M1060
Korrespondancen mellem det fysiske og det psykiske plan (Telepati)
af Martinus

1. Den fysiske død er årsag til megen sorg og lidelse verden over
For de allerfleste mennesker på jorden er det psykiske eller åndelige tilværelsesplan en gåde. Alt, hvad der derfor ligger hinsides eller efter den såkaldte død eller den proces, igennem hvilken det fysiske legeme bliver til et lig, er derfor mystik. At dette igen bliver årsag til umådelig megen sorg og lidelse, er en naturlig selvfølge. Her på det fysiske plan kan det ikke undgås, at de fysiske væsener er mere eller mindre sjæleligt forbundet med andre fysiske væsener. Forældre og børn er således normalt forbundet med hverandre igennem et gensidigt kærlighedsforhold. At der her findes undtagelser, forandrer ikke princippet. Det er ikke på undtagelserne, men på det almengældende, at man danner grundanalyser. Hvis to forældre mister deres større eller mindre barn, kommer forældrene i den mentale lidelsestilstand, vi kalder sorg. De kan ikke mere vågent dagsbevidst udveksle følelser eller tanker med deres barn, som de nu ikke engang ved om eksisterer. Der er altså her noget, der er bristet i forældrenes mentalitet. Noget, der tidligere dagligt gav forældrene en glædelig og oplivende virkning i sindet, nemlig korrespondancen med deres barn, er pludselig ophørt. Denne sjælelige lidelsestilstand forekommer dagligt i tusindvis inden for den jordmenneskelige mentalitet verden over. Det er ikke blot forældrene, der græder over deres "døde" børn, men det kan jo også være omvendt. Ligeså græder i dag verden over ægtefæller, der har mistet deres ægtefælle, forlovede, der har mistet deres forlovede, trofaste og gode venner, der har mistet tilsvarende trofaste og gode venner ved den såkaldte død. Der er således en overordentlig stor, sort mental eller sorgens sky over jordmenneskeheden. Dyrene kan også sørge, men da de ikke har nær så stor en mentalitet som mennesket, kan deres sorg heller ikke blive af et sådant omfang som nævnte væsens.
Denne mørke sorgens sky er naturligvis stærkest der, hvor døden sker ved ulykke, drab eller sygdom. Der, hvor døden finder sted ved alderdom, er den ikke nær så lidelsesvirkende, hvilket her altså vil sige sorgfuld eller sørgelig. Her er både den, der skal dø, og dem, der skal miste vedkommende, igennem alderdommen i en tidsepoke blevet forberedt. Den, der skal dø, er mæt af dage, svag og skrøbelig legemlig set, og ønsker gerne at dø. Det gamle menneske har ikke nogen mindreårige eller umodne væsener at skulle forsørge. Af den grund kan det derfor roligt dø. Mange af dets bedste venner og kammerater er allerede for længst døde. Og da det ikke mere lever i de yngre væseners verden, men her nærmest er gæst, vil de her også kun undtagelsesvis savnes. For dem står døden allerede i et befrielsens skær, da de jo i mange tilfælde kun er til byrde både for dem selv og for andre.
Men jordmenneskene lever altså i en verden og på et udviklingsstadium, hvor et kolossalt antal af individerne eller væsenerne dør i utide, og af hvilken grund stærke sjælelige bånd brutalt rives over, daglige samvær med væsener, vi er inderligt forbundne med, ophører pludselig, fordi de nævnte væseners organismer er blevet til lig.
2. Hvorledes naturen viser os, at sorg og lidelse kun er forbigående tilstande
Da vi ikke på nogen måde i naturen kan finde, at dens færdige skabelsesresultater er en sorgens eller ulykkens kulmination, men altid udviser glæde og velsignelse, så har vi rent teoretisk eller tankemæssigt ikke noget som helst logisk grundlag for at skulle acceptere denne sorgens tilstand som noget endeligt, som noget færdigt i den pågældende situation. Denne sorgens tilstand er altså kun et forbigående stadium, der må vige pladsen for et glædens og velsignelsens stadium, alt eftersom naturens færdiggørelse af situationen skrider frem. Vi oplever overalt, at frugterne har deres sure stadium, før de når deres modne stadium. Vi oplever indtil overdådighed her på vore breddegrader, hvor årskredsløbets detaljer er mest kontrastrige, at vinteren med dens kulde og frost ikke er naturens højdepunkt i materiel udfoldelse eller klimatisk skabelse. Vi ser, at den også kun er et surt stadium, før sommerens milde og altoplivende soltilværelse er højdepunktet. Jo mere vi iagttager disse naturens skabemetoder, ser vi, at naturen overalt kun kan udløse det modne stadium, glædens og velsignelsens oplevelse, som et resultat af forudgående ufærdige og sure stadier. Alle mørke tilstande, sorgens og ulykkens eller lidelsestilstandene i verden, er således ifølge livets eller naturens egen tale uundgåelige forløbere, nødvendige forstadier før de kulminerende modne stadier, der betyder glædens og velsignelsens oplevelse. Naturen fortæller os således, uden om kosmisk bevidsthed eller andre højpsykiske evner, at sorgens og lidelsens tilstande er forbigående og ikke endelige stadier i det levende væsens livsoplevelse. Bag den mørke og triste adskillelsestilstand, som døden tilsyneladende befordrer eller er, eksisterer der altså et fortsat livsstadium, som absolut må være et modningsstadium, idet det følger efter det sure stadium i et kredsløb. Det vil altså være et glædens og lykkens stadium.
3. Den fysiske død er en åndelig fødsel. A-fødslen og B-fødslen
Men da dette stadiums eksistens ikke er af fysisk, men derimod af psykisk natur, og almenheden endnu ikke består af individer, der er store teoretikere eller har overblik over livets kredsløb, kan de ikke blive fortrolige med denne væsenets udskillelse fra sit fysiske legeme og den hermed forbundne overgang til det psykiske plan eller til de åndelige verdener. De falder mere og mere for den overtro, at nævnte udskillelse af væsenets psyke fra det fysiske legeme er en dødsproces, er et ophør af eksistens for de pågældende væsener. Men da denne åndens udskillelse fra det fysiske legeme ikke er et ophør af eksistens for det pågældende væsen, er nævnte proces jo ikke nogen død, men er en fødsel, akkurat som indgangen til den fysiske tilværelse fra undfangelsen og igennem fostertilstanden i moderlivet er en fødsel. Det, vi kalder døden, er således en fødsel nr. 2. Og vi vil i åndsvidenskaben ikke betegne denne proces som døden, men som det, den er, nemlig væsenets åndelige fødsel. Vi vil derfor i åndsvidenskaben betegne den sædvanlige fødsel eller indgangen til det fysiske plan for "A-fødslen" og den såkaldte død eller indgangen til det åndelige plan for "B-fødslen". A-fødslen er altså det samme som den fysiske fødsel, hvor ånden indkapsles i den fysiske materie, medens B-fødslen er væsenets frigørelse af materien og dets fremtræden i ånd.
4. Tanken som det naturlige forbindelsesled mellem de døde og de levende
Da væsenet fremdeles eksisterer, idet dets adskillelse fra sit fysiske legeme ikke betyder død eller ophør af eksistens, bliver spørgsmålet det, om man kan få forbindelse med et sådant åndeligt væsen, og om det endnu husker sin fysiske tilværelse og sine venner og pårørende på det fysiske plan. Svaret bliver uundgåeligt et ja. Hvis det var meningen, at væsenet ved sin B-fødsel totalt skulle glemme sine venner og oplevelser fra det fysiske plan, til hvad nytte så disse venner og dette fysiske plans oplevelser? – Hvis væsenet virkelig skulle glemme denne tilværelse, hvad skulle dets bevidsthed da bestå af? – Den måtte jo da være totalt ophørt med at eksistere ligesom dets forbindelse med sin fysiske organisme eller legeme. Dets adskillelse fra sit fysiske legeme måtte da være en virkelig død. Nej, væsenet er ikke adskilt fra sin psyke, selv om det er adskilt fra sit fysiske legeme. Det fysiske legeme er kun et redskab, en bro, for væsenets psyke over til den fysiske materie. Væsenet kan udmærket eksistere uden den fysiske organisme, men det kan da ikke direkte overføre sin vilje og tanke til denne materie. Det må da være i en tilstand, hvor det kun kan jonglere med tanker, det må være i tankeverdenen. Al forbindelse mellem disse væsener og de fysiske væsener kan da kun ske igennem tanker, nogen fysisk tale er således ikke nødvendig her.
Her må dog bemærkes, at almenheden endnu er så lidt trænet i tankekoncentration, at den ikke kan koncentrere sin tanke på noget åndeligt eller psykisk væsen med en sådan styrke, at den kan opnå nogen vågen, dagsbevidst forbindelse. Menneskene er så vant til, at tanke ikke betyder noget uden igennem tale og skrift. De er ikke vant til, at tanken ved koncentration alene og ganske uden ord eller skrift kan overføres til et andet væsen. Og det er kun godt. Thi med den liden respekt for medvæsenernes tilværelse og velvære ville de B-fødte aldrig få lov til at være i fred, ligesom de fysiske væsener til enhver tid ville høre stemmer, ville indtil forvirring få deres tankeliv ødelagt. De ville til sidst ikke kunne skelne imellem deres egne tanker og de af ånderne påførte tanker i deres bevidsthed. Der ville blive et formeligt slagsmål, en krig mellem de A- og B-fødte.
Jordmenneskene befinder sig således i en tilstand, hvor de er i færd med, igennem deres tilknytning til den fysiske materie, at lære at tænke. Da de er nybegyndere i denne evne, kan de endnu ikke i særlig grad tænke uden i kraft af en afstivning af denne tanke med fysiske materie. De kan kun overføre deres tanker ved hjælp af fysiske lyde og fysisk skrift. De bliver derfor vant til kun at kunne overføre tanker til andre væsener ved hjælp af den fysiske materie. Derfor tror væsenerne netop, at tænkning og tankeoverføring kun kan finde sted igennem en fysisk organisme. Og heraf forestillingen om en virkelig død, som altså er en umulighed. Menneskets psyke eksisterede før, det kom i en fysisk organisme, og vil blive ved med at eksistere efter, at denne er ophørt med at være til. På det åndelige plan er det anderledes, der kan tanker overføres direkte fra væsen til væsen.
5. Den helpsykiske og den halvpsykiske korrespondance med de døde
Men efterhånden som reinkarnationen skrider frem, og mennesket får en større psyke, er adskillelsen mellem det vågne plan og det åndelige eller psykiske plan ikke nær så stor, som den før har været. De diskarnerede jordmenneskers tanker kan virke frem på det fysiske plan, ligesom de inkarneredes tanker i større grad kan virke ind på det psykiske plan. Og det er jo også kun, hvad der er livets mening. Det er ikke livets mening, at væsener på det fysiske plan skal blive ved med at leve i overtro og afsondrethed, hvad det psykiske eller åndelige plan angår. Og der foreligger nu allerede mange kendsgerninger, der viser, at åndelige væsener har grebet ind i fysiske væseners liv, og fysiske væsener har kunnet gribe ind i åndelige væseners liv. Og disse kendsgerninger vil stadig blive suppleret eller forøget med nye kendsgerninger. Den helpsykiske korrespondance er altså den direkte tankeoverføring fra ånd til ånd. Dertil kommer så den halvpsykiske eller mediumistiske korrespondance.
Den helpsykiske tankeoverføring er målet og udgør den fuldkomneste og mest direkte sjæleforbindelse mellem de levende væsener, medens den mediumistiske er halvpsykisk, idet den jo også er halvfysisk. Her kræver korrespondancen et mellemled, nemlig det fysiske medium. Mediet er en slags psykisk tolk, idet det psykiske væsens tanke ved hjælp af mediet gøres til lyd eller tale. Ved den direkte tankeoverføring eller fuldkomne telepati overføres tanken direkte fra jeg til jeg eller fra ånd til fysisk væsen uden lyd eller fysisk frembringelse. Det bliver en sjæleforbindelse totalt uden om det fysiske plan. Medens det åndelige væsen har let ved at modtage det fysiske væsens tankeoverføring, for så vidt det er ordentligt koncentreret, har det fysiske væsen ikke så let ved at modtage det åndelige væsens tankeoverføring til det fysiske plan, idet det fysiske væsen er alt for koncentreret på de fysiske foreteelser. Det kan derfor kun modtage den åndelige tankeoverføring, når det sover. Men der eksisterer den guddommelige foreteelse, at de overførte tanker, der eventuelt er afsendt fra et åndeligt væsen, hæfter eller knytter sig til modtagerens aura og her "venter", til at modtageren netop bliver indstillet på den bølge, som de overførte tanker repræsenterer. På samme måde går også de fysiske væseners ønsker og tanker til det åndelige væsens aura og her tilknyttes denne, indtil det åndelige væsen kommer på bølgelængde med de overførte tanker og da oplever disse vågent dagsbevidst. De B-fødte forstår således i langt højere grad, vågent dagsbevidst, de fra det fysiske til det åndelige plan overførte tanker, end det fysiske væsen, vågent dagsbevidst, oplever de fra det åndelige til det fysiske plan overførte tanker.
Manuskriptet afsluttes med disse ord:
Udred faren ved tankeoverførsel og faren for besættelse. Og advar imod en vedvarende høren af stemmer eller åndelige foreteelser, thi det er da udtryk for, at tankerne ikke er direkte, men bliver transmitteret eller overført af lave materielle ånder, ja kan være ligefrem bedrageri fra disse væseners side.
Bønnen som beskyttelse. Tankeoverførelsen må ske under samme henvendelsesmetode som den, man i bøn til Guddommen anvender.
Artiklen er en gengivelse af et uafsluttet manuskript, som Martinus skrev som forberedelse til et foredrag på Martinus Institut, søndag den 13. november 1949. Stykoverskrifter af Martinus. Renskrift af Torben Hedegaard. Godkendt i rådet 23.11.2014. Første gang bragt i Kosmos nr. 4, 2015. Artikel-id: M1060. Foredraget er det første i en serie på tre foredrag med fællestitlen "Korrespondancen mellem det fysiske og det psykiske plan" (M1060, M1061, M1062). Manuskriptet er også udgivet i en bearbejdet version af Mogens Møller under titlen "Korrespondancen mellem det fysiske og det psykiske plan" (M1059), bragt første gang i Kosmos nr. 19-20, 1968.
© Martinus Institut 1981, www.martinus.dk
Du er velkommen til at linke til artiklen med angivelse af copyright og kilde. Du er også velkommen til at citere fra artiklen, når det sker i overensstemmelse med loven for ophavsret. Kopiering, eftertryk eller andre former for gengivelse af artiklen kan kun ske efter skriftlig aftale med Martinus Institut.