store kys og lange kys, der bliver til følelser i hele organismen. Det er det jo nødt til at blive, og da forstår man så, at der bliver en større følelse af det guddommelige lys. Der bliver ikke ved med at være en parringsakt. Den var kun til, fordi den højeste ånd måtte begrænses i dyreriget. Når menneskene nu udvikler alkærligheden til alle sider, får de en tilstrømning af den guddommelige ånd, den guddommelige vellystfornemmelse, så det bliver til en åbenlys velsignelse, en åbenlys atmosfære imellem alle mennesker. Det er det, Kristus kalder himmerigs rige. Kristus siger også: "I mit rige tages der ikke til ægte".
8. Den virkelige eller rigtige kristendom
Menneskene i dag er altså i en situation, hvor de er ved at udvikle sig ind i den virkelige kristne epoke. Denne kristne epoke har haft nogle virkninger her i mosesepoken. Selv om det, man normalt kalder kristendommen, ikke er rigtig kristendom, så har Kristi ord dog haft store virkninger i mosesepoken. Vi har flere humane foranstaltninger, Røde Kors, fredsligaer og hjælpeorganisationer, der giver støtte til udlandet, støtte til ældre mennesker og sygehuse, hjælp til mange, mange andre humane foranstaltninger. Det er kristendom.
Men kirkernes kristendom er i forfald, når den f.eks. velsigner mordvåben. Kristus siger: "Stik dit sværd i skeden". Ja, hvad betyder et sværd ved siden af en atombombe? – I dag kan man ikke engang bruge et sværd, man bruger atombomber og ting, der en dag måske bliver endnu værre at bruge over for menneskene. Så det er ikke så mærkeligt, at folk ikke kan anerkende kristendommen i den gældende mosesepoke. Men nu begynder den rigtige kristendom. Samtidigt med at alkærligheden vokser, vokser man ud af ægteskabet. Nu skal man ikke blive forskrækket, fordi det er ikke noget, der sker på én dag. Det er noget, der vokser frem i det enkelte menneske, og det kommer til det ene menneske efter det andet. Så længe man er lykkelig og glad ved ægteskabet og kan opfylde dets forpligtelser med troskab til døden osv., som det hedder, ja, så eksisterer ægteskabet. Men verden over er der i dag millioner af mennesker, der er helt borte fra ægteskabet. De er inde i denne nye epoke, hvor disse følelser udvikles i dem og undertiden tager vild flugt og kommer på afveje osv.
Men nu kommer Det Tredje Testamente1, og det er blevet min opgave at fortsætte og vise loven for den seksuelle forvandling og loven for nutidens degeneration og opbygningen af den ny verden. Det er noget af det, der vil komme i Det Tredje Testamente, for disse oplysninger er jo ikke med i Bibelen. Så vidt jeg ved, står der ikke noget om fri abort, fosterfordrivelse eller svangerskabsafbrydelse i Bibelen. Der har man ingen vejledning om dette, og derfor sender Gud al den oplysning til menneskene igennem mig.
9. Talsmanden den hellige ånd er Det Tredje Testamente
Bibelen viser, at Det Tredje Testamente er det, der skulle komme, idet Kristus bebudede verden: "Jeg har endnu meget at sige jer, men I kan ikke bære det nu. – Men talsmanden, den hellige ånd, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alle ting, og minde jer om alle ting, som jeg har sagt jer. – Sandhedens ånd skal herliggøre mig, thi han skal tage af mit og forkynde jer. Alt, hvad Faderen har, er mit, derfor sagde jeg, at han skal tage af mit og forkynde jer". – Den skulle altså på alle måder retfærdiggøre Kristus.
Nu tror menneskene, at Kristus selv skal komme som en profet, der skal tale til menneskene. Men sådan er det aldeles ikke. Han har sagt det tydeligt på flere måder: "Hvis nogen kommer og siger, at jeg er her eller der, så tro det ikke. Falske profeter vil opstå, og de vil gøre store tegn og undergerninger".
Er det ikke også det, vi ser? I dag er der mange, der foregøgler at være Kristus og verdensgenløser osv. Men man skal ikke tro, at vedkommende virkelig er verdensgenløser. Talsmanden er ikke en mand, men en videnskab. Menneskene skulle få en videnskab, og den hellige ånd er den hellige videnskab. Ånd er jo ikke en mand, ånd er videnskab. Ånd er bevidsthed, og bevidsthed er tanker og viden. Den hellige ånd må derfor være hellige tanker og hellig viden. Hele mit værk, Livets Bog, og alt, hvad jeg har skrevet, viser, at alt fører til slutfacittet: alkærlighed. Kan en verdensoplysning være bedre? Det er jo det svar, jeg kan give, når man spørger: "Hvor kan du vide, at dit er rigtigt?Det siger de jo alle sammen". Jeg kan sige, at mine analyser er korrekte, fordi der ikke findes et eneste sted, hvor jeg ikke viser, at det hele er Guds plan, at det hele er Guds ånd. Skaberen Guds ånd svæver over vandene. Vi kan se, at denne Guds ånd skaber alle vegne, og at alle mine analyser fører til det højeste facit, at man skal elske sin næste som sig selv. Når man elsker sin næste som sig selv, så elsker man Gud over alle ting, for så elsker man jo alt levende, naturen osv.
10. Kristendommen bliver til en videnskab i den ny verdensepoke
Det er det, jeg kan sige om mit eget arbejde i øjeblikket. Jeg håber, at jeg kan nå at få mine analyser færdige. Det drejer sig jo om fuldførelsen af analyserne af denne degeneration og den kommende ny verdensepoke eller ny verdensimpuls, og det drejer sig også om at vise noget om himmellegemerne og klodernes spiralkredsløb. Det håber jeg at kunne opnå, jeg har en tre-fire års arbejde tilbage. Men altså de ting, som menneskene ikke har hårdt brug for, har jeg ladet ligge til sidst.
Det, vi har i vente, er den ny verdensepokes eller kristusepokes indtog i verden. Kristendommen bliver til en videnskab, den er ikke en religion, men det måtte den være dengang, det var nødvendigt med autoritet og dogmer. Men i dag skal kristendommen ikke baseres på nogen autoritet. Jeg er ikke nogen Kristus eller nogen autoritet, som den ny epoke skal baseres på. Jeg er bare et redskab til at lave analyser og vise for mennesker, hvordan livet er. Så skal enhver med sin egen begavelse, forstand og udvikling blive sin egen lærer, sin egen verdensgenløser, om jeg så må sige. Det, der er det sande verdensbillede eller den sande verdensvidenskab, det er den virkelige kristendom, som nu skal til at manifesteres. Tidligere var der kun stænk af den hist og her i form af de humane foreteelser, som tidligere nævnt. Alle humane ting, f.eks. hospitaler, sygehuse og al hjælp til syge mennesker, er stænk af kristendom. Det er jo den barmhjertige samaritan i kød og blod i dag, som Kristus jo lagde grunden til ved sine lignelser. Det er den virkelige kommende kristendom. Men det, man i kirken kalder kristendom, er degenererende. Sådan måtte det blive, fordi menneskene måtte udvikle deres intelligens og komme igennem den bevidsthedstilstand, som nu gør sig gældende i form af det, jeg kalder "djævlebevidsthed". Men uden at opleve det dybeste mørke kan man ikke komme til at opleve det højeste lys. Man kan kun opleve lys i forhold til den kontrast, man har til lys. Man kan ikke opleve noget som helst uden på basis af en kontrast. Og det er jo altså det, der måtte ske.
11. Analyserne skal ikke indkapsles i foreninger, sekter eller samfund
Det har ikke været meningen, at mosesepoken skulle ophøre med Kristus, og det gjorde den heller ikke. Men nu er mosesepoken ved at degenerere, og kristendommen begynder at holde sit indtog, ikke som religion, men som åndsvidenskab.
Mine analyser skal ikke på nogen som helst måde indkapsles i foreninger, i sekter eller samfund. De ligger åbent for alle, de er ikke et diktatur "du skal være sådan, og du skal være sådan, og du skal gøre det". Det er de absolut ikke. Det ligger åbent for alle, de kan tage det af analyserne, de kan forstå eller bruge, og lade resten ligge.
Sådan ligger landet med min sag i øjeblikket, og når den er kommet så vidt, som den er, skyldes det al den kærlighed, som jeg er omgivet af, og som jeg har fået bevis for her i aften. Jeg må endnu engang sige Dem inderligt og hjerteligt tak. Al den tak, jeg har fået, må jeg lade gå videre til Guddommen, og det må jeg også bede Dem om at gøre, for det drejer sig jo ikke om mig personligt. Jeg skal ikke være nogen autoritet eller noget i den retning, jeg ønsker at være lige med alle og være dus med alle.
Tak for denne dejlige aften og tak for denne dejlige kærlighed.
Noter
  1. I sine sidste år, 1975-1981, brugte Martinus betegnelsen Det Tredje Testamente om hele sit værk, men i årene 1971-1975 brugte Martinus udelukkende titlen Det Tredje Testamente som en betegnelse for den præsentationsbog, som han dengang var i færd med at skrive. (Udgivet posthumt under titlenDen Intellektualiserede Kristendom, 2004).
  2. I flere foredrag fortæller Martinus, at der fra et system i mælkevejens centrum gik tre store impulser ind over jordkloden i 1900, 1920 og 1973. Ved århundredskiftet blev videnskaben givet fri, i 1920 blev de kosmiske analyser givet fri, og i august 1973 blev det mystiske, det religiøse og det guddommelige princip eller den højeste ild givet fri. (Se "En ny verdensepokes fødsel", Kosmos nr. 7, 2009, "Spørgetime, Gardenparty på Villa Rosenberg, juli 1973", Kosmos nr. 8, 2009, Påske, småbog 2, kap. 16, "Tanker omkring påske", småbog 14, kap. 4 og "Tærskelens vogtere", Artikelsamling 1, stk. 9.4).
Artiklen er en gengivelse af Martinus' tale på sin 83-års fødselsdag, den 11. august 1973 i Ingeniørforeningen, København. Talen blev optaget på bånd. Bearbejdelse af båndafskrift, stykoverskrifter og noter af Ole Therkelsen. Godkendt i rådet 01.12.2012. Første gang bragt i Kosmos nr. 3, 2013. Artikel-id: M1506.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.